Решение по дело №426/2021 на Районен съд - Велико Търново

Номер на акта: 264
Дата: 13 май 2021 г. (в сила от 3 юни 2021 г.)
Съдия: Емил Бобев
Дело: 20214110200426
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 март 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 264
гр. Велико Търново , 13.05.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВЕЛИКО ТЪРНОВО, XIV СЪСТАВ в публично
заседание на дванадесети април, през две хиляди двадесет и първа година в
следния състав:
Председател:ЕМИЛ БОБЕВ
като разгледа докладваното от ЕМИЛ БОБЕВ Административно наказателно
дело № 20214110200426 по описа за 2021 година
за да се произнесе, взе предвид следното:

Производство по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН.
Съдът е сезиран с жалба от "М." ЕООД с ЕИК ******, със седалище и
адрес ма управление ******, представлявано от управителя си М.Б.А., против
Наказателно постановление № 06/26.02.2021 год. на Елена Стефанова
Георгиева - директор на РИОСВ - Велико Търново, с което за допуснато
нарушение по чл. 22, ал. 5 вр. ал. 4 от Наредба № 1 от 4 юни 2014 год. за реда
и образците, по които се предоставя информация за дейностите по
отпадъците, както и реда за водене на публични регистри, във връзка с чл.
135, ал. 1, т. 1 от Закона за управление на отпадъците (ЗУО) в частта „не
предостави ... информация за управление на дейностите по отпадъците
съгласно изискванията на ... наредбата по чл. 48, ал. 1“, на основание чл. 157,
ал. 4 вр. ал. 2 от ЗУО, на дружеството е наложено административно наказание
"Имуществена санкция" в размер на 2 000 (две хиляди) лева. В жалбата се
излагат доводи относно неправилността и незаконосъобразността на
атакуваното НП, както и доводи, че случаят е маловажен, поради което се
моли същото да бъде отменено изцяло.
1
В съдебно заседание дружеството-жалбоподател, редовно призовано - не
се представлява. Не представя нови доказателства и не са направени искания
за събиране на такива.
Въззиваемата страна, редовно призована, се представлява от гл.
юрисконсулт Д.Д. и ст. юрисконсулт Ж.Г.-А. - редовно упълномощени.
Същите считат, че жалбата е неоснователна и молят НП да бъде потвърдено
като правилно и законосъобразно, като юк Д. доводи в тази насока.
Представят и писмени бележки.
Съдът, след като обсъди доводите на страните и събраните по делото
доказателства, приема за установено следното:
На 04.02.2021 г. в РИОСВ - Велико Търново е постъпила подробна
справка от Националния координационен център при МОСВ, съдържаща
данни за извършените вносове на отпадъци през месец януари с
местоназначение територията на РИОСВ - Велико Търново, както и
информация за изпълнение на задълженията по чл. 22, ал. 4 и ал. 5 по Наредба
№ 1 от 4 юли 2014 г. за реда и образците, по които се предоставя информация
за дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публични регистри.
Посочените разпоредби изискват получателите на отпадъците в случаите, за
които не се изисква нотификация, да изпращат до РИОСВ по
местоназначение на отпадъците по електронна поща не по-късно от деня на
натоварване определена документация. Електронната поща, на която следва
да бъде изпратена въпросната информация е посочена на сайта на
министерство на околната среда и водите, както и на сайта на РИОСВ -
Велико Търново, а именно: ******@******.***.
След запознаване с посочената справка, служители на РИОСВ - В.
Търново установили, че дружеството „М.“ ЕООД е получател на внос на
отпадък с код 19 12 04 на 25.01.2021 год., за който в деня на натоварването на
електронната поща на РИОСВ - Велико Търново (******@******.***) не е било
изпратено копие на попълнен формуляр по Приложение VII на Регламент
(ЕО) №1013/2006 и декларация по образец съгласно приложение № 51 от
Наредбата, с която се декларира, че в състава на транспортираните отпадъци
съдържанието на други материали, примеси или замърсители не е повече от
десет тегловни процента за конкретната пратка.
2
Била е извършена и проверка на електронна поща ******@******.***,
при което контролните органи установили, че уведомяване за процесния
превоз е извършено на 25.01.2021 год. в 14:49 ч., като приложеният файл
съдържал копие на формуляра по Приложение VII на Регламент (ЕО) №
1013/2006 и декларация съгласно приложение № 51 от Наредбата. От
представените документи било видно, че отпадъкът е бил натоварен на
22.01.2021 година.
Съгласно чл. 22, ал. 5 и ал. 4 от Наредбата получателите на отпадъците
в случаите, за които не се изисква нотификация, имат задължение да
изпращат до РИОСВ по местоназначение на отпадъците но електронна поща
не по-късно от деня на натоварване копие на попълнен формуляр по
Приложение VII на Регламент (ЕО) №1013/2006, а когато се касае за
конкретно посочените в ал. 5 отпадъци и декларация съгласно приложение №
51. В конкретния случай се касаело за превоз на отпадък с код 19 12 04,
изрично посочен в чл. 22, ал. 5 от Наредбата, предвид което дружеството е
следвало да изпрати на РИОСВ - Велико Търново най-късно до 00:00 часа на
23.01.2021 год. копие на попълнен формуляр по Приложение VII на Регламент
(ЕО) №1013/2006 и декларация съгласно приложение № 51 за натоварения на
22.01.2021 год. превоз.
На 10.11.2020 год. от РИОСВ - В. Търново е било изпратено писмо, в
което подробно са разяснени задълженията по Наредбата, както и
административнонаказателната отговорност по чл. 135, ал. 1, т. 1, която
същото носи при неизпълнението им, като от "М." ЕООД са били запознати с
това си задължение.
При така установеното, до дружеството е била изпратена покана за
явяване в РИОСВ - В. Търново за съставяне на АУАН. На указаната в
поканата дата в РИОСВ се е явил представител на дружеството, където св. С.
С. С. - Началник отдел ""УООП" при РИОСВ в присъствието на колегите си
В. Г. Б. и Ф. И. Е. е съставил АУАН № 15/16.02.2021 год. на дружеството за
извършеното нарушение по чл. 22, ал. 5 вр. с ал. 4 от Наредба № 1/2014 г., вр.
с чл. 135, ал. 1, т. 1 от Закона за управление на отпадъците. Актът е бил
съставен затова, че на 23.01.2021 г. дружеството „М.“ ЕООД не е изпълнило
задължението си не по-късно от деня на натоварване да изпрати на
3
електронна поща на РИОСВ - Велико Търново копие на попълнен формуляр
по Приложение VII на Регламент (ЕО) №1013/2006 и декларация по образец
съгласно приложение № 51 от Наредбата за отпадък с код 19 12 04, натоварен
на 22.01.2021 год. в Гърция, като същото представлява нарушение на чл. 22,
ал. 5 вр. ал. 4 от Наредба № 1 от 4 юни 2014 год. за реда и образците, по които
се предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и реда за
водене на публични регистри, във връзка с чл. 135, ал. 1, т. 1 от Закона за
управление на отпадъците в частта „не предостави ... информация за
управление на дейностите по отпадъците съгласно изискванията на ...
наредбата по чл. 48, ал. 1“.
АУАН е бил връчен по надлежния ред на представителя - управителя на
клон Велико Търново на дружество "М." ЕООД, който го е подписал
доброволно. В графата за възражения същия е изписал: "Нямам, но не е
справедливо."
В законоустановения тридневен срок не са били депозирани пред
наказващия орган писмени възражения.
Въз основа на гореописания АУАН от Директора на РИОСВ - Велико
Търново Северен е издадено и обжалваното НП № 06/26.02.2021 год., с което
за допуснато нарушение по чл. 22, ал. 5 вр. ал. 4 от Наредба № 1 от 4 юни
2014 год. за реда и образците, по които се предоставя информация за
дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публични регистри, във
връзка с чл. 135, ал. 1, т. 1 от Закона за управление на отпадъците (ЗУО) в
частта „не предостави ... информация за управление на дейностите по
отпадъците съгласно изискванията на ... наредбата по чл. 48, ал. 1“, на
основание чл. 157, ал. 4 вр. ал. 2 от ЗУО, на дружеството е наложено
административно наказание "Имуществена санкция" в размер на 2 000 (две
хиляди) лева. НП е било връчено на 02.03.2021 год. на упълномощен
представител на дружеството и обжалвано в законоустановения срок по реда
на чл. 59 от ЗАНН.
При така установеното от фактическа страна съдът намери от правна
страна следното:
В хода на съдебното следствие по делото са приети като доказателства
материалите съдържащи се в административнонаказателната преписка по
4
обжалваното НП. Разпитани бяха като свидетели по делото С. С. С.
(актосъставител), В. Г. Б. и Ф. И. Е. (свидетели по акта). И тримата свидетели
потвърждават напълно описаните в процесния акт констатации, като ги
поддържат напълно. Същите твърдят категорично пред съда, че при
извършената проверка е било констатирано нарушението от страна на "М."
ЕООД, което не е изпълнило задълженията си по чл. 22, ал. 5 вр. ал. 4 от
Наредба № 1 от 4 юни 2014 год. за реда и образците, по които се предоставя
информация за дейностите по отпадъците и не е уведомило РИОСВ за
процесния отпадък в денят на натоварването му - 22.01.2021 година. Съдът
кредитира показанията на тези свидетели, тъй като същите са
безпротиворечиви и кореспондират с останалите писмени доказателства по
делото.
Описаната фактическа обстановка не се оспорва и от дружеството
жалбоподател.
С оглед на така установената фактическа обстановка, съдът приема, че
жалбата е процесуално допустима, но разгледана по същество се явява
неоснователна.
При извършена служебна проверка съдът не констатира допуснати
съществени нарушения на процесуалните правила при издаването и
връчването на АУАН и на НП, които да водят до тяхната отмяна.
Неоснователни са твърденията в жалбата, че липсва местна подсъдност
на административно-наказващия орган. Съгласно разпоредбата на чл. 157, ал.
2 от ЗУО: Нарушенията по чл. 133, ал. 4, т. 2, чл. 135 - 138, 140 - 144, чл. 147,
ал. 1, чл. 149, чл. 151, ал. 1 - 4 и чл. 152 - 156 се установяват с акт на
директора на РИОСВ или на оправомощени от него длъжностни лица. Към
АНП е приложена Заповед № 384/01.08.2018 год. на Директора на РИОСВ - В.
Търново, с която е упълномощил актосъставителя С. С. С. да извършва
контрол и да съставя актове за установяване на административни нарушения
по чл. 135 от ЗУО (какъвто е и настоящия случай). Съгласно разпоредбата на
чл. 157, ал. 4 от ЗУО: Наказателните постановления по ал. 1 и 2 се издават от
съответния директор на РИОСВ, както и от кмета на общината или от
оправомощени от него длъжностни лица в случаите по ал. 1. Оттук става
ясно, че директора на РИОСВ - В. Търново е оправомощен по силата на
5
закона за издава НП за посоченото нарушение, като нарушението е
осъществено от клона на дружеството в гр. В. Търново.
Съдът намира за неоснователни и изложените в жалбата доводи за
несъответствие на действителната дата на нарушението - 22.01.2021 год. и
вписаната в АУАН и НП дата на извършване - 23.01.2021 година.
Действително съгласно разпоредбите на Наредбата и на закона, задължението
на дружеството е да уведоми съответните органи за отпадъка не по-късно от
деня на натоварването му. От доказателствата по делото се установява
безспорно, че отпадъка е бил натоварен на дата 22.01.2021 година, като
задължението на дружеството е да уведоми органите именно в този ден.
Съгласно ал. 5 на чл. 22 от Наредба № 1 при внос на определени отпадъци,
като в случая се касае за код 191204, получателите на отпадъци имат
задължение също в деня на натоварването да изпратят на електронната поща
и декларация по образец съгласно приложение № 51 към Наредба № 1.
Задължението на дружеството е възникнало в момента на натоварването на
отпадъка, което в конкретния случай се е случило в Гърция и е на дата
22.01.2021 год., съгласно документацията. На тази дата - 22.01.2021 год. от
дружеството е следвало да бъде подадено уведомление чрез имейл на
определения специализиран имейл адрес. Нарушението е извършено на
23.01.2021 год., като се счита, че до края на деня, в който е извършено
натоварването - 22.01.2021 год. в 24:00 часа, дружеството е можело да
изпълни това свое задължение. В тази връзка неоснователни са твърденията
на жалбоподателя че нарушението може да бъде извършено в деня на
натоварване и неправилно наказващият орган е посочил 23.01.2021 год. като
дата на нарушението. Предвид задълженията в Наредба № 1 не по-късно от
деня на натоварването да бъде извършено уведомяването на РИОСВ, до
последния час на 22.01.2021 год. дружеството е можело да изпълни своето
задължение. Тъй като това не е сторено от дружеството, а уведомяване е
получено едва на 25.01.2021 год., правилно в АУАН и НП е посочена датата
на извършване на нарушението, а именно - 23.01.2021 година.
Съдът намира за неоснователни и доводите за маловажност на случая.
Наказващия орган е изложил мотиви в НП защо счита, че конкретния случай
не е маловажен, а именно в случая не се установява да има изключителни
смекчаващи отговорността обстоятелства, които да сочат за по-ниската
6
степен на обществена опасност на процесното деяние, в сравнение с
обикновените случаи на нарушения от същия вид. Случаят не може да се
приеме като маловажен, тъй като дружеството е било наясно с предвидените
му задължения, тъй като е било уведомено изрично от РИОСВ - Велико
Търново за задълженията за извършени забавяния при уведомяваме на вноса
през м.ноември 2020 год. (с изрично посоченото в НП писмо № 380(20) от
10.11.2020 год.), като изрично му е посочено, че при повторно нарушение ще
бъде ангажирана административно-наказателната му отговорност.
Дружеството-жалбоподател е най-големият вносител на отпадъци на
територията на РИОСВ - В. Търново и ежемесечно приема 30 - 40 вноса, за
които уведомява РИОСВ, от което еднозначно може да се направи извод, че
същото е наясно със задълженията си и как следва да ги изпълнява.
Последните изменения в Наредба № 1 са направени именно с цел повишена
превенция и контрол при вноса на отпадъци, предвид което изследване на
малозначителност би обезсмислило направените промени.
Предвид гореизложеното съдът прие, че правилно е ангажирана
административнонаказателната отговорност на дружеството-жалбоподател за
извършеното нарушение.
От процесуална гледна точка АУАН и издаденото въз основа на него
Наказателно постановление са законосъобразни - съставени в
законоустановените срокове и притежаващи необходимите реквизити - чл. 42
и чл. 57 от ЗАНН. АУАН е съставен след констатиране на нарушението.
Същият се явява годна основа за издавеното на НП, с което е наложено
наказание – "Имуществена санкция" в размер на 2 000 (две хиляди) лева.
Същото е наложено на основание чл. 135, ал. 1, т. 1 от Закона за управление
на отпадъците и е в минималния предвиден в закона размер (от 2 000 до 6 000
лева), поради което не може да бъде намалявано. Така наложеното наказание
според настоящия съдебен състав е съответно на извършеното нарушение и с
размер необходим за постигане целите на наказанието, визирани в чл. 12 от
ЗАНН, поради което не следва да бъде изменяно.
С оглед на гореизложените съображения съдът счете, че обжалваното
наказателно постановление е законосъобразно и следва да бъде потвърдено,
поради което и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът
7
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 06/26.02.2021 год.,
издадено от Директора на РИОСВ - Велико Търново, с което за допуснато
нарушение по чл. 22, ал. 5 вр. ал. 4 от Наредба № 1 от 4 юни 2014 год. за реда
и образците, по които се предоставя информация за дейностите по
отпадъците, както и реда за водене на публични регистри, във връзка с чл.
135, ал. 1, т. 1 от Закона за управление на отпадъците (ЗУО) в частта „не
предостави ... информация за управление на дейностите по отпадъците
съгласно изискванията на ... наредбата по чл. 48, ал. 1“, на основание чл. 157,
ал. 4 вр. ал. 2 от ЗУО, на "М." ЕООД с ЕИК ******, със седалище и адрес ма
управление ******, представлявано от управителя си М.Б.А. е наложено
административно наказание "Имуществена санкция" в размер на 2 000 (две
хиляди) лева - като ПРАВИЛНО и ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Великотърновския
административен съд в 14 дневен срок от съобщението до страните, че е
изготвено и обявено.
Съдия при Районен съд – Велико Търново: _______________________
8