Р Е III Е Н И Е № 89
19.05.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Кюстендилският административен съд
на двадесети април две хиляди и двадесет и втора
година
в открито съдебно заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАН ДЕМИРЕВСКИ
ЧЛЕНОВЕ:МИЛЕНА АЛЕКСОВА
АСЯ СТОИМЕНОВА
при секретаря: Светла Кърлова
като разгледа докладваното от съдия Демиревски
административно дело № 33 по описа на съда за 2022 г. и за да сe произнесе, взе предвид следното:
Производството по делото е по реда на чл.
179 и сл. от АПК, във вр. с чл. 32 от Закона за пряко участие на гражданите в
държавната власт и местното самоуправление вр. с чл. 28 от Закона за
административно-териториалното устройство на Република България.
Е.С.В., в качеството й на Кмет на Община
Бобов дол, с адрес: гр. Бобов дол, ул. “27 Октомври“ № 2,
чрез пълномощника си адв. М., обжалва Заповед № ОА-РД-20-78/29.12.2021 г. на Областния
управител на Област Кюстендил, с която е насрочена дата за провеждане на
референдум за жителите на с. Г.С, община Бобов дол за отделяне на селото от
Община Бобов дол и присъединяването му към Община Дупница. Твърди се, че
заповедта на Областния управител е незаконосъобразна и неправилна, издадена при
допуснати нарушения на административно-производствените правила и противоречаща
на материалния закон, като моли същата да се отмени.
В съдебните заседания, пълномощникът на жалбоподателя адв. М. поддържа жалбата.
В писмен отговор и в съдебните заседания, ответникът - Областният управител на област Кюстендил, лично и чрез процесуалния си представител
юк. Р., намира жалбата за неоснователна и моли същата да бъде оставена без
уважение. Моли за присъждане на юрисконсултско възнаграждение и прави
възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение на пълномощника на
жалбоподателя.
Настоящият
състав на Кюстендилския административен съд, след запознаване с жалбата, писменото
становище на ответника, намира за установена следната фактическата обстановка:
Производството
е започнало по искане на избиратели от с. Г.С, подадено до Областна
администрация гр. Кюстендил /вх. № ОА-94-В-36/22.12.2021 г., с което са поискали
провеждането на местен референдум за отделяне на с. Г.С от Община Бобов дол и
присъединяването му към Община Дупница. Горното е било инициирано от
председателя на Инициативен комитет на граждани от с. Г.С – г-н В.В. и е било
обусловено от влезлите в законна сила Решение № 125/06.01.2021 г., постановено
по адм. дело № 810 по описа на ВАС на Република България за 2020 г. и съответно
Решение № 333/20.12.2019 г. по адм. дело № 371 по описа на Административен съд
– Кюстендил за 2019 г.
В изпълнение
на тези съдебни решения с писмо изх. №
1/22.01.2021 г. Областният управител на Област Кюстендил предлага на Общински
съвет - Бобов дол, да приеме решение за провеждане на референдум в кметство с
административен център с. Г.С, община Бобов дол за отделянето на селото от Община
Бобов дол и присъединяването му към Община Дупница Въпреки изпратеното писмо ОС
– Бобов дол не е изпълнил нормативното си задължение по чл. 28 ал. 1 т. 4 от
ЗАТУРБ, да се произнесе, независимо дали с вземане на решение за провеждане на
референдум или с отказ за произвеждането му.
В последващо
писмо /изх. № ОА-92-00-123/1/10.09.2021 г. до ОС – Бобов дол и Кмета на община
Бобов дол, Областният управител е изложил мотиви, че ако в срок до 30.09.2021
г. ОС – Бобов дол не приеме решение за провеждане на референдум в сроковете,
предвидени в чл. 20 ал. 4 от ЗПУГДВМС, Областният управител на област
Кюстендил, на основание чл. 32 ал. 3 от ЗПУГДВМС, ще издаде заповед за
насрочване на дата за произвеждане на местен референдум за отделяне на село Г.С
от община Бобов дол и присъединяването му към община Дупница. В отговор, с
писмо изх. № 06-00-162/1/24.09.2021 г. от Председателя на ОС-Бобов дол до
Областна администрация гр. Кюстендил, същата е уведомена, че заседанието на
ОС-Бобов дол, в което ще се разгледа решението за произвеждане на местен
референдум, ще се проведе през м. декември 2021 г. Такова до края на 2021 г., в
което да е разгледано решение за произвеждане на референдум, в ОС-Бобов дол
няма.
Председателят
на Инициативния комитет е депозирал в Областна администрация гр. Кюстендил
искане, с вх. № ОА-94-В/22.12.2021 г., с което да се насрочи дата за провеждане
на местния референдум, със съответното искане посочено по - горе.
Със Заповед
№ ОА-РД-20-78/29.12.2021 г. на Областния управител на Област Кюстендил е определена датата 27 февруари 2022 г. за провеждане
на местен референдум за жителите на с. Г.С, община Бобов дол. Определен е и
въпросът на референдума, дадени са указания на ОС-Бобов дол за утвърждаване на
образците от книжата за насрочения референдум, разходите и организационно –
техническата подготовка за провеждане на
референдума.
В съдебното производство е представена
публикация в ДВ, бр. 14, 2022 г. за насроченото о.с.з.
С оглед така
установената фактическа обстановка по делото, съдът намира жалбата за
допустима. Подадена е от надлежен правен субект с право на обжалване по см. на
чл. 147 ал. 1 от АПК. Жалбата е подадена пред компетентния съд по чл. 133 ал. 3 от АПК в
срока по чл. 149 ал. 1 от АПК, във вр. с чл. 32 ал. 3 от Закона
за администрацията.
Разгледана по същество,
жалбата е неоснователна.
В пределите на съдебната проверка по
чл. 168 от АПК, съдът намира Заповед № ОА-РД-20-78/29.12.2021 г. на Областния
управител на Област Кюстендил за законосъобразен административен акт.
По делото не е спорно
обстоятелството, че общините Бобов дол и Дупница имат обща граница и са на
територията на една област.
Заповедта на Областния управител на
Област Кюстендил е издадена при спазване на изискването за писмена форма 32 ал. 1 от ЗА, като в същото време
съдържа фактическо и правно основание за нейното издаване - дата за издаване, подпис на органа и
възможност за съдебно оспорване. При издаването са спазени и относимите процесуални правила. Областният управител е изрично овластен да
издаде оспорената заповед за насрочване на местен референдум при условията на
чл. 32 ал. 3 от Закона за прякото участие на гражданите в държавната власт и
местното самоуправление. От доказателствата по делото е видно, че
производството е инициирано от председателя на Инициативен комитет на жители от
с. Г.С, община Бобов дол – г-н В.В. и е обусловено от влезлите в законна сила и
посочени по – горе съдебни решения.
Към момента на издаване на заповедта – 29.12.2021
г., в Областна администрация гр. Кюстендил не е постъпил протокол от проведено
заседание на Общински съвет – Бобов дол, в който да е разгледано решението за
произвеждане на местен референдум за отделяне на с. Г.С от община Бобов дол и
присъединяването му към община Дупница. ОС-Бобов дол на два пъти е бил уведомен
от Областната администрация, че следва да вземе решение, на основание чл. 28 т.
4 от ЗАТУРБ, за произвеждане на референдум за отделянето на с. Г.С от Община
Бобов дол и присъединяването му към Община Дупница, но той не е е произнесъл с
решение Следователно, в случая се касае за специалната хипотеза за провеждането
на местен референдум за промяна на границите на общината чрез отделяне на
населеното място – чл. 28 ал. 1 т. 4 от ЗАТУРБ. Приемането на решение за
провеждане на референдума е възложено на Общинския съвет на съответната община,
от чиято територия се иска отделянето. В случая, ОС – Бобов дол не е изпълнил
това свое нормативно закрепено задължение да се произнесе с решение, с което
насрочва местния референдум или отказва да насрочи такъв.
В следствие на активната си легитимация по
чл. 32 ал. 3 от ЗПУГДВМС, Председателят на Инициативния комитет е внесъл в
Областна администрация гр. Кюстендил искане с вх. № ОА-94-В-36/22.12.2021 г. до
Областния управител, с което да се насрочи дат аза произвеждане на местен
референдум в кметство с. Г.С, община Бобов дол, със въпрос: “Съгласни ли сте,
село Г.С да се отдели от община Бобов дол и да се присъедини към община
Дупница?“ В този смисъл са осъществени кумулативните предпоставки на чл. 32 ал.
3 от Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното
самоуправление, за упражняване правомощието на Областния управител –
непроизнасяне на Общинския съвет и изрично искане от страна на Инициативния
комитет. В случая оспорената заповед е издадена от овластения за това правен
субект, при изпълнение на предпоставките посочени в закона, което води до
извод, че оспорената заповед не страда от порок по смисъла на чл. 146 т. 3 и т.
4 от АПК.
Изложеното по - горе налага извод за отхвърляне на жалбата като
неоснователна.
С оглед изхода от спора,
жалбоподателят няма право на претендираните съдебни разноски.
На основание чл. 78 ал. 8 от ГПК във
вр. с чл.144 от АПК и чл. 24 от Наредба за заплащането на правната помощ Община
Бобов дол дължи на ответника юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв.
Мотивиран
от горното и на основание чл. 172 ал. 2 от АПК, Кюстендилският административен съд
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ
оспорването в жалбата на Е.С.В.,
в качеството й на Кмет на Община Бобов дол с адрес: гр. Бобов дол, ул. “27
Октомври“ № 2, чрез адв. М. от КнАК, срещу Заповед № ОА-РД- 20-78/29.12.2021 г.
на Областния управител на област Кюстендил.
ОСЪЖДА ОБЩИНА БОБОВ ДОЛ, с посочен по – горе адрес, да заплати на ОБЛАСТНИЯ
УПРАВИТЕЛ НА ОБЛАСТ КЮСТЕНДИЛ, с
адрес: гр. Кюстендил, ул. „Демокрация“ № 44, юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв. /сто лева/.
Решението подлежи на касационно
обжалване от страните пред ВАС на Република България в 14 - дневен срок от получаване
на съобщенията за изготвянето му.
Решението да се съобщи на страните чрез
изпращане на преписи от същото.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: