№ 476
гр. Плевен, 21.10.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЛЕВЕН, I НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на седми октомври през две хиляди двадесет и четвърта година в
следния състав:
Председател:Димитър Хр. Кирилов
при участието на секретаря ЗАХАРИНКА К. ПЕТРАКИЕВА
като разгледа докладваното от Димитър Хр. Кирилов Административно
наказателно дело № 20244430201139 по описа за 2024 година
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по чл.59 от ЗАНН
Постъпила е жалба от С. Б. Б., с ЕГН: **********, от с. Червена, обл.
Велико Търново, чрез адв. Г. Г. от ПАК против Наказателно постановление №
24-0256-000123/09.05.2024г. на **** РУ в ОД на МВР Плевен, РУ гр. Долна
Митрополия, с което на жалбоподателя С. Б., е наложено административно
наказание на основание чл.177, ал.3, т.1 от ЗДвП - глоба в размер на 500 лв., за
нарушение на чл.139, ал.1, т.2 от ЗДвП.
В съдебно заседание жалбоподателят редовно призован, не се явява,
представлява се от адв. Г. Г. от АК-Плевен.
Ответникът по жалбата **** РУ в ОД на МВР Плевен, РУ гр. Долна
Митрополия, редовно призован, не се представлява и не изразява становище
по нея.
Съдът, като прецени доказателствата по делото поотделно и в
съвкупност и взе предвид доводите на жалбоподателя изложени в жалбата,
както и изложените в съдебно заседание от процесуалния му представител,
констатира следното:
1
Жалбата е подадена в срока по чл.59 ал.2 от ЗАНН, поради което се
явява допустима и следва да бъде разгледана.
Разгледана по същество жалбата е неоснователна.
АУАН и издаденото въз основа на него НП са съставени в сроковете по
чл. 34, ал.1 и 3 от ЗАНН. АУАН е съставен в присъствието на свидетели.
АУАН е съставен в присъствието на свидетели. При цялостната проверка
на атакуваното НП, настоящият съдебен състав не констатира нарушение на
разпоредбите на чл. 42 от ЗАНН – относно описание на нарушението. В акта е
направено пълно и детайлно описание на нарушението, датата и мястото на
извършване, както и на обстоятелствата при които е извършено. Посочени са
и законовите разпоредби, които са нарушени. Отразени са всички данни
относно индивидуализацията на нарушителя - трите имена, адрес и ЕГН.
Спазено е от страна на административно-наказващият орган
изискването на чл. 57, ал.1 от ЗАНН, а именно в издаденото наказателно
постановление да бъде дадено пълно описание на нарушението, на
обстоятелствата, при които е извършено, на доказателствата, които
потвърждават извършеното административно нарушение.
От приложения към делото акт за установяване на административно
нарушение Серия GА № 954519/11.04.2024г. е видно, че на същата дата около
09:30 часа, по общински път в с.Горна Митрополия, ул. *****, с посока на
движение гр. Долна Митрополия, като водач и управлява колесен трактор
марка „JOHN DEERE“ модел „8320R“, собственост на фирма *****, като
извършва следното нарушение – движи се в населено място по автомобилен
път с норми и размери, които надвишават разрешените. При допустима обща
ширина 2.55 метра съгласно чл.5, ал.1, т.1, б.“а“ от Наредба № 11 от
03.07.2001г. за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС на МРРБ е с
ширина 4.50метра измерено с техническо средство ролетка. Водачът не му е
издадено разрешение за движение по пътища отворени за обществено
ползване от администрацията управляваща пътя и съгласувано със
съответната служба за контрол на МВР, съгласно чл.8, ал.3 от Наредба № 11 от
03.07.2001г. за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС на МРРБ.
Представя разрешително, което не е съгласувано с МВР, направени снимки с
РСОД, с което виновно е нарушил чл.139, ал.1, т.2 – Движи се по пътя с ППС с
размери, маса и натоварване на ос, надвишаващи нормите, установени от
2
МРРБ, както и с товар представляващ опасност за движението.
Жалбоподателят подписал акта без възражения.
Въз основа на акта за административно нарушение било издадено
обжалваното Наказателно постановление № 24-0256-000123/09.05.2024г. на
**** РУ в ОД на МВР Плевен, РУ гр. Долна Митрополия, с което на
жалбоподателя С. Б., е наложено административно наказание на основание
чл.177, ал.3, т.1 от ЗДвП - глоба в размер на 500 лв., за нарушение на чл.139,
ал.1, т.2 от ЗДвП, за това че на 11.04.2024г. в 09:30 часа, по общински път в
с.Горна Митрополия, ул. *****, с посока на движение гр. Долна Митрополия,
като водач и управлява колесен трактор марка „JOHN DEERE“ модел „8320R“,
собственост на фирма *****, като извършва следното нарушение – движи се в
населено място по автомобилен път с норми и размери, които надвишават
разрешените. При допустима обща ширина 2.55 метра съгласно чл.5, ал.1, т.1,
б.“а“ от Наредба № 11 от 03.07.2001г. за движение на извънгабаритни и/или
тежки ППС на МРРБ е с ширина 4.50метра измерено с техническо средство
ролетка. Водачът не му е издадено разрешение за движение по пътища
отворени за обществено ползване от администрацията управляваща пътя и
съгласувано със съответната служба за контрол на МВР, съгласно чл.8, ал.3 от
Наредба № 11 от 03.07.2001г. за движение на извънгабаритни и/или тежки
ППС на МРРБ. Представя разрешително, което не е съгласувано с МВР,
направени снимки с РСОД.
Административнонаказващият орган е санкционирал жалбоподателя Б.,
за това че - движи се по пътя с ППС с размери, маса и натоварване на ос,
надвишаващи нормите, установени от МРРБ, както и с товар представляващ
опасност за движението, с което виновно е нарушил чл.139, ал.1, т.2 от ЗДвП.
При така установената фактическа обстановка съдът направи следните
правни изводи:
Констатациите в Наказателното постановление се потвърждават от
показанията на разпитаните свидетели – актосъставителя М.Р.Н. и свидетеля
А.П.И., както и от приетите и вложени чрез прочитането им в делото писмени
доказателства по описа на ПлРС.
Съгласно чл.42, т.4 от ЗАНН, актът за установяване на административно
нарушение трябва да съдържа описание на нарушението и обстоятелствата,
3
при които е извършено, което изискване е въздигнато от закона в
задължителен реквизит. Същото условие предвижда и чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН
за наказателното постановление.
Съгласно разпоредбата на чл.57, т.5 и 6 от ЗАНН, наказателното
постановление, следва да съдържа фактическите и правни основания за
издаването си - описание на нарушението и нарушените с него разпоредби.
Същите са необходим реквизит на НП и липсата или неточното или непълното
им отразяване са обстоятелства, които го опорочават съществено. Освен, че те
следва да бъдат отразени в акта и постановлението, следва и да си
кореспондират взаимно, като описанието на нарушението и хипотезата на
посочената като нарушена правна норма се припокриват.
Индивидуализирането на нарушените законови разпоредби е една от
най-съществените гаранции за правото на защита на нарушителя, който още в
началния етап от започналото против него производство, следва да знае, каква
е юридическата формулировка на нарушението, за което е обвинен, за да може
да организира защитата си и да ангажира доказателства и прави възражения
относно констатираното административно нарушение.
Съгласно разпоредбата на чл.139, ал.1, т.2 от ЗДвП - Движещите се по
пътя пътни превозни средства трябва да бъдат с размери, маса и натоварване
на ос, които не надвишават нормите, установени от министъра на
регионалното развитие и благоустройството, и с товари, които не
представляват опасност за участниците в движението.
В АУАН е изписано, че жалбоподателят е нарушил чл.139, ал.1, т.2 от
ЗДвП, като е посочено в обстоятелствената част на същия, че извършва
следното нарушение, при допустима ширина от 2,55 м., съгласно чл.5, ал.1,
т.1, б.“А“ от Наредба № 11 от 03.07.2001г. за движение на извънгабаритни
и/или тежки ППС на МРРБ, същият е с обща ширина от 4.50м., измерено с
техническо средство ролетка.
Посоченият чл.5, ал.1, т.1, б.“а“ от Наредба № 11 от 03.07.2001г. за
движение на извънгабаритни и/или тежки ППС на МРРБ в обстоятелствената
част на АУАН и НП се отнася за допустимите максимални размери на ППС за
движение по пътищата, отворени за обществено ползване, са за, широчина на
всяко ППС - 2,55 m.
4
Съгласно разпоредбата на чл.8, ал.3 от Наредба № 11 от 03.07.2001г. за
движение на извънгабаритни и/или тежки ППС на МРРБ – Колесни трактори,
тракторни ремаркета и друга колесна самоходна техника за земеделското
стопанство, регистрирана за работа съгласно Закона за регистрация и контрол
на земеделската и горската техника, мигат да се движат и с едногодишно
разрешително за преминаване по пътищата, отворени за обществено ползване,
валидно за посочената в заявлението по чл.15, ал.3 област и граничещите с нея
области, издадено от администрацията, управляваща пътя. След издаване на
едногодишното разрешително собствениците на колесни трактори, тракторни
ремаркета и друга колесна самоходна техника за земеделското стопанство или
лицата, които извършват превозите, съгласуват със съответната служба за
контрол при МВР движението на превозните средства, като съгласуването се
извършва върху разрешителното. Разрешителното не важи за
автомагистралите и скоростните пътища, както и за пътищата от първи, втори
и трети клас, включени в приложение №6.
Изложената фактическа обстановка, съответстваща изцяло и на
констатациите обективирани в АУАН, се установява по категоричен начин от
писмените доказателства и от показанията на разпитаните свидетели – М.Р.Н.
и А.П.И..
В хода на съдебното следствие, съдът е изискал от ОДМВР-Плевен
информация относно приложеното Разрешително № РИ-323 от 08.01.2024г.
От представеното по делото уведомително писмо с вх. №26341/30.09.2024г. е
видно, че в сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР-Плевен не е съгласувано
Разрешително № РИ-323 от 08.01.2024г. по реда на чл.8, ал.3 от Наредба
№11/2001г. за движение на извън габаритни и/или тежки ППС от МРРБ. При
представяне на разрешително с изписан № от АПИ – ОПУ – Плевен в сектор
„Пътна полиция“ при ОДМВР-Плевен се проверяват данните за собственост
на ППС, движенето по зададен маршрут и регистрационен номер на ППС,
габарит и височина на ППС, както и евентуалната дата за придвижване по
РПМ. След извършената проверка, същото се съгласува от **** сектор „Пътна
полиция“ с полагане на подпис и печат на ОДМВР – Плевен. За извършената
проверка се заплаща и такса от 50.00 лева по тарифа №4 и се правят копия на
всички документи, като същите остават на съхранение в сектор „ПП“ при
ОДМВР-Плевен.
5
Съдът, след като взе предвид становището на страните и вмененото му
задължение за цялостна проверка на издаденото наказателно постановление
относно законосъобразността му, обосноваността му и справедливостта на
наложеното административно наказание, прави следните правни изводи:
Според настоящия съдебен състав от съвкупната преценка на събраните
писмени и гласни доказателства се налага несъмнен извод, че жалбоподателят
е осъществил от обективна и субективна страна състава на нарушението по
чл. 139, ал.1, т.2 от ЗДвП. Показанията на разпитаните свидетели – полицейски
служители са последователни, логични и в пълнота разкриват проверката,
която е извършена на място, жалбоподателят управлява горепосоченото МПС,
което е с извънгабаритни размери на ширина, измерена със стандартизирано
измервателно средство (ролетка), което е отчело 4,50 м, при допустими 2,55 м.
Като показанията са показани на водача. Същият е подписал акта без
възражение.
Съдът констатира, че в АУАН и НП не е изписан регистрационния номер
на управлявания от жалбоподателя колесен трактор. Този пропуск съдът обаче
не счита за съществен, тъй като нарушението е индивидуализирано в
достатъчна степен по време и място на извършване, с което правото на защита
на жалбоподателя е спазено. Не се и оспорва от защитата, че тогава пътното
превозно средство-индивидуализирано по марка, модел и собственик е
управлявано именно от С. Б. Б..
Събраните доказателства са еднозначни и липсва основание за
извеждане на друг извод, различен от направения, а именно, че
жалбоподателят е осъществил нарушението по чл.139, ал.1, т.2 от ЗДвП.
Предвид всичко гореизложено и при липса на отменителни основания,
НП № 24-0256-000123/09.05.2024г. на **** РУ в ОДМВР-Плевен, РУ Долна
Митрополия, следва да бъде потвърдено.
Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, Плевенски
районен съд
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 24-0256-000123 от
09.05.2024г. на **** РУ в ОД на МВР Плевен, РУ Долна Митрополия, с което
6
на жалбоподателя С. Б. Б., е наложено административно наказание на
основание чл.177, ал.3, т.1 от ЗДвП - глоба в размер на 500 лв., за нарушение
на чл.139, ал.1, т.2 от ЗДвП.
Решението може да се обжалва по реда на АПК пред Административен
съд – гр. Плевен, в 14 дневен срок от получаване на съобщението за
постановяването му до страните.
Съдия при Районен съд – Плевен: _______________________
7