Решение по дело №221/2024 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: 1207
Дата: 20 юни 2024 г. (в сила от 20 юни 2024 г.)
Съдия:
Дело: 20247220700221
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 април 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 1207

Сливен, 20.06.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Сливен - II състав, в съдебно заседание на седемнадесети юни две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА
   

При секретар НИКОЛИНКА ЙОРДАНОВА като разгледа докладваното от съдия СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА административно дело № 20247220700221 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 172, ал. 5 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП).

Образувано е по жалба от Г. П. П., [ЕГН] срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 24-0804-000105/09.04.2024 г., издадена от Младши автоконтрольор в Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР Сливен, с която на оспорващия, на основание чл. 171, т. 2а, б.“б“ от ЗДвП е наложена принудителна административна мярка – прекратяване на регистрация на ППС за срок от 6 месеца, считано от 09.04.2024 г. и са отнети СРМПС № ******и 2бр. рег. табели с № [рег. номер].

В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на административния акт, поради необоснованост. Твърди се, че в Наредба № 1/19.07.2017 г. за реда за установяване концентрацията на алкохол в кръвта и/или употребата на наркотични вещества или техни аналози е предвидено, че при наличие на външни признаци, поведение или реакции на водачите на МПС за употребата на наркотични вещества или техни аналози, следва да се извършва проверка с тест. В процесния случай обаче не били представени доказателства, че са налице предпоставките на чл. 5, ал. 1 от цитираната Наредба, която уреждала хипотезите, при които спрямо водач на МПС може да бъде извършвана проверка с тест за употреба на наркотични вещества или да се изпрати на медицинско изследване, а именно: при наличие на външни признаци, поведение или реакции на водачите на МПС за употребата на наркотични вещества или техни аналози. Счита, че дори в хипотезата по чл. 3а, т. 1 от Наредбата - при отказ за тестване за употреба на наркотици, следвало да се удостовери по несъмнен начин, че водачът е управлявал МПС след употребата на алкохол с протокола – Приложение № 2 към чл. 5 от цитирания нормативен акт, а такъв не бил представен. Заявява още, че оспорената заповед е издадена при липса на фактическо основание в поведението и реакциите на водача или на други външни признаци, налагащи тестване или изпращане за химико – токсикологично лабораторно изследване. Отказът, макар и релевантен, не променял този извод. Извършването на проверка при липса на такива признаци нямало фактическо основание, а наложеното наказание при тази ситуация следвало да се счита за незаконосъобразно. На П. бил връчен талон за изследване, чийто номер бил различен от този, посочен в оспорената заповед, а един от стикерите към талона изцяло липсвал. Моли съда да постанови отмяна на атакуваната административна заповед, с претенция за присъждане на разноски в производството.

 

В с.з. оспорващата Г. П., редовно и своевременно призована, не се явява. Депозирано е писмено становище от надлежно упълномощен адв. Д. Й. от АК – Ямбол, който заявява, че поддържа жалбата и моли съда да я уважи на посочените в същата отменителни основания.

В с.з. административният орган Младши автоконтрольор в сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Сливен Г. Ц. Г., редовно и своевременно призован, не се явява. В писмено становище заявява неоснователност на жалбата и моли съда да я отхвърли, в която насока излага подробни съображения.

Въз основа на всички събрани по делото доказателства, съдът прие за установена следната фактическа обстановка:

На 09.04.2024 г. в 20.24 ч. в гр. Сливен до кв. „Речица“ полицейски служители към Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Сливен спрели за проверка лек автомобил Опел Астра с рег. № [рег. номер], управляван от Г. П. П., нейна лична собственост. При покана към същата за извършване на тест за употреба на наркотични и/или упойващи вещества с техническо средство, П. отказала. Цитираният отказ на П. да бъде тествана за употреба на наркотични вещества или техни аналози бил квалифициран като административно нарушение по чл. 174, ал. 3, предл. второ от ЗДвП в съставен АУАН сер. GA, № 1211860/09.04.2024 г. На П. бил издаден и талон за медицинско изследване, но тя не извършила такова.

На 09.04.2024 г. Младши автоконтрольор в сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР - Сливен издал Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 24-0804-000105, с която на Г. П. П., на основание чл. 171, т. 2а, б.“б“ от ЗДвП е наложена принудителна административна мярка – прекратяване на регистрация на ППС за срок от 6 месеца, считано от 09.04.2024 г. и са отнети СРМПС № ******и 2бр. рег. табели с № [рег. номер]. Като мотиви в заповедта е описано констатираното с АУАН серия GA № 1211860/09.04.2024 г. Заповедта била връчена на П. на същата дата. Жалбата срещу акта е депозирана пред настоящия съд на 22.04.2024 г.

Горната фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на събраните в хода на съдебното дирене годни, относими и допустими доказателствени средства, включително приложените към административната преписка писмени доказателства, които не бяха оспорени от страните по предвидения в закона ред.

Въз основа на така изградената фактическа обстановка, съдът формира следните изводи от правно естество:

Оспорването е направено от легитимирано лице – при наличие на правен интерес от това производство, в рамките на законоустановения 14 – дневен срок, срещу административен акт, който подлежи на съдебен контрол и пред родово и местно компетентна съдебна инстанция, поради което е допустимо.

Разгледана по същество, жалбата се преценява от настоящата съдебна инстанция като неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.

Съображенията на съда в тази насока са следните:

След като е сезиран с оспорване, при служебния и цялостен контрол върху законосъобразността на обжалвания административен акт, съгласно нормата на чл. 168 ал. 1 от АПК, съдът провери изначално неговата валидност. Това се налага поради принципа на служебното начало в административния процес, въведен с нормата на чл. 9 от АПК.

Обжалваният административен акт е издаден от компетентен административен орган, в кръга на неговите правомощия, в съответната писмена форма и съдържа изискуемите реквизити, което го прави валиден. Съгласно чл. 172 ал. 1 от ЗДвП, принудителните административни мерки по чл. 171, т. 1, 2, 2а, 4, т. 5, буква "а", т. 6 и 7 се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица. Оспорената заповед е издадена от Младши автоконтрольор в сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Сливен, действащ при спазване на териториалните предели на правомощията си и в рамките на предоставената му със Заповед № 343з-1516/05.06.2023 г. на Директора на ОД на МВР – Сливен материална компетентност.

Заповедта съдържа всички изискуеми реквизити по чл. 59, ал. 2 от АПК. Посочени са фактическите основания за издаването й – обстоятелствата, съставляващи нормативно установените материалноправни предпоставки за прилагане на ПАМ по чл. 171, т. 2а, буква "б" от ЗДвП.

Заповедта е и материално законосъобразна. Съгласно чл. 171, т.2а, б. „б“ от ЗДвП, за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения спрямо собственик, който управлява моторно превозно средство, с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда и/или е употребил наркотични вещества или техни аналози, както и при отказ да му бъде извършена проверка с техническо средство и/или с тест за установяване концентрацията на алкохол и/или употребата на наркотични вещества или техни аналози, или не изпълни предписанието за изследване с доказателствен анализатор или за медицинско изследване и вземане на биологични проби за извършване на химическо и/или химико-токсикологично лабораторно изследване за установяване на концентрацията на алкохол в кръвта му и/или за употреба на наркотични вещества или техни аналози, се прилага принудителна административна мярка "прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство – за срок от шест месеца до една година". При настоящата законова регламентация необходимата материалноправна предпоставка за налагане на мярката е установено по надлежен ред управление на МПС при отказ на водача да му бъде извършена проверка с техническо средство и/или с тест за установяване употребата на наркотични вещества или техни аналози. Нарушението на водача следва да е констатирано със съставен акт за административно нарушение от компетентните длъжностни лица. В настоящия случай от компетентни длъжностни лица при ОД на МВР Сливен е съставен по реда на чл. 189 ал. 1 от ЗДвП Акт за установяване на административно нарушение, съгласно който Г. П. П., при управление на личния си лек автомобил и извършена проверка от контролните органи, е отказала да й бъде извършена проверка с тест за установяване употребата на наркотични вещества или техни аналози. АУАН съгласно чл. 189, ал.2 ЗДвП има обвързваща доказателствена сила до доказване на противното, а в процесния случай оспорващата страна не е ангажирала допустими доказателствени средства, с които да обори констатацията в настоящия АУАН, досежно установената в същия фактическа обстановка. Актът за установяване на административно нарушение е официален документ, издаден от надлежен орган в предписаната от закона форма, чрез който се констатира едно фактическо положение, което разкрива признаците на административно нарушение. Като такъв, той доказва с обвързваща съда доказателствена сила, че фактите, предмет на удостоверителното изявление, са се осъществили така, както се твърди в документа. Материалната доказателствена сила на акта за установяване на административно нарушение представлява фактически оборима презумпция за истинност. Именно поради това тежестта да обори презумпцията е на адресата на акта. Ако адресатът на акта не стори това съдът е длъжен, с оглед на обвързващата го материална доказателствена сила на акта за установяване на административно нарушение, да приеме, че същото е извършено по сочения в акта начин.

Съдът не споделя изложения в жалбата отменителен довод, че водач на МПС може да бъде подложен на проверка за употреба на наркотични вещества само при наличието на предпоставки по чл. 5 ал. 1 от Наредба № 1/19.07.2017 г. за реда за установяване концентрацията на алкохол в кръвта и/или употребата на наркотични вещества или техни аналози. На първо място, компетентните контролни органи от системата на МВР са нормативно овластени да извършват проверки за спазване на правилата за безопасност на движението по пътищата, като тази дейност, влизаща в кръга на техните служебни правомощия обхваща и целите по превенция на нарушенията, уредени от законодателя в ЗДвП и относимите подзаконови актове. Компетентността на тези органи е регламентирана изрично в нормата на чл. 165 ал. 2 от Закона за движението по пътищата, като в нея са уредени както общи правомощия по спиране и проверка на пътни превозни средства с цел превенция на нарушенията, така и конкретни такива, като в контекста на процесния случай такава е разпоредбата на т. 9, според която, при изпълнение на функциите си по този закон службите за контрол не допускат управлението на моторно превозно средство от водач, който откаже да му бъде извършена проверка с техническо средство за установяване употребата на алкохол и/или с тест за установяване употребата на наркотични вещества или техни аналози, или не изпълни предписанието за изследване с доказателствен анализатор, показващ концентрацията на алкохол в кръвта чрез измерването му в издишания въздух и отчитащ съдържанието на алкохол в горните дихателни пътища, или за медицинско изследване и вземане на биологични проби за установяване на концентрацията на алкохол в кръвта му и/или за употребата на наркотични вещества или техни аналози; в случай че при осъществяването на контрол с техническо средство или тест е установена концентрация на алкохол над 1,2 на хиляда и/или употреба на наркотични вещества или техни аналози, длъжностното лице от службата за контрол съпровожда лицето до мястото за извършване на медицинско изследване и вземане на биологични проби за химическо изследване. Извършването на проверка за управление на МПС след употреба на наркотични или упойващи вещества попада в служебните правомощия на конкретно овластени за това служители на МВР, като тази дейност попада в целите на общата законодателна превенция по отношение на административните противоправни деяния в нормираната от ЗДвП сфера на обществените отношения. Предвид това и при установяване на такива нарушения в чл. 171 от ЗДвП законодателят в две хипотези (за осигуряване безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения) е предвидил прилагане на принудителни административни мерки от двете правни категории – превантивни и преустановителни. Т.е. за прилагане на превантивна принудителна административна мярка не е необходимо да са установени с нормативен акт задължителни фактически предпоставки, доколкото превенцията на закононарушенията е в обхвата на извършваната по закон контролна дейност от оправомощените служби в структурите на МВР по осигуряване безопасността на движението по пътищата. Настоящият съдебен състав не споделя тълкуването на оспорващата страна на посочените в жалбата норми от Наредба № 1/19.07.2017 г. за реда за установяване концентрацията на алкохол в кръвта и/или употребата на наркотични вещества или техни аналози. В процесния случай този нормативен акт е неприложим, доколкото на оспорващата П. въобще не е извършена проверка за употреба на наркотични вещества, поради отказ за това. Съобразно съдържанието на чл. 1 от Наредбата, същата регламентира реда за установяване концентрацията на алкохол в кръвта и/или употребата от водачите на наркотични вещества или техни аналози. Наредба № 1/2017 г., като нормативен акт по чл. 7 ал. 2 от Закона за нормативните актове, е издадена по прилагането на чл. 174 ал. 4 от ЗДвП и нормира практическите и формални правила по извършването на проверката, поради което и съдържащите се в нея разпоредби са неприложими към случаите на отказ на водач на пътно превозно средство. За пълнота следва да се отбележи, че цитираният от оспорващата страна чл. 5, ал. 1 от Наредбата съставлява логическа и граматическа правна конструкция със смисъл, различен от въведения в жалбата такъв. Нормата съдържа императивни правила за поведение, субект на които са контролните органи и за които възниква императивно условие за извършване на определени действия при наличието на установени и констатирани външни признаци на водача на МПС. Противно на изложеното в жалбата, тази разпоредба не задължава органите да предприемат проверка единствено в случаите, когато са налице посочените признаци на поведение, а при всички такива констатирани субективни белези. Иначе казано, извършването на тест за употреба на наркотични вещества или техни аналози е задължително при наличие на посочените в Наредбата външни белези, но е допустимо и при всички останали случаи на извършена проверка от контролните органи, при която те реализират вменените им контролни правомощия по осигуряване безопасността на движението по пътищата.

На следващо място съдът не споделя и довода на жалбоподателя П., че липсата на представен протокол – Приложение № 2 към Наредбата съставлява съществено процесуално нарушение. Такъв протокол се съставя в хипотезата на чл. 5 ал. 2 от Наредба № 1/19.07.2017 г., съгласно която норма, резултатът от проверката за употребата на наркотични вещества или техни аналози с тест се попълва в протокол за извършване на проверка за употребата на наркотични вещества или техни аналози, изготвен в три екземпляра по образец съгласно приложение № 2, като първият екземпляр остава за органа, извършил проверката, вторият се прилага към талона за изследване, а третият се предоставя на водача. И тази разпоредба, предвид нейното съдържание, е неприложима в разглеждания случай, доколкото задължава контролния орган да състави и попълни конкретни данни в такъв протокол само при извършена надлежна проверка с техническо средство, а такава на П. не е извършена, поради заявен отказ от нейна страна.

Неоснователно е и изразеното от оспорващата страна съображение, че оспорената заповед е постановена при липса на фактическо основание в поведението и реакциите на П. като водач на превозно средство. Противно на това твърдение, атакуваният акт е издаден при наличието на фактическо основание, изпълващо състава на приложената правна разпоредба на чл. 171, т. 2а, б. „б“ от ЗДвП – отказ на водача да бъде проверен с техническо средство или с тест или да даде биологични проби за химическо изследване и/или химико-токсикологично лабораторно изследване. Сам по себе си отказ от категорията на процесния е прогласен от законодателя като административно противоправно деяние и съставлява фактическата предпоставка за прилагане на превантивна принудителна административна мярка, обективирана като „прекратяване на регистрация на ППС за срок от 6 месеца“, което има своята нарочна нормативна регламентация в посочената по – горе разпоредба на ЗДвП.

Както бе посочено по – горе, съгласно чл. 189 ал. 2 от ЗДвП, редовно съставените актове по този закон имат доказателствена сила до доказване на противното, а в процесния случай оспорващата страна не е ангажирала годни доказателствени средства, с които да обори констатацията в процесния АУАН досежно установената в същия фактическа обстановка. Съобразно посочената в АУАН правна квалификация на деянието - чл. 174, ал. 3 от ЗДвП, водач на моторно превозно средство, трамвай или самоходна машина, който откаже да му бъде извършена проверка с техническо средство за установяване употребата на алкохол в кръвта и/или с тест за установяване употребата на наркотични вещества или техни аналози или не изпълни предписанието за изследване с доказателствен анализатор или за медицинско изследване и вземане на биологични проби за химическо лабораторно изследване за установяване на концентрацията на алкохол в кръвта му, и/или химико-токсикологично лабораторно изследване за установяване на употребата на наркотични вещества или техни аналози, се наказва с лишаване от право да управлява моторно превозно средство, трамвай или самоходна машина за срок от две години и глоба 2000 лв. В процесния случай отказът на водача П. да бъде тествана за употреба на наркотични вещества е установен по надлежния ред, не е оборен с годни доказателствени средства, а и не се отрича от привлеченото към административнонаказателна отговорност лице. По силата на цитираната разпоредба, управлението на пътно превозно средство и заявен от водача при извършена проверка отказ да бъде проверен за употреба на наркотични вещества е прогласен от законодателя за противоправно деяние, за което се следва и съответната углавна юридическа отговорност. В случая установеното виновно неизпълнение на императивно вменено нормативно задължение води като логична последица и до негативни за извършителя санкции, в т.ч. и административни такива. Както се отбеляза по – горе, целта на принудителните административни мерки е преустановяване и предотвратяване на административни нарушения, а приложената в случая от административния орган норма на чл. 171, т. 2а, б „б“ от ЗДвП е пряко обвързана с допуснатото и извършено от Г. П., установено по надлежния ред и доказано по безспорен начин нарушение на закона. Изложените от издателя на процесната заповед мотиви се подкрепят от събраните доказателства. В настоящия случай с управлението на личния си автомобил и заявен отказ за извършване на тестова проверка за употреба на наркотични вещества или техни аналози, оспорващата П. е допуснала отклонение от нормативно предписаното поведение на водач на превозно средство, въведен от законодателя в ЗДвП и това се доказва със съставения АУАН, чиято доказателствена сила не е оборена в хода на настоящото съдебно производство. Съдът не споделя твърдението за незаконосъобразност на оспорената заповед, изразяващо се в изписване в АУАН на автомобила на две различни места като марка „Пежо“ и марка „Опел“. На първо място, очевидно се касае за допусната техническа грешка, доколкото регистрационният номер на превозното средство е идентичен при двете изписвания и съставлява надлежна идентификация на автомобила и второ, в заповедта, чиято законосъобразност е предмет на контрол в настоящото съдебно производство тези данни са коректно посочени.

В процесния случай достатъчно за съставомерността на деянието е безспорното установяване на управление на пътно превозно средство и обективиран чрез волеизявление отказ за извършване на проверка (тест) със специализирано техническо средство. Видно от доказателствата, които съдът кредитира като безспорни, и двете обстоятелства са установени и доказани по несъмнен начин, поради което съдът приема, че нарушението е извършено, а сочените от оспорващата страна пороци на заповедта не са налице.

Следователно в случая, след като жалбоподателят управлява личното си МПС, което обстоятелство не се спори и е отказал извършването на проверка с техническото средство Дрегер „Дръг тест 5000“ с фаб. № ARМЕ-0068, то административният орган не само е имал право, но и задължение да издаде заповед за прилагане на предвидената в чл. 171, т. 2а, б. "б" от ЗДвП принудителна административна мярка, доколкото нормата е императивна и административният орган действа в условията на обвързана компетентност. Законодателят, чрез въвеждането на принудителни административни мерки с нормата на чл. 171 от ЗДвП не я обвързва с преценка за вина или други фактори, а предотвратява и преустановява извършването на административното нарушение. В този смисъл е практиката на Върховния административен съд на РБ - Решение № 7577 от 21.05.2019 г. на ВАС по адм. д. № 13012/2018 г., VII отд. и Решение№ 6757 от 14.05.2012 г. на ВАС по адм. дело № 5167/2012 г. VII отд.

Принудителната административна мярка е с превантивен характер и има за цел да осуети възможността за извършване на други подобни нарушения. ПАМ не е административно наказание. Оспорената заповед има самостоятелни правни последици, различни от административния акт, с който се установява нарушение и се налага административно наказание. В цитираната по-горе и приложена от органа разпоредба на чл. 171, т. 2а, б. „б“ от ЗДвП законодателят е предвидил срок за прилагане на процесната мярка от 6 месеца до една година, като в случая мярката е приложена за минимално предвидения в закона срок.

С оглед изложеното, настоящият състав намира, че обжалваната заповед е законосъобразна и жалбата срещу нея следва да бъде отхвърлена, като неоснователна.

При горния изход на делото, неоснователна се явява претенцията на оспорващата страна за присъждане на разноски в производството.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, пр. 4 от АПК, Административен съд - Сливен

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Г. П. П., [ЕГН] срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 24-0804-000105/09.04.2024 г., издадена от Младши автоконтрольор в Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР Сливен, с която на Г. П. П., на основание чл. 171, т. 2а, б.“б“ от ЗДвП е наложена принудителна административна мярка – прекратяване на регистрация на ППС за срок от 6 месеца, считано от 09.04.2024 г. и са отнети СРМПС № ******и 2бр. рег. табели с № [рег. номер].

Решението е окончателно.

 

Съдия: