Решение по дело №726/2022 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 693
Дата: 27 септември 2022 г.
Съдия: Георги Господинов Петров
Дело: 20227150700726
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 юли 2022 г.

Съдържание на акта

Gerb osnovno jpegРЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК

 

 

РЕШЕНИЕ

 

 

          693 / 27.9.2022г.

 

 

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИКХІІ състав в открито заседание на двадесет и първи септември през две хиляди двадесет и втората година в състав:

                       

ПРЕДСЕДАТЕЛ : ГЕОРГИ ПЕТРОВ

ЧЛЕНОВЕ :           МАРИЯ ХУБЧЕВА  

                                  СВЕТОМИР БАБАКОВ

 

при секретаря ЯНКА ВУКЕВА. и участието на прокурора СТАНКА ДИМИТРОВА , като разгледа докладваното от съдия ГЕОРГИ ПЕТРОВ к.н.а. дело № 726 по описа на съда за 2022 год., за да се произнесе взе предвид следното:

 

І. За характера на производството, жалбите и становищата на страните :

 

1. Производството е по реда на Глава Дванадесета от Административно процесуалния кодекс във връзка с чл. 63в от ЗАНН.

 

2. Образувано е по жалба на изпълняващ длъжността (Заповед № РД-15-476 от 17.06.2022 г. на министъра на здравеопазването) директор на Регионална здравна инспекция Пазарджик, срещу Решение №262 от 26.05.2022г., постановено по  а.н. дело № 202115220201658 по описа на Районен съд Пазарджик за 2021г., с което е  отменено Наказателно постановление № 00157 от 27.09.2021 г. издадено от изпълняващ длъжността директор на Регионална здравна инспекция Пазарджик, съответно с което на Я.Г.М., ЕГН **********, с адрес *** , за нарушение на чл. 44 от Закона за здравето, на основание чл. 212, ал. 1 от Закона за здравето е наложено административно наказание глоба в размер на 200,00 лева.

3. Счита се, че първоинстанционното съдебно решение е неправилно и незаконосъобразно.

Относно качеството на лицето, спрямо което е издадено процесното наказателно постановление се поддържа, че от направеното описание на нарушението става ясно, че е наказано с глоба физическото лице Я.М., в качеството ѝ на управител на дружеството стопанисващо ресторант „Конака“, като в акта за установяване на административно нарушение и в постановлението, правилно е вписано „...г-жа Я.М., управител на „Май бар енд Ивентис Мениджър“ ЕООД гр. София стопанисваща ресторант „Конака“…“.

Твърди се, че М. е запозната с приложеното по делото писмено предписание, респективно с нарушението на предписаните изисквания в него, поради което правото и на защита в процеса не е накърнено.

Според жалбоподателя, обстоятелството, че източникът на шум от ресторант „Конака“ от озвучаваща музика, съпроводена от пеене на певец/певци  е непостоянен, който може да бъде контролиран като звучене от човешка намеса е наложило измерването да бъде направено на два етапа. Първи етап в дома на жалбоподателката, само от контролните органи от РЗИ и ОД на МВР и втори етап – от контролните органи в присъствието на М., в качеството и на представител на дружеството стопанисващо съответния обект. Така при първото измерване са установени 42 dB(A) при норма 35 dB(A), а при второто са измерени 34 dB(A) при норма 35 dB(А).

Иска се обжалваното съдебно решение да бъде отменено, а наказателното постановление да бъде потвърдено.

 

4. Ответника по касационната жалба  Я.Г.М., ЕГН **********, с адрес *** не взема становище.

 

5. Участвалият по делото прокурор, представител на Окръжна прокуратура Пазарджик дава заключение, че жалбата е основателна. Счита се, че в случая, извършването на административното нарушение е несъм нено установен факт, поради което наказателното постановление е правилно и законосъобразно.

 

ІІ. За допустимостта :

 

6. Касационната жалба е подадена в предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес. При това положение същата се явява ДОПУСТИМА.

 

ІІІ. За фактите :

 

7.  Първоинстанционния съд е бил сезиран с жалба от Я.М. срещу Наказателно постановление № 00157 от 27.09.2021 г. на изпълняващ длъжността директор на РЗИ, Пазарджик, с което нея, за нарушение на чл. 44 от ЗЗ, на основание чл. 212, ал. 1 от ЗЗ е наложена глоба в размер на 200,00 лева. Същото е издадено въз основа на Акт за установяване на административно нарушение № 00157 от 03.09.2021 г., съставен от И.С.М., на длъжност главен инспектор в отдел „Профилактика на болестите и промоция на здравето”, дирекция „Обществено здраве“ в РЗИ, Пазарджик. Констатациите обективирани в акта се свеждат до следното :

При контролна проверка на 20.08.2021 г. по повод издадено Предписание с изх. № ЗП-03- 3 от 02.08.2021 г. във връзка е висок шум от ресторант „Конака“ гр. Пазарджик, ул. „Цар Симеон" № 7, от главен инспектор Иванка Маврикова от РЗИ, Пазарджик, в присъствието на главен експерт Б. К. от РЗИ, Пазарджик, младши експерт С.А. М. и младши инспектор Т. Н. А. от Районно управление на ОДМВР, Пазарджик, в дома на жалбоподателката С. Ц. и в нейно присъствие, е извършено измерване нивото на шум. Източникът на шум е бил от ресторант „Конака“ от озвучаваща музика, съпроводена от пеене на певец/певци. Измерено е било ниво на шум във времето 20:50 ч. – 21:00 ч. от 42 dB(A) при норма 35 dB(A). Повторно измерване е било проведено в присъствието на Я.М., управител на „Май бар енд Ивентис Мениджър“, ЕООД гр. София, стопанисваща ресторант „Конака“ във времето 22:00 ч. – 22:27 ч., при чувствително намалено ниво на озвучаващата техника и пеене на изпълнителите. Измереното ниво на шума е било 34 dB(A) при норма 35 dB(A).

Посочено от контролните органи е, че констатираното измерено наднормено ниво на шума е нарушение на издаденото Предписание с изх. № ЗП-03-3 от 02.08.2021 г. и неспазване на предписаните изисквания в него.

Деянието е било квалифицирано, като нарушение на чл. 44 от Закона за здравето.

Като нарушител, в акта е посочена Я.М., на длъжност „управител“, която е подписала същия, без да са отбелязани някакви резерви или забележки.

 

8. Тези фактически констатации и правни изводи са напълно възприети изцяло възпроизведени  от административно наказващия орган в процесното наказателно постановление, като на основание  на основание чл. 212, ал. 1 от Закона за здравето, на Я.М. е наложено административно наказание глоба в размер на 200,00 лева.

 

9. При разрешаване на правния спор с който е сезиран, решаващия съд е приел, че депозираните в първоинстанционното производство  свидетелски показания са безпротиворечиви и обективни, а писмените доказателства са истинни и не са налице основания за тяхното дискредитиране.

Въз основа на така приетите за установени данни, съдът е формирал извода, че административнонаказателното производство срещу М. е започнало с допускане на съществени процесуални нарушения, които са достатъчно основание за отмяна на наказателното постановление, без да е необходимо да се разглеждат въпросите по съществото на делото.

Констатирано е, че в констативния акт и в постановлението, при описване на нарушението, никъде не е посочено жалбоподателката в какво качество е привлечена към административнонаказателна отговорност. Счетено от съда е, че споменатите от контролния и административно наказващия органи обстоятелства, че второто измерване на шума е станало в присъствието на М., като е посочено, че тя е управител на търговското дружество, както и че тя стопанисва обекта - ресторант „Конака“ от където е констатиран източника на шума, както и че Мазина е лицето извършило нарушението, като са посочени личните ѝ данни, месторабота и длъжност, сами по себе си не позволяват да се направи еднозначен и несъмнен извод в качеството ѝ на управител на дружеството ли е санкционирана тя или като физическо лице, фактически извършител на деянието. Все в тази насока, посочено от съда е, че описанието на нарушението сочи М., като физическо лице, което стопанисва процесния ресторант, а акта и постановлението и са съставени срещу нея, но в качеството ѝ на управител на търговското дружество, като никъде в описанието на нарушението, не е посочено, че  ресторант „Конака“ е обект стопанисван от дружество.

На следващо място, констатирано от решаващия съд е, че с оглед посочената като нарушена норма на чл. 44 от Закона за здравето, действително в акта и в постановлението е посочено предписанието с неговия номер и дата на издаване, но не става ясно обаче, от кого е издадено това предписание и какво е конкретното властническо разпореждане. Пояснено в решението е, че контролния и наказващия органи е следвало да посочат какви точно са процесните изисквания/предписания и защо се счита, че те не са били изпълнени. Според съда, в случая не става ясно и кому конкретно са били разпоредени като задължение, въпросните предписания. Счетено е също така, че по начина по който е формулирано описанието и посочването на контролния орган, е неясно дали процесното предписание е издадено от гл. инсп. Маврикова или тя е инспекторът, който е извършил контролната проверка или пък и двете.

Констатирано от първата съдебна инстанция е, че видно от приетото като писмено доказателство по делото предписание, същото съдържа две отделни разпореждания, но в акта и в постановлението не е посочено кое точно от двете предписани изисквания не е спазено. Съобразно предписанието, отговорността за изпълнението му е възложена на управителя на „Май бар енд Ивентс Мениджър“ ЕООД, стопанисващо ресторант „Конака“, същевременно обаче, в акта и наказателното постановление е прието, че ресторантът се стопанисва от М..

Счетено още от решаващия съд е, че акта и наказателното постановление, не съдържат еднозначно и точно описание на датата и мястото на извършване на процесното нарушение. В този контекст е отбелязано, че в самото предписание като срок за изпълнението му е посочено „веднага и постоянно“.

Крайният извод на съда е, че всички описани пороци са съществени и драстично накърняват правото на защита на привлечения към административнонаказателна отговорност субект.

Констатирано от съда е и че контролния и наказващия орган не са посочили, коя е нормата, установяваща допустимото ниво на шума в случая. Счетено е също така, че осъществяването на процесното нарушение не е доказано до необходимата степен на несъмненост, доколкото при едното проведено измерване е установено надвишаване на допустимото ниво на шума, но при другото измерване, нивото на шума и било в рамките на допустимите нива. Посочено е още, че първото измерване на шума е било проведено в отсъствие на наказаното лице, като то е било лишено от възможността  да узнае и установи само, какво е измереното ниво на шума, по какъв начин е измерено и къде точно е сторено това.

 

ІV. За правото :

 

10. В чл. 38, ал. 1 от Закона за здравето е указано, че при неспазване на здравните изисквания за обектите с обществено предназначение, за продуктите, стоките и дейностите със значение за здравето на човека и на максимално допустимите нива на факторите на жизнената среда държавните здравни инспектори дават задължителни предписания и определят срок за отстраняване на нарушенията.

Съобразно  чл. 44 от Закона за здравето,  физическите и юридическите лица са длъжни да изпълняват задължителните предписания на държавните здравни инспектори и заповедите на органите за държавен здравен контрол.

Според чл. 212, ал. 1 от ЗЗ, който не изпълни предписание на органите на държавния здравен контрол, ако не подлежи на по-тежко наказание, се наказва с глоба от 200 до 500 лв., а при повторно нарушение - от 500 до 1000 лв.

Според чл. 42, ал. 1, т. 3 и т. 4 от ЗАНН, актът за установяване на административното нарушение трябва да съдържа: датата и мястото на извършване на нарушението; описание на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено.

Респективно, нормата на чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН установява изискването, наказателното постановление да съдържа описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при които е извършено, както и на доказателствата, които го потвърждават.

 

11. В рамките на тази материално и административно наказателно правна уредба, по отношение на възраженията, възведени в първоинстанционното производство, които всъщност са и възражения, поддържани пред касационната инстанция, районният съд е изложил подробни и задълбочени мотиви. Фактите по делото са обсъдени по отделно и в тяхната съвкупност. Съобразени са в пълнота всички представени по делото доказателства.

Въз основа на правилно установените факти, са направени обосновани изводи относно приложението както на материалния, така и административно наказателния и на процесуалния закони.

Както фактическите констатации, така и правните изводи, формирани от първостепенния съд, се споделят напълно от настоящата инстанция при условията на чл. 221, ал. 2 от АПК. Това прави излишно тяхното повтаряне.

 

12. Относно поддържаните в касационната жалба възражения, е необходимо да се констатира, че властническото волеизявление на контролния орган, обективирано в приложените по първоинстанционното дело Предписание за извършване на хигиенни мероприятия изх. № ЗП-ОЗ- 3 от 02.08.2021 г. всъщност представлява цитиране на разпоредбата на чл. 16, ал. 2 от Закона за защита от шума в околната среда(Обн., ДВ, бр. 74 от 13.09.2005 г.) и на разпоредбата на чл. 5, ал. 1 от Наредба № 6 от 26.06.2006 г. за показателите за шум в околната среда, отчитащи степента на дискомфорт през различните части на денонощието, граничните стойности на показателите за шум в околната среда, в помещенията на жилищни и обществени сгради, в зони и територии, предназначени за жилищно строителство, рекреационни зони и територии и зони със смесено предназначение, методите за оценка на стойностите на показателите за шум и на вредните ефекти от шума върху здравето на населението, като е посочено, че граничните стойности на нивата на проникващ шум в помещенията на жилищни сгради и обекти с обществено предназначение за ден,  вечер и нощ са съответно 35 dB(A); 35 dB(A) и 30 dB(A).

В този контекст, трябва да се сподели констатацията на първоинстанционния съд, че по никакъв начин не става ясно, кое точно от двете или пък и двете предписания не са изпълнени от М.. Не възможно да се направи еднозначен и несъмнен извод, къде според наказващия орган е осъществено нарушението – дали в случая става реч за дома на С. Ц., който не е посочен с конкретно разположение, административен адрес или пък с някакви други индивидуализиращи, недвижимия имот белези или пък е счетено, че мястото на нарушението е ресторант „Конака“, намиращ се в гр. Пазарджик, ул. „Цар Симеон“, № 7, както е посочено в началото на описателната част на наказателното постановление. Това конкретно посочване на мястото на нарушението е необходимо с оглед различните допустими нива на шум, установени в Таблици № 1 и № 2 на Приложение № 2 към чл. 5, ал. 1 от Наредба № 6 от 26.06.2006 г. за жилищни стаи, занимални и спални помещения в детските заведения, спални помещения в общежития, стаи за настаняване в места за настаняване по смисъла на § 1, т. 9, буква „в“ от допълнителните разпоредби на Закона за здравето, които явно са цитирани в поменатите писмени предписания или пък за зали за консумация в обекти за обществено хранене, в която хипотеза би следвало да се квалифицира ресторант „Конака“, гр. Пазарджик. Според т. 6 от Таблица 1 на Приложение № 2 към чл. 5, ал. 1 от Наредба № 6 от 26.06.2006 г., допустимите нива на шум в зали за консумация в обекти за обществено хранене са 55 dB(A); 55 dB(A) и 55 dB(A), през деня, вечерта и нощта.

 

Като е достигнал до същите изводи, районният съд е постановил в рамките на установените процесуални правила,  един валиден, обоснован и съответен на материалния закон съдебен акт.

Ето защо, Съдът

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение №262 от 26.05.2022г., постановено по  а.н. дело № 202115220201658 по описа на Районен съд Пазарджик за 2021г.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :         /п/          

 

 

 ЧЛЕНОВЕ:              1. /п/

                                  

                                 

                                     2. /п/