Определение по дело №107/2023 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 197
Дата: 18 април 2023 г. (в сила от 18 април 2023 г.)
Съдия: Красимир Томов Георгиев
Дело: 20237080700107
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 февруари 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 197

 

гр. Враца, 18.04.2023 г.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, втори състав, в закрито заседание на осемнадесети април, две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

                  АДМ. СЪДИЯ: КРАСИМИР ГЕОРГИЕВ

       

като разгледа докладваното от съдия ГЕОРГИЕВ адм. дело № 107 по описа на АдмС – Враца за 2023 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано по ПРОТЕСТ, предявен от ОКРЪЖНА ПРОКУРАТУРА ВРАЦА, с искане да бъде обявена нищожността на ПРАВИЛА за обслужване на потребителите, утвърдени от Д. на Р. б. „Х. Б.“ - *** и ПРАВИЛНИК за дейността на Р.б. /РБ/  „Х.Б.“ - ***, утвърден от Министъра на културата и съгласуван с Кмета на Община Враца, поради това, че същите представляват нормативни актове и не са публикувани в Държавен вестник, съгласно изискванията на  чл.37 от ЗНА.

С Определение № 645/17.11.2022г. по адм.д № 618/2022г. на АдмС Враца, състав на съда е приел, че  протестът е недопустим, поради което го е оставил без разглеждане и е прекратил производството по делото.

По частен протест на ОП-Враца, с Определение № 2004/23.02.2023г. по адм.д. № 11955/2022г. по описа на Върховния Административен съд /ВАС/  е отменено Определение № 645/17.11.2022г. на АдмС Враца и делото е върнато за продължаване на съдопроизводствените действия.

Изискани са от съда допълнителни справки и документ от РБ „Х. Б.“ *** и от Общински Съвет – гр.Враца. От представените справки се изяснява, че Правилника не е приеман от Общински Съвет – Враца, а Правилата са приети на общо събрание на  ** , съгласно Протокол № 16/13.12.2017г.

Съдът намира, че производството по протеста не е подсъдно на Административен съд – гр. Враца.

Процесния Правилник за дейността на РБ „Х. Б.“ ***, утвърден от Министъра на културата и съгласуван с Кмета на Община Враца, е вътрешно-служебен акт попадащ в хипотезата на чл. 2 ал. 2 т. 3 от АПК, каквато е актуалната съдебна практика. Правилата за обслужване на потребителите, утвърдени от Д. на РБ „Х.Б.“ ***, също са вътрешно-служебен акт, издадени въз основа делегация на Правилника. С Правилника и Правилата се засягат права и законни интереси на гражданите и доколкото прокурора съгласно чл.16 от АПК следи за спазване на законността в административния процес и претендира, че същите актове са нищожни, е налице правен интерес от оспорването / протестирането им.

В случая както Правилника, така и Правилата не са подзаконови нормативни актове попадащи в хипотезата на чл. 132 ал. 2 т. 1 от АПК, но същите се явяват общи административни актове, подлежащи на оспорване.

Правилника е утвърден от Министъра на културата, а Правилата от Д. на РБ “Х.Б.“ – ***, което сочи, че тези органи са издателите им. Терминът „утвърждавам“, означава, „узаконявам“, „приемам окончателно“.

Съгласно чл. 133 ал. 3 от АПК делата по оспорване на общи административни актове се разглеждат от административния съд, в района на който е седалището на органа издал оспорения акт.

В случая ответни страни по протеста се явяват, както Министъра на културата, като утвърдил/приел окончателно Правилника, така и Д. на РБ „Х.Б.“ – ***, утвърдил Правилата.

С оглед обстоятелството, че Правилата са приети въз основа на Правилника, съдът приема, че производствата не следва де се разделят, но компетентен съд за разглеждане на протеста се явява Административен съд – София град, доколкото седалището на Министъра на културата е в гр. София.

Ответни страни по делото не са Общински Съвет – Враца и Кмета на Община Враца, както се сочи в писмата на Д. на РБ „Х.Б.“ – *** до АдмС Враца. Ответни страни се явяват Министъра на културата, като утвърдил Правилник за дейността на РБ „Х.Б.“ – *** /на 15.09.2010г. – В. Р., ** и Д. на РБ „Х. Б.“ – ***, като утвърдил Правилата за обслужване на потребителите на РБ „Х. Б.“ – *** /на 13.12.2017г. – Д.  С.В./

В случая е приложима разпоредбата на чл. 133, ал. 3 от АПК, определяща местно компетентния съд, който следва да разгледа оспорването, а това е Административен съд - София град, както се посочи по-горе.

Доколкото съдът следи служебно за подсъдността по чл. 133 от АПК, производството по делото следва да бъде прекратено и изпратено по подсъдност на Административен съд – София град.

  Водим от горното и на основание чл. 135, ал. 2 от АПК, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. д. № 107/2023 г. по описа на АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА.

 

ИЗПРАЩА делото по подсъдност на АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СОФИЯ ГРАД.

 

Определението не подлежи на обжалване.

 

Препис от определението да се изпрати на ОП-Враца и Д. на Р. б. „Х.Б.“ – *** ,  за сведение.

 

 

АДМ. СЪДИЯ: