ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 197
Смолян, 08.02.2024 г.
Административният съд - Смолян - IV състав, в закрито заседание в състав:
Съдия: | КРАСИМИРА СЕЛЕНОВА |
Като разгледа докладваното от съдия КРАСИМИРА СЕЛЕНОВА административно дело № 20247230700018 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството по делото е по реда на чл. 145, във вр. с чл. 159 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК). Образувано е по жалба, обективирана в Заповед № АП-03-13-20/11.01.2024 г., издадена от Областен управител на [област], срещу Решение №13/05.12.2023 г. на Общински съвет - Д. от Протокол № 3 от 05.12.2023 г.
С оспореното решение в т. 1 на основание чл. 21, ал. 1, т. 5 от ЗМСМА, чл. 31 и чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА и чл. 52 от ЗОбС се намалява числеността на общинско предприятие ОП “ОБЧ-[община]“ от 49 на 42.5 щатни бройки, считано от 01.01.2024 г. съгласно приложение №1, което е неразделна част от решението.
В т. 2 от Решението, Общински съвет - Доспат задължава Директора на ОП “ОПЧ-[община]“ да приведе поименно щатно разписание в съответствие с приетата структура по т. 1 от това решение.
В т. 3 се променя чл. 19, гл. 2, раздел І от Правилника за организация дейността и управлението на ОП като основното месечно възнаграждение на Директора на ОП “ОПЧ-[община]“ става 2000 лв., при предишно 1400 лв.
В т.4 Общински съвет-[община] /ОСД/ упълномощава Директора ОП “ОПЧ-[община]“ да отрази промените по т. 1, т. 2 и т. 3 от Решението в Правилника за организация, дейността и управлението на общинското предприятие.
Областният управител е развил съображения, че гласуваното от общинския съвет решение, противоречи на чл. 7 от ЗНА и съответно чл. 26 от с.з., както и чл.28 от ЗНА. Сочи, че това решение е било върнато на Общински съвет - [община], но до датата на издаване на заповедта, след изтичане на едномесечния срок не е прегласувано, при което отнесено пред СмАС.
Смолянският административен съд, след като извърши служебна проверка по редовността и допустимостта на оспорването, намира, че същото е процесуално недопустимо.
Общинският съвет взема решенията си, освен като орган на местното самоуправление и като едноличен собственик на капитала на търговските дружества с общинско имущество. Именно поради това, че Общински съвет - Д. е действал като орган на управление на гражданско-правен субект, то оспореното решение няма характер на властническо волеизявление, поради което съдът не може да контролира както законосъобразността им, така и целесъобразността им. В съответствие с предоставената му компетентност по чл. 52, ал. 2 от ЗОС, общинският съвет е взел решение за определяне щатната численост на общинско предприятие и възнаграждението на неговия директор, в качеството му на едноличен собственик на капитала на търговско дружество с общинско участие и същото няма характер на властническо волеизявление, доколкото приложим по отношение на този тип волеизявления е ТЗ и Решението може да бъде атакувано по предвидения в Търговския закон ред, тъй като представлява гражданско-правно волеизявление. .
След като това решение е взето от Общинския съвет не в качеството му на орган на местното самоуправление, т.е. орган на власт, а в качеството му на едноличен собственик на капитала, решаващ въпросите от компетентността на общо събрание на търговско дружество, като гражданскоправен субект, разпоредбите на АПК са неприложими. В случая оспореното решение не съдържа властническо волеизявление, поради което по правната си същност не е административен акт по смисъла на АПК. В т. см. Определение № 10105 от 25.10.2023 г. на ВАС по адм. д. № 8812/2023 г., III о., докладчик съдията Л. П.
По така изложените съображения, направеното оспорване ще следва да бъде оставено без разглеждане, а образуваното съдебно производство прекратено.
Водим от горното и на основание чл. 159, т. 1 от АПК, съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ОТМЕНЯ протоколно определение от 30.01.2024 г., с което е даден ход на делото по същество.
О. Б. Р. жалба, обективирана в Заповед №АП-03-13-20/11.01.2024 г., издадена от Областен управител на [област], срещу Решение №13/05.12.2023 г. на Общински съвет - Д. от Протокол № 3 от 05.12.2023 г. на Общински съвет - [община].
ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 18/2024 г. по описа на Административен съд - [област].
Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд, в 7 /седем/ дневен срок от уведомяването.
Съдия: | |