№ 25
гр. Чирпан, 11.04.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ЧИРПАН, СЪСТАВ IV, в публично заседание на
деветнадесети март през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:Галя Тр. Динкова
при участието на секретаря Виолета Т. Загорчева
като разгледа докладваното от Галя Тр. Динкова Административно
наказателно дело № 20255540200065 по описа за 2025 година
Производството е реда на глава III, раздел ІV "Производство по налагане
на административни наказания" - чл. 58а от Закон за административните
нарушения и наказания.
В Районен съд Чирпан е постъпила молба, вх. №1044 от 21.02.205 година от
Регионална дирекция по горите, Изпълнителна агенция по горите – МЗХ,
представлявана от инж. П. И. З., директор на РДГ гр. Стара Загора с правно основание
чл. 58а от ЗАНН – за налагане на административно наказание по чл. 266, ал. 3 от
Закона за горите – „БЕЗВЪЗМЕЗДЕН ТРУД В ПОЛЗА НА ОБЩЕСТВОТО“ на С. И.
А., с ЕГН **********, с адрес: *** въз основа на издаден АУАН серия И002025 №
114792 от 13.02.2025 година.
В молбата е посочено, че на 13.02.2025 г., Д. С. С., в качеството си на
служител на РДГ Стара Загора, на длъжност горски инспектор, за която съгласно чл.
274, ал. 1, т. 1 от ЗГ се изисква лесовъдско образование, в изпълнение на вменените му
с длъжностната характеристика контролни правомощия, е извършил проверка в гр.
Чирпан, при която на ул. ****, е установил, че г-н С. И. А. с ЕГН **********, с адрес
***, съхранява 0.8 пространствени куб.м. дървесина от дървесен вид бряст, които не са
маркирани с контролна горска марка или производственна марка. С това деяние
лицето е нарушила забраната по чл. 213, ал. 1,т. 1 от 3Г.
За така установеното нарушение е съставен АУАН № 114792 от 13.02.2025 г.,
1
който е изготвен в присъствието на свидетеля Н.Д.П. и на дееца С. А., и е връчен на
последния, който го е подписал без възражения.
По повод на деянието на С. И. А., извършено на 13.02.2025 г. И съставения му
АУАН № 114792, е извършена проверка в регистъра за издадените наказателни
постановления от РДГ Стара Загора и е установено, че на същото лице са съставени
множество АУАН, за които са му издадени и влезли в сила наказателни постановления,
с които са му наложени глоби по чл. 266, ал. 1 и ал. 3 от ЗГ, за нарушения на забраната
по чл. 213, ал. 1, т. 1 от ЗГ.
С НП № 368 от 23.07.2024 г., на С. И. А. е наложена глоба по чл. 266, ал. 3 от
ЗГ в размер на 1200 лв., за това, че в нарушение на забраната по чл. 213, ал. 1, т. 1 от
ЗГ, на 27.03.2024 г. е транспортирал дървесина немаркирана с контролна горска марка
или производственна марка. НП № 368 от 23.07.2024 година е връчено при условията
на чл. 58, ал. 2 от ЗАНН и е влязло в сила на 23.10.2024 г.
С НП № 14 от 08.02.2024 г. на С. И. А. е наложена глоба по чл. 266, ал. 1 от
ЗГ в размер на 700 лв., за това, че в нарушение на забраната по чл. 213, ал. 1, т. 1 от ЗГ,
на 14.01.2024 г. е транспортирал дървесина немаркирана с контролна горска марка или
производствена марка. НП № 14 от 08.02.2024 година е връчено при условията на чл.
58, ал. 2 от ЗАНН и е влязло в сила на 18.03.2024 г.
Нарушението от 13.02.2025 г., за което е съставен АУАН № 114792 и
нарушенията, за които са издадени НП № 368 от 23.07.2024 г. и НП № 14 от 08.02.2024
г. осъществяват признаците на един и същ основен състав на административно
нарушение, а именно: нарушение на забраната по чл. 213, ал. 1, т. 2 от ЗГ, да се
извършват покупко-продажбата и други “4разпоредителни сделки, “товаренето,
транспортирането, разтоварването, придобиването, съхраняването и преработването на
дървесина, немаркирана с контролна горска марка, съответно с производствена марка.
С оглед на изложеното, счита, че на 13.02.2025 год. С. И. А. е извършил
повторно нарушение, в едногодишния срок от влизане в сила на предходни НП № 368
от 23.07.2024 г. и НП № 14 от 08.02.2024 г. за нарушение от същия вид по смисъла на §
1, ал. 1, т.6 и ал. 2 от ЗАНН.
Във връзка с изложеното, представя актова преписка, образувана с АУАН №
114792 от 13.02.2025 г., с искане съда да се произнесете по наказването на С. И. А. с
ЕГН **********, с адрес ***, с налагане на административно наказание "Безвъзмезден
труд в полза на обществото" съобразно разпоредбата на чл. 266, ал. 3 от ЗГ и чл. 58а
във вр. с чл. 13, ал. 2 отЗАНН.
Моли съда да се произнесе за вещите - предмет на нарушението. Претендира
разноски за юрисконсултско възнаграждение.
Прилага към молбата доклад от 19.02.2025 година, АУАН № 114792 от
2
13.02.2025 година, разписка за отговорно пазене, НП № 368 от 23.07.2024 година с
обратна разписка, НП № 14 от 08.02.2024 година с обратна разписка, длъжностна
характеристика.
За насроченото съдебно заседание са призовани вносителя, нарушителя,
свидетелите актосъставител Д. С. С. и РП Стара Загора – ТО Чирпан, последната по
реда на чл. 52 от ЗАНН за преценка за участие в производството.
В о.с.з. на 20.03.2025 година вносителят, редовно призован не се явява,
представлява се от пълномощник юрисконсулт. Нарушителят, редовно призован, се
явява лично. РП Стара Загора – ТО Чирпан, редовно уведомена по реда на чл. 62 от
ЗАНН за преценка за участие в производството, не изпраща представител.
В проведеното о.с.з. нарушителят С. И. А., ЕГН **********, посочва, че е
отишъл за дърва в местността „Ягъч“ на 13.02.2025 година. Бил с каруцата и
натоварил на нея дърва, които били паднали на земята. Горските го хванали, той нямал
документи за дървата и му иззели каруцата с дървата, като ги закарали в един гараж,
където останали на съхранение. Потвърждава, че АУАН серия № И002025 № 114792 от
13.02.2025 година му е връчен лично. Моли съда да му се наложи наказание
"БЕЗВЪЗМЕЗДЕН ТРУД В ПОЛЗА НА ОБЩЕСТВОТО", защото няма доходи, има
три деца и ако наказанието е друго, ще си загуби семейството.
По делото са разпитани свидетелите Д. С. С. и свидетеля Н.Д.П..
От показанията на свидетеля актосъставител Д. С. С. се установява, че на
13.02.2025г. при проверка за дърва за огрев лицето не е представило документи за
произхода им и дървата не били маркирани, съставени са му два броя АУАН по ЗГ за
дърва без документи и за дърва без маркировка. Проверката била извършена в дома на
нарушителя. Лицето не е представило документ за произход на дървата и
доказателства същите да са маркирани с контролна и производствена марка.
Количеството дърва е измерено с рулетка. В хода на проверката бил с колегата си
Никола Проданов. Тя е извършена по време на изпълнение на служебните им
задължения.
От показанията на свидетеля Н.Д.П., допуснат до разпит по искане на
вносителя се установява, че лицето С. И. е системен нарушител по ЗГ. Той има
множество издадени АУАН за извършени от негова страна нарушения по ЗГ. На
13.02.2025г. с колегата Д. С. извършили проверка на С. И., като установили, че лицето
съхранява 0,8 пространствени кубика дървесина от вид бряст, немаркирани с
производствена и търговска марка. Отишли на място на адреса в махалата в гр.
Чирпан, защото имали съмнение за извършени нарушения. Домът на С. И. мястото не
е ограден и всичко се вижда. На място измерили намереното количество дървесина,
което било 0,8 пространствени кубика, без превозен билет и без контролна
производствена марка. Лицето е добре познато на проверяващите. Никъде не е имало
3
контролна горска марка върху установеното от тях количество дърва, които са били
сухи.
По делото са приети като писмени доказателства: молба, вх.№
1044/21.02.2025г. от директора на РДГ Стара Загора, ведно с АУАН 114792/13.02.2025г;
разписка за отговорно пазене на вещи; НП №368/23.07.2024г.; НП №14/08.02.2024г.,
обратни разписки и длъжностна характеристика.
От приложената по делото длъжностна характеристика е видно, че
актосъставителят заема длъжност „Главен специалист – горски инспектор“ в РДГ
Стара Загора, ИАГ.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, намира за
установено от фактическа страна:
На 13.02.2025 година в ***, обл. Стара Загора при извършване на проверка от
служителите при РДГ-Стара Загора – Д. С. С. и Н.Д.П.. било установено, че С. И. А., в
двора на къщата, в която живее в ***, съхранява дървесина от дървесен вид бряст в
размер на 0.8 куб.м. пространствени, немаркирани с контролна горска марка,
съответно с производствена марка, като количеството е измерено със стандартна
рулетка, с което е извършил нарушение по чл. 213, ал. 1, т. 1 от Закона за горите.
Въз основа на установеното, актъставителят Д. С. С. при РДГ Стара Загора
съставил акт за установяване на административно нарушение серия И002025 №
114792 от 13.02.2025 година за осъществено от нарушителя С. И. А., ЕГН **********
нарушение на чл. 213, ал. 1, т. 1 от Закона за горите. АУАН бил съставен в
присъствието на свидетеля Н.Д.П. и на нарушителя, на който АУАН бил предявен и
подписан от него без възражения. На същата дата препис от акта е връчен на
нарушителя.
С наказателно постановление № 14 от 08.02.2024 година на директора на РДГ
Стара Загора на С. И. А., ЕГН ********** му е наложена глоба в размер на 700 лв. по
чл. 266, ал. 1 от Закона за горите за транспортиране на дървесина, немаркирана с
контролна горска марка, съответно с производствена марка, както и общинска марка за
нарушение по чл. 213, ал. 1, т. 1 от Закона за горите.
Наказателното постановление е влязло в законна сила на 18.03.2024 година.
С Наказателно постановление № 368 от 23.07.2024 година, издадено от
директора на РДГ Стара Загора на С. И. А. му е наложена глоба по чл. 266, ал. 3 от
Закона за горите в размер на 1200 лв. за това, че лицето е извършило друго идентично
нарушение в едногодишен срок от влизането в сила на НП – транспортира 1.5
пространствени куб.м. дърва за горене от дървесен вид бряст, немаркирани с
контролна горска марка, съответно производствена марка – чл. 213, ал. 1, т. 1 от Закона
за горите.
4
Наказателното постановление е влязло в законна сила на 23.10.2024 година.
Предвид влязлите в законна сила два броя наказателни постановления,
връчени на нарушителя при условията на чл. 58, ал. 2 от ЗАНН, и с оглед съставения
АУАН серия И002025 от 13.02.2025 година, АНО изпраща преписката в Районен съд
Чирпан за произнасяне по наказанието на нарушителя за нарушение по чл. 266, ал. 3
от Закона за горите.
При така установената фактическа обстановка съдът достигна до следните
изводи от правна страна:
Съдебният състав счита, че е налице надлежно съставен АУАН от
компетентен орган, съдържащ необходимите реквизити по чл. 42 от Закон за
административните нарушения и наказания.
Вмененото на С. И. А. нарушение се санкционира по реда на чл. 266, ал. 1
хип. 7, т. 1 от Закон за горите (ред. ДВ бр. 11 от 2023 г., в сила от 02.02.2023 г.), като в
ал. 3 е предвидено, че когато нарушението е извършено повторно, наказанието е
"ГЛОБА" от 1000 до 10000 лв. или "БЕЗВЪЗМЕЗДЕН ТРУД В ПОЛЗА НА
ОБЩЕСТВОТО". В конкретния случай по безспорен начин се установи извършеното
нарушение от С. И. А., ЕГН ********** по чл. 213, ал. 1, хипотеза 7, т. 1 от Закон за
горите.
С оглед изложеното съдът приема, че нарушението, констатирано на
13.02.205 година се явява извършено "повторно" по смисъла на § 1, ал. 2 от ДР на
ЗАНН (ред., ДВ, бр. 109 от 2020 г., влязла в сила на 23.12.2021 г.), тъй като е
извършено в едногодишния срок от влизането в сила на НП № 368 от 23.07.2024
година и НП № 14 от 08.02.2024 година.
Нарушителят е съзнавал общественоопасния характер на деянието си,
предвиждал е неговите общественоопасни последици и е целял тяхното настъпване,
което от своя страна е показател, че нарушителят е бил наясно, че извършва
нарушения от същия вид, но не е съобразил поведението си със законовите норми.
При така приетото за установено от фактическа и правна страна съдебния
състав приема, че са налице условията за приложение на нормата на чл. 266, ал. 3 от
Закон за горите спрямо нарушителя С. И. А., ЕГН **********.
При индивидуализацията на наказанието, съдът отчете, че нарушението е
извършено след влизане в сила на две наказателни постановления за административни
нарушения от същия вид.
Степента на обществена опасност на нарушението, настъпилите вреди от
него, кръга на засегнатите интереси и значимостта на конкретно увредените
отношения, извършването на нарушението повторно, както и личността на нарушителя
не биха могли да обуславят маловажен случай по смисъла на чл. 28 от ЗАНН,
5
независимо от относително малкото количество дървесина, предмет на
административното нарушение, тъй като практиката по прилагане на ЗГ показва, че
нарушенията от разглеждания вид обичайно имат за предмет именно неголеми
количества дървесен материал. В този смисъл, обществената опасност на деянието не е
по-ниска в сравнение с обикновените случаи на нарушения по ЗГ, съответно случаят
не е маловажен.
С оглед постигане целите на административното наказание, съобразно
нормата на чл. 12 от ЗАНН –да се предупреди и превъзпита нарушителя към спазване
на установения правен ред и да се въздейства възпитателно и предупредително върху
останалите граждани, настоящият съдебен състав счита, че следва да приеме искането
на административно- наказващия орган за налагането на административно наказание
"БЕЗВЪЗМЕЗДЕН ТРУД В ПОЛЗА НА ОБЩЕСТВОТО" като основателно.
Съобразно разпоредбата на чл. 16а, ал. 1 от ЗАНН безвъзмездният труд е
труд, който се полага в полза на обществото без ограничаване на други права на
наказания. Съгласно чл. 16а, ал. 2 от ЗАНН продължителността на наказанието
безвъзмезден труд в полза на обществото не може да бъде по-малко от 40 часа и
повече от 200 часа годишно за не повече от две последователни години.
В конкретния случай съдът счита, че следва да наложи административно
наказание от този вид самостоятелно и не в минимален размер, т. е. в размер на 80
часа, в рамките на една година, съобразявайки се с нормата на чл. 27, ал. 2 от ЗАНН,
тежестта на нарушението, подбудите за неговото извършване и процесуалното
поведение на нарушителя. В хода на настоящото производство се ангажираха
доказателства, които да мотивират по-висок размер на административно наказание от
минимално предвиденото за него, доколкото се касае за трето по ред нарушение в
рамките на една година.
За пълнота е необходимо да се отбележи, че процесното нарушение не следва
да се третира като маловажно по смисъла на чл. 28, вр. § 1, ал. 1, т. 4 от ДР на ЗАНН.
Съгласно Тълкувателно решение № 1 от 12.12.2007 год. по т. д. № 1/2007 година на
ОСНК на ВКС, преценката на АНО за "маловажност" на случая по чл. 28 от ЗАНН се
прави по законосъобразност и подлежи на съдебен контрол. Установените в практиката
критерии за определянето на случая като маловажен са свързани с естеството на
засегнатите обществени отношения, липсата или незначителността на настъпилите
общественоопасни последици и обстоятелствата, при които нарушението е намерило
проявление в обективната действителност – време, място, обстановка, механизъм и др.
Съгласно разпоредбата на § 1, ал. 1, т. 4 от ДР на ЗАНН, " маловажен случай"
е този, при който "извършеното нарушение от физическо лице или неизпълнение на
задължение от едноличен търговец или юридическо лице към Държавата или Община,
с оглед на липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други
6
смекчаващи обстоятелства, представлява по-ниска степен на обществена опасност в
сравнение с обикновените случаи на нарушение или на неизпълнение на задължение
от съответния вид". В случая не би могло да се говори за липса или незначителност на
вредните последици, тъй като посоченото нарушение е формално, на просто
извършване и за довършването му не е необходимо настъпването на някакъв
допълнителен съставомерен резултат. Не е налице и третата алтернатива от визираната
дефинитивна норма, а именно: "други смекчаващи обстоятелства", които да редуцират
степента на обществена вредност на деянието съпоставима с нарушенията от същия
вид, доколкото и същото се явява повторно извършено в едногодишен срок от
наказване на нарушителя за идентично административно нарушение по чл. 213, ал. 1,
т. 1 от Закона за горите.
В това производство съдът е задължен на основание чл. 58в, ал. 2 от ЗАНН да
се произнесе и за отнемането в полза на държавата на вещите и предметите по чл. 20 и
чл. 21 от ЗАНН.
Съгласно чл. 21 от ЗАНН, вр. чл. 273, ал. 1 от ЗГ, придобитите от нарушителя
вещи в резултат на нарушението се отнемат в полза на държавата независимо от
тяхното количество и стойност и независимо чия собственост са.
По отношение на иззетите с АУАН серия № И002-025 № 114792 вещи –
предмет на нарушението, съгласно разписка серия И00 № 060497 от 13.02.2025
година, представляващи 0.8 куб.м. пространствени дърва за огрев от дървесен вид
бряст, измерени със стандартна рулетка, същите са на отговорно пазене при
нарушителя. Съдът намира в тази връзка, че следва да отнеме в полза на държавата
вещите – дървата за огрев, придобити от нарушителя в резултат на нарушението.
По разноските:
Следва да бъдат присъдени разноски в полза на РДГ Стара Загора в размер на
80 лв., тъй като такива се претендират, като съдът отчита фактическата и правна
сложност на делото, броят проведени съдебни заседания, както и Наредбата за
заплащането на правната помощ, в частност чл. 27е от наредбата, вр. чл. 63д, ал. 4 и
ал. 5 от ЗАНН.
Водим от гореизложеното и на основание чл. 58в, ал. 1, т. 1 от ЗАНН,
съдът
РЕШИ:
НАЛАГА на основание чл. 266, ал. 3 от ЗГ административно наказание
7
"БЕЗВЪЗМЕЗДЕН ТРУД В ПОЛЗА НА ОБЩЕСТВОТО " в размер на 80 (осемдесет)
часа за срок от 1 (една) година на С. И. А., ЕГН **********, с постоянен адрес: ***, за
извършено нарушение по чл. 213, ал. 1, хип. 7, т. 1 от ЗГ при условията на повторност,
за което е бил издаден АУАН серия И002025 № 114792 от 13.02.2025 година.
На основание чл. 205, ал. 1 от ЗИНЗС ПОСТАНОВЯВА наказанието
"БЕЗВЪЗМЕЗДЕН ТРУД В ПОЛЗА НА ОБЩЕСТВОТО " да се изпълни по
настоящия адрес на нарушителя С. И. А. в ***.
ОТНЕМА в полза на Държавата на основание чл. 273, ал. 1 от ЗГ, вр. чл. 21
от ЗАНН придобитите от нарушителя вещи в резултат на нарушението, а именно: 0.8
пространствени куб. м дърва за огрев от дървесен вид "бряст", иззети с АУАН серия
И002025 № 114792 от 13.02.2025 година и предоставени с Разписка за отговорно
пазене на вещи серия И00 № 0605407 от 13.02.2025 година за отговорно пазене на С.
И. А., ЕГН **********.
На основание чл. 63а от ЗАНН решението подлежи на касационно обжалване
пред Административен съд Стара Загора в 14-дневен срок от постановяване на
решението на основанията, предвидени в НПК и по реда на глава дванадесета на АПК.
След влизане на решението в законна сила, препис от него ДА СЕ ИЗПРАТИ
на РДГ Стара Загора и на Пробационно звено гр. Чирпан към районна служба
„Изпълнение на наказанията“ гр. Стара Загора към Областна дирекция „Изпълнение на
наказанията“ Пловдив, с указания след изпълнение на наказанието, да се изпрати на
съда препис от доклада по чл. 81 г, ал. 2 от ЗАНН.
Съдия при Районен съд – Чирпан: _______________________
8