Решение по дело №368/2019 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 235
Дата: 24 октомври 2019 г. (в сила от 24 октомври 2019 г.)
Съдия: Ваня Георгиева Бянова Нейкова
Дело: 20197280700368
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ 235/24.10.2019г.                  гр. Ямбол

 

В    ИМЕТО    НА   НАРОДА

 

        Ямболският административен съд,  в публично заседание на двадесет и четвърти октомври  2019г. в следния състав:

 

 

           ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВЪЛКО  ДРАГАНОВ

                     ЧЛЕНОВЕ:1. ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА

                                       2. СТОЯН ВЪЛЧЕВ

                        

 

при секретаря Ст.Панайотова, разгледа докладваното от съдия БЯНОВА-НЕЙКОВА адм.дело № 368 по описа за 2019 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Производството е по реда на  чл. 88, ал. 1, във връзка с чл. 58, ал. 3 от Изборния кодекс (ИК) и във връзка с чл. 145 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба с вх.№ 8/20.10.2019г. от Г.И.И., представляващ Местна коалиция АТАКА(АБВ/АЛТЕРНАТИВА ЗА БЪЛГАРСКО ВЪЗРАЖДАНЕ), гр.Стралджа, ул.***, против Решение № 43-МИ от 11.10.2019г. на Общинска избирателна комисия Стралджа, потвърдено с Решение №1428-МИ/17.10.2019г. на ЦИК, обявено на същата дата. С обжалваното решение ОИК Стралджа по жалба вх. № 3/08.10.2019 г. от Й.П.Й., представляващ ПП „ВМРО- Българско национално движение“ е установил извършено нарушение на чл. 183, ал. 1, изречение второ от ИК и т.17 от Решение № 794- МИ/27.08.2019 г. на ЦИК, изразяващо се в изготвяне, поставяне и разпространяване на агитационни материали за местна коалиция АТАКА (АБВ /АЛТЕРНАТИВА ЗА БЪЛГАРСКО ВЪЗРАЖДАНЕ/), които не съдържат задължителната информация от чие име се издават и е указал на кмета на Община Стралджа да премахне незабавно агитационните материали за местна коалиция АТАКА (АБВ /АЛТЕРНАТИВА ЗА БЪЛГАРСКО ВЪЗРАЖДАНЕ/), поставени в нарушение на Изборния кодекс и Решение № 794- МИ/27.08.2019 г. на ЦИК.

В съдебно заседание жалбата се поддържа от адв.К., редовно упълномощена от представляващия Местна коалиция АТАКА(АБВ/АЛТЕРНАТИВА ЗА БЪЛГАРСКО ВЪЗРАЖДАНЕ), гр.Стралджа Г.И.И..

Общинска избирателна комисия Стралджа се представлява от председателя К.М.Ж., който счита жалбата за неоснователна.

Заинтересованото лице ПП“ВМРО-Българско национално движение“ се представлява от упълномощен представител Й.П.Й., който счита жалбата за неоснователна.

Жалбата е подадена чрез ОИК Стралджа, в 3-дневен срок от обявяване на решението на ЦИК, от участник в изборния процес, при наличие на правен интерес от оспорване. Делото е родово и местно подсъдно на настоящия съд, съобразно  разпоредбата на чл.88, ал.1 вр. с чл.98, ал.2 от АПК.С оглед на това жалбата е процесуално допустима.

По съществото на спора съдът взе предвид следното:

В ОИК Стралджа е постъпила жалба вх. № 3/08.10.2019 г. от Й.П.Й., представляващ ПП „ВМРО- Българско национално движение“ за нарушение по чл.183, ал.1 от ИК за поставени на територията на община Стралджа от местна коалиция АТАКА (АБВ /АЛТЕРНАТИВА ЗА БЪЛГАРСКО ВЪЗРАЖДАНЕ/) агитационни материали без отбелязване от чие име се издават, с искане същите да бъдат премахнати и иззети. От ОИК Стралджа е сформирана работна група извършила проверка по жалбата чрез оглед на избрани по случаен принцип населени места на територията на общината (с.Атолово и с.Лозенец) и съставила констативен протокол на 09.10.2019г. за установено разпространение на агитационни материали(с приложение 4 броя снимки на същите) на територията на населените места с.Атолово и с.Лозенец.В констативния протокол се съдържа констатация, че материалите, на които са изготвени снимки, не съдържат информация от чие име се издават.Видно от снимките-приложение към протокола,  материалите са за кандидати за кмет на община Стралджа, за общински съветници в ОбС Стралджа и за кмет на кметство с.Лозенец, всички регистрирани за участие като издигнати от местна коалиция АТАКА(АБВ /АЛТЕРНАТИВА ЗА БЪЛГАРСКО ВЪЗРАЖДАНЕ/), с пореден №67 на съответната кандидатска листа в бюлетината за гласуване  на изборите на 27.10.2019г. Въз основа на констатациите от проверката на работната група с Решение № 43-МИ от 11.10.2019г. ОИК Стралджа в т.1 от същото е приела за установено нарушение на чл.183, ал.1, изречение второ и т.17 от Решение № 794-МИ от 27.08.2019 на ЦИК, в т.2 е указала на кмета на Община Стралджа да премахне незабавно агитационните материали за местна коалиция АТАКА(АБВ /АЛТЕРНАТИВА ЗА БЪЛГАРСКО ВЪЗРАЖДАНЕ/). Срещу решението е подадена жалба до ЦИК чрез ОИК Стралджа с вх.№5/14.10.2019г. от Г.И.И., представляващ Местна коалиция АТАКА(АБВ /АЛТЕРНАТИВА ЗА БЪЛГАРСКО ВЪЗРАЖДАНЕ/). По нея ЦИК се е произнесла с Решение №1428-МИ/17.10.2019г., обявено на същата дата, с което  е отхвърлила депозираната жалба. По същество с решението си ЦИК е изразила воля за потвърждаване на Решение № 43-МИ от 11.10.2019г. на Общинска избирателна комисия Стралджа.

По правилото на чл.88, ал.1 от ИК Решението на общинската избирателна комисия, потвърдено с решение на Централната избирателна комисия, подлежи на обжалване по реда на чл. 98, ал. 2 от Административнопроцесуалния кодекс пред тричленен състав на административния съд по местонахождение на съответната общинска избирателна комисия, т.е. по реда на обжалване на първоначален административен акт след реализиран контрол по административен ред от горестоящия орган. Такава жалба е постъпила в Административен съд Ямбол, депозирана чрез ОИК Стралджа с вх.№ 8/20.10.2019г. от Г.И.И., представляващ Местна коалиция АТАКА(АБВ /АЛТЕРНАТИВА ЗА БЪЛГАРСКО ВЪЗРАЖДАНЕ/).

В жалбата се сочи, че решението е немотивирано като не са отразени констатациите на комисията при извършения оглед, липсва описание на агитационните материали, какво е съдържанието им и на кои места в кои населени места са разположени.Не е установено дали установените материали представляват агитационни по смисъла на §1, т.17 от ДР на ИК и чл.183, ал.3 от ИК.Сочи се неяснота на диспозитива на решението в частта му на т.2 – какви материали от кои конкретни места и от кои населени места на общината следва да бъдат премахнати – това създава риск да бъдат премахнати всички агитационни материали на местната коалиция, независимо дали отговарят на изискванията на ИК, което би довело до недопустимо нарушаване правото на предизборна кампания и агитация в местните избори на конкретната коалиция.Твърди се и нарушение на чл.186, ал.2 от ИК, според който агитационните материали, поставени или разпространени в нарушение на кодекса на територията на повече от един изборен район (район) или които се отнасят за повече от един изборен район (район), се премахват или изземват от областния управител по решение на Централната избирателна комисия.

 

Съдът счита жалбата за неоснователна.

Приложенията към констативния протокол от 09.10.2019г. на служители от състава на ОИК Стралджа представляват агитационни материали по смисъла на §1, т.17 от ДР на ИК – и това е видно от тяхното съдържание – на всеки от тях са вписани имена на кандидат за кмет на община, за общински съветник или за кмет на кметство и с маркиран в квадратче №67, който е поредният номер на кандидатската листа в бюлетината за гласуване на МК АТАКА(АБВ /АЛТЕРНАТИВА ЗА БЪЛГАРСКО ВЪЗРАЖДАНЕ/).Номерът на бюлетините и кандидатите съответстват на вписаните за МК АТАКА(АБВ /АЛТЕРНАТИВА ЗА БЪЛГАРСКО ВЪЗРАЖДАНЕ/) в регистрите, поддържани от ОИК Стралджа. С оглед на това съдът приема, че това са материали с призив за подкрепа на кандидати на МК АТАКА(АБВ /АЛТЕРНАТИВА ЗА БЪЛГАРСКО ВЪЗРАЖДАНЕ/) за участие в изборите на 27.10.2019г.

Установеното разпространение на агитационни материали е на територията на населените места с.Атолово и с.Лозенец и там следва да бъдат премахнати и иззети всички агитационни материали от вида на четирите приложения към протокола за проверка от 09.10.2019г. на ОИК Стралджа.Безспорен е фактът, че същите не съдържат информация от чие име се издават, което е нарушение на чл.183, ал.1 от ИК. В този смисъл е и Решение № 794-МИ от 27.08.2019 на ЦИК относно условията и реда за провеждане на предизборна агитация в изборите за общинските съветници и за кметове на 27 октомври 2019 г. – в т.17 е възпроизведено условието от чл.183, ал.1, изр.2 от ИК- на всеки агитационен материал задължително се отбелязва от чие име се издава.

Решението на ОИК Стралджа е мотивирано от фактическа страна с извършената проверка в двете населени места и с констатация за нарушение по смисъла на горепосочения текст от ИК. Предвид това не е налице нарушение на изискването за форма на акта, правилен е крайният извод на ОИК за установено нарушение, правилно подведено под съответстващата му правна норма от ИК. Гласувано е с мнозинство 11 „за“ от 12 присъствали от състава на всички 13 членове на ОИК, при което е валидно прието.

С Решение №571-МИ/26.07.2019г. на ЦИК са определени изборните райони в общината, в т.1 е определено, че „територията на всяка община представлява един многомандатен изборен район за избор на общински съветници и един изборен район за избор на кмет на общината“, в т.3“територията на всяко кметство в общината представлява отделен едномандатен изборен район за изборна кметство“.

С Решение №10-МИ/09.09.2019г. на ОИК Стралджа са определени изборните райони в община Стралджа, съобразно т.1 и т.3 от горното решение на ЦИК – определени са различни по вид(едномандатен за кмет на община, едномандатни за кмет на кметство и многомандатен за общински съветници), но всички попадащи в териториалния обхват на община Стралджа, съотв. и в териториалната компетентност на ОИК Стралджа. В този смисъл не е налице нарушение на чл.186, ал.2 от ИК досежно разпоредителната част по т.2 от решението на ОИК – приложима е първата алинея на чл.186 от ИК – по решение на ОИК Стралджа с компетентност територията на общината да се изземат агитационните материали от кмета на община Стралджа. Разпореждането е могло да бъде насочено до кметовете на двете кметства в с.Атолово и с.Лозенец, предвид предписанието на чл.186, ал.1 от ИК, но няма пречка да се насочи за изпълнение и до кмета на общината, доколкото и двете населени места са в рамките на териториалния обхват на общината. В тази връзка следва да се има предвид и разпоредбата на чл.44, ал.1, т.1 от ЗМСМА, според която кметът на общината ръководи цялата изпълнителна дейност на общината, в това число и с ИК са му възложени функции във връзка с организацията на изборния процес на територията на общината.

По изложените съображения настоящият съдебен състав преценя жалбата за неоснователна.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, чл. 58, ал. 3 от ИК във вр. с чл. 88  от ИК, ЯАС

 

 

РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Местна коалиция АТАКА(АБВ/АЛТЕРНАТИВА ЗА БЪЛГАРСКО ВЪЗРАЖДАНЕ), гр.Стралджа, ул.***, представлявана от Г.И.И., против Решение № 43-МИ от 11.10.2019г. на Общинска избирателна комисия Стралджа.

 

 

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

 

    ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/ не се чете                       ЧЛЕНОВЕ:1./п/не се чете

 

 

                                                                                                                     2./п/ не се чете