Решение по дело №1769/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2403
Дата: 8 декември 2021 г.
Съдия: Йордан Росенов Русев
Дело: 20217180701769
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 юни 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 2403

 

гр. Пловдив, 08 декември 2021 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД  – ПЛОВДИВ, Първо отд., ХVIII състав, в открито заседание на десети ноември през две хиляди двадесет и първа година, в състав:           

                                                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ : ЙОРДАН  РУСЕВ

                                                                                                 

при секретаря ТАНЯ КАСТАДИНОВА, като разгледа докладваното от съдия Й.Русев адм. дело № 1769 по описа за 2021год., за да се произнесе взе предвид следното:      

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК, във връзка с чл. 67, ал. 3 от Закона за защита на растенията /ЗЗР/.

Образувано е по жалба на "ОАК – ИНТЕРАГРО – България" ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: град Пловдив, ул.“***“ № 30 А, представлявано от управителя – М.П., срещу заповед № РД11-1160 от 02.06.2021 г. на изпълнителния директор на Българската агенция по безопасност на храните /БАБХ/, с която се отнема издаденото на дружеството разрешение № 01461-ПРЗ Издание:1/14.02.2017 г. за паралелна търговия от Полша и отписва от публичния регистър на БАБХ по чл.6, ал.1,т.1, б.“а“ от Закона за защита на растенията (ЗЗР) за пускане на пазара и употреба на продукта за растителна защита “АКРОБАТ ПЛЮС НОВ“, съдържащ активното вещество диметоморф – 90г/кг и манкоцеб - 600г/кг.

В жалбата са изложени съображения за незаконосъобразност на оспорената заповед и се иска нейната отмяна. Твърди се, че дружеството не е уведомявано като трета страна за подобна процедура, нито за издаването на заповед. Счита, че решението за тази заповед не е взето с необходимото мнозинство от Съвета за растителна защита.

Ответникът - изпълнителен директор на БАБХ, редовно призован, не взема становище по жалбата.

Съдът, като разгледа становищата и възраженията на двете страни и след преценка на събраните по делото доказателства, намери за установено следното:

Жалбата е подадена в предвидения преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес, поради което се явява ДОПУСТИМА.

Установява се от фактическа страна, че на "ОАК – ИНТЕРАГРО – България" ЕООД е било издадено разрешение за пускане на пазара и употреба на продукт за растителна защита № 01461-ПРЗ-1/14.02.2017г., издадено на основание чл. 55, ал. 2 от ЗЗР и заповед № РД 11-161/24.01.2017г. на изпълнителният директор на БАБХ за разрешаване на паралелна търговия на територията на Република България на продукт за растителна защита от Полша АКРОБАТ ПЛЮС НОВ, съдържащ активните вещества диметоморф – 90 г/кг и манкоцеб - 600 г/кг.

На 28.04.2021г. е било насрочено заседание на Съвета по продукти за растителна защита(СПРЗ), на което въз основа на експертни оценки за биологична ефикасност, физикохимичните свойства, остатъчни количество от пестициди, токсикологични и екотоксикологични характеристики на продуктите за растителна защита, да вземе решения и да направи предложения до изпълнителния директор на БАБХ по реда на раздел II и III от ЗЗР и Регламент (ЕО) № 1107/2009 г.

На 28.04.2021г. СПРЗ, по одобрен от председателя на Съвета дневен ред, в чиято т. 6 е направено предложение за отнемане разрешението за пускане на пазара и употреба на продукт за растителна защита за редица препарати, един от които и АКРОБАТ ПЛЮС НОВ, е проведено заседанието на Съвета. Решенията са обективирани в протокол от същата дата, като по отношение на препарата АКРОБАТ ПЛЮС НОВ е взето единодушно решение(няма против и въздържали се), че следва да се отнеме разрешението за пускане на пазара и употреба, съгласно чл. 67 от ЗЗР на фирма "ОАК Интерагро – България" ЕООД (паралелна търговия). Като мотиви за това е посочено, че съгласно чл. 1 от Регламент за изпълнение (ЕС) 2020/2087 на Комисията от 14.12.2020 г. одобрението на активното вещество манкоцеб не се подновява, а съгласно чл. 2 от същия, в част А от приложението към Регламент за изпълнение (ЕС) № 540/2011, ред 114 относно манкоцеб се заличава.

Съветът по продукти за растителна защита е отправил предложение до изпълнителния директор на БАБХ за отнемане на разрешението за пускането на пазара и употреба на продукт за растителна защита АКРОБАТ ПЛЮС НОВ, съгласно чл. 67 от ЗЗР.  "ОАК Интерагро – България" ЕООД с писмо изх. № ПРЗ-274/30.03.2021г. е уведомено за откриване на административно производство по реда на чл. 34 от АПК и е даден 7-дневен срок, считано от датата на получаване на писмото, дружеството да се запознае с материалите по административната преписка. Писмото е връчено на 19.03.2021г.

На 12.05.2021г. от заместник изпълнителния директор на БАБХ до изпълнителния директор на агенцията е депозирано предложение с вх. № ВД-1758/14.05.2021г., в което по т. 31 е предложено да се отнеме разрешението за пускане на пазара и употреба на продукт за растителна защита Акробат Плюс Нов, съгласно чл. 67 от ЗЗР.

Издадена е и оспорваната заповед, с която изпълнителният директор на БАБХ считано от 04.07.2021г. се отнема Разрешение № 01461-ПРЗ Издание: 1/14.02.2017 г. на дружеството и отписва препарата Акробат Плюс Нов от публичния регистър на БАБХ по чл.6, ал. 1, т. 1 б. "а" от ЗЗР. В мотивите на заповедта е посочено, че съгласно  Регламент за изпълнение (ЕС) 2020/2087 на Комисията от 14.12.2020 г. за неподновяване на одобрението на активното вещество манкоцеб, в съответствие с Регламент (ЕО) № 1107/2009 на ЕП и на Съвета относно пускане на пазара на продукти за растителна защита и за изменение на приложението към Регламент за изпълнение (ЕС) № 540/2011 на Комисията, одобрението на съдържащото се в продукта АКРОБАТ ПЛЮС НОВ активно вещество манкоцеб не се подновява. Съгласно чл.2 от Регламент за изпълнение /ЕС/ № 2020/2087 на Комисията от 14 декември 2020г., в част А от приложението към Регламент за изпълнение /ЕС/ № 540/2011 ред № 114 относно манкоцеб се заличава.  Съгласно чл.3 от Регламент за изпълнение (ЕС) 2020/2087 на Комисията от 14.12.2020 г. държавите членки отнемат разрешенията за продуктите за растителна защита, съдържащи манкоцеб като активно вещество, не по-късно от 04.07.2021г. Съгласно чл.4 от същия всеки гратисен период, предоставен от държавите членки в съответствие с чл.46 от Регламент (ЕО) №1107/2009, изтича не по-късно от 04.01.2022г.

В хода на съдебното производство към делото са приобщени материалите по административната преписка.

При така установеното от фактическа страна съдът формира следните правни изводи:

Според чл. 67, ал. 1 от ЗЗР изменение или отнемане на разрешение за пускане на пазара и употреба на продукт за растителна защита се извършва след преразглеждането му в срока на неговата валидност при условията и по реда на чл. 44 от Регламент (ЕО) № 1107/2009 и по ред, определен в наредбата по чл. 45, ал. 1.

Разрешение за пускане на пазара и употреба на продукт за растителна защита се отнема и, когато не е подновено по реда на чл. 66, а според ал. 6 на същия текст, по реда на ал. 1–4 съответно, се изменят или отнемат и разрешенията за пускане на пазара и употреба за паралелна търговия на продукти за растителна защита, за които продуктът за растителна защита с отнето или изменено със заповедта по ал. 2 разрешение за пускане на пазара и употреба е референтен по смисъла на чл. 52 от Регламент (ЕО) № 1107/2009.

Съгласно чл. 66, ал. 1 от ЗЗР разрешението за пускане на пазара и употреба на продукт за растителна защита се подновява при условията и по реда на чл. 43 от Регламент (ЕО) № 1107/2009 и на наредбата по чл. 45, ал. 1.

Разпоредбата на чл. 54, т. 5 от ЗЗР (действаща разпоредба, ДВ, бр. 61 от 2014 г.) Съветът по продуктите за растителна защита взема решения и прави предложения до изпълнителния директор на БАБХ за отнемане или прекратяване на разрешение за пускане на пазара и употреба на продукт за растителна защита, включително на разрешение за пускане на пазара и употреба на готов разтвор от него.

Съгласно чл. 3, ал. 1 от Правилника за организацията и дейността на Съвета по продуктите за растителна защита (ПОДСПРЗ) (обн., ДВ, бр. 13 от 17.02.2015 г.) по предложение на изпълнителния директор на БАБХ министърът на земеделието и храните определя със заповед състава на СПРЗ.

Съгласно чл. 5, ал. 1 от ПОДСПРЗ, съставът на съвета се състои от 15 членове. Съветът осъществява своята дейност на заседания, които се считат за редовно проведени, ако на тях присъстват две трети от всички членове, като решенията се вземат с квалифицирано мнозинство от присъстващите членове на съвета /чл. 8, ал. 1 във връзка с чл. 11, ал. 1 и ал. 3 от Правилника/.

Правилото на чл. 43 от Регламент (ЕО) № 1107/2009 предвижда, че разрешението се подновява след подаване на заявление от притежателя на разрешението, ако все още са изпълнени посочените в член 29 изисквания. Параграф втори на посочената разпоредба поставя тримесечен срок от подновяването на одобрението на активно вещество, антидот или синергист, съдържащи се в продукт за растителна защита, в който заявителят следва да представи конкретна информация за подновяване на одобрението.

От своя страна, разпоредбата на чл. 44 § 1 от Регламент (ЕО) № 1107/2009 указва, че държавите-членки могат да преразгледат дадено разрешение по всяко време, когато са налице данни, че то вече не отговаря на някое от изискванията, посочени в член 29. Държава-членка преразглежда разрешение, когато стигне до заключението, че не могат да бъдат постигнати целите на член 4, параграф 1, буква а), подточка iv) и буква б), подточка i) и на член 7, параграфи 2 и 3 от Директива 2000/60/ЕО. § 2, от своя страна, предвижда, че когато държава-членка възнамерява да отнеме или да измени дадено разрешение, тя уведомява за това притежателя на разрешението и му дава възможност да представи забележки или допълнителна информация. 4. Когато държава-членка отнеме или измени разрешение в съответствие с параграф 3, тя незабавно уведомява за това притежателя на разрешението, останалите държави-членки, Комисията и Органа. Останалите държави-членки, които принадлежат към същата зона, съответно отнемат или изменят разрешението, като отчитат националните условия и мерките за намаляване на риска, освен когато е бил приложен член 36, параграф 3, втора, трета и четвърта алинея. Когато е подходящо, се прилага член 46, а този член гласи, че, когато държава-членка отнеме, измени или не поднови разрешение, тя може да разреши гратисен период за обезвреждането, съхранението, пускането на пазара и употребата на съществуващите наличности. Когато причините за отнемане, изменение или неподновяване на разрешението не са свързани със защитата на здравето на хората и животните или на околната среда, гратисният период е с ограничена продължителност, като не надхвърля шест месеца за продажба и разпространение и още най-много една година за обезвреждане, съхранение и употреба на съществуващи наличности от съответните продукти за растителна защита.

С Директива 2005/72/ЕО на Комисията препаратът манкоцеб е включен като активно вещество в приложение I към Директива 91/414/ЕИО на Съвета. Активните вещества, включени в приложение I към Директива 91/414/ЕИО, се считат за одобрени съгласно Регламент (ЕО) № 1107/2009 и са посочени в част А от приложението към Регламент за изпълнение (ЕС) № 540/2011 на Комисията.

Съгласно чл. 1 от Регламент за изпълнение (ЕС) № 2020/2087 гласи, че одобрението на активното вещество манкоцеб не се подновява; а с чл. 2, чл. 3 и чл. 4 се изменя Регламент за изпълнение (ЕС) № 540/2011. В  част А от приложението към Регламент за изпълнение (ЕС) № 540/2011 ред № 114 относно манкоцеб се заличава. Предвижда се, че държавите членки отнемат разрешенията за продукти за растителна защита, съдържащи манкоцеб като активно вещество, не по-късно от 4 юли 2021 г., както и, че всеки гратисен период, предоставен от държавите членки в съответствие с член 46 от Регламент (ЕО) № 1107/2009, изтича не по-късно от 4 януари 2022 г.

С оглед на изложеното, съдът намира, че оспореният административен акт е издаден от компетентен орган в предвидената от закона форма, същият е и в съответствие с материалноправните разпоредби и целта на закона.

Възраженията на оспорващия са неоснователни. От ангажираните доказателства се установява, че дружеството- жалбоподател е било редовно уведомено за стартирането на производството по издаване на оспорената заповед, както и че му е предоставена възможност да се запознае с материалите по преписката и да даде становище.

Със заповед № РД-12-1 от 13.03.2017 г. на министъра на земеделието и храните е определен съставът на съвета, изменен със заповеди № РД-12-9 от 02.08.2017г. , № РД-12-12 от 19.10.2017 г. и № РД-12-2 от 08.03.2019г. Видно от протокола от проведеното заседание на съвета на 28.04.2021г. и списъка към него, са присъствали 13 от 15-те членове на съвета, като всичките присъствали 13 члена са гласували "за" решението да бъде отнето разрешението на дружеството-жалбоподател. Решението от заседанието е взето при мнозинство и съобразно изискванията за кворум, поради което се явява валиден административен акт, годен да постави начало на производството по чл. 67, ал. 2 от ЗЗР (действаща разпоредба, ДВ, бр. 17 от 2018 г., в сила от 23.02.2018 г.). В този смисъл, неоснователно е възражението на жалбоподателя, че решението за оспорената заповед не е взето с необходимото мнозинство от Съвета за растителна защита.

При безспорно установено отнемане и прекратяване действието на разрешението за референтния продукт се явяват законосъобразни и в съответствие с целта на закона действията на административния орган по отнемане разрешението. Оспорващият не ангажира нови доказателства, от които да се наложат изводи за различна фактическа обстановка от вече установената пред административния орган.

Не се установява и нарушение на принципа за съразмерност, залегнал в чл. 6 от АПК, доколкото с процесната заповед не се цели да бъдат засегнати права на адресата в степен по-голяма от необходимото за изпълнение на законово установените правомощия на административния орган.

Предвид изложеното, съдът намира, че оспореният административен акт е валиден и законосъобразен, поради което подадената срещу него жалба се явява неоснователна.

Водим от горното, Съдът

 

Р Е Ш И:

 

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на "ОАК – ИНТЕРАГРО – България" ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: град Пловдив, ул.“***“ № 30 А, представлявано от управителя – М.П., срещу заповед № РД11-1160 от 02.06.2021 г. на изпълнителния директор на Българската агенция по безопасност на храните, с която се отнема издаденото на дружеството разрешение № 01461-ПРЗ Издание:1/14.02.2017 г. за паралелна търговия от Полша и отписва от публичния регистър на БАБХ по чл.6, ал.1,т.1, б.“а“ от Закона за защита на растенията (ЗЗР) за пускане на пазара и употреба на продукта за растителна защита “АКРОБАТ ПЛЮС НОВ“, съдържащ активното вещество диметоморф – 90г/кг и манкоцеб - 600г/кг.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд в четиринадесетдневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

 

                 АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: