Решение по дело №754/2020 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 699
Дата: 2 ноември 2020 г. (в сила от 2 ноември 2020 г.)
Съдия: Снежина Мойнова Иванова
Дело: 20207170700754
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 31 август 2020 г.

Съдържание на акта

 

 

РЕШЕНИЕ

699

гр. Плевен,02.11.2020 г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Административен съд – Плевен, шести състав, в публично съдебно заседание на двадесет и втори октомври две хиляди и двадесета година в състав:

Председател: Снежина Иванова

 

при секретар Десислава Добрева изслуша докладваното от съдията Снежина Иванова по адм. дело № 754 по описа за 2020 година на Административен съд – Плевен.

 

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 13, ал.5 от Закона за социалното подпомагане /ЗСП/.

Административното дело е образувано по жалба на В.Л.Б.,*** срещу заповед № ЗСП/Д-ЕН-Н/1556/31.07.2020 година на директора на Дирекция „Социално подпомагане“ –Никопол.

В жалбата лицето посочва, че отказът е незаконосъобразен, тъй като не се посочва метод на определяне на средномесечен доход и това  представлява липса на мотиви. Лицето счита, че при сума от 277,508.. не може да се приеме, че надвишава с 0,01 стотинка дохода и не следва да се закръгля по посочения. Моли за отмяна на заповедта.

 В съдебно заседание оспорващата - В.Л.Б.,*** , не се явява, не се представлява.

В съдебно заседание ответникът – Директор на Дирекция "Социално подпомагане" гр. Никопол не се явява, не се представлява. Представя писмено становище , в което посочва, че правилно е отказано отпускане на лицето на целева помощ за отопление на твърдо гориво, тъй като  доходът за предходните шест месеца е в размер на 277,51 лева и надвишава с 0,01 стотинка диференцирания доход за отопление. Намира, че следва да бъде отхвърлена жалбата.

Административен съд-Плевен, шести състав, като обсъди събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, съобрази доводите на страните и  извърши проверка на оспорения акт във връзка с правомощията си по чл.168 от АПК, намира за установено от фактическа страна следното:

Със заявление-декларация с вх.№ЗСП/Д-ЕН-Н1536 от 23.07.2020 година  до Директора на Дирекция "СП" – Никопол Б. е  поискала да й бъде отпусната целева помощ за отопление с твърдо гориво.

На 30.07.2020 година е извършена социална анкета и на л.26 по делото е изготвен социален доклад,  в който се посочва, че Б. е пенсионерка, с ТЕЛК с над 71% намалена работоспособност, живее сама в собствено жилище и получава само доходи от пенсия, като има доказателства, че не е получила рента за притежаваната от нея земеделска земя. Посочва се, че доход от  пенсия  е в размер на 2599,14 лева , а диференциран доход за отопление е 1,85х150 лева=277,50 лева, а средно месечен доход за предходните 6 месеца на лицето е 277,51 лева и същата не отговаря на изискванията.

С обжалваната заповед директорът на Дирекция "Социално подпомагане" – Никопол, въз основа на социалния доклад и на основание чл. 13, ал.2 от ЗСП и чл. 2, ал. 1, 2, 4 и ал. 5, т. 17 от Наредба №РД-07-5/16.05.2008 г. за условията и реда за отпускане на целева помощ за отопление постановява отказ да се отпусне целева помощ за отопление с твърдо гориво защото не отговаря лицето на условия по чл. 2, ал. 1 от Наредбата.

Заповедта е обжалвана и с решение № 15-РД06-0032/21.08.2020 година директор на РДСП -Плевен е преценил същата като неоснователна и я е отхвърлил. В мотивите са изложени съображения, че доходът  й надвишава  диференцирания минимален доход за отопление.

При така установената фактическа обстановка, съдът намира от правна страна следното:

Жалбата, предмет на това производство, е подадена в срока, от надлежна страна и е процесуално допустима.

Разгледана по същество е неоснователна.

Съгласно чл. 13, ал.2 от ЗСП помощите по ал.1 се отпускат със заповед на директора на Дирекция "Социално подпомагане" или упълномощено от него лице, след констатиране на всички данни и обстоятелства със социална анкета. Оспорената заповед е издадена от материално и териториално компетентен орган - Директора на дирекция "Социално подпомагане" – Никопол. Заповедта е в писмена форма , като са изложени мотиви, че е налице доход, надвишаващ изискуемия.

Съдът намира, че не са допуснати нарушения на административно-производствените правила и материалния закон.

В Закона за социалното подпомагане е предвидена възможност за отпускане на месечни, целеви и еднократни социални помощ, а условията и редът за предоставянето на социалните помощи, както и прекратяването им са уредени с Правилник за прилагане на Закона за социалните помощи /ППЗСП/, както и с други подзаконови нормативни актове. Условията и редът за отпускане на целева помощ за отопление на лица и семейства през отоплителния сезон са регламентирани в Наредба № РД-07-5 от 16.05.2008 година за условията и реда за отпускане на целева помощ за отопление. /в прил. редакция/.

Нормата на чл. 2, ал. 1 от Наредбата регламентира условията на които следва да отговарят лицата за отпускане на посочената целева помощ, а в чл. 4, ал. 1 от Наредбата е процедурата за отпускане на помощта. Съгласно чл. 4, ал. 1 – ал. 3 от наредбата лицата и семействата подават заявление – декларация по образец в дирекции "Социално подпомагане" по настоящ адрес и при спазване изискванията на чл. 26 ППЗСП. /В заявлението – декларация по ал. 1 задължително се заявява видът на ползваното отопление – топлоенергия, електроенергия, твърдо гориво или природен газ. В срок до 20 дни от подаване на заявлението социален работник извършва социална анкета и изготвя социален доклад по чл. 27 ППЗСП, съдържащ мотивирано предложение за отпускане или отказ на целева помощ. В 7-дневен срок от изготвянето на социалния доклад директорът на дирекция "Социално подпомагане" или упълномощено от него длъжностно лице издава заповед за отпускане или отказ на помощта. Социалната анкета е дейност, по установяване наличието на условията за упражняване на правото на социално подпомагане, извършвана от социалните работници в дирекция "Социално подпомагане", която се изразява в проверки на място, в проучване на документация и събиране на информация с цел установяване наличието на условията за упражняване на правото на социално подпомагане (§ 1, т. 11 от Допълнителните разпоредби към ЗСП). Социалният работник извършва социална анкета по установения от чл. 27 от ППЗСП ред и след като вземе предвид всички констатирани обстоятелства от социален, семеен, битов и здравен характер, отнасящи се до възможността за самоиздръжка и/или помощ от лица, задължени по закон да осигуряват издръжка, прави предложение за отпускане или отказ на помощта, за нейния вид и размер. Следователно, изготвянето на социална анкета е задължителен етап в административното производство по отпускане на социални помощи. В този смисъл социалната анкета е част от процедурата по отпускане или отказване на помощта.

Съгласно разпоредбата на чл. 2, ал. 1 Наредба № РД-07-5/16.05.2008 година, право на целева помощ за отопление имат лицата и семействата, чийто средномесечен доход за предходните 6 месеца преди месеца на подаване на заявлението е по – нисък или равен от диференциран минимален доход за отопление и отговарят на условията по чл. 10 и чл. 11 от ППЗСП. По делото не се спори, а и от събраните от съда доказателства се установява, че доходът на оспорващата е само от пенсия.

Оспорващата отговаря на условията на чл. 10  и чл. 11 от ППЗСП.

Другото кумулативно условие изисква по – нисък от посочения средномесечен доход /или равен на него/ диференциран доход за отопление. Това понятие е нормативно дефинирано, като дефиницията е разписана в нормата на § 3 от ДР на Наредбата, според която "Диференциран доход за отопление" е индивидуалната граница за достъп до целева помощ за отопление за всяко лице съобразно възрастта, семейното положение и здравословното състояние, определена по реда на чл. 2, ал. 4. Самата дефинитивна норма посочва начина, по който се формира този доход, като препраща към критериите за формирането му, разписани в разпоредбите на чл. 2, ал. 4 от Наредбата, като в случая следва да се приложи поправителното тълкуване предвид изменението на Наредбата и непромененото препращане към нормата на чл. 2, ал. 4, която след промяната, обнародвана в ДВ, бр. 51 от 2019 г., е всъщност вече чл. 2, ал. 5т.17 или в случая за лице на възраст над 75 години, живеещо само този доход се формира като се приложи коефициента по т. 17  -  1,85 от БДО. Оспорващата има и експертно решение, но съгласно ал. 6 при наличие на повече от едно основание за определяне на коефициента по ал. 5 се прилага коефициентът с по-висок размер с изключение на случаите по чл. 2, ал. 5, т. 9, 10 и 11,  а в случая за лице с трайно намалена работоспособност 50 на сто или над 50 на сто, живеещо само този коефициент е 1,57 от БДО – чл. 2, ал. 5, т. 2, а в т. 17 е предвиден коефициент – 1,85 от БДО.

Съгласно §6 от ДР на Наредбата „Базов доход за отопление" е разчетен показател, който служи за определяне на диференцирания доход за отопление и е равен на двойния размер на определения месечен гарантиран минимален доход. Месечния  гарантиран минимален доход , определен от МС за 2020 година е 75 лева или БДО е в размер на 150 лева и като се приложи коефициент по т. 17 от 1,85х150 лева, то диференцирания доход за отопление на оспорващата е 277, 50 лева, а същата има средномесечен доход за предходните 6 месеца в размер на 277, 51 лева. Същият е формиран като сумата от получените пенсии се разделя на шест месеца и средномесечно същата има доход от 433,19 лева, който се коригира с коефициент от 1,561 или средномесечният й доход е 277,508… лева, като правилно е определен средномесечният й доход. В този смисъл  е неоснователно твърдението й, че липсват мотиви, тъй като оспорената заповед е издадена въз основа на социалния доклад, в който се посочва механизъм на формиране на дохода и приложимите коефициенти.

С оглед на изложеното, правилен и съответен на закона е изводът на административния орган, обективиран в оспорената заповед, че не са налице законовите предпоставки за отпускане на целева помощ за отопление с твърдо гориво за отоплителен сезон 2020/2021 независимо, че е налице надвишаване на дохода от лицето само с една стотинка.

Предвид горепосоченото съдът намира, че оспорената заповед  е законосъобразна, а жалбата следва да бъде отхвърлена.

Мотивиран от горното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. последно от АПК, Административен съд – Плевен, шести състав,

 

РЕШИ:

 

Отхвърля жалба на В.Л.Б.,*** срещу заповед № ЗСП/Д-ЕН-Н/1556/31.07.2020 година на директора на Дирекция „Социално подпомагане“ –Никопол.

Препис от решението да се изпрати на страните.

Решението не подлежи на обжалване съгласно чл. 13, ал. 6 от ЗСП.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: