ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 346/22.2.2021г..
гр. Пазарджик,
Административен
съд - Пазарджик,I-ви състав в закрито съдебно
заседание на двадесет
и втори февруари две хиляди двадесет и първа година в състав:
СЪДИЯ : МАРИАНА ШОТЕВА
като разгледа докладваното от съдия Шотева адм. дело № 123 по описа за 2021г., за да се
произнесе, взе предвид следното :
Производството
е образувано по жалба на Н.Н.А. с ЕГН **********, понастоящем в Затвора гр.
Пазарджик против Заповед № 138/13.01.2021г. на Директора на Главна дирекция
„Изпълнение на наказанията“ гр. София, с която е
оставена без разглеждане жалба вх.№ Ж-14/08.11.2021г. на Н. Азис срещу Заповед
№ Л-1727/18.12.2020г. на Началника на
Затвора гр. Пазарджик , с която на основание чл. 104 ал.1 във връзка с чл. 101
т.2 от ЗИНЗС му е наложено
дисциплинарно наказание „ извънредно дежурство
по поддържане на чистотата и
хигиената за срок от седем дни „ за неспазване на чл. 96 т.3 ЗИНЗС , което
представлява дисциплинарно нарушение по
смисъла на чл. 100 ал.1 във връзка с ал.2 т.1
и т.5 ЗИНЗС. Жалбоподателят оспорва
законосъобразността на заповедта.
Съдът след като съобрази конкретните
данни по настоящото дело и приложимите правни норми приема , че са налице процесуални
пречки предвидени в нормата на чл. 159 ал.1 АПК
и съдебното производство следва да бъде прекратено като недопустимо по
следните съображения:
Съгласно чл. 110 ал. 1 ЗИНЗС заповедите
за дисциплинарно наказание, издадени от началниците на затворническите
общежития и на поправителните домове подлежат на обжалване пред началника на
затвора. Заповедите, издадени от началника на затвор, подлежат на обжалване
пред ГД "Изпълнение на наказанията" а в случаите по чл. 104, ал. 3
пред Министъра на правосъдието. Заповедите се обжалват в 7-дневен срок от
запознаване на лишения от свобода със заповедта. Съгласно чл. 111 ал.1 ЗИНЗС само
заповедта за дисциплинарно наказание "изолиране в наказателна килия"
подлежи на оспорване пред Административния съд по местоизпълнение на
наказанието в 3-дневен срок от обявяването й. За останалите видове наказания, в
това число наложеното с оспорената заповед " извънредно дежурство по поддържане на чистотата и хигиената за срок от седем дни "
специалният закон предвижда оспорването им единствено по административен ред и
изключва общия ред за съдебен контрол, за законосъобразност на
административните актове. / в този смисъл е актуалната съдебна практика - Определение №
898 от 30.05.2019 г., ІІІ отделение на ВАС по адм. дело № 4213/2019 г. Определение № 17175/19.12.2013 г. по адм.д. №
16006/2013 г. на ВАС, Определение № 13107/04.11.2014 г. по адм.д. № 13355/2014
г. на ВАС, Определение № 3276/22.03.2016 г. по адм.д. № 2338/2016 г. на ВАС/.
В свое определение № 1202/ 24.01.2020
г. по адм. д. № 14722/2019 г. , трето отделение , ВАС приема , че в
съответствие с чл.120 от Конституцията на Р България гражданите и юридическите лица могат да
обжалват всички административни актове, които ги засягат освен изрично
посочените със закон, а в практиката си
Конституционният съд нееднократно е посочвал, че възможността за изключване на
съдебния контрол върху административните актове, предоставена на законодателя с
чл. 120 ал.2 от Конституцията е изключение и следва да се тълкува и прилага
ограничително / Решение № 18 / 1997 г. по к.д. № 12/1997 г., Решение № 5 от 1997 г. по к.д. № 25 / 1996 г. /. Посочено
е че "... законодателят може да
установява изключения от съдебния ред за обжалване на административните актове
само тогава, когато това изключение не накърнява конституционно признати
основни права и свободи на гражданите, или когато друга, по-висша, но изрично
конституционно прогласена ценност трябва да бъде приоритетно защитена /такава е
например сферата на националната сигурност/".
Съдебната практиката е колеблива по отношение
преценката относно допустимостта на жалбата пред съдилищата срещу заповедите за
налагане на посочените дисциплинарни наказания по чл. 110 от ЗИНЗС, но в последните постановени съдебни актове, тя трайно се
ориентирана към тълкуване на разпоредбите на закона в смисъл, че след като ЗИНЗС
изрично сочи съдебно обжалване на определена категория актове на
администрацията на затвора и тези не са измежду тях, то същите не подлежат на съдебно обжалване. Това
е и смисълът и целта на ЗИНЗС, да се предвиди съдебен контрол за по-тежките възможни
дисциплинарни наказания, с оглед спазване на основните правата на лишените от
свобода.
В тази връзка, съдът намира,
че оспорения административен акт не подлежи на съдебен контрол, за него е
предвидено единствено оспорването пред по - горестоящия административен орган, който
процесуален ред в случая е бил изчерпан от жалбоподателя, предвид което жалбата
му следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по делото
прекратено.
Така мотивиран и на основание чл. 159, т. 1
от АПК , ПАЗАРДЖИШКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД :
О П Р Е Д Е Л И :
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Н.Н.А.
с ЕГН **********, понастоящем в Затвора гр. Пазарджик против Заповед №
138/13.01.2021г. на Директора на Главна дирекция „Изпълнение на наказанията“
гр. София, с която е оставена без разглеждане жалба вх.№
Ж-14/08.11.2021г. на Н. Азис срещу Заповед № Л-1727/18.12.2020г. на Началника на Затвора гр. Пазарджик
ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 123/21 г. по описа на Административен
съд – Пазарджик .
Определението подлежи на
обжалване с частна жалба пред ВАС в 7-дневен срок от датата на получаване на съобщението.
О П Р Е Д Е Л Е Н И Е № 1288/4.8.2021г. КАД № 823 по описа за
2021 АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК, X административен състав, в закрито съдебно заседание .ОСТАВЯ
В СИЛА Определение № 346/22.02.2021 г. по адм. дело № 123/2021 г. на
Административен съд Пазарджик, I състав, с което е оставена без разглеждане
жалба на Н.А. против Заповед №138/13.01.2021 г. на Директора на ГДИН гр.София,
с която е оставена без разглеждане жалба вх. №Ж-14/08.01.2021 г. на Н. Азис срещу
Заповед № Л-1727/18.12.2020 г. на Началника на Затвора гр.Пазарджик и е
прекратено производството по адм. дело № 123/2021 г. на Административен съд
Пазарджик.
Определението е
окончателно и не подлежи на обжалване или протест.
СЪДИЯ :