Определение по дело №27/2019 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 724
Дата: 29 юли 2020 г. (в сила от 30 септември 2020 г.)
Съдия: Мирослав Вълков Вълков
Дело: 20197130700027
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 януари 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

         О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

     №….

 

        гр. Ловеч, 29.07.2020 г.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ЛОВЕЧ в закрито съдебно заседание на двадесет и седми юли  две хиляди и двадесета година  в състав:

 

                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ:МИРОСЛАВ ВЪЛКОВ

 

като разгледа докладваното от съдия Вълков  адм. дело № 27/2019 г., за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 197 и сл. от Административно процесуалния кодекс (АПК).

Образувано е  по жалба от „КРИС ФЕШЪН ИНДЪСТРИЙС“ АД със седалище и адрес на управление гр. Ловеч, ул.“Освобождение“ № 7“ № 18, ет.1, представлявано от Изпълнителния директор Р. П. Б. срещу Решение на Директора на ТП на НОИ Ловеч, обективирано в писмо изх. № 1023-10-1011# от 04.01.2019 г., с което се отказва възобновяване на административното производство на основание чл. 99, т.2 от АПК по приета с Разпореждане № 51041040/16.10.2017 г. трудова злополука, станала с Д.П.И. ***.

         В жалбата се твърди, че обжалваното решение е незаконосъобразно, необосновано, издадено в противоречие с административно производствените правила и в несъответствие с целта на закона, поради което се иска неговата отмяна, ведно с всички законови последици, като на основание чл. 200, ал.1 от АПК се разпореди връщане на преписката на административния орган за решаване на искането по същество. Претендира се присъждане на направените разноски по делото.

         Ответната страна – Директорът на ТП на НОИ Ловеч изразява становище за неоснователност на жалбата, тъй като представените с молбата-искане за възобновяване на производството писмени доказателства не са в обхвата на визираните в чл. 99, т.2 от АПК.

         Заинтересованата страна Д.П.И. *** изразява становище, че жалбата е неоснователна и просрочена, поради което моли същата да бъде отхвърлена. Към жалбата е приложила копие на Постановление  на Районна прокуратура Ловеч от 22.04.2019 г. за отказ да се образува досъдебно производство, поради липса на данни за извършено престъпление от общ характер.

         От доказателствата по делото се установява, че производството пред административния орган е започнало с подадена от „КРИС ФЕШЪН ИНДЪСТРИЙС“ АД гр. Ловеч молба-искане с вх. № 1023-10-1011/03.12.2019 г.  за възобновяване на издаден административен акт. С нея се иска се на основание чл. 99, т.2 от АПК да се отмени Разпореждане № 51041040 от 16.10.2017 г. на длъжностно лице от ТП на НОИ  и да бъде възобновено производството. С  Разпореждането е постановено, че на основание чл. 60, ал.1 от Кодекса за социално осигуряване (КСО) декларираната злополука вх. № 347/06.10.2017 г. от осигурителя „КРИС ФЕШЪН ИНДЪСТРИЙС“ АД гр. Ловеч, станала с Д.П.И. на 28.09.2017 г. се приема за трудова злополука по чл. 55, ал.1 от КСО.

         Към искането е приложен Протокол от 08.10.2018 г. на Ловешкия районен съд от проведено публично заседание на същата дата по гр. дело №  52/2018 г. с ищец Д.П.И. и ответник „КРИС ФЕШЪН ИНДЪСТРИЙС“ АД гр. Ловеч. На това заседание е изслушано назначеното по делото вещо лице д-р А.В.Й.по допусната съдебно-медицинска експертиза на Д.П.И. и е прието неговото заключение. Според заключението на вещото лице на Д.П.И. е причинено травматично счупване на дясната лъчева кост на 26.09.2017 г. Това е установено при извършена рентгенова снимка на 26.09.2017 г. на И.,***, когато вещото лице е било на работа.

         Директорът на ТП на НОИ Ловеч с обжалваното писмо изх. № 1023-10-1011# от 04.01.2019 г. е уведомил Управителя на „КРИС ФЕШЪН ИНДЪСТРИЙС“ АД гр. Ловеч, че искането за възобновяването на административното производство на основание чл. 99, т.2 от АПК по приетата с Разпореждане 51041040 от 16.10.2017 г. трудова злополука, станала с Д.П.И. не следва да бъде уважено.

За да постанови този резултат, Административният орган е приел, че от направена справка на електронната страница на Районен съд Ловеч към момента на издаване на писмото гр. дело № 52/2018 г. по описа на този съд не е решено с влязъл в сила стабилен съдебен акт.

Настоящият съдебен състав намира жалбата за процесуално допустима като подадена от надлежно легитимирана страна и в срока по чл. 197 от АПК. Обжалваният акт е издаден на 04.01.2019 г. Той е връчен на жалбоподателя по пощата на 08.01.2019 г., което е видно от приложеното известие за доставяне. Жалбата е подадена в Административен съд Ловеч на 14.01.2019 г. в рамките на законоустановения 14-дневен срок от съобщението.

Разгледана по същество е основателна.

В чл. 99 от АПК в седем точки са посочени основанията, при наличието на които влязъл в сила индивидуален административен акт, който не е бил оспорен пред съда, може да бъде отменен или изменен от непосредствено по-горестоящия административен  орган, а ако актът не е подлежал на оспорване по административен ред – от органа, който го е издал. В направеното искане за възобновяване е посочена т.2 – когато се открият нови обстоятелства или нови писмени доказателства от съществено значение за издаване на акта, които при решаване на въпроса от административния орган не са могли да бъдат известни на страната в административното производство.

Разпореждане 51041040 от 16.10.2017 г. на длъжностното лице при ТП на НОИ Ловеч е съобщено по пощата на „КРИС ФЕШЪН ИНДЪСТРИЙС“ АД гр. Ловеч и на заинтересованата страна Д.П.И. на 19.10.2017 г., което е видно от приложените известия за доставяне. Няма данни разпореждането да е било обжалвано. Няма дори твърдения в този смисъл, поради което същото е влязло в законна сила.

Според чл. 100, в случаите по чл. 99, т.1, възобновяването на административното производство се извършва по инициатива на административния орган или по предложение на съответния прокурор или на омбудсмана, а в останалите шест хипотези – и по искане на страна в производството.

Жалбоподателят „КРИС ФЕШЪН ИНДЪСТРИЙС“ АД гр. Ловеч е страна в производството. В направеното от него искане за възобновяване  е посочено като правно основание чл. 99, т.2  от АПК.

 Съгласно чл. 102, ал.2 от АПК, възобновяването на производството по чл. 99, т.2-7 може да се направи в тримесечен срок от узнаване на обстоятелство, което служи за основание за отмяна или изменение на административния ат, но не по-късно от една година от възникване на основанието. В случая жалбоподателят твърди, че е узнал за обстоятелството относно датата на станалата трудова злополука от приетата от Ловешкия районен съд съдебно-медицинска експертиза в проведено публично заседание на 08.10.2018 г. Искането за възобновяване на производството е депозирано в деловодството на ТП на НОИ Ловеч на 03.12.2018 г. в рамките на срока по чл. 102, ал.2 от АПК.

С разпоредбата на чл. 99, т.2 от АПК се цели да се преодолее допусната неправилност на акта към момента на постановяването му. Основанията за възобновяване по тази разпоредба са: 1 наличие на влязъл в сила индивидуален административен акт; 2. който не е бил обжалван по съдебен ред; 3. откриване на нови обстоятелства или нови писмени доказателства от съществено значение за издаване на акта, които към момента на издаване на акта от административния орган не са могли да бъдат известни на страната в административното производство. Под нови обстоятелства следва да се разбират такива факти от действителността, които имат спрямо спорното правоотношение значение на юридически или доказателствени факти. Тези факти трябва да са нови, т.е. да не са били включени във фактическия материал при издаване на административния акт. Тези факти са съществували към момента на издаване на административния акт, но страната не е знаела за тях, или ако е знаела, не е била в състояние по обективни причини да се снабди с доказателства за установяването им. Новите писмени доказателства трябва да са новооткрити, т.е. да са били съществуващи, но да не са били известни на страната в административното производство. Те може и да са новосъздадени, но трябва да се отнасят за факти, които са съществували към момента на издаването на административния акт, но страната не е могла да ги докаже. Новите доказателства следва да са писмени и да установяват съществуването на нови обстоятелства, като са възникнали до постановяване на административния акт и са от съществено значение за произнасянето на органа, т.е. ако биха били известни на административния орган, той би могъл да стигне до друг правен резултат.

Безспорно  Разпореждане 51041040 от 16.10.2017 г. на длъжностното лице при ТП на НОИ Ловеч представлява индивидуален административен акт. По делото няма спор между страните, а и се установява от доказателствата, че той не е обжалван по съдебен ред и е влязъл в законна сила.

Представеното заключение на вещото лице ортопед-травматолог по допуснатата съдебно-медицинска експертиза по гр. дело № 52/2018 г. и Протокола на Ловешкия районен съд от публично заседание по делото, проведено на 08.10.2018 г., на който е изслушано вещото лице и е прието като доказателство по делото заключението представляват  нови обстоятелства и нови писмени доказателства от съществено значение за издаване на акта. Към момента на издаване на  Разпореждане 51041040 от 16.10.2017 г. от длъжностното лице при ТП на НОИ Ловеч те не са били могли да бъдат известни  на жалбоподателя „КРИС ФЕШЪН ИНДЪСТРИЙС“ АД гр. Ловеч. Тези факти са съществували към момента на издаване на посоченото разпореждане, но търговското дружество не е знаело за тях. Същите имат съществено значение за произнасянето на административния орган, тъй като се отнасят до датата на приетата за трудова злополука с Д.П.И..

От изложеното се налага извод, че са налице законоустановените предпоставки за възобновяване на производството на основание чл. 99 т.2 от АПК.  Съдът не споделя решаващият мотив на Административния орган, че  образуваното гражданско дело на Ловешкия районен съд не е решено с влязъл в сила съдебен акт. Изискването на чл. 99, т.2 от АПК е да се представят нови обстоятелства или нови писмени доказателства от съществено значение за издаване на акта, които към момента на издаването му от административния орган не са могли да бъдат известни на страната в административното производство. Представения протокол от публично съдебно заседание и заключението на вещото лице по допуснатата съдебно-медицинска експертиза са именно такива. Освен това посоченото дело на Ловешкия районен съд няма как да е решено с влязъл в сила съдебен акт, тъй като от представеното с жалбата копие на Определение от 20.12.2018 г. на Ловешкия районен съд е видно, че е спряно  производството по  гр. дело № 52/2018 г. на основание чл. 229, ал.1, т.4 от ГПК с мотиви, че произнасянето на Административния орган по подаденото искане за възобновяване на производството е от значение за правилното решаване на спора и неговият изход е обусловен и зависи от квалификацията на декларираната злополука като трудова в рамките на образуваното административно производство, възобновяване на което е поискано от търговското дружество.

         Твърденията на заинтересованата страна Д.П.И. в представеното от нея писмено становище, че е налице преклузия на правото на подаване на жалба срещу процесното разпореждане е неоснователно, защото не се обжалва разпореждането на длъжностното лице при ТП на НОИ Ловеч, а Решението на Директора на ТП на НОИ Ловеч, обективирано в посоченото писмо, с което се отказва възобновяване на производството. 

         Представеното от заинтересованата страна Постановление на Районна прокуратура Ловеч за отказ за образуване на досъдебно производство не обосновава нови обстоятелства по смисъла на чл. 99, т.2 от АПК, даващи основания за възобновяване на административното производство.

         Имайки предвид изложеното, настоящият съдебен състав намира, че обжалвания отказ е незаконосъобразен, което налага неговата отмяна и изпращане на преписката на административния орган за решаване на искането по същество.

         При този изход на производството следва да се присъдят направените разноски от жалбоподателят.

По изложените съображения и на основание чл. 200 от АПК, съдът

 

                                          О П Р Е Д Е Л И :

 

ОТМЕНЯ Решение на Директора на ТП на НОИ Ловеч, обективирано в писмо изх. № 1023-10-1011# от 04.01.2019 г., с което се отказва възобновяване на административното производство на основание чл. 99, т.2 от АПК по приета с Разпореждане № 51041040/16.10.2017 г. трудова злополука, станала с Д.П.И. ***.

ИЗПРАЩА преписката на Директора на ТП на НОИ Ловеч за решаване на искането за възобновяване по същество.

ОСЪЖДА ТП на НОИ Ловеч да заплати на „КРИС ФЕШЪН ИНДЪСТРИЙС“ АД със седалище и адрес на управление гр. Ловеч, ул.“Освобождение“ № 7“ № 18, ет.1, представлявано от Изпълнителния директор Р. П. Б. сумата от 50 (петдесет) лева, представляваща държавна такса за образуване на административно дело.

         Определението може да бъде обжалвано в 7-дневен срок от съобщението с частна жалба от страните, участващи в административното производство съгласно чл. 200, ал.2 от АПК.

         Препис от него да се изпрати на страните и административния орган.

 

                                                                АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: