Решение по дело №557/2021 на Районен съд - Царево

Номер на акта: 87
Дата: 25 ноември 2021 г. (в сила от 9 март 2022 г.)
Съдия: Минчо Танев Танев
Дело: 20212180200557
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 октомври 2021 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 87
гр. Царево, 25.11.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ЦАРЕВО, II НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на двадесет и четвърти ноември през две хиляди двадесет и първа
година в следния състав:
Председател:Минчо Т. Танев
при участието на секретаря Нели Г. Стоянова
като разгледа докладваното от Минчо Т. Танев Административно
наказателно дело № 20212180200557 по описа за 2021 година
Производството е по реда на чл. 53 и следващите от ЗАНН.
Образувано е по жалба на С. Г. С. с ЕГН **********, срещу
Наказателно постановление № 4635а-281/ 23.08.2021 г. на Началника на РУП-
Приморско, с което за нарушение на чл. 16а, ал. 2 от ЗЗШОС, на С. Г. С. с
ЕГН **********, е наложено административно наказание „глоба“ в размер на
500.00 лева, на основание чл. 34а, ал. 1 от ЗЗШОС.
В с.з. за жалбоподателят, редовно призован, се представлява от
упълномощен представител. Пледира се за отмяна на НП.
В с.з. за АНО, редовно призован, процесуален представител не се явява
и не взема становище по делото.
Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства намира
следното от фактическа и правна страна:
На 22.07.2021 г. около 23,50 часа в РУП- Приморско бил получен
сигнал за силна музика в заведение „Веселото село“ в гр. Приморско, във
връзка с който веднага бил изпратен за проверка на място полицейски
патрул. При пристигането си на място полицейският патрул, в състава на
1
който не бил актосъставителя, било установено, че в обекта звучи силна
музика. С оглед на така установеното, актосъставителя, на база докладните
записки на полицейските служители извършили проверката, съставил на
АУАН с бланков № 022740/ 03.08.2021 г. за това, че в качеството си на
управител на заведението допуска озвучаване от озвучителна техника в
часовия интервал от 23:00 часа до 08:00 часа, като квалифицирал
нарушението като такова по чл. 16а, ал. 2 от ЗЗШОС. Препис от акта е връчен
на жалбоподателя.
Въз основа на така съставения АУАН било издадено процесното НП, в
което нарушението е описано по същия начин и му е дадена същата правна
квалификация, като за извършеното нарушение по чл. 16а, ал. 2 от ЗЗШОС на
жалбоподателката е наложена глоба в размер на 500,00 лева на основание чл.
34а, ал. 1 от ЗЗШОС.
При така установената фактическа обстановка, съдът намира следното
от правна страна:
Жалбата е подадена в предвидения от закона седмодневен срок, от лице
което има правен интерес, предвид което е допустима. Разгледана по
същество е основателна, като съображенията на съда са следните:
Настоящото производство е от административно наказателен характер.
Същественото при него е да се установи има ли извършено деяние, което да
представлява административно нарушение по смисъла на чл. 6 от ЗАНН, дали
това деяние е извършено от лицето посочено в акта и наказателното
постановление като нарушител и дали е извършено от това лице виновно.
Следва да се отбележи, че актовете за установяване на административно
нарушение нямат обвързваща доказателствена сила, т. е. посоченото в акта не
се счита за доказано, тъй като при това производство се прилагат съответно
правилата на НПК, а съгласно чл. 14 от НПК обвиняемият (административно
отговорното лице) се счита за невиновен до доказване на противното. (Така и
ППВС № 10/1973 г.). Това означава, че в тежест на административно
наказващия орган е да докаже по безспорен начин пред съда, че има
административно нарушение. Освен това, за да бъде наказателното
постановление правилно и законосъобразно е необходимо стриктно да бъдат
спазени и изискванията на ЗАНН относно съставянето на акта и издаването на
наказателното постановление.
2
В конкретния случай с процесното НП е ангажирана отговорността на
жалбоподателя за това, че в качеството му на управител на заведението
допуска озвучаване от озвучителна техника в часовия интервал от 23:00 часа
до 08:00 часа, като се сочи, че с описаното деяние същия е нарушил
разпоредбата на чл. 16а, ал. 2 от ЗЗШОС, съгласно която не се допуска
озвучаването на открити площи на заведения за хранене и развлечения,
разположени в жилищни зони и курорти, за времето между 23,00 и 7,00 ч.
На първо място следва да се посочи, че по делото липсват
доказателства, въз основа на които да се установи, че жалбоподателя е заемал
длъжността „****“ в процесното заведение, в каквото му качество е
ангажирана административно-наказателната отговорност. Според съда,
неправилно жалбоподателя е бил санкциониран за нарушение на чл. 16а, ал. 2
от ЗЗШОС. Посочената законова разпоредба забранява озвучаването от
обекти по ал. 1 и на открити площи в зони и територии, предназначени за
жилищно строителство, рекреационни зони и територии и зони със смесено
предназначение за времето от 14.00 ч. до 16.00 ч. и от 23.00 ч. до 08.00 ч. с
изключение на териториите на религиозни храмове, железопътни гари,
автогари, аерогари, морски гари и при използването на системи за
предупреждение и оповестяване на населението при бедствия. Съобразно
санкционната норма на чл. 34, ал. 1 ЗЗШОС: „За нарушения на този закон,
свързани с превишаване на граничните стойности на шум, физическите лица
се наказват с глоба от 500,00 до 1000,00 лв. а на юридическите лица и на
едноличните търговци се налагат имуществени санкции в размер от 3000,00
до 6000,00 лв.“ От прочита на посочената разпоредба следва, че субектите,
които могат да бъдат наказани са два вида – физически лица, които
извършват нарушението по чл. 16а, ал. 2 от ЗЗШОС, т.е. озвучават обектите,
или юридически лица. В настоящия случай не се установи жалбоподателя да
попада измежду посочените субекти, доколкото същия не е озвучавал лично
нито посочения обект, нито откритите площи в зони и територии,
предназначени за жилищно строителство, като несъмнено не попада и в
категорията юридическо лице. Отделно от това, същия не може и не следва да
бъде санкциониран и като допустител за нарушение по чл. 16а, ал. 2 от
ЗЗШОС, доколкото административно-наказателна отговорност за
допустителство се носи от лицата само ако е предвидено в закона, а в случая
ЗЗШОС не предвижда отговорност за допустителство. Ето защо
3
наказателното постановление следва да бъде отменено като
незаконосъобразно.
В контекста на горното съдът намери, че административно наказващият
орган не е изпълнил своята основна задача в процеса – да докаже по
безспорен начин пред съда, че е налице административно нарушение по чл.
16а, ал. 2 от ЗЗШОС и то е извършено виновно от нарушителя, поради което
наказателното постановление се явява незаконосъобразно.
Мотивиран от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 4635а-281/ 23.08.2021 г. на
Началника на РУП- Приморско, с което за нарушение на чл. 16а, ал. 2 от
ЗЗШОС, на С. Г. С. с ЕГН **********, е наложено административно
наказание „глоба“ в размер на 500.00 лева, на основание чл. 34а, ал. 1 от
ЗЗШОС.
ОСЪЖДА ОД на МВР- Бургас, да заплати на С. Г. С. с ЕГН **********,
сумата от 300,00 лева за направени по делото разноски.

Решението подлежи на касационно обжалване, пред Административен
съд- Бургас, в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

Съдия при Районен съд – Царево: _______________________
4