Определение по дело №1255/2019 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 3 декември 2019 г. (в сила от 27 декември 2019 г.)
Съдия: Павлина Христова Господинова
Дело: 20197260701255
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 5 ноември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ №108

гр.Хасково, 03.12.2019г.

 

Административен съд – Хасково, в закрито съдебно заседание на трети декември през две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

                                                                       Съдия: ПАВЛИНА ГОСПОДИНОВА

 

като разгледа адм.дело №1255 по описа за 2019г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на 202, т.2 във вр. с чл.197 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба от К.Т.С. *** срещу Разпореждане №2606-РД01-0179/09.10.2019г. на Директор Дирекция Социално подпомагане Хасково. Счита, че разпореденото не било основателно и иска оспореният акт да бъде отменен.

Директор Дирекция социално подпомагане – Хасково, представя образуваната преписка, като в становище сочи, че пред ТЕЛК Хасково било образувано производство по инициатива на ДСП Хасково по обжалване на протокол ЛКК №330/30.08.2019г.

За да се произнесе съдът установи следната фактическа обстановка:

К.Т.С., като законен представител на малолетното дете Д.К.С., подал заявление-декларация №ЗХУ-ИО/Д-Х/2435 от 27.09.2019г. за отпускане на целева помощ за осигуряване на помощни средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия – ортопедични обувки, 2 чифта. Приложен е медицински документ – Протокол на специализирана ортопедична ЛКК №330/30.08.2019г., както и проформа фактура №**********/26.09.2019г. за сумата от 380,00 лева, придружена с протокол за изработка на ортопедични обувки по индивидуална мярка, ведно и със Задание за изработка на ортопедични обувки.

С писмо изх.№2606-92-00-4557/09.10.2019г., изпратено от Директор ДСП Хасково до ТЕЛК Хасково чрез РКМЕ Хасково, на основание чл.112 от Закона за здравето е обжалван Протокол ЛКК №330/30.08.2019г., като видно от известие за доставяне писмото е получено на 14.10.2019г.

С оспореното Разпореждане №2606-РД01-0179/09.10.2019г. Директор Дирекция Социално подпомагане Хасково спира на основание чл.63 във вр. с чл.54, ал.1, т.5 от АПК във вр. с чл.21, ал.3 и чл.73 от Закона за хората с увреждания и чл.16, т.5 от Устройствения правилник на Агенцията за социално подпомагане започналото по заявление-декларация №ЗХУ-ИО/Д-Х/2435 от 27.09.2019г. производство за изготвяне на индивидуална оценка на потребностите за отпускане на целева помощ за помощни средства, приспособления и медицински изделия по реда на чл.73 от ЗХУ. Като мотиви за постановяване на акта е посочено образувано друго административно производство по чл.112, ал.1 от Закона за здравето пред ТЕЛК за обжалване на ЛКК за целева помощ, както и е посочено, че спирането на производството по ЗХУ е до получаване на решение на горестоящия орган на медицинска експертиза.

Разпореждането е  изпратено до заявителя чрез лицензиран пощенски оператор на 09.10.2019г. и видно от представеното известие за доставяне е получено на 22.10.2019г., а жалбата е постъпила в съда на 04.11.2019г.

С писмо от 14.11.2019г. Директор ДСП Хасково е изискал информация за започнало административно производство пред ТЕЛК Хасково във връзка с оспорения протокол на ЛКК.

Допълнително по делото е представено писмо от Директор на РЗИ Хасково до Директор на РДСП Хасково - №РД-02-1547#1/21.11.2019г., с което се уведомява, че на 14.10.2019г. МЕД на лицето Д.К.С. *** – ІІ състав. Това писмо е изпратено на административния орган с изх.№30-113000/12.11.2019г. и е представено пред съда.

При така установеното от фактическа страна, съдът направи следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в срока по чл.202 във вр. с чл.197 от АПК, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването.

При извършената преценка на доказателствения материал по делото, както и на валидността и законосъобразността на обжалвания административен акт, съдът счита жалбата за основателна.

По делото няма спор, че жалбоподателят е подал заявление и по него е започнало производство по реда на чл.73 от ЗХУ, но при проверка на представения в административното производство протокол на ЛКК Директор на ДСП Хасково е упражнил правомощието по чл.112, ал.1, т.2 от ЗЗдр и е оспорил представения протокол на ЛКК пред ТЕЛК чрез РКМЕ.

Съгласно чл.54, ал.1, т.5 от АПК административният орган спира производството при наличието на образувано друго административно или съдебно производство, когато издаването на акта не може да стане преди неговото приключване. В тези случаи спирането се постановява след представяне на удостоверение за наличие на образувано друго производство, издадено от органа, пред който същото е образувано. Подобно удостоверение обаче не се установява да е издадено към момента на постановяване на оспорения акт. Административният орган е спрял с оспорения акт образуваното пред него административно производство, като се е мотивирал именно с наличие на образувано друго производство по чл.112, ал.1 от ЗЗдр, но в действителност към този момент – 09.10.2019г., няма образувано производство по чл.112, ал.1 от ЗЗдр. Видно от известие за доставяне на писмото относно оспорването на протокола на ЛКК същото е получено в РКМЕ на 14.10.2019г., т.е. към момента на постановяване на оспорения акт не е започнало друго административно производство, тъй като извършеното оспорване дори още не е постъпило в ТЕЛК. С допълнително представените доказателства – писмо от РЗИ от 21.11.2019г. също не се установява да е образувано дори към този момент производство пред ТЕЛК, а само се сочи, че оспорването от Директора на ДСП Хасково е изпратено на ТЕЛК. Цялостния прочит на това писмо показва, че то не е удостоверение по смисъла на чл.54, ал.1, т.5, изр.2 от АПК – документът не е издаден от ТЕЛК към МБАЛ Хасково като орган, пред който е образувано административно производство. Още повече, че видно и от известието за доставяне, видно и от самото писмо, те са относно последващ момент на издаването на оспорения акт. Предвид тежестта на доказване, която ответникът има в настоящото производство, да установи изпълнението на всички изисквания на закона при издаване на Разпореждане №2606-РД01-0179/09.10.2019г. и липсата на представено удостоверение за наличие на обуславящо производството от органа, пред който е образувано, съдът приема, че процесуалното правило на чл.54, ал.1, т.5, изр.2 от АПК не е спазено. Отпускането на целева помощ по заявлението на К.Т.С. е спряно от Директора на ДСП Хасково, но без пред него да са удостоверени условията по чл.54, ал.1, т.5 по съответния предвиден ред – изр.2 на същата разпоредба. Поради това по отношение на оспореното разпореждане не е проведена предвидената за издаването му процедура по чл.54, ал.1, т.5, изр.2, в която да са проверени съответните предпоставки за постановеното спиране по преюдициалност.

Като установи, че при образуване на делото не е събрана дължимата държавна такса от жалбоподателя, то за същия следва да бъде определена с настоящия съдебен акт при съобразяване крайния извод на съда, а също и липсата на искане от жалбоподателя относно разноски в производството.

Поради изложеното съдът счита, че оспореният акт е незаконосъобразен и следва да бъде отменен, а преписката следва да бъде върната на административния орган за продължаване на административното производство.

Мотивиран така и на основание чл.200, ал.1 във вр. с чл.202 от АПК, съдът

РЕШИ:

ОТМЕНЯ Разпореждане №2606-РД01-0179/09.10.2019г. на Директор Дирекция Социално подпомагане Хасково, с което е спряно на основание чл.54, ал.1, т.5 от АПК производството по заявление-декларация №ЗХУ-ИО/Д-Х/2435 от 27.09.2019г. за отпускане на целева помощ за осигуряване на помощни средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия – ортопедични обувки, 2 чифта, подадено от К.Т.С., като законен представител на малолетното дете Д.К.С..

ВРЪЩА делото като преписка на Директор Дирекция Социално подпомагане Хасково – за продължаване на административното производство по отпускане на целева помощ за осигуряване на помощни средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия.

ОСЪЖДА К.Т.С., ЕГН **********,*** да заплати държавна такса за образуване на настоящото производство – 10,00 лева.

Определението може да бъде обжалвано пред ВАС в 7-дневен срок от съобщението за постановяването му до страните.

 

 

 

Съдия: