Решение по гр. дело №3494/2024 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: 1817
Дата: 26 ноември 2025 г.
Съдия: Светла Илменова Замфирова
Дело: 20244430103494
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 19 юни 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 1817
гр. Плевен, 26.11.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЛЕВЕН, XIII ГРАЖДАНСКИ СЪСТАВ, в
публично заседание на деветнадесети ноември през две хиляди двадесет и
пета година в следния състав:
Председател:Светла Илм. Замфирова
при участието на секретаря Дарина В. Димитрова
като разгледа докладваното от Светла Илм. Замфирова Гражданско дело №
20244430103494 по описа за 2024 година
за да се произнесе, взе предвид следното:
Делото е образувано по подадена искова молба от Йеттел България ЕАД
против С. М. С., с правно основание чл. 415 от ГПК.
Съдът е сезиран с искане да признае за установено, по отношение на
ответника С. М. С., ЕГН: **********, с адрес ***, че към него съществува
изискуемо вземане на ищеца ЙЕТТЕЛ БЪЛГАРИЯ ЕАД. ЕИК **********,
със седалище и адрес на управление в град ***, представлявано от Д.К.К. и
М.С., в размер на 51.42 лв., представляваща дължими и незаплатени месечни
абонаментни такси за потребление на мобилни услуги, за които са издадени
фактури **************/18.12.2021 г., **********/18.01.2022 г. за периода от
18.11.2021 г. до 17.01.2022 г.. ведно със законната лихва за забава, считано от
датата на подаване на заявлението по реда на чл. 410 ГПК до окончателното
плащане на сумата. Да признае за установено по отношение на С. М. С.,
ЕГН: **********, че към него съществува изискуемо вземане на ищеца
ЙЕТТЕЛ БЪЛГАРИЯ ЕАД, ЕИК **********, в размер на 120.01 лв. за
неустойка за предсрочно прекратяване на договорен абонамент от дата
26.04.2021 г. за мобилен номер **********.
В срока по чл. 131 от ГПК е депозиран писмен отговор чрез особен
1
представител, който оспорва иска по основание и размер.
Съдът, като съобрази становищата на страните и събраните по делото
доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, намира за безспорно от
правна и фактическа страна следното:
Безспорно е, че страните са били в облигационни отношения по силата
на сключен договор за мобилни услуги.
В тежест на ищеца е да докаже претендираното вземане по основание и
размер, както и че е изправната страна по договора. Ищецът трябва да докаже,
че е провел успешно заповедното производство и е предявил установителния
иск в срок.
В тежест на ответната страна е да докаже наличието на факти,
погасяващи или изключващи претендираното от ищеца вземане.
Ответникът е ползвал предоставяните от Дружеството мобилни услуги,
като потреблението е фактурирано под клиентския номер на абоната №
**********.
Съгласно чл. 26 от Общите условия на мобилния оператор, при
ползване на услуги чрез индивидуален договор заплащането на ползваните
услуги се извършва въз основа на фактура, конто се издава ежемесечно на
името на потребителя. При сключване на индивидуален договор всеки
потребител - страна по договора бива уведомен за датата от месеца, на която
ще му бъде издавана фактура. Неполучаването на фактурата не освобождава
потребителя от задължението му за плащане на дължимите суми.
За потребените от абоната - ответник услуги за периода от дата
18.11.2021 г. до дата 14.03.2022 г. Йеттел е издал:
- фактура №**************/18.12.2021 г. за отчетния период на
потребление от 18.11.202117.12.2021 г. с дължима стойност за плащане в
размер на 19.43 лв. за месечни абонаментни такси за потребените от абоната
по договора услуги.
Дължимата сума е платима в срок 02.01.2022 г. Към фактурата е
приложено извлечение от потреблението на ползвания мобилен номер.
- фактура №**********/18,01.2022 г. за отчетния период на
потребление от 18.12,202117.01.2022 г. с дължима стойност за плащане в
2
размер на 31.99 лв. за месечни абонаментни такси за потребените от абоната
по договора услуги.
Дължимата сума е платима в срок 02.02.2022 г. Към фактурата е
приложено извлечение от потреблението на ползвания мобилен номер.
За посочените месечни отчетни периоди - м.11/2021 г.. м. 12/2021 г.
длъжникът не е изпълнил задължението си да заплати на Йеттел България
дължимите месечни абонаменти, съобразно използваните от него услуги в
общ размер на 51.42 лв. Неизпълнението на абоната-ответник да заплати
стойността на потребените и фактурирани услуги на стойност 51.42 лв.. е
ангажирало договорната отговорност на абоната по т. 11 от процесиите
договори за услуги, като във връзка с чл.75, вр.с чл. 196. в) от ОУ на мобилния
оператор. Йеттел е прекратил едностранно индивидуалните договори на
ответника С. М. С. за ползваните абонаменти и е издадал крайна фактура №
**********/18.03.2022 г. с начислена обща сума за плащане в размер на 171.43
лв.
В издадената крайна фактура №********** от дата 18.03,2022 г. е
начислена неустойка за предсрочно прекратяване на договора в размер на
120.01 лв. и е включена сумата за незаплатени месечни абонаментни такси и
потребление на мобилни услуги в размер на 51.42 лв.
За посочените месечни отчетни периоди длъжникът не е изпълнил
задължението си да заплати на Теленор България ЕАД сумите за месечни
абонаменти, съобразно използваните от него услуги, така както са
фактурирани. При наличието на неплатени месечни задължения на абоната.
Операторът го уведомява по реда на чл. 31а от Общите условия. След
изтичането на срока за плащане, указан във всяка от издадените месечни
фактури и при нерегистрирано плащане на дължимата сума. Последователно
се ограничават първо изходящите обаждания, впоследствие входящите
обаждания на абоната, като операторът неколкокоратно праща напомнително
съобщение за налична незаплатена месечна фактура. При нерегистрирано
плащане, въпреки напомнянията от страна на Оператора, ползваният
телефонен номер е двустранно спрян, за което абонатът е уведомен с поредно
известяване. Предоставена е поредна възможност за плащане на дължимите
месечни суми.
След като страните са уговорили дължимите по договора плащания да
3
бъдат платими в определен срок, то сумата става изискуема след изтичането
на този срок. Когато денят за изпълнение на задължението е определен,
длъжникът изпада в забава след изтичането му /чл. 84, изр. първо ЗЗД/.
Съгласно чл. 49 от Общите Условия. Теленор има право да получава в
срок всички плащания, дължими от потребителя в уговореното количество и
на уговореното място. Съгласно чл. 75 от Общите условия, при неспазване на
което и да е задължение по част XIII от Общите условия или в случай, че е
налице неизпълнение на някое от другите задължения на потребителя,
Теленор има право незабавно да ограничи предоставянето на услугите или да
прекрати едностранно индивидуалния договор с потребителя или да откаже
сключване на нов договор с него. Нито законът, нито договорените между
страните условия, вменяват задължение на кредитора да кани закъснелия
длъжник да изпълни задължението си. При това положение за мобилня
оператор е възникнало потестативното право едностранно да прекрати
договора за мобилни услуги, при това без необходимост да волеизявява
изрично пред абоната намерението си за прекратяване, предвид
неколкократните напомняния.
Датата на деактивация на процесния абонамент се генерира
автоматично по вградената електронна система на Оператора при
нерегистрирано плащане и наличието на незаплатени суми след изтичането на
предвидените в месечните фактури срокове за заплащане и съобразно
уговорения краен срок на действие на ползвания абонамент.
Така. абонатът е в неизпълнение на договорите си, като същият не е
спазил крайния срок за ползване на абонамента Тотал+ за мобилен номер
********** до 26.04.2023 г.. съгласно Договор за мобилни услуги от дата
26.04.2021 г.
Неизпълнението на ответника е обусловило правото на мобилния
оператор да ангажира договорната отговорност на абоната, съгласно
изричната клауза, съдържаща се в т. 11 от договорите, като начисли в крайната
издадена фактура неустойка за предсрочно прекратяване па сключения
абонамент. Предвид влизане в сила на постигната Спогодба между Теленор и
Комисия за защита на потребителите относно начина на формиране на
неустойките, претендирани при предсрочно прекратяванае на договорен
абонамент, начислената на абоната неустойка в размер на 228.84лв. е
4
формирана съобразно новите правила за изчисление, уговорен в т.11 от
догворите.
Претендираната неустойка в размер на 228.84лв., представяваща
стойността на три месечни абонаменти такси на ползваната програма за всеки
ползван номер. Съгласно т.11 от договора, в случай на прекратяване на
подписан договор преди изтичане на уговорения срок по вина или инициатива
на потребителя или по нарушение на задълженията му по договора или
приложения/документи, свързани с него, същият е длъжен да заплати за
всяка СИМ карта, по отношение на която е налице прекратяване (1) неустойка
в размер па всички стандартни месечни абонаменти за периода от
прекратяване на договора до изтичане на уговорения срок, като сумата не
може да надвишава трикратния размер на стандартните месечни абонаменти,
взети без ДДС. (2) а в случай, че е предоставяна отстъпка от цената на
месечния абонамент, потребитяляг дължи и възстановяване на част от
стойността на ползваните отстъпки, съотстваши на оставащия срок на
договора. (3) В случаите, в които на абоната е предоставено мобилно
устройство за ползване на услуги, съгласно посоченото в подписания договор
или по предходно подписан документ, чийто срок не е изтекъл. Потребителят
дължи такава част от разликата между стандартната цена на устройството (в
брой и без абонамент) съгласно ценовата листа. действаща към момента на
сключване на договора и заплатената от него при предоставянето му (в брой
или съответно обща лизингова цена по договора за лизинг), какъвто
съответства на оставащия срок на_Договора. Видно е, че уговорената клауза
е в унисон с предписанията на Комисия за защита на потребителите и с
уговореното в постигнатата Спогодба.
Неустойката в размер на 120,01 лв. се формира, както следва:
• За абонаментен план Тотал+ се дължи неустойка в размер на 120.00 лв.
представляваща стойността иа 3 месечни абонаментни такси, където
стойността на месечния абонамент е взета без ДДС, или 30.82 лв. х 3 = 92.46
лв., а разликата до пълния размер на претендираната неустойка представлява
част от предоставените отстъпки на абоната, съответстваща на оставащия срок
до края на договора.
Като абонат на обществената телекомуникационна мрежа на мобилния
оператор „ЙЕТТЕЛ БЪЛГАРИЯ1' ЕАД ответникът С. М. С. се е съгласил и е
5
приел Общите Условия на Оператора за взаимоотношения с потребителите на
мобилни телефонни услуги. Съгласно чл. 49 от Общите Условия, Теленор има
право да получава в срок всички плащания, дължими ог потребителя в
уговореното количество и на уговореното място. Според чл.71 „Потребителят
е длъжен да заплаща определените от Теленор цени по начин и в срокове за
плащане, посочени в т. 27 от тези Общи условия, а именно в срока, указан на
фактурата, но не по-късно от 18 дни след датата на издаването й".
Незаплащапето в срок на издадените от Оператора на абоната фактури за
ползваните мобилни услуги е обусловило правото на Теленор /чл.75 от ОУ/ да
прекрати едностранно индивидуалния договор на В. М.М.. При неспазване на
което и да е задължение по част ХШ от тези Общи условия или в случай, че е
налице неизпълнение на някое от другите задължения на потребителя.
Теленор има право незабавно да ограничи предоставянето на услугите, или
при условията на т. 196, в) да прекрати едностранно индивидуалния договор с
потребителя или да откаже сключване на нов договор с него“.
Съгласно сключения договор за мобилни услуги, страните имат права и
задължения, описани в него и общите условия на доставчика на мобилни
услуги. Към индивидуалния договор се прилагат клаузите на публикуваните
общи условия и те са неразделна част към него. По силата на същите,
индивидуалният договор влиза в сила от момента на подписването му от
страните, а за неуредените случаи в индивидуалния договор са в сила общите
условия на договора за предоставяне на мобилни услуги.
В чл.20 от Общите условия е посочено, че, всички услуги се заплащат в
зависимост от техния вид и специфика по цени, съгласно действащата ценова
листа на Теленор. Съгласно чл. 23. б) месеченния абонамент осигурява достъп
до услугите, за които е сключен индивидуален договор и включва разходите за
поддръжка на Мрежата и се предплаща от потребителя ежемесечно, в размери
съобразно избрания от потребителя абонаментен план/програма/пакет, по
силата на чл. 26 неполучаването на фактура, не освобождава потребителя от
задължението му за плащане на дължимата сума. Потребителят отговаря и
дължи връщане на оператора и на всякакви допълнителни /извънредни/
разходи, свързани със събирането на вземания, които са присъдени по съдебен
ред. Съгласно чл. 27 от Общите условия плащането на посочената във
фактурата сума се извършва в срока указан на фактурата, но не по-късно от 18
6
дни след датата на издаването й. При неспазване па срока, потребителят
дължи неустойка за забава в размер на законната лихва за всеки ден
закъснение.
В конкретният случай ответникът С. М. С. е подписал договор за услуги
с мобилния оператор, ползвал е процесните мобилни номера и не е изпълнил
задължението си по договор да заплаща стойността на предоставените услуги,
като с това си поведение е изпаднал в забава. Издадени са фактури и в срок не
ги е заплатил. Изпълнен е фактическият състав на едно договорно
неизпълнение но чл.79 ЗЗД. за което ответникът следва да понесе
отговорността си.
Представените фактури сами по себе си не са основание за плащане, по
длъжникът - ответник е сключил договор и е ползвал съответната
далекосъобщителна услуга, задължил се е да заплаща цената на
предоставеното усторойство, съгласно уговорения погасителен план, респ.
същият е в неизпълнение на договора си.
Ищцовото дружеството е депозирало заявление за издаване на заповед
за изпълнение по чл. 410 от ГПК против ответниците. С разпореждане,
постановено по ч.гр. дело е уважено искането и е издадена заповед за
изпълнение против длъжниците. Заповедта за изпълнение е връчена на
същия, като уведомление за производството е връчено чрез залепване по реда
на чл. 47, ал. 5 от ГПК, с оглед на което, съдията - докладчик по цитираното
дело е указал, че заявителят може да предяви иск относно вземането си в
едномесечен срок, като довнесе дължимата държавна такса.
С оглед изложеното, в законоустановения срок по чл. 415, ал. 1 от
ГПК, е предявен иск за установяване на съществуването на вземането.
Твърденията в исковата молба се подкрепят от приложените писмени
доказателства. Няма извършено плащане. До завеждане исковата молба
няма осъществени действия от ответната страна по изпълнение на
задълженията за заплащане на описаните дължими суми, поради което за
ищеца се поражда правен интерес за предявяване на иск и търсене на защита
по съдебен ред.
При така изложената фактическа обстановка съдът достига до
следните правни изводи:
7
Предявеният положителен установителен иск с основание чл. 422,
ал.1, в-ка с чл. 415, ал.1 от ГПК е допустим, като е налице правен интерес за
предявяване на иска,което се доказва и от приложеното ч. гр. дело по което и в
срока по чл. 414, ал.2 от ГПК е депозирано възражение против издадената
Заповед по чл. 410 от ГПК.
Искът е предявен от и против процесуално легитимирани към
момента на депозирането му и приключване на устните състезания по делото
страни.
На основание изложеното, установителният иск следва да бъде
уважен, като се признае съществуване на вземане на ищеца към ответника.
При този изход на делото, ответникът следва да заплати на
ищеца разноските в производството, съобразно представения списък по чл.
80 от ГПК.
Мотивиран от гореизложеното, съдът


РЕШИ:
Признава за установено, на основание на чл. 415, във вр. с чл. 422 от
ГПК, по отношение на С. М. С., ЕГН: **********, с адрес п. к. ***, че към
него съществува изискуемо вземане в размер на 51.42 лв., представляваща
дължими и незаплатени месечни абонаментни такси за потребление на
мобилни услуги, за които са издадени фактури **************/18.12.2021 г.,
**********/18.01.2022 г. за периода от 18.11.2021 г. до 17.01.2022 г.. ведно със
законната лихва за забава, считано от датата на подаване на заявлението по
реда на чл. 410 ГПК до окончателното плащане на сумата.
Признава за установено, по отношение на С. М. С., ЕГН:
**********, че към него съществува изискуемо вземане на ЙЕТТЕЛ
БЪЛГАРИЯ ЕАД, ЕИК **********, в размер на 120.01 лв. за неустойка за
предсрочно прекратяване на договорен абонамент от дата 26.04.2021 г. за
мобилен номер **********.

8
ОСЪЖДА, на основание чл. 78 от ГПК, С. М. С., ЕГН: **********, с
адрес п. к. ***, ДА ЗАПЛАТИ на ЙЕТТЕЛ БЪЛГАРИЯ ЕАД. ЕИК
**********, със седалище и адрес на управление в град ***, представлявано
от Д.К.К. и М.С., направените разноски по делото в размер на 400 лв. за
възнаграждение на особен представител, 400 лв. за възнаграждение на вещо
лице, 400 лв. за адвокатско възнаграждение, 50 лв. за държавна такса.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Окръжен съд в
двуседмичен срок от връчването му на страните.




Съдия при Районен съд – Плевен: _______________________
9