Определение по дело №211/2023 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: 874
Дата: 26 юни 2023 г.
Съдия: Слав Иванов Бакалов
Дело: 20237220700211
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 юни 2023 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ    № 879

 

гр.Сливен  26.06.2023 г.

В  ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

Административен съд Сливен - I състав, в закрито съдебно заседание на двадесет и шести юни през две хиляди двадесет и трета година в състав

СЪДИЯ: СЛАВ БАКАЛОВ

 

като разгледа докладваното от съдия Слав Бакалов адм.дело № 20237220700211/2023 год., за да се произнесе съобрази :

 

Производството е образувано по жалба на С.З.К. ***, чрез адв.Д.Д.О. ***  срещу Уведомително писмо изх.№ Д-107-1 от 04.05.2023 г. на Директора на Областна дирекция „Земеделие“ гр.Хасково за регистрирани правни основания в ОС „Земеделие“ Хасково ИРМ офис Стамболово, за имот с идентификатор 65629.5.3. по КККР на землището на с.С., общ. Стамболово за стопанската 2022-2023 г. В жалбата се възразява относно вписването като правно основание за посочения имот на договор за аренда на земеделска земя от 28.07./29.07.2022 г.

Първоначално жалбата е подадена до АдмС Хасково, който с Определение № 607 от 14.06.2023 г. по адм.дело № 666/2023 г. е прекратил производството и е изпратил същото по подсъдност на АдмС Сливен, на основание чл.135 ал.2 от АПК.

Сливенският административен съд намира, че делото неправилно му е изпратено и същото не е подсъдно на него, по следните съображения:

Изискването за регистрация на договорите за наем, аренда или съвместна обработка на земеделските земи е установено в чл. 37б, ал. 1 ЗСПЗЗ и чл. 60, ал. 6, т. 12 ППЗСПЗЗ. Съгласно чл. 37б, ал. 1 ЗСПЗЗ общинската служба по земеделие води регистър на собствениците и ползвателите на земеделски земи и предоставя информация за тях на ползвателите, участващи в споразумението по чл. 37в ЗСПЗЗ, с цел насърчаване на уедрено ползване и създаване на масиви. В тази връзка ползвателите на земеделски земи са длъжни да представят в общинската служба копие от договорите за наем, аренда или съвместна обработка на земята, а собствениците подават декларация, в която посочват формата на стопанисване и начинът на трайно ползване на земите. Съгласно чл. 2 от Наредба № 6/18.02.2000 г. за условията и реда на регистрация на договорите за аренда в поземлените комисии (сега общинска служба по земеделие), регистърът служи за набиране на информация за арендните договори и техните обекти като основа за формирането и провеждането на държавната политика в областта на земеделието. В чл. 8 от наредбата е предвидено задължение на арендаторите в 10 - дневен срок от вписване на договорите за аренда в нотариалните книги да представят в общинска служба по земеделие копие от вписания договор, а в чл. 9 е предвидено, че длъжностното лице, което води регистъра, въвежда в него данните от договорите.

Задължение на общинските служби е да регистрират представените договори за наем, аренда или съвместна обработка по чл. 31, ал. 4, т. 3 от Закона за кооперациите, както и анексите за тяхното изменение или прекратяване. Регистрацията на представените по реда на чл. 37б ЗСПЗЗ договори представлява извършване на нормативно предписани действия от точно определен орган, поради което извършването на регистрация или отказът да се извърши регистрацията подлежи на обжалване на основание чл. 21, ал. 4 АПК във вр. § 8 ПЗР на АПК.

Съгласно § 8 ПЗР на АПК уредените в кодекса производства за издаване на индивидуални административни актове и тяхното обжалване по административен и съдебен ред се прилагат и при извършването на административни услуги, както и при обжалването на отказите за извършването им, освен ако в специален закон е предвидено друго. С приемането на § 19, ал. 1 ПЗР на ЗИД на АПК (ДВ, бр. 39/2011 г.) се предвиди, че индивидуалните административни актове по ЗСПЗЗ и ППЗСПЗЗ и отказите за издаването им, с изключение на тези, издадени от министъра на земеделието и храните, могат да се обжалват пред районния съд по местонахождение на имота по реда на АПК. Въведено е отклонение от общото правило. Законодателят е възложил на районните съдилища компетентността да упражняват контрол по законността на всички индивидуални административни актове, издадени по ЗСПЗЗ и правилника за приложението му, както и отказите за издаването им, независимо от органа, който ги е издал, и независимо от характера на акта. Водещ елемент при определянето на компетентния за разглеждане на тези спорове съд, е материалният закон, съобразно който е издаден индивидуалният административен акт, не видът на самия акт. Ако актът или отказът за издаването му са по прилагането на ЗСПЗЗ и правилника му, то компетентен да се произнесе по неговата законосъобразност е районният съд по местонахождение на имота. Същото важи и за административните услуги, които са дължими по силата на закона и правилника, както и за отказите за извършването им. (Определение № 16 от 7.03.2018 г. на ВКС и ВАС по гр. д. № 13/2018 г., 5-членен с-в; Определение № 64 от 6.06.2018 г. на ВКС и ВАС по гр. д. № 58/2018 г., 5-членен с-в; Определение № 72 от 19.07.2018 г. на ВКС по гр. д. № 11/2018 г., 5-членен с-в)

 В случая се атакува последваща регистрация на договор за аренда на земеделска земя - т. е. извършване на административна услуга по смисъла на § 1, т. 2, б. "в" ДР на Закона за администрацията, съставляваща индивидуален административен акт по ЗСПЗЗ. При това положение и доколкото не са касае до посоченото в § 19 от ПЗР на ЗИД на АПК изключение, компетентен да се произнесе по законосъобразността на този акт е Районен съд - Хасково.

Съгласно чл.135 ал.7 от АПК, когато съдът, на който делото е изпратено по реда на ал. 2, намери, че то е подсъдно на трети съд, той го изпраща за определяне на подсъдността на съда или състава по ал. 3, 4 или 5 в зависимост от положението на третия съд.

Предвид изложеното Административен съд Сливен намира, че делото не му е подсъдно и следва да се десезира сам от разглеждането му и да повдигне спор за подсъдност пред състава по чл.135 ал.5 от АПК.

Ръководен от изложените съображения и на основание чл. 135 ал.5, 6 и 7 от АПК, съдът

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И :

           

ПРЕКРАТЯВА производството по адм.д.№ 211/2023 г. по описа на АдмС пред Административен съд - Сливен.

ПОВДИГА СПОР за определяне на родова подсъдност във връзка с жалба на С.З.К. ***, чрез адв.Д.Д.О. ***  срещу Уведомително писмо изх.№ Д-107-1 от 04.05.2023 г. на Директора на Областна дирекция „Земеделие“ гр.Хасково.

Делото да се изпрати на смесен състав, включващ трима представители на Върховния касационен съд и двама представители на Върховния административен съд за разрешаване на спора за подсъдност.

Определението не подлежи на обжалване.

Определението да се съобщи на страните, чрез връчване на препис от същото.

 

 

 

СЪДИЯ: