Р Е Ш Е
Н И Е
№…..
ГР.БАЛЧИК,04.03.2020 г.
В И М
Е Т О Н А Н А Р О Д А
БАЛЧИШКИЯТ РАЙОНЕН СЪД,
наказателен състав, в публично съдебно
заседание на седемнадесети февруари
през две хиляди и двадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ :ГАЛИН ГЕОРГИЕВ
СЪДЕБНИ
ЗАСЕДАТЕЛИ :1.
2.
при секретаря:ГЕРГАНА ГЕОРГИЕВА
и в присъствието
на прокурора:.БЕЗ
като разгледа
докладваното от Председателя АНХД №94 по описа за 2019 год.на БРС, за да се произнесе взе
предвид следното:................................................…
Производството е образувано по
предявена жалба от„Е.” ЕАД,***,представлявано от Изпълнителния Директор Д.У.,срещу
наказателно постановление №08-001028/501 от 18.02.2019г..на Директора на Дирекция”Инспекция по
труда”-гр.Добрич,с правно основание в разпоредбата на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Жалбата
е подадена,чрез административно наказващия орган и е получена в Районен
съд-Балчик,ведно със административната преписка с Рег.№1606 на 22.04.2019год.
Дружеството-жалбоподател
твърди в жалбата си,че наказателното постановление е незаконосъобразно и
неправилно.Твърди,че неправилно е установена фактическата обстановка.Твърди,че
е налице едно предписание,а са наложени множество административни наказания,за
всеки един работник поотделно в различни
наказателни постановления.
Моли
съда да отмени наказателното постановление,изцяло.
Редовно
призовано,дружеството-жалбоподател не се
представлява в съдебно заседание.
Възиваемата
страна,редовно призована се представлява
в с.з. от ю.к.Г.Н.
Твърди,че жалбата е неоснователна и недоказана
и като такава я оспорва.Твърди,че наказателното постановление е правилно и
законосъобразно и моли съда да го потвърди изцяло.
По делото,като свидетел е разпитан Т.Н.А.-актосъставител
и К.А..
Съдът след преценка на събраните писмени и гласни
доказателства,прие за установена следната фактическа обстановка :
Контролните органи на
ДИТ-Добрич,извършват проверка на 31.10.2018год. в обект-Мина за добив на
манганова руда”Оброчище”,находяща се в с.Църква Балчишка община,стопанисвана от
„Е.”ЕАД.
По време на проверката,по
електронната поща на дружеството-жалбоподател
е връчена призовка за представяне на 07.11.2018год.в 09,30часа,от
изпълнителния директор на дружеството или упълномощено от него лице, в
Дирекция”Инспекция по труда”-гр.Добрич,на документи доказващи изпълнението на
дадени предписания.При проверката,извършена
на 01.10.2018год.обективирана с протокол№ПР1834430 от 08.10.2018г. е
констатирано ,че не са изплатени заплати за месец август 2018год.на 153 работници
и е дадено предписание това да се случи в срок до 22.10.2018год.
Нарушението
е извършено на 23.10.2018г.,а установено
на 07.11.2018г.,след проверката осъществена на 31.10.2018год.и липсата на представени доказателства за
изплатени възнаграждения.
С
оглед гореизложеното,проверяващите приемат,че дружеството-жалбоподател,в
качеството си на работодател,след като е било длъжно,не е изпълнило в срок до
22.10.2018год.,задължителното за изпълнение предписание по т.1 от протокол с
Изх.№ПР1834430/08.10.2018год.,за извършена проверка,а именно да се изплати
уговореното трудово възнаграждение за месец август 2018год.на А.В.Е.Т.ЕГН**********
на длъжност „хигиенист”.
Въз
основа на така установените факти,свидетелят Т.А. съставя Акт за установяване
на административно нарушение срещу дружеството жалбоподател на 17.12.2019год.Свидетелят
приема,че дружеството жалбоподател е извършило административно нарушение,като
не е изпълнило предписанието за изплащане на трудовото възнаграждение на А.В.Е.Т.
за месец август 2018година.
Въз основа на образуваната
административна преписка,Административно наказващия орган издава наказателното
постановление№08-001028/501 на 18.02.2019г. срещу дружеството-жалбоподател,като му налага Имуществена
санкция в размер на 1500лв.
В
хода на съдебният процес се установява,че за всяко едно от неизплатените
трудови възнаграждения на различни работници(общо 153 работника) са издадени отделни предписания за месец август,за всеки
от 153–те работници,поотделно.За неизплащането на трудовите възнаграждения на отделни
работници са издадени множество АУАН и образувани отделни административни
преписки.Срещу дружеството жалбоподател са издадени множество наказателни
постановления,като всяко едно от тях визира,като отделно административно
нарушение чл.415 от КТ,в смисъл,че не е изпълнено предписание за изплащане на
дължимо трудово възнаграждение за всеки отделен конкретен работник.
Процесното
обжалвано наказателно постановление касае неизпълнение на предписание,със срок
за изпълнение до 22.10.2018год.за изплащане на дължимо трудово възнаграждение
на А.В.Е.Т. за месец август 2018год.
При така установената фактическа
обстановка,въз основа на императивно вмененото му задължение за цялостна
проверка на издаденото наказателно постановление,по отношение на
законосъобразността,обосноваността и правилността му,съдът прави следните
правни изводи:
По
допустимостта на жалбата :
Жалбата
е депозирана в срок.Наказателното постановление,видно от разписката за връчване
е връчено на 29.03.2019г..Жалбата е получена в деловодството на възиваемата страна на 09.04.2019г.Жалбата е подадена по
пощата и видно от пощенското клеймо на пощенския плик,това е станало на 05.04.2019год.С
оглед изложеното,съдът приема,че жалбата срещу наказателното постановление е
подадена в законоустановения срок.
Жалбата е процесуално допустима и е приета за
разглеждане.
Относно
компетентността на административно-наказващия орган:
Наказателното
постановление е издадено от компетентен орган-Директора на Дирекция”Инспекция
по труда”-гр.Добрич.
Относно материално-правната и
процесуална законосъобразност и обоснованост на обжалваното наказателно
постановление.
Съгласно разпоредбата на чл.415 от
Кодекса на труда се предвижда административно наказание за неизпълнение на
задължително предписание на контролен орган за спазване на трудовото
законодателство.Предписанието не е оспорено и е влязло в сила.
С приложени
ведомости за заплати и събраните други писмени доказателства е установено, че
задълженията за заплащане на месечни
трудови възнаграждения за месец август 2018год. не са били изплатени навреме и
то в срока даден с процесното предписание.
Видно от приложената по делото
административно-наказателна преписка, за всяка отделна точка по предписанието
за установените нарушения по чл. 128 т.2 от КТ за всеки отделен работник е
съставен,вероятно отделен АУАН и издадено Наказателно постановление.Пред
настоящия състав на производство са множество подобни АНХД.
Разпоредбата на чл. 415 ал.1 от КТ касае неизпълнение
на задължително предписание на контролен орган, което предполага санкциониране
на нарушителя, ако не отстрани в срок констатираните от органа нарушения на
трудовото законодателство, съдържащи се имплицитно в издадения индивидуален
административен акт – предписание, във всички или някои негови части. Това
нарушение следва да се санкционира с издаването на едно Наказателно постановление
за неизпълнение на предписанието, а не за всяко едно констатирано нарушение на
трудовото законодателство, което е описано в предписанието и не е отстранено в
определения срок, да се налага санкция на основание чл. 415 ал.1 от КТ за
неизпълнение на предписание.
Това води до
налагане на множество наказания за едно и също нарушение по чл. 415 ал.1 от КТ,
за неизпълнение на предписание по протокол № ПР1834430 от 0810.2018год., което
не е целта на разпоредбата и е недопустимо и незаконосъобразно.
Влезлият в сила индивидуален административен акт –
предписание, подлежи на изпълнение в определения в него срок, като неизпълнението
му – частично или изцяло подлежи на санкциониране, още повече, в случая се
касае за описани в няколко отделни точки нарушения от един вид – по чл. 128 т.2
от КТ.
Функцията на предписанието е да преустанови и
предотврати констатирани нарушения на трудовото законодателство като целта е да
се изплатят трудовите възнаграждения на работниците. Затова, когато констатира
нарушения, органът може да не наложи наказания за всяко едно от констатираните
нарушения, а да издаде предписание и определи срок и по този начин да даде възможност на
работодателя да изпълни задълженията си, като неизпълнението на даденото
предписание като индивидуален административен акт е самостоятелно и друго по
вид нарушение. В случая органът не е съобразил затрудненото финансово положение
на работодателя и е наложил наказания за
всички констатирани при проверката
нарушения на трудовото законодателство, а е издал едно общо предписание,според
съда, което не е било изпълнено по същите причини и предвид кратките срокове. Налагането на
наказание за неизпълнение на предписанието за всяко едно отделно констатирано в
него нарушение, но еднакво по вид, освен че е незаконосъобразно, няма да доведе
до целения с предписанието резултат – да се изплатят задълженията, защото ще
утежни финансовото положение на дружеството с нови публични задължения, които
са привилегировани спрямо вземанията на работниците за труд.
Недопустимо е да се налага наказание за неизпълнение
на предписанието за всяка отделна негова част,защото то,според настоящия
съдебен състав, представлява един индивидуален административен акт.
В тази посока е и съществуващата съдебна практика, а
именно Решение№161 по КАД№90/2015 по описа на Административен съд-Плевен.
В тази посока е и практиката на Районен съд-Балчик, а
именно АНХД№162/2016по описа на БРС,потвърдено с Решение по КАД№581/2016по
описа на Административен съд-Добрич,Решение по АНХД№383/2018 по описа на
БРС,потвърдено с Решение по КАНХД№283/2019 п описа на АС-Добрич, Решение по
АНХД№387/2018 по описа на БРС,потвърдено с Решение по КАНХД№285/2019 п описа на
АС-Добрич.
С оглед изложеното,съдът приема,че обжалваното
наказателно постановление е незаконосъобразно и като такова следва изцяло да
бъде отменено.
По отношение на направеното искане за осъждане на
дружеството-жалбоподател да заплати юристконсултско
възнаграждение в полза на Дирекция”Инспекция по труда”-гр.Добрич,съдът счита,че
с оглед решението на съда да отмени наказателното постановление,не следва да се
присъждат разноски в полза на възиваемата страна.
Водим от гореизложеното и на
основание чл.63 ал.1 от ЗАНН,съдът
Р
Е Ш И
:
ОТМЕНЯ изцяло наказателно
постановление №08-001028/501 от 18.02.2019г.на Директора на Дирекция”Инспекция
по труда”-гр.Добрич,с което за констатирано в Мина за добив на манганова
руда”Оброчище”,находяща се в с.Църква,Балчишка община Добричка област,установено
на 07.11.2018г.,административно нарушение на чл.415 ал.1от Кодекса на труда,изразяващо
се неизпълнение на предписание за изплащане на дължимо трудово възнаграждение
за месец август 2018год. в полза на А.В.Е.Т. ЕГН**********,на„Е.” ЕАД,***,представлявано
от Изпълнителния Директор Д.У.,в качеството на работодател ,е наложено на
основание чл.416 ал.5от КТ във вр.чл.415 ал.1 от КТ
административно наказание ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 1500лв.(хиляда е
петстотин лева),като незаконосъобразно.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд-Добрич в четиринадесет дневен срок от съобщението му до страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ :