Решение по дело №1726/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 117
Дата: 19 януари 2023 г.
Съдия: Мария Иванова Николова
Дело: 20227180701726
Тип на делото: Касационно административно дело
Дата на образуване: 29 юни 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№117

гр. Пловдив,  19.01.2023 год.

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, ХХ състав, в открито заседание на единадесети януари през две хиляди двадесет и трета година в състав:                      

                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИЧО ДИЧЕВ

                                   ЧЛЕНОВЕ: ХРИСТИНА ЮРУКОВА

                                                                                    МАРИЯ НИКОЛОВА

 

при секретаря Теодора Цанова и участието на прокурора И. Илевски, като разгледа докладваното от съдия Николова КАД 1726 по описа за 2022 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.208 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с §19 от ПЗР на ЗИДАПК (ДВ, бр. 39 от 2011 г., изм., бр. 58 от 2017 г., в сила от 18.07.2017 г., бр. 102 от 2022 г., в сила от 1.01.2023 г.).

Образувано е по касационни жалби, предявени от „Еко розова долина“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Клисура , местност „Шайковица“ и М.Л.Н., ЕГН ********** ***, заедно чрез адв. П.- К., както и от Комисията по чл.37и, ал.6 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи (ЗСПЗЗ) при Община Карлово, назначена със Заповед № РД-311/16.04.2021 г. на кмета на Община Карлово (наричана на кратко Комисията), представлявана от председателя Н.Ц.- зам.кмет на Община Карлово, чрез ст.юриск. Д. против Решение 99/13.04.2022г., постановено по АНД 20215320101016/2021 г. по описа на Карловски районен съд, с което е отменен Протокол от 27.04.2021 г., за разпределение на пасища, мери и ливади от общински поземлен фонд за землището на гр. Клисура, община Карлово, издаден на основание чл.37и, ал.6 от ЗСПЗЗ от Комисия, назначена със заповед № РД-311/16.04.2021 г. на Кмета на Община Карлово, като преписката е върната на Комисията за ново произнасяне в едномесечен срок, считано от влизане в сила на съдебното решение.

Касационните жалбоподатели претендират отмяна на решението на Карловски районен съд, като „Еко розова долина“ и М.Л.Н. претендират разноски. Според жалбоподателите „Еко розова долина“ и М.Л.Н. разпоредбите на чл.37и, ал.6 и ал.7 от ЗСПЗЗ, касаят две отделни административни процедури, като всяка една приключва с отделен протокол и в тази връзка е направено позоваване на разпоредбите на чл.37и, ал.8 и ал.9 от ЗСПЗЗ. Комисията по чл.37и, ал.6 от ЗСПЗЗ изразява несъгласие с изводите на районен съд за липса на мотиви в оспорения протокол.

В с.з. процесуалният представител на жалбоподателя М.Л.Н. прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение. Подробни съображения по същество адв. И. излага в представена по делото писмена защита.

Ответниците - Л.К.А. и И.К.А., чрез процесуалния си представител адв. П. излагат становище за неоснователност на касационните жалби. Претендират разноски. 

Ответникът - М.Г.А., в писмено становище на процесуалния си представител адв. Р. изразява становище за неоснователност на жалбите. Претендира разноски.

Останалите ответници - Д.С.Д., Д.С.Н., П.И.Ц., Б.Х.А., Н.Б.П.,  и ЕТ „Н.Т.“, редовно уведомени не изразяват становище по касационните жалби.

Участвалият по делото прокурор, представител на Окръжна прокуратура гр. Пловдив, моли съда да остави в сила първоинстанционното решение.

Касационните жалби са подадени в рамките на преклузивния срок от лица, имащи правен интерес, за които решението е неблагоприятно, поради което са процесуално ДОПУСТИМИ.

Разгледани по същество същите се явяват НЕОСНОВАТЕЛНИ.

С обжалваното Решение 99 от 13.04.2022 г., постановено по АНД 20215320101016/2021г., Карловският районен съд е отменил Протокол от 27.04.2021 г., за разпределение на пасища, мери и ливади от общински поземлен фонд за землището на гр. Клисура, община Карлово, издаден на основание чл.37и, ал.6 от ЗСПЗЗ от Комисия, назначена със заповед № РД-311/16.04.2021 г. на Кмета на Община Карлово, като е върнал преписката на Комисията за ново произнасяне в едномесечен срок, считано от влизане в сила на съдебното решение.

За да постанови този резултат, Районен съд - Карлово е приел, че нормата на чл. 37и, ал.4 от ЗСПЗЗ не е достигната, а от процесния протокол не става ясно дали са били налице свободни за разпределение пасища в същото или в друго землище или е бил изчерпан общинският поземлен фонд. В мотивите на оспорения съдебен акт е посочено, че поради липсата на мотиви в оспорения протокол, съдът не може да установи спазването на нормата на чл. 37и, ал.7 от ЗСПЗЗ. В тази връзка районен съд е посочил, че оспореният протокол не съдържа реквизитите, визирани в чл. 59, ал.2, т.4, пр.1 от АПК – не са посочени фактическите обстоятелства - мотиви, въз основа на които същият е съставен, като липсва посочване на начина на разпределение на площите, включително в съседни землища и до достигане на нормата по чл. 37и, ал.4 от ЗСПЗЗ. Изложено е, че мотивите представляват обосновката на акта, фактическите констатации, изведени след анализ на събраните доказателства в хода на процедурата, както и формираните правни изводи за приложение на определената правна норма. Според районен съд, липсата на мотиви е съществено процесуално нарушение на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, тъй като лишава съда от възможността да установи, дали оспореният административен акт е в съответствие с целите на закона, което е едно от основанията, посочени в чл. 146, т. 5 АПК.

Решението е правилно, като краен резултат.

В решението са изложени подробни и задълбочени мотиви относно незаконосъобразността на Протокола от 27.04.2021 г., за разпределение на пасища, мери и ливади от общински поземлен фонд за землището на гр. Клисура. Фактите по делото са обсъдени по отделно и в тяхната съвкупност.

Настоящата съдебна инстанция споделя изводите на Районния съд, че оспореният протокол не съдържа реквизитите, визирани в чл. 59, ал.2, т.4, пр.1 от АПК. На първо място е необходимо да се отбележи, че Протоколът от 27.04.2021 г. обективира процедура по разпределение на пасища, мери и ливади по реда на чл. 37и от ЗСПЗЗ, която процедура доразвита в разпоредбите на чл. 98 - 100 от ППЗСПЗЗ е специална.

Съгласно чл.37и ал.6 от ЗСПЗЗ, кметът на общината назначава комисия, която определя необходимата за всеки кандидат площ по реда на ал. 4 и разпределя имотите за всяко землище, като при разпределението предимство имат кандидати, които до датата на разпределението са ползвали съответните имоти по договори с изтекъл срок. Пак в ал.6 е посочено, че останалите неразпределени имоти се разпределят по възходящ ред, като се започва от лицата, които притежават най-малко животински единици. Предвидено е, че комисията съставя протокол за окончателното разпределение на имотите при наличие на необходимите площи в срок до 1 май. Според ал.7, при недостиг на пасища, мери и ливади от общинския поземлен фонд в землището към разпределените по реда на ал.6 имоти съответната комисия извършва допълнително разпределение в съседно землище, което може да се намира в съседна община или област, и съставя протокол за окончателното разпределение на имотите в срок до 1 юни. Пак в ал.7 е посочено, че този ред се прилага до изчерпване на имотите от общинския поземлен фонд или до достигане на нормата по ал.4, а разпределението се извършва последователно в съседното землище, община и област.

Тук следва да се съобрази и разпоредбата на чл.100, ал.3 от ППЗСПЗЗ, която гласи, че пасищата, мерите и ливадите се разпределят на правоимащите лица, които имат регистрирани животновъдни обекти в съответното землище, съобразно определената по реда на ал. 2 площ (съобразно реда и условията на чл.37и, ал.4 ЗСПЗЗ), като за разпределените имоти комисията съставя протокол в срок до 1 май, който е окончателен само при наличие на необходимата за всяко правоимащо лице площ. Според ал.4 на посочената разпоредба от ППЗСПЗЗ, протоколът за окончателното разпределение на имотите по ал. 3 се обявява в кметството и се публикува на интернет страницата на общината и може да се обжалва по отношение площта на разпределените имоти в 14-дневен срок пред районния съд. Ал.5 гласи, че при недостиг на пасища, мери и ливади от общинския поземлен фонд в землището, в което е регистриран животновъдният обект, към разпределените имоти по реда на ал. 3 се извършва допълнително разпределение в съседни землища, които може да се намират и на територията на съседна община или област – при наличие на свободни площи. В случаите, когато допълнителното разпределение на площи се извършва в съседно землище, намиращо се на територията на друга община, разпределението се извършва от общинската комисия по местонахождението на имотите, на която служебно се изпращат копия от документите на заявителя с данни от протокола по ал. 3 за разпределената му площ. Този ред се прилага до изчерпване на имотите от общинския поземлен фонд или до достигане на определената норма, като разпределението се извършва последователно в съседно землище на територията на същата община, на друга съседна община в същата област или на съседна община в друга област. Изрично е посочено, че за разпределените имоти съответните комисии съставят протоколи в срок до 1 юни, които са окончателни само при наличие на необходимата за всяко правоимащо лице площ и могат да се обжалват по реда на ал.4.

Безспорно установено е по делото, че общата площ на пасищата и мерите необходима за задоволяване нуждите на всички собственици на животновъдни обекти в землището на гр. Клисура е 14 978,5 дка. В приложения по делото списък на свободни имоти за индивидуално ползване, с начин на трайно ползване пасище, мера в землище гр. Клисура, подлежащи на разпределение през 2021 г. (лист 46 по делото на КРС) са включени 38 поземлени имота, с обща площ 5 070.425 дка. Следователно е налице недостиг на пасища мери и ливади от общинския поземлен фонд на община Карлово в землището на гр. Клисура, като необходимата площ е около три пъти повече от наличната за разпределение площ.

В настоящия случай, както е посочил и районен съд назначената комисия е определила необходимата за всеки кандидат площ по реда на чл.37и, ал.4 от ЗСПЗЗ, но следва да се отбележи, че в съставения протокол не става ясно по какъв начин са разпределени площите за всеки заявител индивидуално. Не са изложени мотиви, дали при разпределението е спазено изискването на чл.37и, ал.6 от ЗСПЗЗ за предимство на кандидатите, които до датата на разпределението са ползвали съответните имоти по договори с изтекъл срок. Нещо повече, доколкото каза се в случая е налице недостиг на пасища мери и ливади от общинския поземлен фонд на община Карлово в землището на гр. Клисура, при необходима площ 14 978,5 дка за задоволяване нуждите на всички собственици на животновъдни обекти в землището на гр. Клисура, то съобразно чл.100, ал.3 от ППЗСПЗЗ, комисията е следвало изрично в протокола да отрази, това обстоятелство, включително и че протоколът не е окончателен като ще се извърши допълнително разпределение в съседни землища, които може да се намират и на територията на съседна община или област – при наличие на свободни площи (по арг. от чл.100 ал.5 от ППЗСПЗЗ).

Правилни са изводите на районен съд, че липсата на мотиви е съществено процесуално нарушение на чл.59, ал.2, т.4 от АПК, тъй като лишава съда от възможността да установи, дали оспореният административен акт е в съответствие с целите на закона. В тази връзка следва да се отбележи, че мотивирането на акта е една от гаранциите за неговата законосъобразност. Мотивите на административния акт представляват единство от фактическите и правни основания за издаването му. С излагането на мотиви се довеждат до знанието на страните в административното производство съображенията, по които административният орган е издал или е отказал да издаде административния акт, което подпомага страните в избора им на защита, а от друга страна улеснява контрола върху законосъобразността и правилността на акта, който се обжалва. Ето защо липсата на мотиви винаги е съществен порок на акта и води до неговата отмяна.

Обжалваното пред касационната инстанция решение на районния съд е валидно, допустимо и правилно като краен резултат, и като такова следва да бъде оставено в сила.

С оглед изхода на спора, основателно се явява искането на ответниците по касация за присъждане на разноски по делото, които се констатираха както следва: за Л.К.А. и И.К.А. общо в размер на 600 лева - адвокатски хонорар (лист 12 –договор за правна защита и съдействие), а за М.Г.А. в размер на 350 лева - адвокатски хонорар (лист 99). Съобразно разпоредбата на чл.8, ал.3 от Наредба № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения и с оглед фактическата и правна сложност на делото, неоснователно е възражението на процесуалния представител на жалбоподателя М.Л.Н. за прекомерност на адвокатското възнаграждение.

Водим от горното, Съдът

 

Р Е Ш И:

 

  ОСТАВЯ  В  СИЛА Решение 99 от 13.04.2022 г., постановено по АНД 20215320101016/2021г. по описа на Районен съд – Карлово.

ОСЪЖДА „Еко розова долина“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Клисура , местност „Шайковица“, М.Л.Н., ЕГН ********** *** и Комисията по чл. 37и, ал. 6 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи при Община Карлово, назначена със Заповед № РД-311/16.04.2021 г. на кмета на Община Карлово, да заплатят на Л.К.А., ЕГН ********** и И.К.А., ЕГН ********** ***, сумата от 600 лева, представляваща адвокатско възнаграждение.

ОСЪЖДА „Еко розова долина“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Клисура, местност „Шайковица“, М.Л.Н., ЕГН ********** *** и Комисията по чл. 37и, ал. 6 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи при Община Карлово, назначена със Заповед № РД-311/16.04.2021 г. на кмета на Община Карлово, да заплатят на М.Г.А., ЕГН ********** ***, сумата от 350 лева, представляваща адвокатско възнаграждение.

 

Решението е окончателно.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                       ЧЛЕНОВЕ: