Решение по дело №33/2022 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 89
Дата: 19 май 2022 г.
Съдия: Иван Христов Демиревски
Дело: 20227110700033
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 януари 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е III Е Н И Е № 89

                     19.05.2022 г.              

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Кюстендилският административен съд

на двадесети април две хиляди и двадесет и втора година

в открито съдебно заседание в следния състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАН ДЕМИРЕВСКИ

           ЧЛЕНОВЕ:МИЛЕНА АЛЕКСОВА

                               АСЯ СТОИМЕНОВА

 

при секретаря: Светла Кърлова

като разгледа докладваното от съдия Демиревски

административно дело № 33 по описа на съда за 2022 г. и за да сe произнесе, взе предвид следното:

 

           Производството по делото е по реда на чл. 179 и сл. от АПК, във вр. с чл. 32 от Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление вр. с чл. 28 от Закона за административно-териториалното устройство на Република България.

           Е.С.В., в качеството й на Кмет на Община Бобов дол,  с адрес: гр. Бобов дол, ул. “27 Октомври“ № 2, чрез пълномощника си адв. М., обжалва Заповед № ОА-РД-20-78/29.12.2021 г. на Областния управител на Област Кюстендил, с която е насрочена дата за провеждане на референдум за жителите на с. Г.С, община Бобов дол за отделяне на селото от Община Бобов дол и присъединяването му към Община Дупница. Твърди се, че заповедта на Областния управител е незаконосъобразна и неправилна, издадена при допуснати нарушения на административно-производствените правила и противоречаща на материалния закон, като моли същата да се отмени.

          В съдебните заседания, пълномощникът на жалбоподателя адв. М. поддържа жалбата.

        В писмен отговор  и в съдебните заседания, ответникът -  Областният управител на област Кюстендил, лично и чрез процесуалния си представител юк. Р., намира жалбата за неоснователна и моли същата да бъде оставена без уважение. Моли за присъждане на юрисконсултско възнаграждение и прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение на пълномощника на жалбоподателя.

Настоящият състав на Кюстендилския  административен  съд, след запознаване с жалбата, писменото становище на ответника, намира за установена следната фактическата обстановка:

Производството е започнало по искане на избиратели от с. Г.С, подадено до Областна администрация гр. Кюстендил /вх. № ОА-94-В-36/22.12.2021 г., с което са поискали провеждането на местен референдум за отделяне на с. Г.С от Община Бобов дол и присъединяването му към Община Дупница. Горното е било инициирано от председателя на Инициативен комитет на граждани от с. Г.С – г-н В.В. и е било обусловено от влезлите в законна сила Решение № 125/06.01.2021 г., постановено по адм. дело № 810 по описа на ВАС на Република България за 2020 г. и съответно Решение № 333/20.12.2019 г. по адм. дело № 371 по описа на Административен съд – Кюстендил за 2019 г.

 

В изпълнение на тези съдебни решения с писмо  изх. № 1/22.01.2021 г. Областният управител на Област Кюстендил предлага на Общински съвет - Бобов дол, да приеме решение за провеждане на референдум в кметство с административен център с. Г.С, община Бобов дол за отделянето на селото от Община Бобов дол и присъединяването му към Община Дупница Въпреки изпратеното писмо ОС – Бобов дол не е изпълнил нормативното си задължение по чл. 28 ал. 1 т. 4 от ЗАТУРБ, да се произнесе, независимо дали с вземане на решение за провеждане на референдум или с отказ за произвеждането му.

В последващо писмо /изх. № ОА-92-00-123/1/10.09.2021 г. до ОС – Бобов дол и Кмета на община Бобов дол, Областният управител е изложил мотиви, че ако в срок до 30.09.2021 г. ОС – Бобов дол не приеме решение за провеждане на референдум в сроковете, предвидени в чл. 20 ал. 4 от ЗПУГДВМС, Областният управител на област Кюстендил, на основание чл. 32 ал. 3 от ЗПУГДВМС, ще издаде заповед за насрочване на дата за произвеждане на местен референдум за отделяне на село Г.С от община Бобов дол и присъединяването му към община Дупница. В отговор, с писмо изх. № 06-00-162/1/24.09.2021 г. от Председателя на ОС-Бобов дол до Областна администрация гр. Кюстендил, същата е уведомена, че заседанието на ОС-Бобов дол, в което ще се разгледа решението за произвеждане на местен референдум, ще се проведе през м. декември 2021 г. Такова до края на 2021 г., в което да е разгледано решение за произвеждане на референдум, в ОС-Бобов дол няма.

Председателят на Инициативния комитет е депозирал в Областна администрация гр. Кюстендил искане, с вх. № ОА-94-В/22.12.2021 г., с което да се насрочи дата за провеждане на местния референдум, със съответното искане посочено по - горе.

Със Заповед № ОА-РД-20-78/29.12.2021 г. на Областния управител на Област Кюстендил  е определена датата 27 февруари 2022 г. за провеждане на местен референдум за жителите на с. Г.С, община Бобов дол. Определен е и въпросът на референдума, дадени са указания на ОС-Бобов дол за утвърждаване на образците от книжата за насрочения референдум, разходите и организационно – техническата подготовка  за провеждане на референдума.

      В съдебното производство е представена публикация в ДВ, бр. 14, 2022 г. за насроченото о.с.з.

                        С оглед така установената фактическа обстановка по делото, съдът намира жалбата за допустима. Подадена е от надлежен правен субект с право на обжалване по см. на чл. 147 ал. 1 от АПК. Жалбата е подадена пред компетентния съд по чл. 133 ал. 3 от АПК в срока по чл. 149 ал. 1 от АПК, във вр. с чл. 32 ал. 3 от Закона за администрацията.

          Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

          В пределите на съдебната проверка по чл. 168 от АПК, съдът намира Заповед № ОА-РД-20-78/29.12.2021 г. на Областния управител на Област Кюстендил за законосъобразен административен акт.

          По делото не е спорно обстоятелството, че общините Бобов дол и Дупница имат обща граница и са на територията на една област.

            Заповедта на Областния управител на Област Кюстендил е издадена при спазване на изискването за писмена форма  32 ал. 1 от ЗА, като в същото време съдържа фактическо и правно основание за нейното издаване -  дата за издаване, подпис на органа и възможност за съдебно оспорване.  При издаването са спазени и относимите процесуални правила.   Областният управител е изрично овластен да издаде оспорената заповед за насрочване на местен референдум при условията на чл. 32 ал. 3 от Закона за прякото участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление. От доказателствата по делото е видно, че производството е инициирано от председателя на Инициативен комитет на жители от с. Г.С, община Бобов дол – г-н В.В. и е обусловено от влезлите в законна сила и посочени по – горе съдебни решения.

        Към момента на издаване на заповедта – 29.12.2021 г., в Областна администрация гр. Кюстендил не е постъпил протокол от проведено заседание на Общински съвет – Бобов дол, в който да е разгледано решението за произвеждане на местен референдум за отделяне на с. Г.С от община Бобов дол и присъединяването му към община Дупница. ОС-Бобов дол на два пъти е бил уведомен от Областната администрация, че следва да вземе решение, на основание чл. 28 т. 4 от ЗАТУРБ, за произвеждане на референдум за отделянето на с. Г.С от Община Бобов дол и присъединяването му към Община Дупница, но той не е е произнесъл с решение Следователно, в случая се касае за специалната хипотеза за провеждането на местен референдум за промяна на границите на общината чрез отделяне на населеното място – чл. 28 ал. 1 т. 4 от ЗАТУРБ. Приемането на решение за провеждане на референдума е възложено на Общинския съвет на съответната община, от чиято територия се иска отделянето. В случая, ОС – Бобов дол не е изпълнил това свое нормативно закрепено задължение да се произнесе с решение, с което насрочва местния референдум или отказва да насрочи такъв.

     В следствие на активната си легитимация по чл. 32 ал. 3 от ЗПУГДВМС, Председателят на Инициативния комитет е внесъл в Областна администрация гр. Кюстендил искане с вх. № ОА-94-В-36/22.12.2021 г. до Областния управител, с което да се насрочи дат аза произвеждане на местен референдум в кметство с. Г.С, община Бобов дол, със въпрос: “Съгласни ли сте, село Г.С да се отдели от община Бобов дол и да се присъедини към община Дупница?“ В този смисъл са осъществени кумулативните предпоставки на чл. 32 ал. 3 от Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление, за упражняване правомощието на Областния управител – непроизнасяне на Общинския съвет и изрично искане от страна на Инициативния комитет. В случая оспорената заповед е издадена от овластения за това правен субект, при изпълнение на предпоставките посочени в закона, което води до извод, че оспорената заповед не страда от порок по смисъла на чл. 146 т. 3 и т. 4 от АПК.  

         Изложеното по - горе  налага извод за отхвърляне на жалбата като неоснователна.

         С оглед изхода от спора, жалбоподателят няма право на  претендираните съдебни разноски.

         На основание чл. 78 ал. 8 от ГПК във вр. с чл.144 от АПК и чл. 24 от Наредба за заплащането на правната помощ Община Бобов дол дължи на ответника юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв.

 

         Мотивиран от горното и на основание чл. 172 ал. 2 от АПК, Кюстендилският административен съд

Р Е Ш И:

 

         ОТХВЪРЛЯ оспорването в жалбата на Е.С.В., в качеството й на Кмет на Община Бобов дол с адрес: гр. Бобов дол, ул. “27 Октомври“ № 2, чрез адв. М. от КнАК, срещу Заповед № ОА-РД- 20-78/29.12.2021 г. на Областния управител на област Кюстендил.

         ОСЪЖДА ОБЩИНА БОБОВ ДОЛ, с посочен по – горе адрес, да заплати на ОБЛАСТНИЯ УПРАВИТЕЛ НА ОБЛАСТ КЮСТЕНДИЛ, с адрес: гр. Кюстендил, ул. „Демокрация“ № 44, юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв. /сто лева/.

 

 

       Решението подлежи на касационно обжалване от страните пред ВАС на Република България в 14 - дневен срок от получаване на съобщенията за изготвянето му.

                     Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от същото.

                                                                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ:

                                                                                           ЧЛЕНОВЕ: