Определение по дело №894/2022 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 2134
Дата: 25 октомври 2022 г.
Съдия: Дияна Божидарова Златева-Найденова
Дело: 20227150700894
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 септември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

№ 2134/25.10.2022г.

 

В   ИМЕТО  НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД-ПАЗАРДЖИК, IV-ти състав, в закрито заседание на двадесет и пети октомври две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

СЪДИЯ: ДИЯНА ЗЛАТЕВА – НАЙДЕНОВА

 

като разгледа докладваното от съдията адм. дело №  894 по описа за 2022 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 197 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ и във вр.с чл. 83, ал. 3 от Закона за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия /ЗОБВВПИ/.

Делото е образувано по жалба на И.Г.Д., ЕГН ********** против Заповед за прекратяване Изх. № 310з-142, Екз. № 1 от 24.08.2022 г. на Началника на Районно управление - Панагюрище, за прекратяване на административно производство по искане за издаване на разрешение за носене, употреба и съхранение на късо нарезно оръжие за ловни цели.

Жалбоподателят сочи, че е подал заявление за издаване на разрешение за носене и съхранение на късо нарезно оръжие за ловни цели. Твърди, че към заявлението е приложил всички изискуеми документи и неправилно му е отказано издаването на разрешително, с мотив че не е представил документ, удостоверяващ, че е преминал курс съгласно чл. 58, ал. 1, т. 9 от ЗОБВВПИ.

Ответникът - в писмено становище с вх. № 7767/30.09.2022 г. оспорва жалбата като неоснователна. Изложени са съображения, че органът е сезиран с две различни заявления от страна на жалбоподателя, които са с различен предмет – на 14.03.2022 г. за издаване на разрешение за придобиване чрез закупуване на един брой късо нарезно оръжие и боеприпаси за него, за ловни цели, за което на основание чл. 77, ал. 4 от ЗОБВВПИ е издадено исканото разрешение и с второ заявление от 26.04.2022 г. за издаване на разрешение за носене употреба и съхранение на оръжието закупено от жалбоподателя. Сочи се, че до жалбоподателя е изпратено писмо рег. № 310000-3134/17.05.2022 г., с което се изискват допълнителни документи по чл. 58, ал. 5 от ЗОБВВПИ, а именно: удостоверение за завършен курс за безопасно боравене с огнестрелно оръжие приложение № 7 към Наредба № Iз-575 от 12.03.2019 г., но тъй като изисканият документ не бил представен, производството било прекратено на основание чл. 83, ал. 3 от ЗОБВВПИ.

Административен съд - Пазарджик, след като взе предвид наведените от страните доводи и се запозна с приетите по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна, следното: 

На 14.03.2022 г., жалбоподателят подал в РУ - Панагюрище, служба „КОС“ заявление за разрешение за носене съхранение на късо нарезно оръжие за ловни цели. Към същото приложил копия на билет за лов № 400467, заверен за 2022 г.; копие на членска карта към ловно сдружение № А11498, заверена за 2022 г., копие на удостоверение за придобито право на лов № 35179; копие на удостоверение за подборно ловуване № 072355. Преписката била разгледана в срок и на основание чл. 77, ал. 4 от ЗОБВВПИ е издадено исканото разрешение.

На 21.04.2022 г. жалбоподателят придобил един брой пистолет "Аркус/94" с № 47 ЕF10137 и 50 бр. патрони.

На 26.04.2022 г. в деловодството на Районно управление /РУ/ - Панагюрище към ОД на МВР – Пазарджик, е постъпило Заявление с рег. № 310000-2602, с което жалбоподателят поискал да му бъде издадено разрешение за носене, употреба и съхранение на въпросното оръжие на основание чл. 6 и чл. 81 от ЗОБВВПИ.

С писмо рег. № 310000-3134/17.05.2022 г. на Началника на РУ - Панагюрище, на основание чл. 83, ал. 2 от ЗОБВВПИ било изискано жалбоподателят в 30 дневен срок да представи удостоверение за завършен курс за безопасно боравене с огнестрелно оръжие, съгласно Приложение № 7 от Наредба 1з-575/12.03.2019, но такова не било представено.

При изложената фактология била издадена Заповед за прекратяване на административното производство рег. № 310з-110/30.06.2022 на Началника на РУ - Панагюрище. В същата били изложени мотиви относно прекратяване на административното производство, но в разпоредителната част било посочено, че се отказва издаването на исканото разрешение за носене, употреба и съхранение на късо бойно нарезно оръжие.

Заповедта от 30.06.2022 г. е оспорена по съдебен ред, като е постановено Определение № 1235/17.08.2022 г. по адм.д. № 731/2022 г. по описа на Административен съд – Пазарджик, влязло в законна сила на 08.09.2022 г. В същото съдът е дал задължителни указания на административния орган по тълкуването и прилагането на закона.

Съдът е приел, че жалбоподателят е сезирал административния орган с искане за издаване на разрешително за носене, употреба и съхранение на късо бойно оръжие за бойни цели. С оспорената заповед, Началникът на РУ Панагюрище е изложил фактически и правни основания, кореспондиращи си с нормата на чл. 83, ал. 3 от ЗОБВВПИ за прекратяване на административното производство, поради непредставянето на изискуем документ, като същевременно в същата заповед е отказал издаването на исканото разрешение. Съдът е установил, че административният оран неправилно е смесил основанията за прекратяване на административно производство и за отказ за издаване на разрешително, като от фактическа и правна страна е мотивирал акта си с разпоредбата на чл. 83, ал. 3 от ЗОБВВПИ, а по същество е постановил отказ за издаване на исканото разрешение. Предвид това Заповед за прекратяване на административното производство рег. № 310з-110/30.06.2022 на Началника на РУ Панагюрище е отменена, а преписката е изпратена на Началника на РУ Панагюрище за ново произнасяне съобразно дадените указания.

С оглед горните е издадена процесната Заповед за прекратяване рег. № 310з-142, Екз. № 1 от 24.08.2022 г. на Началника на Районно управление - Панагюрище.

От съдържанието на същата е видно, че тя съставлява произнасяне по Заявление рег. № 310000-2602 от 26.04.2022 г., с което жалбоподателят е поискал да му бъде издадено разрешение за носене, употреба и съхранение на оръжие на основание чл. 6 и чл. 81 от ЗОБВВПИ. Със заповедта е прекратено административното производството на основание чл. 83, ал. 3 от ЗОБВВПИ, с мотиви, че в указания срок с писмо рег. № 310000-3134/17.05.2022 г. на Началника на РУ - Панагюрище не е постъпил исканият документ- документ съгласно чл. 58, ал. 1, т. 9 от ЗОБВВПИ. Липсва произнасяне по съществото на спора.

Заповедта е връчена лично срещу подпис на И.Д. на 31.08.2022 г. Жалба срещу същата е подадена на 02.09.2022 г. чрез Началника на РУ - Панагюрище с вх. № 31000-5863 от 02.09.2022 г.

При така установената фактическа обстановка съдът намира от правна страна следното: 

Жалбата е подадена в срок срещу акт подлежащ на оспорване от лице, което има правен интерес от оспорването и се явява допустима.

Разгледана по същество същата е основателна.

Административен съд – Пазарджик като обсъди доводите на страните, прецени представените по делото доказателства и извърши проверка на оспорения акт, за да се произнесе съобрази следното:

Съгласно чл. 6, ал. 1 от ЗОПВВПИ огнестрелните оръжия в зависимост от предназначението и техническите си характеристики биват за служебни или за граждански цели. Съобразно ал. 3 на същата разпоредба е предвидено, че за граждански цели могат да бъдат придобивани оръжия за самоотбрана, лов, спортни дейности, учебни стрелби, колекциониране и оръжейна сбирка и като реквизит за театрални, филмови и други постановки. Съответно в чл. 6, ал. 3, т. 2 е описано и какви видове оръжия могат да бъдат ползвани за ловни цели - дългоцевни огнестрелни оръжия с гладкостенна цев, която е с дължина над 51 сантиметра, и до 500 броя боеприпаси за всяко оръжие, дългоцевни огнестрелни оръжия с нарезна цев и до 100 броя боеприпаси за всяко оръжие и късоцевни огнестрелни оръжия - пистолети и револвери с дължина на цевта до 30 сантиметра и до 50 броя боеприпаси за всяко оръжие. В процесния случай лицето е закупило и иска разрешение за носене, употреба и съхранение на един брой пистолет „Аркус/94“ с № 47 ЕF10137 и 50 бр. патрони, който видно от разрешение № 20220820151 от 13.04.2022 г., издадено от РУ – Панагюрище представлява късоцено огнестрелно оръжие за ловни цели, за което са закупени 50 броя патрони.

Съгласно чл. 56, ал. 3 от Закона за лова и опазване на дивеча /ЗЛОД/, разрешение за закупуване, носене и съхраняване на ловно оръжие и боеприпаси се издава от органите на Министерството на вътрешните работи по реда на Закона за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия.

В съответствие с чл. 56, ал. 3 от ЗЛОД и чл. 6, ал. 3, т. 2 вр. с чл. 6, ал. 1 от ЗОПВВПИ жалбоподателят е поискал издаване на разрешение за носене, употреба и съхранение на огнестрелно оръжие от Началника на РУ – Панагюрище.

В чл. 58, ал. 1 от ЗОПВВПИ са разписани отрицателните предпоставки при наличието на които не може да бъде издадено разрешение за придобиване, съхранение и/или носене и употреба на огнестрелно оръжие. Конкретно чл. 58, ал. 1, т. 9 гласи, че разрешения за придобиване, съхранение и/или носене и употреба на огнестрелни оръжия и боеприпаси за тях не се издават на лице, което не е преминало курс за безопасно боравене с огнестрелно оръжие, в случаите когато то кандидатства за издаване на разрешения за носене и употреба на огнестрелни оръжия и боеприпаси за тях.

Съгласно чл. 58, ал. 5 от ЗОБВВПИ, условията и редът за провеждане на курсовете по ал. 1, т. 9 се определят с наредба на министъра на вътрешните работи. Това е Наредба № Iз-575 от 02.03.2011 г. за условията и реда за провеждане на курсове за безопасно боравене с огнестрелно оръжие, изм. и доп., ДВ, бр. 21 от 12.03.2019 г., в сила от 12.03.2019 г. Наредбата е действаща, вкл. към настоящия момент. В същата са разписани единствено компетентните органи, които имат право да провеждат обучението, лицата които имат право да преминат обучението, редът за провеждане на курсовете и основното съдържание на обучението. В наредбата не са разписани случаите, при които задължително следва да бъде преминато обучение.

Съгласно чл. 81, ал. 1 от ЗОБВВПИ, извън случаите по чл. 78 (касаещи изпълнението на служби със специални по закон правомощия), за получаване на разрешение за носене и употреба на огнестрелни оръжия и боеприпаси за тях, български граждани, граждани на други държави членки, пребиваващи на територията на Република България, и граждани на трета държава, постоянно пребиваващи на територията на Република България, получили разрешение за придобиване и съхранение, подават писмено или по електронен път заявление по образец до директора на ГДНП на МВР, съответно до началника на РУ на МВР по постоянен адрес, в което отразяват информация за завършен курс и успешно положен изпит за безопасно боравене с огнестрелно оръжие - за служебни цели или самоотбрана, или прилагат билет за лов - за ловни цели, или документ за членство от съответната спортна организация по Закона за физическото възпитание и спорта - за спортни цели. Към заявлението се прилагат удостоверение за годност за употреба, издадено по реда на чл. 87, ал. 2, когато огнестрелното оръжие не е ново и документ за платена такса в размер, определен с тарифата по чл. 12 от ЗОБВВПИ.

Т.е. в чл. 81 е уредена процедурата по издаване на разрешение, докато чл. 58 съдържа общи нормативно уредените предпоставки за издаване на разрешение.

Следва да се отбележи, че законодателят изрично е предвидил в чл. 81, ал. 1 три отделни алтернативни производство, при които се издава акта за разрешение за носене, употреба и съхранение на огнестрелно оръжие от гражданите – за служебни цели или самоотбрана, за лов и за спортни цели. В случая недвусмислено се иска издаване на разрешение за ловни цели.

В този смисъл законодателят в чл. 81, ал. 1 от ЗОБВВПИ е предвидил, че при сезиране с искане за издаване на разрешение за носене, употреба и съхранение на огнестрелно оръжие за ловни цели се представя ловен билет. В случая такъв е представен. Съгласно тълкуването на посочената разпоредба и употребения от законодателя съюз „или“ следва, че при провеждане на административната процедура при заявления касаещи случаи на разрешение за служебни цели и самоотбрана се представя информация за завършен курс и успешно положен изпит за безопасно боравене с огнестрелно оръжие, за ловни цели – ловен билет, а за спортни цели - документ за членство от съответната спортна организация по Закона за физическото възпитание и спорта. В случая заявителят е представил исканият ловен билет с молба вх. № 310000-3570 от 03.06.2022 г.

С оглед установените, настоящият състав намира, че оспорената заповед е издадена от компетентен орган, в рамките на делегираните му по закон правомощия, заповедта не страда от пороци във формата и същата е издадена при спазване на указанията дадени с Определение № 1235/17.08.2022 г. по адм.д. № 731/2022 г. по описа на Административен съд – Пазарджик, тъй като административният орган е избрал едно от административните производства и е съобразил мотивната и разпоредителната част на акта си, като същите са кореспондиращи си.

В случая обаче, процесуалната норма на чл. 81, ал. 1 от ЗОБВВПИ изисква при искане за издаване на разрешение за носене, употреба и съхранение на оръжие за ловни цели да бъде представен единствено ловен билет, като такъв е представен. Следователно налице са предпоставки за произнасяне по съществото на искането. Дали крайният акт на административният орган ще бъде положителен или отрицателен ще зависи от преценката на органа, която ще подлежи на отделен самостоятелен контрол.

Воден от горното, Административен съд – Пазарджик,

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОТМЕНЯ по жалба на И.Г.Д., ЕГН ********** Заповед за прекратяване Изх. № 310з-142, Екз. № 1 от 24.08.2022 г. на Началника на Районно управление - Панагюрище, за прекратяване на административно производство по искане за издаване на разрешение за носене, употреба и съхранение на късо нарезно оръжие за ловни цели.

ВРЪЩА административната преписка на Началника на Районно управление – Панагюрище за произнасяне съгласно дадените указания по тълкуването и прилагането на закона в едномесечен срок от влизане в сила на настоящия акт.

Определението може да се обжалва с частна жалба в 7 – дневен срок от страните, участващи в административното производство пред Върховния административен съд.

 

 

 

                                                             СЪДИЯ:/п/