Определение по дело №547/2023 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 25 октомври 2023 г.
Съдия: Мария Добрева Василева Данаилова
Дело: 20237060700547
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 септември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

   О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

№ 594

гр. Велико Търново, 25.10.2023г.

 

Административен съд – гр. Велико Търново, V–ти състав, в закрито съдебно заседание на двадесет и пети октомври две хиляди двадесет и трета година, в състав:

СЪДИЯ - ДОКЛАДЧИК: Мария Данаилова

 

като разгледа докладваното от съдия Данаилова адм. д. № 547/2023г. по описа на Административен съд – гр. Велико Търново, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производство по реда на чл. 159 от АПК.

 

Образувано е по жалба, подадена от Транспрес“ ООД с ЕИК 102017202, седалище и адрес на управление гр. Велико Търново, ул. ***, вх. „Д“, ет. 1, чрез адв. К.А. от АК – Хасково срещу отказ за анулиране на Електронен фиш за налагане на имуществена санкция № **********/14.06.2021 г., обективиран в писмо изх. № 53-00-6852/29.08.2023 г., издадено от директора на Национално ТОЛ управление към Агенция „Пътна инфраструктура“ /НТУ към АПИ/. В жалбата се сочи, че с електронния фиш, чието анулиране е отказано, на Транспрес“ ООД е наложена имуществена санкция за нарушение, установено от електронна система за събиране на пътни таксипо чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата /ЗП/. Оспорващото дружество развива подробни доводи за обжалваемостта на отказа за анулиране по реда на чл. 145 и сл. от АПК, поради характера му на индивидуален административен акт, за наличието у подателя на жалбата на правен интерес, а по същество – за наличието на пороци на обжалвания отказ, съставляващи всички основания по чл. 146 от АПК.

Ответната страна - директорът Национално тол управление към АПИ, чрез пълномощник, в придружителното писмо, с което са изпратени жалбата и преписката, заема становище за недопустимост на оспорването. Развива доводи в тази насока.

За да прецени допустимостта на жалбата за разглеждане по същество, съдът взе предвид следното:

От наличните в преписката документи е видно, че от АПИ е бил издаден  Електронен фиш за налагане на имуществена санкция за нарушение, установено от електронна система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата с № **********/14.06.2021 г., с който на „Транспрес“ ООД е наложена имуществена санкция. От името на дружеството, чрез пълномощник, е подадена декларация за анулиране на електронен фиш на основание чл. 187а, ал. 4 от ЗДвП, заведена с вх. № 53-00-4640/21.06.2023 г., в която е посочено конкретното физическо лице, което е управлявало МПС на датата на извършване на нарушение /л. 55-56/. С писмо изх. № 53-00-6126/01.08.2023 г. на директора на НТУ към АПИ /л. 61/, на дружеството е указано да отстрани налични според издателя нередовности на декларацията, за което му е определен 7-дневен срок от получаване на писмото. На дата 09.08.2023 г. от „Транспрес“ ООД е подаден отговор /л. 64 и сл./, в който е заявено, че счита декларацията за редовна и очаква произнасяне на органа в съответствие с разпоредбата на чл. 187а, ал. 4 от ЗдвП. С писмо изх. № 53-00-6852/29.08.2023 г. на директора на НТУ към АПИ /л. 107-108/ е прието, че в предоставения му срок дружеството не е отстранило нередовностите на подадената декларация по чл. 187а, ал. 4 от ЗдвП /не е представило надлежна такава/, поради което не могат да настъпят правните последици по алинея пета от същата норма – анулиране на първоначално издадения електронен фиш. Писмото е доведено до знанието на „Транспрес“ ООД на 15.09.2023 г. /л. 109/, срещу него, чрез АПИ, е подадена жалба пред Административен съд – Велико Търново, на дата 18.09.2023 година.  

С определение от 25.09.2023 г. жалбата е оставена без движение за отстраняване на нередовност – внасяне от подателя на държавна такса за образуване и разглеждане на делото, което е извършено на 11.10.2023 година. Със същото определение от ответника е изискано да представи по делото ЕФ за налагане на имуществена санкция № **********/14.06.2021 г., издаден на „Транспрес“ ООД и документите, установяващи дали този електронен фиш е обжалван по реда на ЗАНН.  С придружително писмо вх. № 4450/29.09.2023 г., директорът на НТУ към АПИ, чрез пълномощник, е представил преписи от електронния фиш и документи, от които е видно, че същият е бил обжалван по реда на чл. 59, ал. 1, вр. с чл. 58д, т. 4 от ЗАНН, пред районен съд – Пазарджик, с жалба, подадена на 18.09.2023 година.

При така установеното от фактическа страна, настоящият състав намира, че подадената жалба не подлежи на разглеждане от Административен съд – Велико Търново.

Съгласно чл. 187а, ал. 4 и ал. 5 от ЗДвП вписаният собственик, съответно ползвател, се освобождава от административнонаказателна отговорност по ал. 1 и 2 във връзка с административни нарушения по чл. 179, ал. 3 – 3б, ако в срок от 7 дни от връчването на акта за установяване на административно нарушение или електронния фиш представи декларация, в която посочи данни за лицето, което е извършило нарушението, и копие от свидетелството му за управление на моторно превозно средство. В случаите по ал. 4 въз основа на първоначално издадения акт за установяване на административно нарушение не се издава наказателно постановление и административнонаказателното производство се прекратява, а първоначално издаденият електронен фиш се анулира. В тези случаи се образува административнонаказателно производство срещу лицето, за което са установени данни, че е извършило нарушението. Според чл. 189ж, ал. 5, изр. първо и второ от ЗДвП, електронният фиш подлежи на обжалване по реда на Закона за административните нарушения и наказания. Жалбата срещу електронния фиш се подава в 14-дневен срок от получаването му, а когато е направено искане по ал. 3 – в 14-дневен срок от съобщаването на отказа за анулиране на фиша.

От цитираната нормативна уредба следва, че отказът да се анулира електронния фиш, респ. оставянето без разглеждане на такова искане, представлява потвърждение на установеното с фиша нарушение. Електронният фиш е актът, с който се установява извършеното нарушение, а отказът за неговото анулиране се постановява при липсата на изрично изброените в закона предпоставки и се явява потвърждение на вече констатираното с електронния фиш нарушение. В закона са разписани сроковете за съдебно обжалване на електронните фишове, както и че това обжалване се извършва по реда на ЗАНН, включително и при постановен отказ за анулирането им.

От своя страна нормата на чл. 59, ал. 1, вр. с чл. 58, т. 4 от ЗАНН, също изрично сочи, че електронният фиш подлежи на обжалване пред районния съд, в района на който е извършено или довършено нарушението. Основателността на отказа да се анулира електронен фиш не може да бъде проверявана в отделно административно производство и извън законосъобразността на самия фиш. И тъй като производството се развива по реда на ЗАНН, компетентен да разгледа жалбата против самия електронен фиш, вкл. против отказа той да бъде анулиранеправомерен такъв отказ опорочава самия ЕФ/, е районният съд. В този смисъл е константната практика на смесени петчленни състави на ВКС и ВАС по повод идентични спорове, касаещи електронни фишове, издавани от МВР – напр. Определение № 22 от 20.05.2021 г. на ВАС по адм. д. № 20/2021 г., Определение № 27 от 9.06.2021 г. на ВАС по адм. д. № 55/2020 г., Определение № 7 от 4.02.2014 г. на ВАС по адм. д. № 73/2013 г. и др. В този смисъл е налице произнасяне и от Административен съд Велико Търново и по адв. Дела № 401/2023г., 499/2023г., 500/2023г., 548/2023г., 555/2023г. и др.

Съобразно изложеното, подадената от „Транспрес“ ООД, жалба пред Административен съд – Велико Търново, се явява лишена от предмет.  Същата не е насочена срещу индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1 – ал. 4 от АПК, нито срещу отказ за разглеждане по чл. 197 от АПК, а срещу акт, чиято законосъобразност подлежи на контрол по реда на чл. 59, ал. 1 от ЗАНН, в съответното производство пред териториално компетентния районен съд. При тези обстоятелства следва производството пред АСВТ като недопустимо да се прекрати, поради липса на годен предмет на съдебен контрол и наличие на друг процесуален ред за защита срещу електронния фиш. По правилата на подведомствеността и подсъдността /родова и местна/, делото следва да бъде изпратено за разглеждане в надлежния общ съд – Районен съд – Пазарджик, пред който съд вече е подадена жалба срещу Електронен фиш за налагане на имуществена санкция № **********/14.06.2021 г., издаден на „Транспрес“ ООД.

 

Водим от горното и на основание чл. 159, т. 1 и чл. 135, ал. 2 от АПК, Административен съд Велико Търново, пети състав

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

 

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 547/2023 г. по описа на Административен съд – гр. Велико Търново.

ИЗПРАЩА по подсъдност на Районен съд - Пазарджик жалбата на „Транспрес“ ООД с ЕИК 102017202, седалище и адрес на управление гр. Велико Търново, ул. ***, вх. „Д“, ет. 1, срещу отказ за анулиране на Електронен фиш за налагане на имуществена санкция № **********/14.06.2021 г., обективиран в писмо изх. № 53-00-6852/29.08.2023 г., издадено от директора на Национално ТОЛ управление към Агенция „Пътна инфраструктура“ /НТУ към АПИ/.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО не подлежи на обжалване.

Препис от определението да се изпрати за сведение на жалбоподателя и на директора на Национално ТОЛ управление към АПИ.

 

 

                                         АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: