Определение по дело №231/2023 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 440
Дата: 6 октомври 2023 г.
Съдия: Иванка Пенева Иванова
Дело: 20237100700231
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 март 2023 г.

Съдържание на акта

О П Р  Е Д Е Л Е Н И Е

 

                                           06.10.2023 г.                 град Добрич

 

 

Административен  съд - Търговище                                     първи състав                        На шести октомври                                                                  2023 година

В закрито заседание в следния състав:

                                                      

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ИВАНКА ИВАНОВА

 

Секретар:

Като разгледа докладваното от  председателя

Адм. дело № 231 по описа за 2023 година,

За да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на Глава Х от АПК във вр. с чл. 50 от Наредба № 7/ 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони за периода от 2014 – 2020 г. (Наредба № 7).

Делото е образувано по жалбата на „Крайморски градини 2015“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Каварна, бул. „България“ № 1В, представлявано от управителя - Г.Г.Ц., чрез адв. В.А. ***, със съдебен адрес:*** против УП за неодобрение за участие по мярка 10 „Агроекология и климат“ от ПРСР за периода 2014 – 2020 г. с изх. № 01-2600/ 614 от 07.02.2023 г. на зам.- изп. директор на ДФЗ.

Според жалбоподателя оспореното УП е незаконосъобразно и необосновано. Същото е постановено при неправилно приложение на материалния закон относно земеделски парцели с №№ 07257-794-1-2 и 07257-795-1-2. Посочените парцели не са одобрени, тъй като за тях не е представена оценка по реда на Наредбата за базисните цени на трайните насаждения. Според нормата на чл. 46, т. 2, б.“д“ от Наредба № 7/редакцията в сила от 19.04.2022 г./ при кандидатстване по направление “Контрол на почвената ерозия“ зем. стопани прилагат и оценка по Наредбата, удостоверяваща че заявените трайни насаждения са в период на плододаване; Оценката може да не се предоставя, когато парцелът с трайни насаждения включва зем. земя от Държавния поземлен фонд и не е изтекъл амортизационния срок на насажденията; МЗХ предоставя информация за тези имоти или парцели до 15 юли на ДФЗ – РА; Оценката съдържа номера на парцелите по ИСАК за заявените нови площи и се предоставя до 15 юли за годината на кандидатстване. Същевременно според § 24 от ЗР на НИД на Наредба № 7/ 2015 г./ ДВ, бр. 21/ 2021 г., в сила от 12.03.2021 г./ за трайни насаждения, създадени чрез одобрени/финансирани проекти по ПРСР 2007 -2013 г. и ПРСР 2014 – 2020 г., не се изисква предоставяне на оценка, удостоверяваща че трайните насаждения са в периода на плододаване по Наредбата за базисните цени на трайните насаждения. Според жалбоподателя в представената от него Заповед № РД-09-216/ 12.03.2021 г. на министъра на земеделието, храните и горите, с която се определя началната дата за прием на заявленията за подпомагане по реда на Наредба № 5/ 2009 г., като се конкретизират условията за участие по мярка АК от ПРСР 2014 – 2020 г. за кампания в Раздел IV е записано, че зем. стопани, които ще заявяват нови площи с допустими трайни насаждения по дейността за противоерозни мероприятия в лозя и трайни насаждения по марка 10, следва да удостоверят, че същите са в периода на плододаване по Наредбата за базисните цени на трайни насаждения. По-надолу в заповедта е изрично указано, че за трайни насаждения, създадени по проекти, финансирани от ПРСР 2007-2013 г. и ПРСР 2014 – 2020 г. не се изисква предоставянето на оценка по смисъла на §24 от ЗР на Наредбата за ИД на Наредба № 7/ 2015 г. оспорващият представя и Заповед № РД-09-493/ 20.04.2022 г. на министъра на земеделието, храните и горите, с която се определя началната дата за прием на заявленията за подпомагане по реда на Наредба № 5/ 2009 г., в която се конкретизират условията за участие по мярка АК от ПРСР 2014-2020 г. за кампания 2022 г. В заповедта не са дадени указания по въпроса, като в Раздел IV от заповедта за 2021 г. на министъра, но в § 24 от ЗР на НИД на Наредба № 7/ 2015 г. по силата на наредбата е неприложим. Неприложимостта на изискването на чл. 26, т. 13 от Наредба № 7/ 2015 г. в настоящия случай произтича директно от нормата на § 24 от ЗР на НИД на Наредба № 7/ 2015 г.   

В съдебно заседание по делото, жалбоподателят редовно призован не се явява и не се представлява. От процесуалния му представител адв. В. А. *** е получена молба преди с.з. по делото с изразено становище по съществото на спора и становище за отмяна на процесната заповед.

Ответникът по жалбата – зам.- изп.директор на ДФ”Земеделие”, редовно призован се представлява от гл.юрк. Д.М., редовно упълномощена и приета от съда, която изразява становище за неоснователност на жалбата и пледира за присъждането на разноски в размер на юрк. възнаграждение.

Съдът като прецени допустимостта на жалбата, приема за установено следното:

Жалбата е подадена в срок, от надлежна страна – адресат на акта, налице е правен интерес от оспорването, поради което е процесуално допустима.

Предвид на процесуалната пасивност на страните съдът приема, че делото е останало непопълнено с доказателства по твърденията на страните, при което съдът не може да реши правния спор.

Останало е неизяснено дали заявените от оспорващия за кампания 2022 г. по Заявление за подпомагане по направление "Контрол на почвената ерозия" от мярка 10 "Агроекология и климат" от ПРСР 2014-2020 и посочени в оспореното писмо парцели, са идентични / припокриват се географски /с парцели, които са били обект на подпомагане по сключения с оспорващия Договор № 08/06/1/0/02299 от 29.01.2016 г. за отпускане на безвъзмездна финансова помощ по подмярка 6 "Развитие на стопанства и предприятия" от ПРСР за периода 2014-2020 г./л.112 и сл./

Необходимо е събирането на доказателства по въпроса: В заявлението на оспорващия за кампания 2022 г. за подпомагане по направление "Контрол на почвената ерозия" от мярка 10 "Агроекология и климат" от ПРСР 2014-2010 (код АК7) и посочени в оспореното писмо има ли такива, които да не са били обект на подпомагане по сключения с оспорващия Договор № 08/06/1/0/02299 от 29.01.2016 г. за отпускане на безвъзмездна финансова помощ по подмярка 6 "Развитие на стопанства и предприятия" от ПРСР за периода 2014-2020 г. и такива, които да не са били включени в кампания 2021 г. в ангажимент по мярка 10 "Агроекология и климат" от ПРСР 2014-2010 (код АК7).

Следва да се уточни дали процесните парцели, заявени за кампания 2022, със заявление за подпомагане по направление "Контрол на почвената ерозия" от мярка 10 "Агроекология и климат" от ПРСР 2014-2020 и посочени в оспореното писмо, дали са били включени и в ангажимент по мярка 10 "Агроекология и климат" за кампания 2021 г.

По изложените съображения определението, с което е даден ход на делото по същество следва да бъде отменено, по делото следва да бъде допусната съдебно-техническа експертиза с вещо лице геодезист, което след като се запознае с материалите по делото и на място у старините да отговори на следните въпроси:

1/ Заявените от оспорващия за кампания 2022 г. по Заявление за подпомагане по направление "Контрол на почвената ерозия" от мярка 10 "Агроекология и климат" от ПРСР 2014-2020 и посочени в оспореното писмо парцели, са идентични / припокриват се географски /с парцели, които са били обект на подпомагане по сключения с оспорващия Договор № 08/06/1/0/02299 от 29.01.2016 г. за отпускане на безвъзмездна финансова помощ по подмярка 6 "Развитие на стопанства и предприятия" от ПРСР за периода 2014-2020 г.?

2/ В заявлението на оспорващия за кампания 2022 г. за подпомагане по направление "Контрол на почвената ерозия" от мярка 10 "Агроекология и климат" от ПРСР 2014-2010 (код АК7) и посочени в оспореното писмо има ли такива, които да не са били обект на подпомагане по сключения с оспорващия Договор № 08/06/1/0/02299 от 29.01.2016 г. за отпускане на безвъзмездна финансова помощ по подмярка 6 "Развитие на стопанства и предприятия" от ПРСР за периода 2014-2020 г. и такива, които да не са били включени в кампания 2021 г. в ангажимент по мярка 10"Агроекология и климат" от ПРСР 2014-2010 (код АК7)?

3/ Процесните парцели, заявени за кампания 2022, със заявление за подпомагане по направление "Контрол на почвената ерозия" от мярка 10 "Агроекология и климат" от ПРСР 2014-2020 и посочени в оспореното писмо, дали са били включени и в ангажимент по мярка 10 „Агроекология и климат“ за кампания 2021 г.?

Воден от горното, съдът

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОТМЕНЯ протоколно определение от 20.09.2023 г., с което на делото е даден ход по същество.

ВЪЗОБНОВЯВА съдебното дирене.

ДОПУСКА изготвянето на съдебно-техническа експертиза със задачи, посочени в настоящия съдебен акт.

ОПРЕДЕЛЯ депозит за вещото лице в размер на 400 лв., платими от страните по равно в 5-дневен срок от получаване на съобщението.

НАЗНАЧАВА за вещо лице по делото – инж. А.Б.К.  -геодезист от гр. Варна

НАСРОЧВА делото за разглеждане в открито съдебно заседание за 22.11.2023 г. от 10, 00 ч., за която дата и час да се призоват страните и ВЛ.

УКАЗВА на страните, че в срок до представяне на депозита в съда могат да поставят и допълнителни въпроси на вещото лице за изясняване на делото от фактическа страна.

    ОПРЕДЕЛЕНИЕТО не подлежи на обжалване.

    ПРЕПИС от определението да се изпрати на страните.

 

    ПРЕДСЕДАТЕЛ: