Определение по дело №342/2021 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 360
Дата: 20 април 2022 г. (в сила от 20 май 2022 г.)
Съдия: Мирослав Вълков Вълков
Дело: 20217130700342
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 септември 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

       О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

             №….

 

                 гр. Ловеч, 20.04.2022 г.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ЛОВЕЧ, тричленен административен състав в закрито съдебно заседание на двадесети април две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

               ПРЕДСЕДАТЕЛ:МИРОСЛАВ ВЪЛКОВ

                ЧЛЕНОВЕ:ГАБРИЕЛА ХРИСТОВА

                                   ЛЮБОМИРА КРЪСТЕВА

 

като разгледа докладваното от съдия Вълков адм. дело № 342/2021г., за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е по реда на чл.185 и сл. от Административно процесуалния кодекс (АПК).

 Образувано е по жалба от Фондация „Върховенство на закона“, ЕИК *********, представлявана от председател Ю.П.Н. чрез пълномощник срещу чл. 2, ал.1 и 2 от Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество (НРПУРОИ) на Общински съвет Тетевен.

По изложени доводи за противоречие на оспорените текстове от Наредбата с материалния закон се иска тяхната отмяна .

Общински съвет Тетевен чрез своя председател е представил писмено становище по делото за недопустимост на жалбата, поради липса на правен интерес или алтернативно за неоснователност на същата в случай, че се приеме, че е допустима. 

Настоящият съдебен състав намира жалбата за процесуално недопустима.

В случая се оспорват разпоредби от подзаконов нормативен акт, който е издаден от орган на местно самоуправление и подлежи на безсрочно оспорване в съответствие с чл. 187, ал.1 от АПК.

Съгласно чл. 120, ал.2 от Конституцията на Република България, гражданите и юридическите лица могат да обжалват всички административни актове, които ги засягат, освен изрично посочените със закон.

В чл. 2, ал.1 от НРПУРОИ на Общински съвет Тетевен е регламентирано, че Общинският съвет приема стратегия за управление на общинската собственост за срока на мандата си по предложение на Кмета на Общината. Стратегията определя политиката за развитие на Общинската собственост и стопанската дейност на Общината и съдържа:

1. основни цели, принципи и приоритети за придобиване, управление и разпореждане с имотите общинска собственост;

2.основните характеристики на отделните видове имоти, които могат да се предоставят под наем или да бъдат предмет на разпореждане;

3.нуждите на Общината от нови имоти и способите за тяхното придобиване;

 Ал.2 постановява, че в изпълнение на стратегията Общинският съвет приема годишна програма за управление и разпореждане с имотите общинска собственост по предложение на Кмета на общината. Програмата се приема най-късно до приемането на бюджета на Общината за съответната година и може да бъде актуализирана през годината, като при необходимост се извършва и актуализация на общинския бюджет. Програмата съдържа:

1.прогноза за очакваните приходи и необходимите разходи, свързани с придобиването, управлението и разпореждането с имоти общинска собственост;

2.описание на имотите, които Общината има намерение да предложи за предоставяне под наем, за продажба, за внасяне като непарична вноска в капитала на търговските дружества, за учредяване на ограничени вещни права или за предоставяне на концесия;

3.описание на имотите, които Общината има намерение да предложи за замяна срещу имоти  на граждани или юридически лица, с подробно описание на нуждите и вида на имотите, които Общината желае да получи в замяна;

4.описание на имотите, които Общината има намерение да придобие в собственост и способите за тяхното придобиване;

5.обектите, за изграждането на които е необходимо отчуждаване на частни имоти;

6.обектите по т.5 от първостепенно значение;

Правният интерес от оспорване на административни актове се обуславя от непосредственото неблагоприятно въздействие в правната сфера на лицата, по отношение на които оспорените разпоредби имат действие.

Съгласно чл. 186, ал.1 от АПК,  право да оспорят подзаконовите нормативни актове имат гражданите, организациите и органите, чиито права, свободи или законни интереси са засегнати или могат да бъдат засегнати от тях или за които те пораждат задължения.

В случая оспорените текстове са от НРПУРОИ, приета от Общински съвет Тетевен. Право да оспорят тези разпоредби имат лицата, чиито права и законни интереси биха могли да бъдат засегнати неблагоприятно, т.е. това са жителите на Община Тетевен, които биха имали правен интерес да оспорят тези текстове. Липсата на правен интерес не може да бъде преодоляна с доводите в жалбата, че правният интерес произтича от целите на фондацията – недопускане съществуването и действието на незаконосъобразни подзаконови нормативни актове и/или отделни техни норми и разпоредби, приемани от общинските съвети и органи на изпълнителната власт в Република България, отмяна на подзаконови нормативни актове приети от общински съвети, които пряко, непосредствено и лично засягат законните интереси на фондацията, породени от предмета й на дейност и целите, за постигането на които е учредена.

При това положение съдът намира, че за жалбоподателя Фондация „Върховенство на закона“ със седалище гр. София липсва правен интерес от оспорване на процесните текстове от НРПУРОИ, приета от Общински съвет Тетевен, което означава, че подадената жалба е недопустима. В този смисъл е и практиката на Върховния административен съд – адм. д. № 12075/2017 г.; адм.д. № 9918/2017 г.; адм.д. № 9919/2017 г.

Съдът следва да отбележи, че жалбоподателят може да реализира своите цели чрез сезиране на съответната окръжна прокуратура, която може да подаде протест срещу незаконосъобразен подзаконов нормативен акт съгласно чл. 186, ал.2 от АПК.

По изложените съображения и на основание чл. 159, т.4 от АПК, съдът

 

  О П Р Е Д Е Л И :

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Фондация „Върховенство на закона“, ЕИК *********, представлявана от председател Ю.П.Н. чрез пълномощник срещу чл. 2, ал.1 и 2 от Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на Общински съвет Тетевен.

ПРЕКРАТЯВА производството по делото.

Определението  може да бъде оспорено с частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването му чрез Административен съд Ловеч пред Върховния административен съд.

Препис от него да се изпрати на жалбоподателя и Общински съвет Тетевен.

 

 

                                                                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ: 

 

 

                                                                                    ЧЛЕНОВЕ: