Решение по дело №537/2017 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 30 юли 2018 г. (в сила от 7 май 2019 г.)
Съдия: Соня Димитрова Камарашка
Дело: 20177140700537
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 декември 2017 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

417/30.07.2018 г.

 

гр. Монтана

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Монтана, втори съдебен състав в публично съдебно заседание на двадесет и шести юли през две хиляди и осемнадесета година в състав:

 

Административен съдия: Соня Камарашка

 

при секретаря Димитрана Димитрова, като разгледа докладваното от съдията административно дело № 537 по описа за 2017г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.118, ал.3 от Кодекс за социално осигуряване (КСО), във вр. с чл. 145 и сл. от Административно процесуален кодекс (АПК).

 

Образувано е по жалба на С.А.С. *** против Решение №2153-11-71/16.11.2017г. на Директора на ТП на НОИ Монтана, с което е потвърдено Разпореждане №********** от 18.09.2017г. на Ръководителя на пенсионно осигуряване при ТП на НОИ Монтана, а жалбата на оспорващата е приета за неоснователна. В жалбата се поддържа, че административният акт постановен от Директора на ТП на НОИ Монтана е незаконосъобразен, тъй като е немотивиран, неправилно е изчислен размерът на пенсията за осигурителен стаж и възраст. В съдебно заседание оспорващата поддържа жалбата си, моли да бъде отменен оспорения административен акт.

            Ответникът по оспорването Директора на ТП на НОИ Монтана, чрез процесуалния си представител юрисконсулт К. оспорва жалбата и моли за отхвърлянето й като неоснователна. Намира оспореното решение за законосъобразно, като навежда конкретни доводи в тази насока. Претендира разноски по делото за юрисконсултско възнаграждение.

От фактическа страна предвид събраните доказателства е установено следното:

Предмет на настоящето производство е законосъобразността на Решение №2153-11-71/16.11.2017г. на Директора на ТП на НОИ Монтана, с което е потвърдено Разпореждане №********** от 18.09.2017г. на Ръководителя на пенсионно осигуряване при ТП на НОИ Монтана, а жалбата на оспорващия е приета за неоснователна.

На 26.05.2017год. оспорващата е подала заявление вх. № 2113-11-481 от 28.05.2017год., в ТП на НОИ - Монтана чрез пълномощник К*** Г*** М*** за отпускане на пенсия за осигурителен стаж и възраст по чл. 68 от КСО, като представила документи за осигурителен стаж и доход - трудова книжка и продължение на същата; удостоверение за родствени връзки № У-254 от 29.05,2012 г.. издадено от Община Бойчиновци; удостоверение обр. УП - 13 № 5506-06-1173/1 от 09.05.2017 г.. издадено от ТП на НОИ - Враца - за работа в „Б*** " АД гр. Б*** С*** (правоприемник на ДИП *** гр. Б*** С*** ); удостоверение обр. УП - 13 № 5526-1 1-21 от 19.05.2017 г. издадено от ТП на НОИ - Монтана за работа в „П*** " ЕАД гр. Монтана и уведомително писмо №5512-11-57 oт 18.05.2017 г. с което осигурителен архив уведомява, че за времето от 01.05.1987 г. до 30.11.1988 г. липсва информация в осигурител „К*** к***" гр. Бойчиновци, удостоверяващи осигурителен стаж и доход предадени в ТП на НОИ - Монтана; удостоверение обр. УП-3 № 15 от 10.04.2017 г. издадено от Кооперация ''О***" с. Л*** ; удостоверение обр. УП - 2 N2 от 19.01.2015год. издадено от Кооперация „О*** " с. Л*** , Решение на Районен съд гр. Монтана от 01.07.1998 г. и от 18.10.2001 г.; Трудов договор № 6 oт 10.12.1990г.; Заповед за прекратяване на трудово правоотношение № 49 от 07.04.1999 г. и декларация, че допълнително ще представи осигурителен стаж.

На 30.05.2017г. представила чрез пълномощника си удостоверение обр. УП-13 № 5507-11 от 25.05.2017 г. издадено от ТП на НОИ - Монтана за работа в „Монтана" АД - цех ''Я*** К*** " с. Л*** за времето от м. 07.1976 г. до м. 11.1981 г. - 03 г. 11 м. 29 дни - работник пресукала, а на 05.06.2017 г. удостоверение № 5507-10-618 от 31.05.2017г., издадено от ТП на НОИ гр. Ловеч за работа в „Л*** " АД гр. Варна (правоприемник на текстилно предприятие А*** К*** - Т*** ); работник за времето от м. 09.1969 г. до м. 12.1969 г. - 00 г. 01 м. 18 дни.

В заявлението за отпускане на пенсия декларирала желание размера на пенсията да бъде определен от три последователни години за времето от01.01.1991г. до 31.12.1993г. като обр. УП – 2 посочила, че ще представи допълнително. Допълнително от пълномощника на оспорващата е подадена и декларация входящ № 2113-11-481-12 от 18.08.2017г. в ТП на НОИ – Монтана, като са представени Заповед №2/02.11.1993 г. издадена от ДСП с. Л*** , Заповед №88/20.12.1990 издадена от ТКЗС с. Л*** , Трудов договор N***/*** г. П*** гр. Монтана, 3аповед33/15.01.2001 г. издадена от Общинска служба ''СП" гр. Бойчиновци, УП-2 № 14/10.04.2017 г. издадено от Кооперация ''О***" с. Л*** , УП-2 № 2/19.01.2015 г. издадено от Кооперация ''О***" с. Л*** и 22 броя листчета-остатъци от трудова книжка за установяване на осигурителния стаж.

От административния орган е изискано от Общинска служба за социално подпомагане гр. Бойчиновци издаване на удостоверение обр. УП - 2 с осигурителен доход за времето от 01.01.1991 г. до 31.12.1993 г. и за времето след 1997 г. до датата на прекратяване на трудовото правоотношение, като от представеният обр. УП- 2 124 от 16.08.2017 г. за доход, административния орган е определил същият за времето от 01.01.1991 г. до 31.12.1993 г.

Въз основа на представените документи, административния орган е определил продължителността на осигурителния стаж на оспорващата - от втора категория труд - 08 г. 2м. 24 дни и от трета категория труд - 17 г. 02 м. 19 дни, като на основание чл.104, ал.2 от КСО общият осигурителен стаж превърнат към трета категория труд е 27 г. 06 м. и 04 дни.

По повод оспорени от жалбоподателката издадени обр.УП -2 №124 от 16.08.2017год. от Общинска администрация – домашен социален патронаж – Бойчиновци и обр.УП-3 с изх.№15/10.04.2017год. и УП-2 с изх.№2/19.01.2015год. на Кооперация О*** от административния орган е извършена проверка на място, като са изготвени и констативни протоколи №КП-5-11-00341794/16.11.2017год. на л.112,113 от делото и №КП-5-11-00311434/04.09.2017год. на л.53,54 от делото, при които е констатирано, че установения доход в образците съответства на разплащателните ведомости с изключение на дохода за 1993год., което обаче не променя съответния гарантиран минимален размер на пенсията.

С обжалваното решение с което е потвърдено разпореждането на оспорващата е определена лична пенсия за осигурителен стаж и възраст в действителен размер - 142.51 лв., считано от 27.04.2017 г. при общ осигурителен стаж от трета категория труд - 27 години 06 месеца и 04 дни, съгласно чл. 68, ал. 3 от КСО във връзка с чл. 99. ал. 1, т.2, буква "д" КСО. От 01.07.2017 г. е определена пенсия в минимален размер -153,00 лв., съгласно чл.10, ал. 2 от ЗБДОО/2017 г. и от 01.10.2017г. е определен минимален размер 170.00 лв. Т.е. размера на пенсията е приравнен на съответните гарантирани минимални размери на изплащания вид пенсия.

В мотивите на оспорения административен акт е посочено, че по посочения от оспорващата базисен период 1991-1993 г. изчисления индивидуален коефициент за определяне пенсията е 0,589, който при прилагане на формулата за определяне размера на пенсията е дало основание на административния орган да приеме, че размера на пенсията, която следва да бъде отпусната на оспорващата правилно е определена първоначално на 142,51 лева, приравнена впоследствие на съответните гарантирани минимални размери.

По делото е приета и изслушана и съдебно-икономическа експертиза, която съдът кредитира като обективна, безпристрастна и съответстваща на събраните по делото писмени доказателства, както и съобразно извършената проверка в съответните места за установяване трудовия стаж на оспорващата. Заявеното от жалбоподателката оспорване на съдебно – икономическата експертиза, настоящият съдебен състав счита за немотивирано, без посочване на конкретен трудов стаж, които да не е установен от експерта или посочване на други конкретни данни които да опровергаят независимото експертно заключение.

При така установената фактическа обстановка и при спазване на разпоредбата на чл.168, ал.1-3 от АПК, за проверка на оспорения административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК, настоящият състав достигна до следните правни изводи:

Оспорването, като направено от легитимирано лице с правен интерес – адресат на обжалваното Решение №2153-11-71/16.11.2017г. на Директора на ТП на НОИ Монтана, с което е потвърдено Разпореждане №********** от 18.09.2017г. на Ръководителя на пенсионно осигуряване при ТП на НОИ Монтана и против административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, е процесуално допустима, като подадена в срок и от лице, имащо правен интерес от оспорването.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

Оспореното решение на директора на ТП на НОИ гр. Монтана е валиден индивидуален административен акт, издаден от административен орган в кръга на неговата компетентност, съгласно разпоредбата на чл. 117, ал.3 от КСО и в предписаната от закона писмена форма, като съдържа изискуемите реквизити по чл. 59, ал.2 от АПК, включително фактическите и правните основания за издаването му.

Съдът не установи да са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила при издаването на оспорения акт. Административният орган е изложил в пълнота фактите за конкретния случай, които изцяло се подкрепят от представената административна преписка и не се оборват от събраните в съдебното производство доказателства и изслушаната съдебно – икономическа експертиза.

Решението е съобразено с приложимите материалноправни разпоредби и с целта на закона. Направените от решаващия орган правни изводи са подробно мотивирани и съдът ги кредитира, като съответстващи с доказателствения материал приет и приобщен към делото, както и на законовите разпоредби.

Съгласно разпоредбата на чл.117, ал.3 КСО, ръководителят на териториалното поделение се произнася по жалбите или исканията с мотивирано решение в едномесечен срок от получаването им, като с решението ръководителят на териториалното поделение на Националния осигурителен институт решава въпроса по същество или отменя разпореждането и връща преписката за ново разглеждане от компетентния административен орган, когато не са изяснени всички обстоятелства, отнасящи се до издаване на разпореждането, тоест в случая оспорения административен акт е постановен от компетентен административен орган, които се е произнесъл по жалба срещу административен акт, които попада в описаните в чл.117, ал.1, т.2, б.”а” от КСО.

Неоснователно в жалбата се поддържа, че оспорения административен акт е незаконосъобразен, тъй като не е надлежно мотивиран. Оспорващия е подал пред административния орган жалба вх.№ ***/16.10.2017г., както и присъединени жалби, с които е оспорил пред Директора на ТП на НОИ издадено Разпореждане №********** от 18.09.2017г. на Ръководителя на пенсионно осигуряване при ТП на НОИ Монтана, с което му отпусната пенсия за осигурителен стаж и възраст в размер на 142,51 лева, считано от 27.04.2017год. при установения общ осигурителен стаж от трета категория труд - 27 години 06 месеца и 04 дни, от 01.07.2017 г. е определена пенсия в минимален размер -153,00 лв., съгласно чл. 10, ал. 2 от ЗБДОО/2017 г. и от 01.10.2017г. е определен минимален размер 170.00 лв. Претенцията на оспорващата е била свързана с размера на отпуснатата пенсия за осигурителен стаж и възраст, като административния орган е изложил подробни доводи относно приложимите материално правни норми и подробно е посочил реда по който е получен размера на определената пенсия за осигурителен стаж и възраст, тоест в случая не е налице основание, че оспорения административен акт е немотивиран. Още повече, че административния орган е посочил, че оспорващата може да поиска преизчисляване на пенсията от осигурителния доход за друг тригодишен период преди 01.01.1997год. в 12месечен срок от влизане в сила на разпореждането за отпускане на пенсията, съгласно разпоредбата на чл.70, ал.14 от КСО.

Неоснователно в жалбата се поддържа, че размера на пенсията на оспорващата е неправилно определен, тъй като била неправилно изчислена. С оглед изясняване на въпроси свързани с правилното определяне на размера на пенсията на оспорващата, по делото е изслушана и приета съдебно - икономическа експертиза изготвена от компетентно вещото лице, която настоящият съдебен състав кредитира изцяло като безпристрастна и обективна, кореспондираща със събраните по делото писмени доказателства. Вещото лице установява, че към датата на подаване на заявление за отпускане на пенсия за осигурителен стаж и възраст (прието на л.17-20 по делото), оспорващата е навършила необходимата възраст по чл.68, ал.1 от КСО за жените през 2017год. т.е. 66 години, като към същата дата има осигурителен стаж от втора категория труд - 08 г. 2м. 24 дни и от трета категория труд - 17 г. 02 м. 19 дни, като на основание чл. 104, ал, 2 от КСО общият осигурителен стаж превърнат към трета категория труд е 27 г. 06 м. и 04 дни.

Вещото лице установява, че осигурителния стаж на оспорващата приравнен към трета категория е 27 г. 06 м. и 04 дни, тоест към датата на подаване на заявлението за оспорващата е налице основание да й бъде отпусната пенсия на основание чл.68, ал.3 КСО, като подробно изяснява реда и начина по който се определя размера на пенсията на оспорващата, като извършвайки изчисления по методиката на чл.70, ал.3-5 КСО се установява, че индивидуалния коефициент на оспорващата е правилно изчислен от административния орган.

Неснователни са претенциите на оспорващата по отношение на претендирания от нея трудов стаж в Шивашки цех в с.Л*** , в ДКК „Г*** Г*** ” гр.Бойчиновци и ПУЦ към комбината, тъй като при извършената проверка от вещото лице не са установени изискуемите по закон документи установяващи така претендирания трудов стаж.

Съгласно регламента на чл. 40, ал. 1 от НПОС осигурителния стаж се установява с данни по чл. 5. ал. 4. т. 1 от КСО. с трудови, служебни, осигурителни книжки и с документ по утвърден образец, а според разпоредбата на ал. 3 на чл. 40 от HИ0C документите по ал. 1 се издават въз основа на изплащателните ведомости, други разходооправдателни документи и договори за възлагане на труд, а съгласно ал. 5 на същия член, в случаите, когато документите по ал. 3 липсват, осигурителите или техните правоприемници по изключение могат да издават удостоверения за осигурителен стаж и трудово възнаграждение или за осигурителен доход и въз основа на други автентични документи, щом те съдържат достатъчно данни за осигурителен стаж и осигурителен доход. Такива първични документи могат да бъдат удостоверения, заповеди за назначаване и уволняване, протоколи и заповеди за класиране, документи за получаване на заплати, за разрешаване на отпуск и други автентични документи.

След предварително разрешение от териториалните поделения на НОИ документи за осигурителен стаж и доход издават ведомствата, предприятията и организациите, които съхраняват изплащателните ведомости или други финансово-счетоводни документи в случаите, когато осигурителят е прекратил дейността си и няма правоприемник.

В случая, тъй като жалбоподателката не представя никакви документи за осигурителния си стаж в тези предприятия, за да се открият разплащателните ведомости или други автентични документи, въз основа на които да се установи наличието на осигурителен стаж и осигурителен доход, които твърди, че е придобила то не са налице фактически и правни основания да й се зачете още осигурителен стаж, с оглед придобиване право на пенсия по чл. 68, ал.1 от КСО.

От гореизложеното оспорващата не може да се пенсионира при условията на чл. 68, ал.1 и ал.2 от КСО, тъй като й липсва изискуемият осигурителен стаж, не представя доказателства както пред съда, така и пред пенсионните органи за друг стаж, освен документирания по делото и приет от ТП на НОИ - Монтана като наличен такъв. Съгласно чл. 68, ал.3 от КСО в случай че лицата нямат право на пенсия по ал.1 и 2, до 31 декември 2016 г. те придобиват право на пенсия при навършване на възраст 65 години и 10 месеца за жените и мъжете и най-малко 15 години действителен осигурителен стаж. В случая оспорващата отговаря на изискванията за възраст към датата на подаване на заявлението си, но според пенсионния орган не отговаря на второто изискване - това, за осигурителен стаж, което се потвърждава и от заключението на приетата по делото съдебно-икономическа експертиза.

Представените допълнителни документи в хода на съдебното производство не опровергават този извод. В тежест на оспорващата, съгласно чл. 154, ал. 1 ГПК, във вр. с чл. 144 АПК е да удостовери продължителността и местоположението на трудовия си стаж, ако претендира такъв, извън зачетения от пенсионния орган. В този смисъл е непротиворечивата практика на Върховия административен съд (Решение № 42 от 3.01.2018 г. на ВАС по адм. д. № 12905/2016 г., VI о., Решение № 1603 от 6.02.2018 г. на ВАС по адм. д. № 2764/2017 г., VI о., Решение № 7116 от 30.05.2018 г. на ВАС по адм. д. № 6976/2017 г., VI о.).

В случая размера на отпуснатата пенсия за осигурителен стаж и възраст е определен при точно прилагане на разпоредбите на чл.70 от КСО.

С оглед на изложеното настоящия съдебен състав приема, че оспореното Решение №2153-11-71/16.11.2017г. на Директора на ТП на НОИ Монтана, с което е потвърдено Разпореждане №********** от 18.09.2017г. на Ръководителя на пенсионно осигуряване при ТП на НОИ Монтана е законосъобразно - издадено е от компетентен орган, в предвидената от закона форма, постановено е в съответствие с материалноправните разпоредби на които се основава и при спазване на административно - производствените правила. Жалбата се явява неоснователна и като такава, следва да бъде отхвърлена.

Предвид изхода на спора и своевременно заявената претенция за присъждане на разноски, жалбоподателката, следва да бъде осъдена да заплати направените по делото разноски на административния орган, съставляващи юрисконсултско възнаграждение, определено в размер на 100.00лв., на основание чл.143, ал.4 от АПК и чл.78, ал.8 от ГПК във вр. чл.37, ал.1 от ЗПП, както и в полза на Административен съд – Монтана, сторените по делото разноски в размер на 300.00лева /триста лева/ изплатени от бюджета на съда по служебно назначената съдебно - икономическа експертиза.

 

По горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предл. последно от АПК, Административен съд Монтана, ІІ-ри състав,

 

Р  Е  Ш  И:

 

            ОТХВЪРЛЯ жалбата на С.А.С. *** против Решение № 2153-11-71/16.11.2017г. на Директора на ТП на НОИ Монтана, с което е потвърдено Разпореждане №********** от 18.09.2017г. на Ръководителя на пенсионно осигуряване при ТП на НОИ Монтана

 

ОСЪЖДА С.А.С. с ЕГН * ***, да заплати на ТП на НОИ Монтана сумата от 100.00 лв. /сто лева/, представляваща разноски за юрисконсултско възнаграждение, както и 5.00лева /пет/ лева държавна такса при служебно издаване на изпълнителен лист в полза на Административен съд гр.Монтана.

 

ОСЪЖДА С.А.С. с ЕГН * ***,  да заплати в полза на бюджета на Административен съд – Монтана сумата от 300.00лева /триста лева/, представляваща сторени от съда разноски по служебно назначената съдебно - икономическа експертиза, както и 5.00лева /пет/ лева държавна такса при служебно издаване на изпълнителен лист в полза на Административен съд гр.Монтана.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба и протест чрез Административен съд - Монтана пред Върховен административен съд в 14 - дневен срок от съобщението до страните.

 

На основание чл.138, ал.1 от АПК препис от решението да се изпрати на страните.

 

 

                                                                                  Административен съдия: