Решение по дело №229/2021 на Районен съд - Димитровград

Номер на акта: 68
Дата: 9 август 2021 г. (в сила от 31 август 2021 г.)
Съдия: Иван Статев Маринов
Дело: 20215610200229
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 април 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 68
гр. гр. Димитровград , 09.08.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ДИМИТРОВГРАД в публично заседание на двадесети
юли, през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:Иван Ст. Маринов
при участието на секретаря В.И.Г.
като разгледа докладваното от Иван Ст. Маринов Административно
наказателно дело № 20215610200229 по описа за 2021 година
Производството е на основание чл.59 и следващите от ЗАНН.

ЖАЛБОПОДАТЕЛЯ – Д. Н. АПТ. от *******************************, ЕГН **********,
е депозирал жалба против Наказателно Постановление №254р-269/25.02.2021г. на
Директора на ОД-МВР-Хасково, с което за това, че на 05.02.2021г. около 21:25 часа в
гр.Д.град, на ул.“Цар Борис I“№9, в магазин „Енерджи“, в условията на въведена
извънредна епидемична обстановка в Република България, въведена и удължавана с
решения на Министерския съвет, във връзка с издадена заповед № РД-01-51/2021г. на
Министъра на здравеопазването -въвеждаща противоепидемична мярка, изразяваща се в
това, че всички лица, когато се намират в закрити обществени места, в т.ч. транспортни
средства за обществен превоз, лечебни и здравни заведения, аптеки, оптики, национални
центрове по проблемите на общественото здраве, административни учреждения и други
места, в които се обслужват или имат достъп гражданите, железопътни гари и автогари,
летища, метростанции, търговски обекти, църкви, манастири, храмове, музеи и др., са
длъжни да имат поставена защитна маска за лице за еднократна или многократна употреба
или друго средство, покриващо носа и устата (в т.ч. кърпа, шал, шлем и др.), е установено,
че А. нарушава посоченото в заповедта, като се намира в горепосоченото закрито
обществено място и не е поставил защитна маска за лице или друго средство покриващо
носа и устата му, с което за виновното нарушение на чл.209а, ал.1, вр. чл.63, ал.4 от Закона
за здравето, вр. т.7 от Заповед № РД-01-51/2021г. на Министъра на здравеопазването, на
основание чл.209а, ал.1 от Закона за здравето му е наложено административно наказание
„Глоба“ в размер на 300 (триста) лева.
1
Изложените в жалбата доводи са за незаконосъобразност и необоснованост на наказателното
постановление, моли за отмяна на наказателното постановление.
В съдебно заседание жалбоподателят- редовно призован, не се явява, не взема становище по
жалбата си.
Упълномощеният негов процесуален представител поддържа жалбата, счита, че
наказателното постановление е издадено при съществено нарушаване на процесуалните
правила, наличие на маловажност на случая, пледира за отмяна на същото.
ОТВЕТНИКА по жалбата- ОД-МВР-Хасково- редовно призовани, не изпраща представител
и не взема становище по депозираната жалба.
Районна Прокуратура- Хасково, ТО-Д.град – редовно призовани, не изпраща представител и
не взема становище по депозираната жалба.
С оглед представените по делото доказателства и събраните в съдебното заседание такива,
съдът намира следното:
На 05.02.2021г. полицейските служители при РУ-МВР-Д.град- св.М.Д. и св.Д.К. извършвали
служебните си задължения и осъществявали проверки по различни обществени места из
гр.Д.град за спазване на въведените в страната противоепидемични мерки. Със служебният
си автомобил се придвижвали по ул.“Цар Борис І“ в гр.Д.град. Около 21,25ч. били в района
на хранителен магазин „Енерджи“. Поради възниквали проблеми с работното време на
магазина, полицейските служители изчакали няколко минути в служебния автомобил,
наблюдавайки входа на магазина. След което решили да извършат проверка вътре в
магазина. Влизайки в помещението видели, че има лица- клиенти, които пазаруват и са без
поставена защитна маска. Представили се и извършили проверка, при която установили, че
едно от лицата без маска е настоящият жалбоподател Д.А..
За констатираното нарушение св.М.Д. в присъствието на св.Д.К. съставил АУАН №254р-
269/05.02.2021г., като в акта описал, че А. се намира на обществено място- в магазин
„Енерджи“, без да има защитна маска за лице. Като нарушена е описана разпоредбата на
чл.209а, ал.1, вр. чл.63, ал.4 от ЗЗдравето, вр. т.7 от Заповед №РД-01-51/2021г. на Министъра
на здравеопазването.
Актът е връчен на същата дата на жалб.Д.А., който го подписал с изписване на
възраженията си- че е проверяван за първи път и на излизане от магазина бил спрян, а
маската била у него.
Въз основа на така съставеният акт за установяване на административно нарушение, е
издадено предметното на делото наказателно постановление №254р-269/02.03.2021г. на
Директора на ОД-МВР-Хасково, с което за нарушение на чл.209а, ал.1 от Закона за здравето
във връзка с чл.63, ал.4 от Закона за здравето, във връзка с т.7 от Заповед № РД-01-51/2021г.
2
на Министъра на здравеопазването, на основание чл.209а, ал.1 от Закона за здравето на
жалб.Д.А. е наложено административно наказание „Глоба“ в размер на 300 (триста) лева.
Постановлението било връчено на жалбоподателя на 29.03.2021г., видно от неразделна
разписка към него, а жалбата против постановлението е получена от адм.-наказващия орган
на 02.04.20201г.- видно от поставения входящ номер - т.е. в законоустановения 7-дневен
срок.
Горните факти се установяват от акт за установяване на административно нарушение
№254р-269/05.02.2021г., наказателно постановление №254р-269/25.02.2021г. на Директора
на ОД-МВР-Хасково, показанията на актосъставителя М.Д., от приетите като доказателства
писмени документи- приложени по делото, които доказателства са кредитирани от съда по
начин и в обем- описан по-долу.
Производството е по чл.59 и следващите от ЗАНН. Подадена е жалба от лице, на което по
реда на ЗАНН е наложена санкция за деяние, третирано като нарушение от ЗАНН, жалбата е
подадена пред компетентен за това съд, спазени са общите и специални изисквания на
ЗАНН и НПК в тази насока, предвид което съдът разгледа жалбата по същество.
Проверявайки по отделно съответствието на процесуалните предпоставки при издаване на
обжалваното постановление и законосъобразността и обосноваността на наложеното
наказание, в съответствие с материалните норми, съдът намира:
- При съставяне на акт за установяване на административно нарушение №254р-
269/05.02.2021г., като цяло са спазени изискванията на чл.42 от ЗАНН.
Разпоредбата на чл.63, ал.4 от Закона за здравето гласи: „При обявена извънредна
епидемична обстановка по ал. 1 министърът на здравеопазването въвежда със заповед
временни противоепидемични мерки по предложение на главния държавен здравен
инспектор за територията на страната или за отделна област.“.
Противоепидемичните мерки са въведени със Заповед № РД-01-51/2021г. на Министъра на
здравеопазването, като в т.7 от заповедта е посочено: „Всички лица, когато се намират в
закрити обществени места, в т. ч. транспортни средства за обществен превоз, лечебни и
здравни заведения, аптеки, оптики, национални центрове по проблемите на общественото
здраве, административни учреждения и други места, в които се обслужват или имат
достъп гражданите, железопътни гари и автогари, летища, метростанции, търговски
обекти, църкви, манастири, храмове, музеи и др., са длъжни да имат поставена защитна
маска за лице за еднократна или многократна употреба, която се използва съгласно
препоръките в приложение № 3.“.
Съобразно т.10 от същата заповед „По смисъла на т.7 и 8 „обществени“ са местата, които са
достъпни за гражданите и/или са предназначени за обществено ползване.“.
3
Съгласно разпоредбата на чл.209а, ал.1 от Закона за здравето „Който наруши или не
изпълни въведени от министъра на здравеопазването или от директор на регионална здравна
инспекция противоепидемични мерки по чл.63, ал.4 или 7 и чл.63а, ал.1 или 2, освен ако
деянието не съставлява престъпление, се наказва с глоба от 300 до 1000лв., а при повторно
нарушение–от 1000 до 2000лв.“.
От събраните по делото доказателства по несъмнен начин се установи, че на 05.02.2021г.
около 21,25 часа жалб.Д.А. е бил в магазин „Енерджи“, находящ се в гр.Д.град, ул.“Цар
Борис І“№9.
Така описаният хранителен магазин е бил в работен режим, поради което отговаря на
понятието за обществено място. В Закона за здравето, §1а от допълнителните разпоредби, е
дадено определение за „обществени места”. Това са всички места, които са обществено
достъпни и/или предназначени за обществено ползване, без оглед на собствеността или
правото на достъп. Направеното изброяване на обществените места в посочената разпоредба
е примерно, а не изчерпателно.
В тази връзка е осъществен единия от елементите на състава на адм.нарушение по чл.209а,
ал.1 от ЗЗдравето- а именно жалб.А. е бил на закрито обществено място по време на
действие на заповед на Министъра на здравеопазването с въведени противоепидемични
мерки в страната.
Следващият елемент от състава на нарушението е присъстващото на такова място лице да е
без предпазна защитна маска, каквото задължение е въведено в т.7 от цитираната заповед на
Министъра на здравеопазването.
В случая показанията на актос.М.Д. са категорични, че в хранителния магазин жалб.А. е бил
с негов познат, като и двамата са били без поставена маска за лице, а на въпроса на
полицейския служител къде са им маските, единия от тях отговорил, че му е в джоба, а
другия- че няма. Заявява също, че и двете момчета- клиенти на магазина, ги е видял на 2
метра от щандовете, като са били взели продукти. Жалб.А. не им е посочил на място
причини, поради които не може да носи предпазна маска или причини за невъзможност да се
снабди с такава.
Показанията на разпитания по делото свидетел съдът възприе и кредитира като достоверни
и правдиви, доколкото са последователни, безпротиворечиви и взаимно подкрепени. Дадени
са от длъжностно лице- полицейски служител, възприел ставащото в рамките на своите
длъжностни права и задължения, чието внимание е било насочено в тази насока. На
практика липсва оспорване на заявеното от полицейския служител, както и данни, които да
оборват неговите показания.
При установено и доказано пребиваване на закрито обществено място без предпазна маска,
е налице установеност на неизпълнение на Заповед № РД-01-51/2021г. на Министъра на
4
здравеопазването, в която с т.7 е въведено задължението за поставяне на защитна маска за
лице на всички присъстващи на закрито обществено място.
Така въведеното задължение за носенето на предпазни маски е било действащо към датата,
на която е извършено деянието. По този начин жалб.А. е осъществил състава на чл.209а,
ал.1 от ЗЗдравето.
Действително, както в АУАН, така и в НП е посочено в допълнение към тази нарушена
разпоредба и разпоредбата на чл.63, ал.4 от ЗЗдравето. Последната обаче не може да бъде
нарушена, доколкото не въвежда забрани или задължения за гражданите, а единствено
правомощия на Министъра на здравеопазването. Тази препратка в случая не влияе на
възможността един нарушител да разбере нарушението, което му е вменено като извършено,
нито води до объркване, неразбиране или превратно тълкуване. Поради което съдът не
възприе цифрово описаното по този начин адм.нарушение за съществено процесуално
нарушение, доколкото не засяга по съществен начин правото на жалбоподателя да разбере
какво е административното обвинение. Препратките към чл.63, ал.4 от ЗЗдравето и т.7 от
цитираната заповед са били излишни, доколкото състава на административното нарушение
съобразно разпоредбата на чл.209а, ал.1 от ЗЗдравето е неизпълнение, нарушение на заповед
на Министъра на здравеопазването, която заповед е описана в обстоятелствената част. Тези
допълнения към цифрово изписаната част на административното нарушение не влияят
върху възможността нарушителят да разбере правилно вмененото му като извършено
административно нарушение, нито въвеждат съмнения или неразбиране.
Налице са достатъчно и конкретни доказателства за компетентността на актосъставителя за
възможността да съставя АУАН по ЗЗдравето. Видно от представената и приета като
доказателство по делото писмена справка от адм.-наказващият орган, актосъставителя М.Д.
заема длъжността „старши полицай“ в група „Охрана на обществения ред“ на сектор
„Охранителна полиция“ при РУ-МВР-Д.град. Съобразно представената заповед №272з-
940/25.03.2020г. на Директора на ОД-МВР-Хасково, „старши полицаи“ във всички звена на
ОД-МВР-Хасково са упълномощени да съставят актове за установяване на административни
нарушения по чл.209а от ЗЗдравето. В тази връзка са налице достатъчно и ясни
доказателства за това, че актосъставителят М.Д. разполага с пълномощията да състави
АУАН на жалбоподателя А..
По отношение останалите възражения против наказателното постановление, следва да се
поясни, че в цитираната заповед на Министъра на здравеопазването не са предвидени
изключения за граждани, очакващи държавни или общински органи да им предоставят по
някакъв начин предпазна маска. Очакваната проява на активност от държавни и общински
органи предвид разпоредбата на чл.63, ал.9 от ЗЗдравето относно въведените задължения на
държавните и общински органи да създадат необходимите условия за изпълнение на
мерките, като средствата за осъществяването им се осигурят от държавния, съответно
общинския бюджет, не може да бъде възприето като оневиняващо поведението на
5
жалбоподателя. По време на проверката не са били съобщени на полицейските служители
причини касаещи невъзможност за снабдяване с предпазна маска, липса на средства за
закупуването й или очакване за предоставяне от различни учреждения. В тази връзка не са
предвидени изключения от задължението за носене на маски на обществени места поради
невъзможност за снабдяване с предпазна маска.
В обжалваното НП нарушението е описано достатъчно ясно от фактическа страна.
Наказаното лице е разбрало ясно какво нарушение му се вменява във вина и е упражнило
правото си на защита в пълен обем. От всички събрани по делото доказателства липсват
такива, които да поставят под съмнение извода, че жалб.А. е извършил нарушението, за
което му е наложено административно наказание.
Поради което правилно е реализирана административно-наказателната му отговорност на
основание чл.209а, ал.1 от ЗЗдравето, съдържаща в себе си материална норма, която може да
бъде нарушена, и санкционна такава, въз основа на която е наложено съответното
административно наказание.
В същото време съдът намира, че с оглед кръга на обществените отношения, които охранява
ЗЗдравето и по-конкретно посочените разпоредби по време на обявеното извънредно
положение, имащо за цел неразпространение на заразата и опазване живота и здравето на
гражданите, процесното деяние не може да бъде квалифицирано като маловажен случай по
смисъла на чл.28 от ЗАНН, въпреки наличието на смекчаващи отговорността обстоятелства.
В тази връзка съдът намира, че правилно е било преценено, че с оглед характера на
нарушението в настоящия случай нормата на чл.28 от ЗАНН не може да бъде приложена.
Описаното в акта за установяване на административно нарушение и в наказателното
постановление нарушение крие сериозен риск за останалите граждани, свързана с
разпространение на вируса и обявената на практика глобална пандемия, свързано е със
създаване опасност за здравето на неограничен кръг от лица. Нарушението не се отличава с
по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с други административни нарушения
от същия вид, поради което и същото не може да бъде квалифицирано като "маловажен
случай" по смисъла вложен в разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН.
Нарушението е формално, на просто извършване и за да са осъществени елементите от
фактическия му състав не е необходимо да са причинени реални вреди.
Съдът при преценка на обжалваното наказателно постановление намира, че същото е
законосъобразно, обосновано и доказано, като в хода на административно-наказателното
производство не са били допуснати съществени процесуални нарушения, които да са
нарушили правото на защита на жалбоподателя и да са довели до невъзможност същия да
реализира правата си по един адекватен начин. Предвид описаното, съдът намира, че
обжалваното наказателно постановление следва да бъде потвърдено.
Посочената разпоредба чл.209а, ал.1 от ЗЗдравето, предвижда налагане на административно
6
наказание „Глоба“ от 300 до 1 000 лв., а при повторно нарушение от 1000 до 2000лв.
Наложената санкция е минималната по размер и съдът няма правомощия да я намали,
предвид нормата на чл.27, ал.5 от ЗАНН.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, Съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно Постановление №254р-269/25.02.2021г. на Директора на
ОД-МВР-Хасково, с което на Д. Н. АПТ. от *******************************, ЕГН
**********, за това, че на 05.02.2021г. около 21:25 часа в гр.Д.град, на ул.“Цар Борис I“№9,
в магазин „Енерджи“, в условията на въведена извънредна епидемична обстановка в
Република България, въведена и удължавана с решения на Министерския съвет, във връзка с
издадена заповед № РД-01-51/2021г. на Министъра на здравеопазването -въвеждаща
противоепидемична мярка, изразяваща се в това, че всички лица, когато се намират в
закрити обществени места, в т.ч. транспортни средства за обществен превоз, лечебни и
здравни заведения, аптеки, оптики, национални центрове по проблемите на общественото
здраве, административни учреждения и други места, в които се обслужват или имат достъп
гражданите, железопътни гари и автогари, летища, метростанции, търговски обекти, църкви,
манастири, храмове, музеи и др., са длъжни да имат поставена защитна маска за лице за
еднократна или многократна употреба или друго средство, покриващо носа и устата (в т.ч.
кърпа, шал, шлем и др.), е установено, че А. нарушава посоченото в заповедта, като се
намира в горепосоченото закрито обществено място и не е поставил защитна маска за лице
или друго средство покриващо носа и устата му, с което за виновното нарушение на чл.209а,
ал.1, вр. чл.63, ал.4 от Закона за здравето, вр. т.7 от Заповед № РД-01-51/2021г. на
Министъра на здравеопазването, на основание чл.209а, ал.1 от Закона за здравето му е
наложено административно наказание „Глоба“ в размер на 300 (триста) лева – като
законосъобразно.


Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен Съд - Хасково в 14-
дневен срок от съобщението до страните, че е обявено.
Съдия при Районен съд – Димитровград: _______________________
7