Решение по дело №127/2023 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 158
Дата: 25 юли 2023 г. (в сила от 19 август 2023 г.)
Съдия: Ася Тодорова Стоименова
Дело: 20237110700127
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 април 2023 г.

Съдържание на акта

   Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

   158 от 25.07.2023 г., гр. Кюстендил

                          

     В   И М Е Т О   НА   Н А Р О Д А

 

 

Административен съд – Кюстендил, в открито съдебно заседание на седми юли две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

СЪДИЯ: АСЯ СТОИМЕНОВА

 

при секретар Светла Кърлова, като разгледа докладваното от съдията административно дело № 127 по описа за 2023 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Делото е образувано по жалба от А.П.С., с                              ЕГН ********** и постоянен адрес:***, чрез адвокат Е.Х., срещу Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания от 2021 г. с изх. № 02-100-6500/190/12.01.2023 г., издадено                  от В.К.– заместник изпълнителен директор на                                     Държавен фонд „Земеделие” (ДФЗ) с ресори „Директни плащания на площ” и „Информационни технологии”, в частта, с която са наложени намаления, както следва: по Подмярка 13.1 „Компенсационни плащания в планински райони” на                            Мярка 13 „Плащания за райони с природни или други специфични                                ограничения” (Подмярка 13.1/НР 1) – в размер на 3044,69 лева (лв.), по Схема за единно плащане на площ (СЕПП) – в размер на 2316,85 лв., по Схема за преразпределително плащане (СПП) – в размер на 1656,07 лв., и по Схема за плащане на селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания (ЗДП) – в размер на 623,52 лв., и изцяло е отказано подпомагане по Схема за обвързано подпомагане на протеинови култури (СПК) – не е оторизирана сума вследствие на наложеното намаление в размер на цялата искана             сума – 1823,38 лв., и по Схема за обвързано подпомагане на зеленчуци (картофи, лук     и чесън) (СЗ-КЛЧ) – не е оторизирана сума вследствие на наложеното намаление в размер на цялата искана сума – 8400,60 лв. (вж. уточненията с молбите с                        вх. № 1822/10.05.2023 г. и вх. № 2217/05.06.2023 г.). В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на процесното уведомително писмо в обжалваната му част на основанието по чл. 146, т. 3 от АПК. Претендира се отмяна на писмото в тази част.

Със становище с вх. № 2865/07.07.2023 г. адвокат Е.Х. поддържа жалбата и претендира присъждане на направените разноски по делото съобразно представения със становището списък.

Ответникът – заместник изпълнителният директор на ДФЗ с ресори „Директни плащания на площ” и „Информационни технологии”, чрез процесуалния си представител по пълномощие юрисконсулт Д. Г., оспорва жалбата като неоснователна, претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение и прави възражение за прекомерност на заплатеното от жалбоподателя адвокатско възнаграждение.  

Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства съдът приема за установено следното от фактическа страна:   

А.С. е регистриран като земеделски производител с уникален регистрационен номер 209840 в Интегрираната система за администриране и             контрол (ИСАК). Същият е подал заявление за подпомагане с уникален идентификационен номер (УИН) 10/090621/75986 за кампания 2021 по СЕПП, СПП, ЗДП, СПК, СЗ-КЛЧ, Схема за преходна национална помощ за земеделска земя за хектар и Подмярка 13.2/НР 1. Към заявлението е приложена в табличен вид информация за използваните парцели 2021 г. и заявените площи по отделните схеми и                       Подмярка 13.2/НР 1. Във връзка със заявените площи са извършени автоматични проверки, резултатите от които са съобщени на С. на 26.04.2021 г., и проверка на място, резултатите от която са обективирани в Доклад за проверка на площи               от 12.08.2021 г., като контролният лист е връчен жалбоподателя на същата дата.

С процесното уведомително писмо, издадено на 12.01.2023 г. от заместник изпълнителния директор на ДФЗ, с ресори „Директни плащания на площ” и „Информационни технологии”, по Подмярка 13.2/НР 1 е оторизирана сума в размер         на 3329,46 лв., като исканата сума (6374,15 лв.) е намалена с 3044,69 лв., по СЕПП е оторизирана сума в размер на 2532,69 лв., като исканата сума (4849,54 лв.) е намалена          с 2316,85 лв., по СПП е оторизирана сума в размер на 1797,07 лв., като исканата             сума (3453,14 лв.) е намалена с 1656,07 лв., по ЗДП е оторизирана сума в размер              на 2425,74 лв., като исканата сума (3049,26 лв.) е намалена с 623,52 лв., по СПК не е оторизирана сума (исканата сума е в размер на 1823,38 лв. и е наложено намаление в същия размер) и по СЗ-КЛЧ също не е оторизирана сума (исканата сума е в размер             на 8400,60 лв. и е наложено намаление в същия размер). В писмото е посочено, че общата оторизирана сума е изчислена чрез ИСАК след извършване на задължителни административни проверки и/или проверки на място (в съответствие с чл. 37 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП) на данните в подаденото заявление за подпомагане, като тези данни са сравнени със съответната налична информация, съдържаща се във външните регистри на ИСАК, поддържани на основание чл. 30 от ЗПЗП. В таблица 1 на писмото са посочени по Подмярка 13.2/НР 1, СЕПП, СПП, СПК, ЗДП и СЗ-КЛЧ исканата сума, наложените намаления и оторизираната сума. Отбелязани са и ставките за всяка от схемите и                            Подмярка 13.2/НР 1 за кампания 2021. Под таблицата е направено кратко разяснение на съдържанието на всяка от колоните. В колона 3 „Намаления” са посочени пет основания за отчитане на намаления, без да е уточнено кое от тях (с изключение на линейните намаления) за коя от горепосочените схеми и подмярка се отнася: намаление на субсидията след извършени административни проверки, при които са установени всички недопустими за подпомагане площи в съответното заявление – проверки за площи, заявени от повече от един кандидат, проверки на място или автоматизирани проверки спрямо данните в слоя с допустими площи от СИЗП и предоставени данни от МЗ и МОСВ; намаление на субсидията в случаите, когато не са спазени сроковете            за подаване и/или редакция на заявлението съгласно чл. 12 от                                         Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания; наложена ставка за корекция (финансова дисциплина), определена съгласно чл. 26 от Регламент (ЕС) № 1306/2013 и чл. 8, параграф 1 от Регламент (ЕС) № 1307/2013 – за кампания 2021 е в размер на 1,658907%); линейно намаление съгласно чл. 51, параграф 2, от Регламент (ЕС) № 1307/2013 във вр. с чл. 6, параграф 2, б. е), т. i) от Регламент за изпълнение (ЕС) № 809/2014 на Комисията (като е отбелязано, че за кампания 2021 не е налагано такова); и линейно намаление съгласно чл. 65, параграф 2, б. в) от Регламент (ЕС) № 1307/2013 във вр. с чл. 6, параграф 2, б. е), т. iii) от Регламент за изпълнение (ЕС) № 809/2014 на Комисията (като също е отбелязано, че за кампания 2020 не е налагано такова). В таблица 2 на писмото по Подмярка 13.2/НР 1, СЕПП, СПП и ЗДП са посочени датата на оторизация, оторизираната сума и изплатената сума. Под таблицата е направено кратко разяснение на съдържанието на всяка от колоните, като за колона 3 Оторизирана сумае посочено, че това е сумата, посочена в колона 6 на таблица 1. Уведомителното писмо е връчено на А.С. на 28.03.2023 г.

При така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима. Подадена е в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК срещу акт, който в обжалваната му част подлежи на оспорване по съдебен ред, като А.С. има правен интерес от оспорването. Разгледана по същество на посоченото в нея основание и в обхвата на служебната проверка по чл. 168 от АПК, жалбата е основателна по следните съображения:         

Процесното уведомително писмо е издадено от компетентен административен орган в кръга на неговите правомощия – заместник изпълнителният директор на ДФЗ с ресори „Директни плащания на площ” и „Информационни технологии”, във връзка със Заповед № 03-РД/3088/22.08.2022 г., издадена от изпълнителния директор на ДФЗ на основание чл. 20, т. 1, 2 и 3 и чл. 20а, ал. 1, 2, 4 и 5, пр. 1 във вр. с ал. 6 от ЗПЗП,             чл. 10, т. 1, 2 и 7, чл. 11, ал. 2 и чл. 13, ал. 1 и 4 от Устройствения правилник на Държавен фонд „Земеделие”. Същото е издадено в изискуемата писмена форма, при спазване на процедурата, посочена в закона.

В обжалваната част на уведомителното писмо обаче липсват конкретни мотиви. Съгласно чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК административният акт следва да съдържа фактически и правни основания за издаването му, т.е. да е мотивиран.                                   От уведомителното писмо не може да се установи каква е причината за извършените  намаления на заявените за финансово подпомагане суми по СЕПП, СПП, ЗДП,                     СПК, СЗ-КЛЧ и Подмярка 13.2/НР 1. Изследването на съдържанието на таблицитеаблица 1 и таблица 2) и на обясненията към тях не позволява установяване на конкретното фактическо и правно основание за всяко извършено намаление. В двете таблици се съдържат само суми, а от начина на описание в обясненията не става ясно кое от основанията за отчитане на намаления (с изключение на линейните намаления) за коя от горепосочените схеми и подмярка се отнася. Никъде в писмото не е посочено кои факти от установените от административния орган при извършените задължителни административни проверки и проверка на място са обосновали намаленията на исканите от А.С. суми по всяка от тези схеми и подмярка.

Мотивирането на акта е една от гаранциите за неговата законосъобразност. Неизлагането на конкретни мотиви лишава жалбоподателя от възможността за организиране на адекватна правна защита и препятства осъществяването на контрол за законосъобразност на акта от страна на съда (доколкото законосъобразността на акта се преценява въз основа на фактите, посочени в него, които съдът не може да допълва или изменя), и е самостоятелно основание за неговата отмяна. Съгласно                   Тълкувателно решение № 16/1975 г. на ОСГК на ВС мотивите към административния акт могат да се съдържат в друг документ, съставен с оглед на предстоящото му издаване, или да бъдат изложени от издалия го административен орган и отделно, в придружителното писмо или в друг документ, най-късно до изпращането на жалбата срещу акта на по-горестоящия административен орган, като липсата на мотиви не съставлява съществено нарушение на закона и когато по-горестоящият административен орган е потвърдил мотивирано акта (в случая не е налице такава процедура). Допълнително изложените мотиви, след издаването на акта, трябва да доведат до знанието на адресата съображенията на административния орган, което подпомага страната в избора на защитните средства и проверката за законосъобразност на акта, като е недопустимо да се излагат мотиви към акта след сезирането на съда с жалба (вж. в т. см. Решение № 3503/04.04.2023 г. на ВАС по адм. д. № 7727/2022 г.,             V о., Решение № 2064/24.02.2023 г. на ВАС по адм. д. № 6292/2022 г., V о. и                           Решение № 3004/31.03.2022 г. на ВАС по адм. д. № 980/2022 г., V о.). В случая конкретни съображения за наложените намаления не са изложени допълнително в съответствие с тълкувателното решение. Приложеното към придружителното писмо до съда становище с изх. № 02-100-6500/190#4/10.04.2023 г. от издателя на уведомителното писмо не може да санира липсата на мотиви в последното по отношение на намаленията.

По изложените съображения процесното уведомително писмо в обжалваната му част е незаконосъобразно и на основание чл. 172, ал. 2, пр. 2 от АПК следва да бъде отменено. На основание чл. 173, ал. 2 от АПК преписката следва бъде изпратена на административния орган за ново произнасяне с мотивиран акт по подаденото от          А.С. заявление за подпомагане с УИН 10/090621/75986 за кампания 2021 в частта на заявеното подпомагане по СЕПП, СПП, СПК, ЗДП, СЗ-КЛЧ и                   Подмярка 13.2/НР 1, по отношение на което са наложени намаления, като на основание чл. 174, изр. 1 от АПК се определи и срок за произнасянето. Съдът намира, че срокът следва да бъде едномесечен, считано от датата на получаване на заверен препис от решението след влизането му в сила.  

При този изход на спора и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК                             Държавен фонд „Земеделие” (юридическото лице, в чиято структура е органът ответник) следва да заплати А.С. направените от него разноски по делото в размер на 1210 лв. (10 лв. за държавна такса и 1200 лв. за адвокатско възнаграждение). Съдът намира за основателно възражението по чл. 78, ал. 5 от                                 Гражданския процесуален кодекс във вр. с чл. 144 от АПК за прекомерност на заплатеното от жалбоподателя адвокатско възнаграждение. Като съобрази, че заплатеното в случая адвокатско възнаграждение (3150 лв.) надвишава значително размера на минимума, установен с чл. 8, ал. 2, т. 7 от Наредба № 1 от 09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения (в приложимата редакция – ДВ, бр. 88 от 2022 г.) – 800 лв., както и действителната правна и фактическа сложност на делото, и обема и сложността на свършената работа във връзка с предоставяне на адвокатската услуга, намира, че размерът на адвокатското възнаграждение следва да бъде намален на 1200 лв.

Воден от гореизложеното, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания от 2021 г. с изх. № 02-100-6500/190/12.01.2023 г., издадено от з.и.д.н.Д. фонд „З.” с ресори „Директни плащания на площ” и „Информационни технологии”, в частта на наложените намаления                    по СЕПП, СПП, СПК, ЗДП, СЗ-КЛЧ и Подмярка 13.1/НР 1.

 

ИЗПРАЩА преписката на заместник изпълнителния директор на                      Държавен фонд „Земеделие” с ресори „Директни плащания на площ” и „Информационни технологии” за ново произнасяне с мотивиран акт по заявлението за подпомагане с УИН 10/090621/75986 за кампания 2021 в частта на заявеното подпомагане по СЕПП, СПП, СПК, ЗДП, СЗ-КЛЧ и Подмярка 13.2/НР 1, по отношение на което са наложени намаления, в едномесечен срок от получаването на заверен препис от решението.

ОСЪЖДА Държавен фонд „Земеделие” да заплати на                                          А.П.С., с ЕГН ********** и постоянен адрес:***,                    ул. „С.К.” № *, сумата в размер на 1210 (хиляда двеста и десет) лева – разноски по делото.

Решението може да се обжалва от страните с касационна жалба пред                 Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му.

                                                                                                                                                                                          

 

 

 

 

                                                                                                           СЪДИЯ: