Р Е Ш
Е Н И Е
17.05.2021 Дупница
Номер Година Град
В ИМЕТО НА НАРОДА
НО, ІІІ
Районен съд – Дупница състав
11 май 2021
на Година
В публично съдебно заседание в следния състав:
Светла Пейчева
Председател
Членове
Съдебни заседатели:
1.
Райна Боянова
2.
Секретар:
Прокурор:
Председателя на
състава
Сложи за разглеждане докладваното от
НАХ 377 2021
дело № по описа за година.
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Образувано е по жалба от Г.М.А., с ЕГН **********,*** против Електронен фиш Серия К № 4496442 за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система, издаден от ОДМВР – Кюстендил, с който на жалбоподателя на основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 1, т. 3 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП) е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 100 (сто) лева за нарушение по чл. 21, ал.1 от ЗДвП.В така депозираната жалба се навеждат подробни доводи за незаконосъобразност и необоснованост на атакувания акт, като се отправя искане за неговата отмяна. В съдебно заседание жалбоподателя, редовно призован, не се явява и не се представлява. Представено е писмено становище. Не претендира деловодни разноски.
Въззиваемата страна, редовно призована, не се представлява в съдебното заседание, в което е даден ход на съдебните прения, не взема становище по допустимостта и основателността на жалбата. Не претендира деловодни разноски.
Съдът, след като обсъди доводите на страните и събраните по делото доказателствени материали, поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено следното:
Жалбата е подадена от Г.М.А. спрямо който е наложено административното наказание, т.е. от лице с надлежна процесуална легитимация. На 12.03.2021 г. жалбоподателя е получил препис от ЕФ, като подадената чрез административнонаказващия орган (АНО) на 26.03.2021 г. жалба е в срокът по чл. 189, ал. 8 от ЗДвП, поради което е жалбата е допустима. Разгледана по същество, същата е неоснователна, поради което атакуваният електронен фиш следа да бъде потвърден по следните съображения:
От фактическа страна съдът приема за установено следното:
На 18.11.2021 г. в 12:39 часа в общ. Дупница, ПП Е-79, км. 339+300, с. Усойка, в посока гр. София, жалбоподателя Г.М.А. управлявал лек автомобил “ФИАТ Темпра”, с рег. № КН 2143 АН при ограничение на скорост от 50 км/ч, за населено място. Движението на жалбоподателя с посочената скорост било заснето и установено с АТСС СПУСК ARH CAM S1 № 11743с6. Стойността на измерената скорост от техническото средство била 74 км/ч, като след приспаднат толеранс била установена стойност на скоростта на движение от 71 км/ч, при което било изчислено, че е налице превишаване на разрешената скорост с 21 км/ч.
За така констатираното нарушение на чл. чл. 21, ал. 1 от ЗДвП и на основание чл. 189, ал. 4 вр. чл. 182, ал. 2, т. 3от ЗДвП против жалбоподателя бил издаден Електронен фиш Серия К № 4496442, с който му било наложено административно наказание „глоба“ в размер на 100 (сто) лева.
По доказателствата:
Описаната фактическа обстановка съдът приема за безспорно установена въз основа на събраните по делото и непротиворечиви писмени доказателства:
От Протокол от проверка № 58-С-ИСИС/28.09.2020 г. на средство за измерване на мобилна система за видеоконтрол ARH CAM S1се установява, че процесното техническо средство е преминало последваща проверка на 17.09.2020 до 24.09.2020 г. със заключение, че същото отговаря на метрологичните изисквания. Изяснява се и че грешката при измерване на скоростта е +/- 3 % при движение над 100 км/ч. От приложеното по преписката удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 17.09.5126, издадено от БИМ, е видно че измервателното средство е със срок на валидност до 07.09.2027 г.
Приложен е протокол за използване на АТСС съдържащ и попълнен по предвидените от закона реквизити, като началото на работа е в 12.27 ч. и край на работа 14.00 ч. Първо статично изображение с № 48302 и последно статично изображение с № 48349. Клипът по настоящия казус е № 48309, т.е. попада в диапазона от време на първоначално и крайно видозаснемане.
От справка за собственост за ППС се установява, че собственик на превозното средство -лек автомобил “ФИАТ Темпра”, с рег. № КН 2143 АН, е жалбоподателя Г.М.А.. От приложената по преписката липсват данни да е попълнила декларация, по чл. 188 от ЗДвП.
От приложения към преписката снимков материал се установява, че измерената скорост на движение на процесния лек автомобил с рег. № КН 2143 АН е била 74 км/ч, като заснемането е било извършено на 18.12.2020 г. в 12:39 часа.
При така установените факти съдът приема следното от правна страна:
Обжалваният в настоящото производство електронен фиш е издаден в съответствие с изискванията на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП относно задължителните реквизити на съдържанието си. В същия са посочени: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението – ОДМВР Кюстендил; мястото – в общ. Дупница, ПП Е-79, км. 339+300, с. Усойка, в посока гр. София; датата –18.11.2020 г., точният час на извършване на нарушението – в 12:39 ч.; регистрационният номер на МПС – № КН 2143 АН е; собственикът, на когото е регистрирано превозното средство – Г.М.А.; описание на нарушението – управление на лек автомобил с превишена скорост, за населено място, 71 км/ч, след приспаднат толеранс в полза на водача от 3 км, при ограничение от 50 км/ч; нарушената разпоредба – чл. 21, ал. 1от ЗДвП; размерът на глобата – 100 лева; срокът, сметката и мястото на доброволното й заплащане – четиринадесет дневен срок, в БНБ по указаната банкова сметка.
***азването на сроковете по чл. 34 от ЗАНН следва да се посочи, че в производството по издаване на електронен фиш не е приложим режимът на чл. 34 от ЗАНН в смисъла вложен от жалбоподателя, тъй като в случая АУАН не се съставя. Сроковете, които се преценяват в настоящото производство, са давностните срокове за налагане на наказанието. Дори и да се предположи, че волята на жалбоподателя е била да направи възражения за изтекла давност, то това възражение отново би бил неоснователно. Продължителността на давността съгласно чл. 80, ал. 1, т. 5 НК / ред. - до изм. ДВ бр. 26 от 2010 г./ вр. чл. 11 ЗАНН е 2 години до 10.04.2010 г., а съгласно чл. 80, ал. 1, т. 5 НК /ред. - изм. ДВ бр. 26 от 2010 г./ вр. чл. 11 ЗАНН е 3 години след 10.04.2010 г. Съгласно чл. 80, ал. 3 от НК вр. чл.11 от ЗАНН срокът ѝ тече от довършването на нарушението, а за тези, които траят непрекъснато или са продължавани - от прекратяването им. Спира на основание чл. 81, ал. 1 от НК вр. чл. 11 от ЗАНН, ако преследването зависи от разрешаване на предварителен въпрос с влязъл в сила съдебен акт. Прекъсва се по чл. 81, ал. 2 от НК вр. чл. 11 от ЗАНН с всяко действие на надлежните органи, предприето спрямо преследваното лице, след което започва да тече изцяло нова давност. Независимо колко пъти и за какъв период от време давността е била спирана и прекъсвана съгласно чл. 81, ал. 3 от НК вр. чл. 11 от ЗАНН преследването на всяко административно нарушение се изключва, ако е изтекъл срок, който надвишава с една втора този по чл. 80, ал. 1, т. 5 от НК вр. чл. 11 от ЗАНН. Тъй като процесното деяние е извършено на 18.11.2020 г., т.е. след 10.04.2010 г., то срокът на обикновената давност е с продължителност от 3 години, а на абсолютната – 4 година и 6 месеца, с изтичането на който административнонаказателното преследване за извършеното административно нарушение се изключва. Видно е, че срокът на обикновената давност не е изтекъл към момента на постановяването на съдебния акт, като с връчването на ЕФ давността е била прекъсната и е започнал да тече нов 3-годишен срок. Не е изтекла и абсолютната давност.
Не се споделя и наведеното възражение за допуснато съществено процесуално нарушение, тъй като ЕФ съдържа всички изискуеми от закона реквизити.
На следващо място съгласно разпоредбата на чл. 165, ал. 2, т. 8 от ЗДвП в приложимата й към датата на деянието редакция (ДВ, бр. 19 от 13.03.2015 г.) при изпълнение на функциите си по ЗДвП определените от министъра на вътрешните работи служби обозначават чрез поставяне на пътни знаци, оповестяват в средствата за масово осведомяване или на интернет страницата на Министерството на вътрешните работи участъка от пътя, на който се осъществява контрол по спазването на правилата за движение чрез автоматизирани технически средства или системи. Съгласно легалното дефиниция по §6, т. 65 от ДР на ЗДвП „автоматизирани технически средства и системи“ (АТСС) са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни - прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни - прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес.
В настоящия случай скоростта на движение на автомобила на жалбоподателя с рег. № КН 2143 АН е установена и заснета с АТСС по смисъла на ЗДвП, представляващо стационарна система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение мобилна система за видеоконтрол ARH CAM S1, за която по делото се доказа да е одобрен тип средство за измерване, както и да отговаря на метрологичните изисквания.
Съгласно чл.16, ал.5 от Наредба №8121з-532/12.05.2015г. за условията и реда за използване на АТСС „при съставяне на акт за установяване на административно нарушение за превишена скорост, издаване на наказателно постановление или издаване на електронен фиш за установено нарушение за превишена скорост от измерената от АТСС скорост се приспада максимално допустимата грешка за съответния тип АТСС, посочена в чл.755 от Наредбата за средствата за измерване, които подлежат на метрологичен контрол“. В случая от приложения и приет като доказателство по делото клип № 48309, заснет на 18.11.2020 г., в 12:29:23 часа, е видно, че измерената скорост на движение на заснетото МПС с рег. № КН 2143 АН, е била 74 км/час, като на същият клип не е изписано, че „наказуемата скорост е 71 км/час“, така както е прието в обжалвания електронен фиш за наказуема скорост от 71км/час. Това е извършено при съобразяване с нормата на чл.755, ал.1, т. 3 от Наредбата за средствата за измерване, които подлежат на метрологичен контрол, която регламентира, че максимално допустимите грешки на скоростомерите трябва да бъдат 3 км/час при скорост до 100 км/час или 3% от измерената стойност за скорости над 100 км/час. В случая е налице втората хипотеза – измерената скорост е 143 км/час, като наказващият орган се е съобразил с цитираната по-горе норма и е отчел максимално допустима грешка от 3 км/час (74 х 3% = 2,22), с които е намалил установената скорост и поради това правилно е приел за наказуема скорост на движение от 71 км/час. Протоколът по чл. 10 от Наредбата съдържа всички реквизити, предвидени в нормативния акт, с което деянието е доказано по безспорен начин.
По правилността на електронния фиш настоящият съдебен състав приема, че от събрания по делото и безпротиворечив доказателствен материал се доказа жалбоподателя е осъществил от обективна и от субективна страна състава на административното нарушение по чл. 21, ал.1 от ЗДвП, за което му е наложено наказание с обжалвания електронен фиш. От обективна страна на 18.11.2020 г. в 12:39 ч. в общ. Дупница, ПП Е-79, км. 339+300, с. Усойка, в посока гр. София жалбоподателя А. е управлявал лек автомобил “ФИАТ Темпра”, с рег. № КН 2143 АН, като се е движил със скорост от 71км/ч при разрешена скорост от 50 км/ч за населено място. От субективна страна деянието е извършено виновно и при форма на вината пряк умисъл. Деецът е формирал съзнание за това, че е управлявал моторно превозно средство, с каква скорост се е движил, както и какво е било действащото ограничение на скоростта за движение, следователно в съзнанието му се е отразил и фактът на извършеното превишаване на ограничението на скоростта на движение.
Доказа се и авторството на нарушението от страна на жалбоподателя. Нито се твърди, нито по делото са ангажирани доказателства жалбоподателя да е упражнил правото си да декларира писмено, че процесното движение на 18.11.2020 г. на собствения му лек автомобил с превишена скорост и в нарушение на правилата по ЗДвП е осъществено при управлението на автомобила от друго лице, съгласно разпоредбата на чл. 189, ал. 5, изр. 2-ро от ЗДвП. Следователно установената от закона презумпция, че при неподаването на писмена декларация с данни за лицето, извършило нарушението, в 14-дневен срок от получаването на електронния фиш от собственика, то именно собственикът на превозното средство се смята за извършител на нарушението, санкционирано с електронния фиш, се явява необорена, а издаването на процесния ЕФ против жалбоподателяе направено при правилно прилагане на закона.
За така извършеното административно нарушение от жалбоподателя Айдаров, съгласно разпоредбата на чл. 189, ал. 4 във вр. чл. 182, ал. 2, т. 3 от ЗДвП е предвидено административно наказание „глоба“ в размер на 100 лева. Съдът счита, че в случая правилно е определена приложимата санкционна разпоредба. В конкретния случай превишаването на разрешената максимална скорост е с 21 км/ч, поради което то попада в приложното поле на цитираната разпоредба, с която се санкционират случаите на превишаване от 21 до 30 км/ч на разрешената скорост за населено място. Съдът намира и че правилно е била установена превишената стойност на скоростта от 21 км/ч. В електронния фиш изрично е посочено, че в него е отбелязана не измерената скорост, а установената стойност на скоростта, както и че приспаднатият толеранс от измерената скорост е от „три процента от измерената скорост“. Следователно установената стойност на скоростта се получава като от измерената скорост, която в случая по делото се установи да е 74 км/ч, се извадят 3 % толеранс в полза на водача. След извършване на изчислението се получава и установената стойност на скоростта, а именно 71 км/ч, каквато стойност е посочена и в електронния фиш. По тези съображения настоящият състав намира и че не е налице несъответствие или неяснота при определянето на наказуемата скорост. Съобразявайки, че видът и размерът на приложимото в случая наказание са определени от законодателя във фиксиран размер, то съдът приема, че наложеното наказание е правилно определено и не се налице основания за неговото изменение.
По изложените съображения съдът намира, че обжалваният електронен фиш е законосъобразен и правилен и като такъв следва да бъде потвърден.
Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 1, предл. първо от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш Серия К № № 4496442 за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система, издаден от ОДМВР Кюстендил, с който на Г.М.А., с ЕГН **********,***, на основание чл. 189, ал. 4 във вр. чл. 182, ал. 1, т. 3 от Закона за движението по пътищата е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 100 (сто) лева за нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, като ЗАКОНОСЪОБРАЗЕН.
Решението подлежи на касационно обжалване, пред Кюстендилския административен съд, в 14-ет дневен срок, считано от получаване на съобщението от страните на основанията, предвидени в НПК и по реда на глава ХІІ АПК.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: