Решение по дело №387/2021 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 24
Дата: 2 март 2022 г.
Съдия: Маргарита Йорданова Стергиовска
Дело: 20217270700387
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 октомври 2021 г.

Съдържание на акта

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№.............,

град Шумен, 02.03.2022 г.

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

   Шуменският административен съд в публичното заседание на седемнадесети февруари две хиляди двадесет и втора година в състав:

                                 Административен съдия: Маргарита Стергиовска

при секретаря Ив. Велчева, като разгледа докладваното от административния съдия М. Стергиовска адм. д. № 387 по описа за 2021 година, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс.

Образувано е по жалба от ПП „И Т Н“ с ЕИК *********, чрез областен координатор и пълномощник на партията П.М.П., депозирана чрез адв. Д.Д. от САК срещу Заповед №РД-25-2308/06.10.2021г. на кмета на Община Шумен.

В жалбата се изразява несъгласие с издадената заповед като оспорващият сочи, че същата е незаконосъобразна на основания, подробно изложени в нея. Обосновава незаконосъобразност на издадения акт, поради неспазване на задължението, произтичащо от разпоредбата на чл. 31 ал.1 и ал.2 от Закона за политическите партии, което съставлява нарушение и отменително основание по смисъла на чл. 146, т. 3 от АПК. Твръди се,   че с декларация-заявление вх.№ 92-00-475/13.08.2021 г., депозирана от П.М.П., в качеството си на упълномощен представител на ПП „И Т Н“ е поискал във връзка с чл.31, ал. I и 2 от Закона за политическите партии и съгласно чл.14, ал.4 от Закона за общинската собственост, да бъде предоставено за нуждите на Общинската структура на партията, безвъзмездно ползване един от посочени недвижими имоти, а именно: помещение, находящо се в „Младежки дом“ гр.Шумен. В отговор с писмо изх.№92-00-281/20.05.2021 г. е посочено, че помещението в „Младежки дом“ е част от проект „Частична рехабилитация и ремонт на Младежки дом-Шумен“, за вторият имот е посочоно, че представлява публична общинска собственост.

Същевременно били предложени други четири помещения, които според оспорващия са с площ, неудовлетворяваща нуждите на ПП и в този смисъл са негодни.

На следващо място се сочи, че неправилно административният орган се е позовал на Указ №245 към датата на издаване на акта-21.09.2021 г., доколкото към момента на депозиране на молбата-декларация – 13.08.2021 г. е имало действащо Народно събрание.

С оглед изложеното и допълнителни съображения е отправено искане за отмяна на процесния акт и връщане на преписката на административния орган за произнасяне по депозираната молба-декларация.

В съдебно заседание оспорващият се представлява от адв. Д., който поддържа жалбата и моли за отмяна на атакуваната заповед като незаконосъобразна.

Ответникът по жалбата се представлява в съдебно заседание от юрисконсулт В., който оспорва жалбата като неоснователна, моли съда да отхвърли същата. Претендира заплащане на юрисконсултско възнаграждение.

Шуменският административен съд, като обсъди доказателствата по делото и доводите на страните, и като извърши цялостна проверка на оспорената заповед във връзка с правомощията си по чл. 168 от АПК, намира за установено следното от фактическа страна:

На 14.05.2021 г. била подадена молба-декларация с рег. № 92-00-281 до кмета на Община Шумен от П.М.П., в качеството си на упълномощен представител на ПП „И Т Н“ с искане за предоставяне за нуждите на партията едно от посочените помещения: бивш шахматен клуб в Младежки дом или имот, находящ се в гр. Шумен, на ул. „Цар Освободител“ № 136.

В отговор, с писмо №92-00-281/20.05.2021 г. кметът на Община Шумен е уведомил председателя на ПП „И Т Н“, че помещение, находящо се в „Младежки дом“ гр.Шумен, е част от проект „Частична рехабилитация и ремонт на Младежки дом-Шумен“, а за вторият имот е посочено, че представлява публична общинска собственост и с Решение №586/31.03.2010 г. е предоставено за управление на Общинско предприятие по туризъм „Мадарски конник“, като същевременно са предложени 4 бр. помещения, които административният орган е счел за свободни и подходящи за извършване на дейността на политическата партия, находящи се на ул. „Лайош Кошут“ № 2, съответно с площ от 13кв.м., 15,50кв.м., 21,30 кв.м.и 28,80 кв. м.

С писмо №92-00-281/26.05.2021 г. представител на ПП е отправил искане за предоставяне на помещение в сградата на бившите „Хали“, находяща се на ул. „Цар Освободител“ № 130, за които сочи, че е свободно към момента.

В отговор, с писмо №92-00-281-001/02.06.2021 г. отново са предложени помещения, находящи се на ул. „Лайош Кошут“ № 2, съответно с площ от 13кв.м., 15,50кв.м., 21,30 кв.м.и 28,80 кв. м.

На 13.08 2021 г. в Община Шумен е подадена молба-декларация  с вх.№ 92-00-475, с която П.М.П., в качеството си на упълномощен представител на ПП „И Т Н“ е поискал във връзка с чл.31, ал. 1 и 2 от Закона за политическите партии и съгласно чл.14, ал.4 от Закона за общинската собственост, да бъде предоставено за нуждите на Общинската структура на партията, безвъзмездно ползване един от два посочени недвижими имота, а именно помещение, находящо се на ул. “Цар Освободител“ № 136, представляваща част от Възрожденски комплекс „Панчо Владигеров“ или помещение, находящо се на ул. „Цар Освободител“ № 130, етаж 1, част от сграда бивши „ Градски хали“.

Поради липса на произнасяне от компетентния орган, на 13.09.2021 г. с рег. № 92-00-475 била подадена жалба до Областен управител срещу мълчалив отказ на кмета на Община Шумен за произнасяне по молба-декларация  с вх.№ 92-00-475/13.08.2021 г.

Със Заповед №РД-15-110/27.09.2021 г. на Областен управител на област Шумен e отменен мълчалив отказ по отправено искане с вх.№ 92-00-475 от 13.08.2021 г. и преписката е върната за произнасяне в 14-дневен срок.

Издадена била Заповед №РД-25-2308/06.10.2021г., с която кметът на Община Шумен постановил отказ за безвъзмездно предоставяне на ПП „И Т Н“ на сграда с идентификатор № 83510.666.16.1 по кадастралната карта на гр Шумен , с площ 65.12 кв. м., с административен адрес: гр. Шумен, общ. Шумен, ул. “Цар Освободител“ № 136, представляваща част от Възрожденски комплекс „Панчо Владигеров“, тъй като имотът представлява публична общинска собственост и е предоставен за управление на общинско предприятие и помещение 1а, и помещение с площ 50. 86 кв.м., находящо се на ул. „Цар Освободител“ № 130 ,етаж 1, част от сграда с идентификатор № 83510.666.24.1 -бивши „ Градски хали“, за което е посочено, че е необходимо за нуждите на органите на общината или на юридически лица на издръжка на общинския бюджет. Същевременно са предложени 4 бр. помещения, които административният орган е счел за свободни и подходящи за извършване на дейността на политическата партия, находящи се на ул. „Лайош Кошут“ № 2, съответно с площ от 13кв.м., 15,50кв.м., 21,30 кв.м.и 28,80 кв. м.

Срещу горецитираната заповед е депозирана жалба рег. № ДА-01-2815/25.10.2021 г. до Административен съд-Шумен.

Жалбата е допустима за разглеждане по същество като подадена в срок, пред надлежния съд и против индивидуален административен акт-годен предмет на оспорване, съгласно Определение №369/18.01.2022 г., постановено по АД № 108/2022 г. на ВАС.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Искането с правно основание чл. 31, ал. 1 и 2 от Закона за политическите партии и чл. 14, ал. 4 от Закона за общинската собственост за предоставяне на помещение е адресирано до кмета на общината. Последният е компетентният орган да издаде акт на основание чл. 14, ал. 4 от ЗОС. С издадения административен акт по конкретно направено искане административният орган е постановил отказ – издал е акт с отрицателно съдържание, което пряко рефлектира върху правната сфера на жалбоподателя.

Оспорената заповед е съдържа изискуемите по закон реквизити, в т.ч. фактически и правни основания за своето постановяване, съответства и на материалноправните разпоредби на закона.

Съгласно 31 ал.1 от ЗПП, държавата и общините предоставят безвъзмездно на политическите партии, които имат парламентарна група или достатъчен брой народни представители да образуват такава, помещения за осъществяване на тяхната дейност, а съгласно ал.2, помещения за осъществяване на дейността на партии могат да се предоставят на същите, ако са получили над едно на сто от действително подадените гласове на последните парламентарни избори. Предоставянето на помещения на политически партии се извършва съгласно Закона за държавната собственост и Закона за общинската собственост. Съгласно чл. 14,, ал.4 от ЗОС, безвъзмездното предоставяне на имоти по ал. 1 за нуждите на общинските ръководства на политическите партии, отговарящи на условията, предвидени в Закона за политическите партии, се извършва от кмета на общината без търг или конкурс по ред, определен в наредбата по чл. 8, ал. 2. Съгласно чл. 16 ал.1 от Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество, свободни нежилищни имоти - частна общинска собственост, които не са необходими за нуждите на органите на общината или на юридически лица на издръжка на общинския бюджет, могат да се отдават под наем за срок до десет години. В ал.3 е разписана възможност за безвъзмездното предоставяне на имоти по ал. 1 за нуждите на общинските ръководства на политическите партии, отговарящи на условията, предвидени в Закона за политическите партии. Искането се подава от централното ръководство на политическата партия и към него се прилага: 1. Решение за регистрацията на политическата партия; 2. Декларация, че местната структура на политическата партия не притежава помещение за задоволяване на същите нужди.

Следователно, предпоставките за безвъзмездно предоставяне на помещение при условията на чл. 31 ал.1 и ал.2 от ЗПП, са: 1. Молителят да е партия; 1.1 да има парламентарна група или достатъчен брой народни представители да образуват такава, или 1.2. да е получил над едно на сто от действително подадените гласове на последните парламентарни избори; 2. Да е спазен редът, регламентиран в ЗОС и Наредбата по чл. 8, ал.2 от ЗОС, към който препраща ЗПП.

Възможността за ползване на помещения, собственост на държавата и общините, не е на разположение на всяка политическа партия, а само на онези от партиите, които покриват съответните изисквания.

Настоящият съдебен състав приема, че първата и втората предпоставка са налице-молителят е политическа партия по смисъла на чл. 2 от ЗПП, регистрирана на основание чл. 15 от ЗПП по съответния ред, която е получила над едно на сто от действително подадените гласове на последните парламентарни избори, което се установява от приетите по делото доказателства - удостоверение за актуално състояние на л.30 от делото и Решение №2428-НС от 08.04.2021 г., предхождащо датата на подаване на молба-декларацията и издаване на процесната заповед.

Няма спор, че е налице правната възможност по смисъла на чл.31, ал.2 от Закона за политическите партии, тъй като общоизвестен факт е че ПП „И Т Н“е получила повече от 1% на последните проведени на 11.07.2021г. парламентарни избори за народни представители.

Видно от материалите по делото, оспорващият е депозирал молба-декларация с вх. № 92-00-475/13.08.2021г., с която е поискал на осн. чл.31, ал. 1 и 2 от Закона за политическите партии и съгласно чл.14, ал.4 от Закона за общинската собственост, да бъде предоставено за нуждите на Общинската структура на партията, безвъзмездно ползване един от два посочени недвижими имота, а именно помещение, находящо се на ул. “Цар Освободител“ № 136, представляваща част от Възрожденски комплекс „Панчо Владигеров“ или помещение, находящо се на ул. „Цар Освободител“ № 130, етаж 1, част от сграда бивши „ Градски хали“.

След като е надлежно сезиран с искане, кметът на Община Шумен дължи произнасяне в условията на обвързана компетентност, в нормативно разписаните граници, а именно: има ли свободни нежилищни имоти - частна общинска собственост, които не са необходими за нуждите на органите на общината или на юридически лица на издръжка на общинския бюджет за безвъзмездното предоставяне за нуждите на общинските ръководства на политическите партии, отговарящи на условията, предвидени в Закона за политическите партии.

Съдът намира, че за нуждите и обема на искането за предоставяне на помещения, законодателят не е предоставил и не е разписал правна възможност на искащия да посочи и конкретизира помещения, които желае да му бъдат предоставени. Въпреки това, компетентният орган е разгледал искането в тази му част и е изложил съображения за причините, поради които тези две помещения не могат да бъдат предоставени за безвъзмездно ползване на молителя: относно помещение на адрес: гр. Шумен ,ул.“ Цар Освободител“ № 136, представляващо част от Възрожденски комплекс „ Панчо Владигеров“ ,а именно книжарница с площ 65.12кв.м. същото е публична общинска собственост и е предоставено за управление на Общинско предприятие „Туризъм, Публични прояви и атракции” и е описано в Акт за общинска собственост № 1498/2003г.; относно Помещение № 1 а , с площ 50.86кв.м. ,находящо се на ул. „Цар Освободител“ № 130 ,етаж 1, част от сграда с идентификатор № 83510.666.24.1 -бивши „ Градски хали“, независимо, че е фактически свободно е включено в Програмата за управление на общинското имущество за 2021 г., във връзка с което е било предмет на проведен публичен търг за отдаване под наем, насрочен и проведен на 20.04.2021 г. в сградата на община Шумен, видно от приложената към делото Заповед № РД-25-594 от 26.03.2021 г. Тъй като не са се явили кандидати на определената дата, както и на повторно обявената дата 26.04.2021 г. помещението е фактически свободно към настоящия момент. Заявено от ответната страна е включване на помещението в Програмата за управление на общинското имущество за 2022г.

С оглед гореизложеното, доколкото горецитираните имоти са общинска собственост, съдът приема, че е от компетентността на кмета на Общината да извърши преценка, съобразно критериите в чл.16 ал.1 и ал.3 от Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество, като правилно е заключил, че същите не покриват критериите, доколкото първото помещение е публична общинска собственост, а второто е необходимо за осъществяване на функциите на общината, произтичащи от Програмата за управление на общинското имущество за 2022г. и в частност отдаването му под наем.

За пълнота на изложението следва да се посочи и, че няма спор по настоящото дело, а това се установява, както от приложената Заповед № РД-25-2308/06.10.2021г. и от административната преписка, във връзка с издаването й, така и от изричното изявление на процесуалния представител на оспорващия, че на ПП “И Т Н“ по повод подадена Молба-декларация с вх. № 92-00-475/13.08.2021г., са предложени 4 бр. помещения, които административният орган е счел за свободни и подходящи за извършване на дейността на политическата партия, находящи се на на ул. „Лайош Кошут“ № 2, съответно с площ от 13кв.м., 15,50кв.м., 21,30 кв.м.и 28,80 кв. м.

С оглед гореизложеното, постановеният изричен отказ, обективиран в Заповед № РД-25-2308/06.10.2021г. на кмета на Община Шумен се явява правилен и законосъобразен, а жалбата срещу него следва да се отхвърли като неоснователна.

При този изход на делото, на ответника следва да се присъдят поисканите в съдебно заседание от Юрисконсулт В.разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева, на основание чл. 78, ал.8 от ГПК вр. чл. 37 от ЗПП вр. чл. 24 от НЗПП.

Воден от изложените мотиви и на основание чл. 172, ал.1 и ал. 2 АПК, съдът,

РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването на ПП „И Т Н“ с ЕИК *********, чрез областен координатор и пълномощник на партията П.М.П., депозирана чрез адв. Д.Д. от САК срещу Заповед №РД-25-2308/06.10.2021г. на кмета на Община Шумен.

   ОСЪЖДА ПП „И Т Н“ с ЕИК *********, представлявана от председателя С.Т.Т.да заплати на Община Шумен, сумата  100.00лв./сто лева/, представляващи деловодни разноски.

 Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд на Република България в 14- дневен срок от съобщаването на страните за неговото изготвяне. 

 

                                                                               

Административен съдия: