Решение по дело №13/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1135
Дата: 2 юли 2020 г. (в сила от 3 август 2020 г.)
Съдия: Мариана Михайлова Михайлова
Дело: 20207180700013
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 януари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

  РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ

 

               1111.jpg

 

      РЕШЕНИЕ

 

 

            № 1135

   

             гр. Пловдив,  02.07. 2020 год.

 

             В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ІІ отделение, ХІІ състав, в публично съдебно заседание на девети юни през две хиляди и двадесетата година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИАНА МИХАЙЛОВА

 

при секретаря Р. П., като разгледа докладваното от СЪДИЯТА  МАРИАНА МИХАЙЛОВА административно дело № 13 по описа за 2020 год. на Пловдивския административен съд, за да се произнесе взе предвид следното:

 

І. За характера на производството, жалбата и становищата на страните :

1. Производството е по реда на Дял трети, Глава десета, Раздел първи от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл.13, ал.5 от Закона за социалното подпомагане /ЗСП/ и чл.4, ал.5 от Наредба № РД-07-5 от 16.05.2008 г. за условията и реда за отпускане на целева помощ за отопление, издадена от Министъра на труда и социалната политика /Наредба № РД-07-5 от 16.05.2008 г./.

2. Образувано е по жалба на С.С.Т. *** против Заповед № ЗСП/Д-РВ/7838/02.12.2019г. на Директора на дирекция „Социално подпомагане“ /Д“СП“/ – гр.Пловдив, потвърдена с Решение № 16 - РД  06 - 0119 от 18.12.2019г. на Директора на Регионална дирекция „Социално подпомагане“ /РД“СП“/ – гр.Пловдив,  с която му е отказано отпускането на целева помощ за отопление с твърдо гориво за отоплителен сезон 2019г./2020г. – от 01 ноември до 31 март, на основание чл.4, ал.1 и ал.3 от Наредба № РД – 07 - 5 от 16.05.2008 г. за условията и реда за отпускане на целева помощ за отопление, издадена от Министъра на труда и социалната политика и във вр. с чл.27, ал.2,ал.3,ал.4,ал.5, ал.6, ал.7, ал.8 и ал.9 от ППЗСП и на основание чл. 12,ал.2, т.8 от ЗСП.

3. В жалбата се навеждат доводи за незаконосъобразност на административния акт, като се претендира неговата отмяна от съда и отпускане на социална помощ в искания смисъл. Твърденията са, че в случая са налице законоустановените предпоставки за отпускане на претендираната целева помощ, която незаконосъобразно му е отказана с процесния административен акт.

4. Ответникът по жалбата – Директорът на дирекция “Социално подпомагане“  - гр.Пловдив, чрез процесуалния си представител, е на становище, че жалбата е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена. Поддържат се изцяло фактическите констатации и правни изводи, възприети от административния орган при  постановяване на оспорения административен акт.

 

ІІ. По допустимостта :

5. Жалбата е подадена в рамките на предвидения за това преклузивен  срок, и от лице имащо правен ин­терес от оспорването, което налага извод за нейната процесуална ДОПУСТИМОСТ.

 

ІІІ. За фактите :

6. Пред Директора на Дирекция ”Социално подпомагане“ – гр.Пловдив  е образувано административно производство, повод за което е било подаденото заявление – декларация от С.С.Т. с вх.№ ЗСП/Д-РВ/7838 от 25.10.2019г. на Д“СП“ - Пловдив, с което е претендирал отпускане на целева помощ за отопление с твърдо гориво за отоплителен сезон 2019г./2020г. – от 01 ноември до 31 март на основание чл.2, ал.1 от  Наредба № РД-07-5 от 16.05.2008 г. за условията и реда за отпускане на целева помощ за отопление, издадена от Министъра на труда и социалната политика. С въпросната молба – декларация,  Т. е декларирал, че е разведен, живее на адрес в гр.Пловдив, ул.“Лозарска“ № 25,ет.1, пенсионер е, и е лице с трайно увреждане с 50% до 69,99% степен на намалена работоспособност, съгласно ЕР на ТЕЛК. Не декларира лица, с които да съжителства. Във връзка с подаденото заявление – декларация и на основание чл.4, ал.3 от Наредба № РД-07-5 от 16.05.2008г. за условията и реда за отпускане на целева помощ за отопление, издадена от Министъра на труда и социалната политика е изготвен Социален доклад по чл.27 от ППЗСП от  07.11.2019г. от  Е.П.Е.- социален работник и Н.Н.И.- социален работник,  след извършена социална анкета. Установено е, че при извършени две посещения, съответно на 28.10.2019г. и на 01.11.2019г. на посочения в заявлението-декларация настоящ адрес ***, лицето не е открито. Оставени са две уведомления по чл.27, ал.5 и ал.6 от ППЗСП, за явяване в 3-дневен срок в Д“СП“ - Пловдив, след които лицето не се явило за справка в дирекцията. При  тези данни е издадена Заповед № ЗСП/Д-РВ/7838/-7.11.2019г. на Директора на дирекция „Социално подпомагане“ /Д“СП“/ – гр.Пловдив,  с която на Т. е отказано отпускането на целева помощ за отопление с твърдо гориво за отоплителен сезон 2019г./2020г. – от 01 ноември до 31 март, на основание чл.4, ал.3 от Наредба № РД – 07 - 5 от 16.05.2008 г. за условията и реда за отпускане на целева помощ за отопление, издадена от Министъра на труда и социалната политика и във вр. с чл.27,ал.2,ал.3,ал.4,ал.5 от ППЗСП с мотива за невъзможност за цялостно извършване на социална анкета, с оглед установяване на предпоставките за отпускане на исканата целева помощ, предвид неоткриване на лицето на посочения в заявлението-декларация настоящ адрес. Административния акт е оспорен от Т. по реда на Административнопроцесуалния кодекс. Представени са доказателства, че Т. е отсъствал от дома си, поради постъпване в лечебно заведение  за  периода от 25.10.2019г. до 28.10.2019г. и от 01.11.2019г. до  04.11.2019г. От страна на административния орган е прието, че в дните, в които са били извършени посещенията на адреса, Т. действително е бил настанен в лечебно заведение, което се потвърждава от предоставените в жалбата две Епикризи, издадени от МБАЛ „Св. Пантелеймон" - Пловдив ООД. Въз основа на тези данни със Заповед № 1604-РД 01-1072/19.11.2019г. на Директора на Д“СП“ - Пловдив е отменена Заповед №ЗСП/Д-РВ/7838/07.11.2019г. на Директора на Д“СП“ - Пловдив.  Въз основа на отменената заповед и на основание чл.4, ал.3 от Наредба № РД-07-5 от 16.05.2008г. за условията и реда за отпускане на целева помощ за отопление, издадена от Министъра на труда и социалната политика е изготвен Социален доклад по чл.27 от ППЗСП от  26.11.2019г. от  Е.П.Е.- социален работник, след извършена социална анкета. В резултат на извършената социална анкета е установено, че жалбоподателят не живее на посочения настоящ адрес ***. За изясняване на това обстоятелство, с писмо  с изх.№ 30- 111877 от 20.11.2019г. на Директора на Д“СП“ - Пловдив е направено запитване до Директора на Д“СП“ - Родопи, с искане за извършване на проверка, дали лицето живее на територията на с. Първенец, община Родопи. Идентично запитване е  отправено и до кмета на с. Първенец, община Родопи, с писмо с изх.№1604-09-00-6365 от 20.11.2019г. Въз основа на получените отговори от двете институции, обективирани съответно в писмо изх.№ 30-111887#1 от 27.11.2019г. на Директор на Д“СП“ – Родопи и писмо с изх.№232 от 25.11.2019г. на кмет на с.Първенец, община Родопи, административният орган е приел, че същите потвърждават обстоятелството, че лицето не живее на посочения настоящ адрес ***(а живее на адреса в с.Първенец, община Родопи), поради което и не е възможно да се извърши цялостна социална анкета, с оглед установяване на предпоставките за отпускане на исканата целева помощ,

7. При тази фактическа обстановка, е издадена и оспорената в настоящото производство Заповед № ЗСП/Д-РВ/7838/02.12.2019г. на Директора на дирекция „Социално подпомагане“ /Д“СП“/ – гр.Пловдив,   с която на Т. е отказано отпускането на целева помощ за отопление с твърдо гориво за отоплителен сезон 2019г./2020г. – от 01 ноември до 31 март, на основание чл.4, ал.1 и ал.3 от Наредба № РД – 07 - 5 от 16.05.2008 г. за условията и реда за отпускане на целева помощ за отопление, издадена от Министъра на труда и социалната политика и във вр. с чл.27, ал.2,ал.3,ал.4,ал.5, ал.6, ал.7,ал.8 и ал.9 от ППЗСП и на основание чл. 12,ал.2, т.8 от ЗСП ППЗСП, с мотива за невъзможност за цялостно извършване на социална анкета, с оглед установяване на предпоставките за отпускане на исканата целева помощ, предвид че лицето не живее на посочения настоящ адрес ***.

8. Така издадената Заповед № ЗСП/Д-РВ/7838/02.12.2019г. на Директора на дирекция „Социално подпомагане“ /Д“СП“/ – гр.Пловдив, е обжалвана от Т. на основание и в срока по чл.81, ал.1 от АПК пред по - горестоящия в йерархията административен орган – Директор на РД “СП“ – гр.Пловдив, който с Решение № 16 - РД  06 - 0119 от 18.12.2019г. я е потвърдил изцяло по изложените в нея съображения. Във връзка с административния контрол по чл.81 и сл. от АПК, към административната преписка е приложено и становище от административния орган, издал оспорения акт – Директорът на Д „СП“ – Пловдив по смисъла на чл.91 от АПК, с изх.№ 30-124242/12.12.2019г., който е приел, съгласно правомощието си по чл.91, ал.1 от АПК, че не са налице основанията за преразглеждане на акта поради, което и на основание чл.92 от АПК е изпратил жалбата, ведно с административната преписка на компетентния по - горестоящ орган.

 

IV. За правото :

9. В случая на първо място следва да се констатира, че оспореният административен акт, е постановен от компетентен орган – Директор на Дирекция „Социално подпомагане“ – гр.Пловдив, който черпи правомощията си за това от разпоредбата на чл.13, ал.2 и 3 от ЗСП и чл.4, ал.4 от Наредба № РД-07-5 от 16.05.2008г. за условията и реда за отпускане на целева помощ за отопление, издадена от Министъра на труда и социалната политика, като е издаден в изискуемата от закона форма, съгласно чл.59 от АПК. Процесната заповед, е издадена в хода на проведено административно производство, което е приключило с постановяване на предвидения в чл. 13, ал.3 от ЗСП, респ.  чл.4, ал.4 от Наредба № РД-07-5 от 16.05.2008г. административен акт – отказ за отпускане на целева помощ на Директора на Д ”СП” - гр.Пловдив.

В случая обаче административния акт е постановен при съществени нарушения на административнопроизводствените правила в хода на развилото се административно производство, което е довело до необосновани материалноправни изводи относно невъзможността цялостно да се извърши социална анкета, с оглед установяване на предпоставките за отпускане на исканата целева помощ. В последващото изложение ще бъдат конкретизирани съображенията в тази насока.

10. Каза се, че в хода на извършената социална анкета административният орган е приел, въз основа на получените отговори от Д“СП“- Родопи и община Родопи (обективирани, съответно в писмо изх.№ 30-111887#1 от 27.11.2019г. на Директор на Д“СП„– Родопи и писмо с изх.№232 от 25.11.2019г. на кмет на с.Първенец, община Родопи),  че  Т. не живее на посочения настоящ адрес ***, поради което и не е възможно цялостно да се извърши социална анкета, с оглед установяване на предпоставките за отпускане на исканата целева помощ.

Противно на приетото от органите на Д“СП“-Пловдив, посочените две писма, съответно,  писмо изх.№ 30-111887#1 от 27.11.2019г. на Директор на Д“СП“ – Родопи и писмо с изх.№232 от 25.11.2019г. на кмет на с.Първенец, община Родопи, обаче не съдържат данни, че Т. не живее на посочения в заявлението-декларация настоящ адрес ***.Напротив, и двете писма съдържат ясни и еднозначни данни, че Т. живее на посочения адрес ***, но временно е пребивавал в с.Първенец, община Родопи. Така в писмо изх.№ 30-111887#1 от 27.11.2019г. на Директор на Д“СП“ – Родопи е изрично посочено, че „…г-н Т. ***.Често идвал на гости(в с.Първенец, община Родопи), за да си види синовете и внуците…“, а в писмо с изх.№232 от 25.11.2019г. на кмет на с.Първенец, община Родопи е изрично посочено, че „… по негова информация: той си живее в гр.Пловдив, но често идва(в с.Първенец, община Родопи) на гости при синовете си и внука…“. При тези установени данни, органите на Д“СП“ – Пловдив е следвало да изпълнят процедурата по чл.27, ал.3 от ППЗСП и да извършат посещение на този именно адрес, посочен като настоящ адрес в заявлението - декларация, с оглед цялостно извършване на изискуемата социална анкета. При положение, че установят отсъствие на лицето на посочения адрес, е следвало да оставят изискуемите по чл.27, ал.5 и 6 едно, съответно две уведомления с указание за явяване на лицето в 3-дневен срок за справка в Д“СП“ - Пловдив, и едва, ако след това, лицето не се яви за справка в Д“СП“ - Пловдив, социалният работник е следвало да отрази в социалния доклад всички установени факти и обстоятелства по ал.3, т.2 и т.3 и да направи мотивирано предложение за отказ поради невъзможност за цялостно извършване на социална анкета. В случая от данните по приложената по делото административна преписка не се установява така описаната нормативно установена процедура да е изпълнена от органите на Д“СП“ – Пловдив.Дори нещо повече, в случая, при положение, че органите на Д“СП“ – Пловдив са разполагали с данни, че лицето временно пребивава на адреса в с.Първенец, общ.Родопи, и е открито, като пребиваващо на този адрес, (съгласно отразеното в тази насока в писмо изх.№ 30-111887#1 от 27.11.2019г. на Директор на Д“СП“ – Родопи и писмо с изх.№232 от 25.11.2019г. на кмет на с.Първенец, община Родопи), то е следвало да извършат посещение и на този адрес, с оглед цялостно извършване на социална анкета. Едва, ако след извършените посещения на посочените адреси, лицето не се яви за справка в Д“СП“ - Пловдив, социалният работник е следвало да отрази в социалния доклад всички установени факти и обстоятелства по ал.3, т.2 и т.3 и да направи мотивирано предложение за отказ поради невъзможност за цялостно извършване на социална анкета.

  11. В случая, е повече от очевидно, че административния орган не е положил необходимите усилия за изясняване на релевантните за спора обстоятелства, с което е нарушил процесуалните си задължения, произтичащи от основополагащите принципи на административния процес - 1. Принцип на истинност, прогласен от чл.7 от  АПК – чл.7, ал.1 - “Административните актове се основават на действителните факти от значение за случая”; чл.7, ал.2  - “На преценка подлежат всички факти и доводи от значение за случая”; чл.7, ал.3  - “Истината за фактите се установява по реда и със средствата, предвидени в този кодекс”;  2. Принцип на служебното начало, прогласен от чл.9 от АПК – чл.9, ал.2 - “Административният орган събира всички необходими доказателства и когато няма искане от заинтересованите лица”; чл.9, ал.4 - “Административният орган и съдът осъществяват процесуално съдействие на страните за законосъобразно и справедливо решаване на въпроса - предмет на производството…”;  а също и от задълженията на административния орган по чл.35 от АПК – да издаде  индивидуален административен акт след като се изяснят фактите и обстоятелствата от значение за случая…; чл.36 от АПК – да събира служебно доказателства и да провери и прецени всички събрани доказателства и т.н. С процесуалното си бездействие, по отношение релевантните факти, които е следвало да бъдат установени,  за установяването на които органът е следвало да бъде активната страна -  задължение произтичащо  от  служебното начало  в  процеса,  административния орган е допуснал и съществени нарушения на административнопроизводствените правила, довели до неправилни материалноправни изводи относно невъзможността цялостно да се извърши социална анкета, с оглед установяване на предпоставките за отпускане на исканата целева помощ. Нарушенията са съществени, тъй като създават вероятност за неистинност на фактите, които органът е приел за установени, което сочи на незаконосъобразност на възприетото административно решение.

12. Изложените до тук съображения, обосновават крайният извод за основателност на жалбата и за незаконосъобразност на оспорената Заповед № ЗСП/Д-РВ/7838/02.12.2019г. на Директора на дирекция „Социално подпомагане“ /Д“СП“/ – гр.Пловдив, потвърдена с Решение № 16 - РД  06 - 0119 от 18.12.2019г. на Директора на Регионална дирекция „Социално подпомагане“ /РД“СП“/ – гр.Пловдив, поради което същата ще следва да бъде отменена, поради допуснати съществени нарушения на административнопроизводствени правила довело до противоречие с материалноправни разпоредби  - отменителни основания по чл.146, т.3 и т.4 от АПК. И тъй като естеството на административноправния спор не позволява разрешаването му по същество от Съда, то на основание чл. 173, ал. 2 АПК, след отмяната на административния акт, делото следва да бъде изпратено като преписка на административния орган - Директор на Д“СП“ - Пловдив, за ново произнасяне по заявление – декларация от С.С.Т. с вх.№ ЗСП/Д-РВ/7838 от 25.10.2019г., с което е претендирал отпускане на целева помощ за отопление с твърдо гориво за отоплителен сезон 2019г./2020г. – от 01 ноември до 31 март,  при съблюдаване на дадените с настоящо решение указания по тълкуването и прилагането на закона. При новото произнасяне следва органите на Д“СП“ – Пловдив да изпълнят процедурата по чл.27 от ППЗСП и да извършат посещение на настоящия адрес на лицето в гр.Пловдив, ул.“Лозарска“ № 25, ет.1, с оглед цялостно извършване на социална анкета. Едва ако установят отсъствие на лицето на посочения адрес, да оставят изискуемите по чл.27, ал.5 и 6 едно, съответно две уведомления с указание за явяване на лицето в 3-дневен срок за справка в Д“СП“ - Пловдив. Следва също така органите на Д“СП“-Пловдив да извършат посещение и на адреса в с.Първенец, общ.Родопи,  предвид наличните данни, че лицето временно пребивава на този адрес и е открито на адреса, с оглед цялостно извършване на социална анкета. Едва, ако след извършените посещения на посочените адреси, лицето не се яви за справка в Д“СП“ - Пловдив, социалния работник следва да отрази в социалния доклад всички установени факти и обстоятелства по ал.3, т.2 и т.3 и да направи мотивирано предложение за отказ поради невъзможност за цялостно извършване на социална анкета.

Предвид горното и на основание чл. 173, ал. 2 от АПК, Пловдивският административен съд, ІІ отделение, ХІІ състав

 

Р    Е   Ш   И :

 

 

ОТМЕНЯ Заповед № ЗСП/Д-РВ/7838/02.12.2019г. на Директора на дирекция „Социално подпомагане“ /Д“СП“/ – гр.Пловдив, потвърдена с Решение № 16 - РД  06 - 0119 от 18.12.2019г. на Директора на Регионална дирекция „Социално подпомагане“ /РД“СП“/ – гр.Пловдив,  с която на С.С.Т. *** е отказано отпускането на целева помощ за отопление с твърдо гориво за отоплителен сезон 2019г./2020г. – от 01 ноември до 31 март, на основание чл.4, ал.1 и ал.3 от Наредба № РД – 07 - 5 от 16.05.2008 г. за условията и реда за отпускане на целева помощ за отопление, издадена от Министъра на труда и социалната политика и във вр. с чл.27, ал.2,ал.3,ал.4,ал.5, ал.6, ал.7,ал.8 и ал.9 от ППЗСП и на основание чл. 12,ал.2, т.8 от ЗСП.

ИЗПРАЩА преписката на Директора на дирекция „Социално подпомагане“ гр.Пловдив, за ново произнасяне по заявление – декларация от С.С.Т. с вх.№ ЗСП/Д-РВ/7838 от 25.10.2019г. на Директора на дирекция „Социално подпомагане“ – гр.Пловдив, с което е претендирал отпускане на целева помощ за отопление с твърдо гориво за отоплителен сезон 2019г./2020г. – от 01 ноември до 31 март, при съблюдаване на дадените с настоящо решение указания по тълкуването и прилагането на закона.

 

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба по реда на Глава Дванадесета от АПК пред Върховния административен съд на Република България в 14 /четиринадесет/ дневен срок от съобщаването на страните за постановяването му.

 

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: