РЕШЕНИЕ
№ 401
гр.
Враца, 28.11.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД-ВРАЦА, втори състав, в
публично заседание на 30.10.2023 г. /тридесети октомври, две хиляди двадесет и
трета година/, в състав:
АДМ. СЪДИЯ: КРАСИМИР ГЕОРГИЕВ
при секретаря Даниела МОНОВА, без участието на прокурор, като разгледа
докладваното от съдия ГЕОРГИЕВ адм. дело
№ 108 по описа на АдмС – Враца за 2023
г., и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по
чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/, вр. 215, ал. 1 от Закона за устройство на територията /ЗУТ/.
Образувано е по ЖАЛБА на А.Х. ***, против ЗАПОВЕД № 874/08.12.2022 г. на
Кмета на Община Мездра, с която на основание чл. 129 ал. 2 от ЗУТ е ОДОБРЕН
Подробен устройствен план - План за застрояване /ПУП-ПЗ/ за промяна
предназначението на земеделска земя в обхвата на концесионната площ на ** от
находище ** в землището на *** с обхват: ПИ 16256.15.10, ПИ 16256.15.68, ПИ
16256.15.69, част от ПИ 16256.15.72, ПИ 16256.15.86, ПИ 16256.15.90, ПИ
16256.16.26, част от ПИ 16256.16.50, част от ПИ 16256.16.51, част от ПИ 16256.16.52,
ПИ 16256.16.70, ПИ 16256.16.171, ПИ 16256.16.173 и ПИ 16256.16.223, в землището
на ***, общ. ***, обл.***, с обща площ
67 526.40 кв.м. от които за промяна предназначението 58 305.07 кв.м. За
имотите попаднали в концесионната площ е определена устройствена зона „Тди“ –
терен за добив на подземни богатства. Не се предвижда застрояване.
В жалбата са изложени съображения за незаконосъобразност на оспореното
решение, поради допуснати съществени нарушения на
административно-производствени правила и противоречие с материално-правни
норми. Сочи се, че одобрения проект за ПУП-ПЗ противоречи на Общия устройствен
план /ОУП/, което е нарушение на чл.103 ал.4 и чл.104 ал.1 от ЗУТ. Проекта за ПУП
ПЗ не отговаря на изискванията на Наредба № 8/14.01.2001г. за обема и
съдържанието на устройствените планове, като плана следва да е изработен в
мащаб 1:1000 или 1:5000, а е изготвен в мащаб 1:2000. Твърди се, че одобрения
проект не е оповестен по надлежния ред, като е нарушен чл.129 ал.5 от ЗУТ и
одобрения ПУП не е публикуван на интернет страницата, а е публикувано само
съобщението за това. Не е спазен и реда
за уведомяване на заинтересованите лица за издадената заповед, като
уведомяването е извършено по реда на чл.18а ал.10 от АПК, която разпоредба се
прилага по изключение. Иска се отмяна на решението, като незаконосъобразно.
В с.з. жалбоподателят
А.Х. не се явява. Не е претендирал разноски по
делото.
Ответникът по жалбата
– Кмета на Община Мездра е ангажирал
писмено становище по жалбата /л.179-184/, в което излага съображения, че същата
е неоснователна. Сочи се, че оспорения акт е законосъобразен, за което се
излагат доводи. Твърди се и наличие на липса на правен интерес. Иска се
отхвърляне на жалбата. Не се претендират разноски.
Заинтересованата
страна „Д.“ ЕООД ***, чрез пълномощник пред съда – * В.Д. ***, излага становище,
че жалбата е неоснователна. Иска се отхвърляне на жалбата и оставяне в сила на
оспореното решение. Претендират се разноски.
Заинтересованите страни В.Е.-Б., Н.К. и Н.И., чрез назначения
им особен представител – * Д.Н. ***, изразяват становище пред съда за
потвърждаване на оспорения акт.
Заинтересованата
страна П.Ц., чрез назначения от съда особен представител – * М.Д. ***, изразява
становище пред съда за недопустимост на жалбата и прекратяване производството
по делото или отхвърляне на жалбата, като неоснователна и недоказана. Представя
се от особения представител и писмена защита с подробни доводи за неоснователността на жалбата.
Останалите
заинтересовани страни – „Х.“ ЕООД, П.Г., Ц.Ц., М.Ц., Н.А., К.Н., В.Т., В.И., Х.И.
и В.И., не са изразили становище по жалбата и не се явяват пред съда.
Административният
съд, като се запозна с доводите на страните и доказателствата в
административната преписка и след служебна проверка съобразно разпоредбата на
чл. 168, ал. 1 и ал. 2 от АПК, намира за установено от фактическа и правна
страна следното:
Със Заявление № ТСУ-1467/16.08.2022г.
/л.30/ заинтересованата страна „Д.“ ЕООД-*** , ***, да бъде внесен за разглеждане
в ЕСУТ и одобрен, проект за изменение на ПУП в землището на ***, местност ***, находище
**.
Преди това с Решение №
495 на Общински Съвет /ОбС/ Мездра, по Протокол № 36 от 30.06.2022г /л.29/ е
разрешено изработването на ПУП-ПЗ за промяна предназначението на земеделска
земя в обхвата на концесионната площ на „** от находище ** в землището на *** с обхват: ПИ 16256.15.10,
ПИ 16256.15.68, ПИ 16256.15.69, част от ПИ 16256.15.72, ПИ 16256.15.86, ПИ
16256.15.90, ПИ 16256.16.26, част от ПИ 16256.16.50, част от ПИ 16256.16.51,
част от ПИ 16256.16.52, ПИ 16256.16.70, ПИ 16256.16.171, ПИ 16256.16.173 и ПИ
16256.16.223, съгласно представен опорен план, на осн. чл.124а ал.1 и 5 ЗУТ. На осн. чл.124б ал.1 от ЗУТ е взето
решение и за одобряване заданието по чл.125 от ЗУТ обосноваващо необходимостта
от изработването на ПУП и териториалния му обхват.
Също преди това с Решение № ВР-6-ПР/2011г. /л.31-37/ от 14.03.2011г. на *
на **, е взето решение за не се извършва оценка на въздействието върху околната
среда за инвестиционно предложение: Разработване на находище ** за добив на **,
обща площ 24.3 ха, в м.***, в земл. на *** .
Изготвен е ПУП-ПЗ за
промяна на предназначението на земеделски земи /л.38-49/ с изпълнител „Ф.“ СД.
Приложени са застраховка /л.39/, удостоверение за пълна проектантска
правоспособност /л.40/, съдържание /л.41/, такса за копие от кадастрална карта
/л.42/, удостоверение от АГКК-Враца /л.43/, обяснителна записка /л.44-46/,
списък на засегнатите имоти /л.47/, ПУП-ПЗ в М 1:2000 /л.48/ и извадка от кадастрална
карта в М 1:2000 /л.49/.
Проведено е заседание
на ЕСУТ към Община Мездра /л.50-52/ и е взето протоколно решение № 8 по
Протокол № 8/17.08.2022г., за съгласуване на проекта за ПУП-ПЗ за промяна
предназначението на земеделска земя в обхвата на концесионната площ на ** от
находище ** в землището на *** с обхват:
ПИ 16256.15.10, ПИ 16256.15.68, ПИ 16256.15.69, част от ПИ 16256.15.72, ПИ
16256.15.86, ПИ 16256.15.90, ПИ 16256.16.26, част от ПИ 16256.16.50, част от ПИ
16256.16.51, част от ПИ 16256.16.52, ПИ 16256.16.70, ПИ 16256.16.171, ПИ
16256.16.173 и ПИ 16256.16.223. Постановено е проекта да се обяви на основание
чл. 128 ал. 3 от ЗУТ.
За проекта за ПУП-ПЗ
е изготвено Обявление № 63/18.08.2022г. /л.53-54/ съгласно чл.128 ал.3 от ЗУТ.
Изпратени са съобщения до заинтересованите страни /л.55-69/. Съставен е
Констативен Протокол от 06.10.2022г. /л.70/ и съобщение /л.71/. Постъпило е
възражение против проекта от А.Х. /л.72-75/ с приложени документи /л.76-81/.
С протоколно Решение № 2 по
Протокол № 12 от 30.11.2022г. /л.82-85/
на ЕСУТ към Община Мездра е разгледан проекта и възраженията на А.Х. не
са приети, приет е проекта за ПУП-ПЗ и е
предложено на Кмета на Община Мездра да издаде заповед за одобряване на осн.
чл.129 ал.2 от ЗУТ. Уведомен е жалбоподателят /л.86/. Приложени за нотариални
актове /л.87-110/.
Със Заповед № 874 от
08.12.2022г. на Кмета на Община Мездра,
на основание чл. 129 ал. 2 от ЗУТ
е ОДОБРЕН проекта за Подробен устройствен план - план за застрояване /ПУП-ПЗ/ за
промяна предназначението на земеделска земя в обхвата на концесионната площ на **
от находище ** в землището на *** с обхват: ПИ 16256.15.10, ПИ 16256.15.68, ПИ
16256.15.69, част от ПИ 16256.15.72, ПИ 16256.15.86, ПИ 16256.15.90, ПИ
16256.16.26, част от ПИ 16256.16.50, част от ПИ 16256.16.51, част от ПИ 16256.16.52,
ПИ 16256.16.70, ПИ 16256.16.171, ПИ 16256.16.173 и ПИ 16256.16.223, в землището
на ***, общ. ***, обл. ***, с обща площ
67 526.40 кв.м. от които за промяна предназначението 58 305.07 кв.м.
За имотите попаднали в концесионната площ е определена устройствена зона „Тди“
– терен за добив на подземни богатства. Не се предвижда застрояване.
Изготвени са обявление
/л.26-28/ и съобщение /л.25/ за уведомяване за заповедта с изх. №
113/09.12.2022г., като съобщението е изпратено по пощата л.111-112, л.114-121/
на заинтересованите лица. Изготвено е съобщение на осн. чл.18а ал.10 от АПК до заинтересованите
лица /л.122/, изх. № 8/02.02.2023г., което е поставено на таблото за обявление
в сградата на Общинска администрация Мездра за срок от 7 дни и съобщението е
публикувано на интернет страницата на Община Мездра. Съставени са Констативни
Протоколи /КП/ - на 02.02.2023г. /л.123/ и на 24.02.2023. /л.124/.
Съобщението до
жалбоподателя А.Х. е върнато, като непотърсено /л.112/, като с КП от
24.02.2023г. е констатирано, че жалбата на същия е подадена в законоустановения
срок от 02 до 23.02.2023г. вкл. Жалбата е заведена с вх. № ** /л.6-11/ в ***.
Към жалбата са приложени нотариални актове в заверени преписи /л.12-21/.
Допълнително от
ответника - Община Мездра, са представени на съда в заверени преписи –
одобрения ОУПО Мездра /л.185-186/, с
отразен контур на концесионната площ, извадка от текстовата част на ОУПО
Мездра /л.187-189/ и извадка от нормативите за прилагане на ОУПО Мездра
/л.190-194/.
При така установената фактическа
обстановка, съдът намира от правна страна, че жалбата е подадена срещу подлежащ
на съдебно обжалване акт, от лице с правен интерес от обжалването –
жалбоподателя А.Х., заинтересовано лице по смисъла на чл. 131 ал. 1 вр. ал. 2
т. 4 от ЗУТ, като съсобственик на ПИ /поземлен имот/ с идентификатор №
16256.15.85, с площ 6 242 кв.м., „нива“, явяващ се съседен на ПИ с идентификатори №
16256.15.86 и № 16256.15.72, двата имота предмет на ПУП, с предвидена промяна
на предназначението и попадащ в концесионната площ, без съсобствения на
жалбоподателят имот да е в обхвата на изработения ПУП-ПЗ. За собствеността на ПИ
с идентификатор № 16256.15.85, жалб. А.Х.
е представил Нот.актове за собственост, като качеството му на заинтересовано
лице по ЗУТ не се отрича от страна на ответника. Неоснователни се явяват становищата
на ответника и на заинтересованата страна П.Ц., изразена чрез особения
представител * М.Д., че не е налице правен интерес по отношение жалбоподателят,
тъй като същия има само 22/90 ид.части от имота, а заинтересованото лице и
концесионер „Д.“ ЕООД има 50/90 ид.части, и наследниците на П.Г.Е. 18/90
ид.части. При спор между съсобственици, който се явява вещно-правен спор, същия не е предмет на
обсъждане в настоящото производство, тъй като той е подсъден на граждански съд.
Законоустановения
срок за обжалване на заповед за одобряване на ПУП е 14-дневен, регламентиран в
чл. 215 ал. 4 от ЗУТ, както е посочено и в оспорения акт. Жалбоподателят А.Х. е
уведомен за заповедта за одобряване на ПУП по реда на чл.18а ал.10 от АПК, като е подал жалбата на 17.03.2023г., т.е. в законоустановения
срок за обжалване, който е бил от 02 до 23.02.2023г. вкл. Жалбата се
явява процесуално ДОПУСТИМА. Разгледана по същество жалбата се явява НЕОСНОВАТЕЛНА,
като съображенията за това са следните:
Съгласно изричната
разпоредба на чл.168, ал.1 АПК съдът не се ограничава само с обсъждане на
основанията, посочени от оспорващия, а е длъжен, въз основа на представените от
страните доказателства да провери законосъобразността на оспорения
административен акт на всички основания по чл.146 АПК, като съгласно ал. 2 на
същия член съдът следва да обяви нищожността на акта, дори да липсва искане за
това.
Заповед № 874 от
08.12.2022г. на Кмета на Община Мездра за одобряване проекта за Подробен
устройствен план - план за застрояване за промяна предназначението на
земеделска земя в обхвата на концесионната площ на ** от находище ** в
землището на ***, е издадена в съответствие с предоставените на кмета на община
с чл. 129 ал. 2 от ЗУТ и чл.44 ал.1 т.13 от ЗМСМА, правомощия и произнасянето с
оспорения акт е по въпрос от неговата материална и териториална компетентност. Няма
допуснато нарушение по смисъла на разпоредбата на чл.146 т.1 от АПК.
Оспорената заповед е
издадена в изискуемата се писмена форма и съдържа всички необходими реквизити
съгласно чл. 59 ал. 2 от АПК. Посочено е наименованието на органа, който го
издава, наименованието на акта, адресата на акта, фактическите и правните
основания за издаване на акта, разпоредителна част в която се индивидуализират
поземлените имоти предмет на ПУП-ПЗ, посочен е срока за обжалване и пред кой
орган се обжалва. Оспорения акт е
издаден при спазване на установената форма. Не са налице отменителни основания
по чл.146 т.2 от АПК.
Няма допуснати
съществени нарушения на административно-производствените правила по смисъла на
чл.146 т.3 от АПК. С Решение № 495 на Общински Съвет Мездра, по Протокол № 36
от 30.06.2022г е разрешено изработването на ПУП-ПЗ за промяна предназначението
на земеделска земя в обхвата на концесионната площ на ** от находище ** в
землището на ***. Изготвен е ПУП-ПЗ за промяна на предназначението на земеделски
земи с изпълнител „Ф.“ СД. Проведено е заседание на ЕСУТ към Община Мездра и е
взето протоколно решение № 8 по Протокол № 8/17.08.2022г., за съгласуване на
проекта за ПУП-ПЗ за промяна предназначението на процесната земеделска земя.
Проекта е обявен на основание чл. 128
ал. 3 от ЗУТ, за което е изготвено Обявление № 63/18.08.2022г. Изпратени са
съобщения до заинтересованите страни. С Решение № 2 по Протокол № 12 от
30.11.2022г. на ЕСУТ към Община Мездра е разгледан проекта и възраженията на А.Х.
не са приети, приет е проекта за ПУП-ПЗ
и е предложено на Кмета на Община Мездра да издаде заповед за одобряване
на осн. чл.129 ал.2 от ЗУТ. Уведомен е жалбоподателя Х.. Оспорения акт от 08.12.2022г.
е оповестен на страницата на Община Мездра с публикуване на обявление №
113/09.12.2022г. Изпратено е съобщение № 113/09.12.2022г. до заинтересованите лица, по пощата с писма.
Поради неуведомяване по този ред на голяма част от заинтересованите страни е
изготвено съобщение на осн. чл.18а ал.10 от АПК до тях с изх. № 8 / 02.02.2023г.,
което е поставено на таблото за обявление в сградата на Общинска администрация
Мездра за срок от 7 дни и съобщението е публикувано на интернет страницата на
Община Мездра. Съставени са Констативни Протоколи затова и за постъпилите жалби
в срока на съобщението. Неоснователни в тази насока се явяват възраженията на
жалбоподателя, че не е следвало да се пристъпил по реда на чл.18а ал.10 от АПК,
тъй като видно от приложените известия за доставяне, голяма част от писмата със
съобщението до заинтересованите лица са се върнали недоставени. Проекта е
оповестен на страницата на Община Мездра на 12.12.2022г. с публикуване на
съобщението № 113/ 09.12.2022г., както и текстовата и графична част на ПУП-ПЗ (https://www.mezdra.
bg/?p=64622), поради
което неоснователно се явява и възражението на жалбоподателя, че е нарушена
разпоредбата на чл.129 ал.5 от ЗУТ. В административното производство по
издаване на процесната заповед е спазена процедурата за изменение на ПУП
съгласно чл.136 ал.1 вр. чл.134 ал.1-2 от ЗУТ, чл.124а и чл.124б от ЗУТ, чл.128
ал.3 от ЗУТ и чл.129 от ЗУТ. На заинтересованите
лица е било осигурено правото по чл.34 от АПК да участват в адм. производство,
като се запознаят със съответните документи, както и да изразят становище по
доказателствата и да предявят искания.
Не е налице
противоречие с материално-правни разпоредби. Одобрения проект за ПУП-ПЗ не
противоречи на Общия устройствен план /ОУП/ и няма нарушение на чл.103 ал.4 и
чл.104 ал.1 от ЗУТ. Общата
характеристика на характера на ОУП е определена в чл.104 ал.1 от ЗУТ и по своя
характер ОУП се определя, като план даващ обобщена представа за устройствената
политика на планиращия орган по отношение на съответната територия в
средносрочен аспект. Предвижданията на ОУП, когато определят общата структура и
преобладаващото значение на териториите, вида и предназначението на
техническата инфраструктура, опазване на околната среда и обетите на
културно-историческото наследство, за задължителни при изготвянето на ПУП. За
прилагането на ОУП, ЗУТ предвижда изработването на правила и нормативи, които
съгласно чл.104 ал.2 от ЗУТ са неразделна част от него и се одобряват с плана.
С решение № 40 от 20.01.2012г. на Министерски съвет на РБ е предоставена
концесия за добив на подземни богатства – ** от находище ** в обл. ***, общ.
***, ***, за което е съставен акт за изключителна държавна собственост №
1257/18.11.2011г., обн. ДВ бр.8/27.01.2012г. и сключен договор за предоставяне
на концесия за добив на подземни богатства по чл.2 ал.1 т.6 от ЗПБ от
28.02.2012г., със срок на концесията 35 години. Данните за предоставената
концесия са публични и до тях се осигурява достъп чрез интернет от поддържаната
централизирана информационна система на Националния концесионен регистър.
Контура на концесионната площ на находище ** индивидуализирана с координатни
точки от № 1 до № 4 е отразена в действащия ОУП на Община /ОУПО/ Мездра, като
извадка от графичната част на ОУП е приложена от ответника. Съгласно графичната
част на действащия ОУПО Мездра, ПИ се намира в земеделска територия със забрана
за промяна на предназначението за която се прилагат изключенията на чл. 6 ал. 8
от Правилата и нормативите за прилагане на ОУПО Мездра, а именно допустима
промяна на предназначението на поземлени имоти в територии със забрана, за
терени със самостоятелен устройствен режим, съгласно чл.4 ал.2 т.22-28, в
случая т.24 ** . В текстовата част на ОУПО Мездра, т.3.7.16
/стр.182 на плана/, е описан реда и устройствения план с който се допуска
промяна предназначението, а именно ПУП, решение на Общински съвет и провеждане
на съответните процедури. В случая процесния ПУП-ПЗ не противоречи на ОУПО
Мездра.
Неоснователно се
явява и възражението в жалбата, че проекта за ПУП ПЗ не отговаря на
изискванията на Наредба № 8/14.01.2001г. за обема и съдържанието на
устройствените планове, като плана следва да е изработен в мащаб 1:1000 или
1:5000, а е изготвен в мащаб 1:2000. Тези мащаби /1:1000 или 1:5000/ се
изискват при изработване на План за регулация и застрояване на територия с
неурегулирани поземлени имоти и за територии с неприложена първа регулация,
включени в строителните граници по предходен устройствен план. Изработения
ПУ-ПЗ обхваща земеделски имоти, които са
собственост на концесионера, за които е допуснато изработването на ПУП-ПЗ за
промяна на предназначението, съгласно представения опорен план към заданието по чл.125 от ЗУТ. Внесения
ПУП-ПЗ попада в хипотезата на чл.53 ал.1 и ал.3 от Наредба № 8/14.06.2001г. за
обема и съдържанието на устройствените планове, в които разпоредби липсва
конкретно изискване към мащаба в който следва да бъде изработен проекта, а
изработването се определя и обуславя със заданието и приложения към него опорен
план. В случая, заданието с приложения към него опорен план е одобрен от
Общински съвет Мездра, с Решение № 495/30.06.2022г. и е в мащаб 1:2000, в който
мащаб е изработен и процесния ПУП-ПЗ. Не са налице отменителни основания по
чл.146 т.4 от АПК.
Няма и несъответствие
с целта на закона по смисъла на разпоредбата на чл. 146 т. 5 от АПК. Спазени са
всички нормативни изисквания за одобрението на ПУП-ПЗ за промяна
предназначението на земеделска земя в обхвата на концесионната площ на ** от
находище ** в землището на *** с обхват: ПИ 16256.15.10, ПИ 16256.15.68, ПИ
16256.15.69, част от ПИ 16256.15.72, ПИ 16256.15.86, ПИ 16256.15.90, ПИ
16256.16.26, част от ПИ 16256.16.50, част от ПИ 16256.16.51, част от ПИ
16256.16.52, ПИ 16256.16.70, ПИ 16256.16.171, ПИ 16256.16.173 и ПИ
16256.16.223, в землището на ***, общ. ***,
обл. ***, с обща площ 67 526.40 кв.м. от които за промяна предназначението
58 305.07 кв.м. За имотите попаднали в концесионната площ е определена
устройствена зона „Тди“ – терен за добив на подземни богатства, като не се
предвижда застрояване.
По изтъкнатите
съображения настоящият съдебен състав приема, че оспорената заповед е издадена
от компетентен орган, в предписаната от закона форма, при постановяването й не
са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила,
същата е в съответствие с приложимите материално-правни норми и с целта на
закона, поради което жалбата срещу нея
следва да бъде отхвърлена, като неоснователна.
При този изход на
спора претенцията на заинтересованата страна „Д.“ ЕООД *** за присъждане на
направените по делото разноски, своевременно заявена, се явява основателна.
Следва да се осъди жалбоподателят да заплати разноските по делото в размер на
1250 лв. /хиляда двеста и петдесет лева/ на заинтересованата страна, разноски
за адвокатско възнаграждение, за които са приложени съответните документи –
пълномощно /л.162/, справка /л.223/ и договор за процесуално представоителство
/л.224-225/ с потвърждение за плащане /л.226/.
Воден от горното и на
основание чл.172 ал.2 от АПК съдът
Р Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ жалбата на А.Х. ***, против Заповед №
874/08.12.2022 г. на Кмета на Община Мездра, с която е одобрен ПУП - ПЗ, за
промяна предназначението на земеделска земя в обхвата на концесионната площ на **
от находище ** в землището на ***, общ. ***, обл. ***.
ОСЪЖДА А.Х. ***, да заплати на „Д.“ ЕООД ***, разноски по делото – сумата от 1 250 лв.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва, чрез Адм.С-Враца, пред ВЪРХОВЕН
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в 14 /четиринадесет/ - дневен срок от съобщението до
страните, че е изготвено.
АДМ.СЪДИЯ: