Решение по дело №1041/2020 на Районен съд - Добрич

Номер на акта: 260008
Дата: 8 януари 2021 г. (в сила от 6 април 2021 г.)
Съдия: Минка Кирчева
Дело: 20203230201041
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

                                            

 

Гр. Добрич, 08.01.2021г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

Добричкият районен съд, пети съдебен състав, наказателна колегия, в публично съдебно заседание на двадесет и трети ноември две хиляди и двадесета година, в състав:

Председател : Минка Кирчева

 

При участието на секретаря Ирена И., разгледа докладваното от Съдията н.а.х.д. № 1041 по описа на Добричкия районен съд за 2020г. и за да се произнесе, взе следното предвид:

Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по жалба от „ Водоснабдяване и канализация „ АД гр. Добрич, представлявано от Панайот Панайотов – Прокурист срещу Наказателно постановление / НП / № 78/24.08.2020г. издадено от Директора на РЗИ - Добрич, с което на жалбоподателя за нарушение по чл. 7, ал. 1 и ал. 5 от Наредба № 9/2001г. за качеството на водата, предназначена за питейно-битови цели / Наредбата / във р. с чл. 48, ал. 2, т. 2 от Закона за водите / ЗВ /, на основание чл. 200, ал. 1, т. 35 от Закона за водите е наложена „ имуществена санкция „ в размер на 1500лв.

В съдебно заседание жалбата се поддържа  изцяло от редовно упълномощеният процесуален представител на жалбоподателя.

Процесуалния представител на въззиваемата страна пледира НП като законосъобразно и обосновано да се потвърди.

След преценка поотделно и в съвкупност на събрания по делото доказателствен материал, доводите и становищата на страните, Добричкият районен съд намира за установено следното от фактическа и правна страна:

Жалбата е допустима, предвид обстоятелствата, че е подадена от санкционираното лице в законоустановения 7-дневен срок от връчването му на оспорваното НП.

Независимо от основанията, посочени от въззивника съдът подложи на цялостна преценка обжалваното наказателно постановление, какъвто е обхватът на въззивната проверка, при което констатира следното:

АУАН е съставен при условията на чл. 42, ал. 2, пр. 2-ро от ЗАНН от компетентно длъжностно лице в присъствие на двама свидетели - свидетели при съставяне на АУАН, надлежно е връчен и съдържа реквизитите по чл.42 от ЗАНН. НП е издадено в рамките на законоустановения срок по чл.34 ал.3 от ЗАНН, връчено е на нарушителя и съдържа реквизитите по чл.57 от ЗАНН.

От фактическа страна:

На 21.05.2020г. „ ВиК Добрич „ АД предоставило на РЗИ Добрич данни за събиране и анализ на резултатите от провеждания мониторинг на качеството на питейната вода, ведно с попълнена таблица за зоните с недостатъчен мониторинг, съгласно изменение от 2018г. на Наредбата. На 28.05.2020г. Св. Я.И.Б. – главен инспектор в отдел „ДЗИ“ към РЗИ Добрич извършила  документална проверка на представените данни и установила, че в общо за 69 зони на водоснабдяване в Област Добрич, не е бил извършен в пълен обем от страна на жалбоподателя анализ по всички показатели и с необходимата минимална честота на пробовземане, съгласно изискванията на чл. 7 от Наредбата. Констатирала, че не са пробонабирани и анализирани 78 проби по следните показатели: антимон, бензен, бенз / а/пирен, бромати, 1,2-дихлоретан, живак, полициклични ароматни въглеводороди, селен, тетрахлоретен и трихлоретен, трихалометани, тритий, естествен уран, обща индикативна доза, обща бета активност, обща алфа активност, радон и пестициди, разпределени по зони, както следва:

-08.Зона Добрич - 4 бр. проби;

-08.Зона Добрич-запад, 08.Зона Балчик, 08.Зона Албена, 08.Зона Гурково, 08.Зона Оброчище 2 и 08.Зона Каварна - по 2 бр. проби за всяка зона;

08.Зона Стефаново, 08.Зона Одринци, 08.Зона Ведрина, 08.Зона Дулапкулак, 08. Зона Орлова могила, 08. Зона Бенковски, 08.Зона Долина, 08.Зона Лясково, 08.Зона Тянево, 08.Зона Черна, 08.Зона П. Иваново, 08.Зона Коларци, 08.Зона Воднянци, 08.Зона Батово, 08.Зона Оброчище, 08.Зона Прилеп, 08.Зона Рогачево, 08.Зона Кранево, 08.Зона Фиш-фиш, 08.Зона Църква, 08.Зона Оброчище 1, 08.Зона Бобовец, 08.Зона Болата, 08.Зона Горун, 08.Зона Шабла 1, 08.Зона Селце, 08.Зона Гешаново, 08.Зона Зърнево, 08.Зона Орляк, 08.Зона Жегларци, 08.Зона Тервел ЖФК, 08.Зона Тервел, 08.Зона Безмер, 08.Зона П. Савово, 08.Зона Кладенци, 08она Лозенец, 08.Зона Росеново, 08.Зона Могилище, 08.Зона Крупен, 08.Зона Нейково, 08.Зона Било, 08.Зона Белгун, 08.Зона Септемврийци, 08.Зона Кардам, 08.Зона Чернооково, 08.Зона Бежаново, 08.Зона Пастир, 08.Зона Дъбовик, 08.Зона Узово, 08.Зона Добромирци, 08.Зона Росица, 08.Зона Крушари, 08.Зона Телериг, 08.Зона Абрит, 08.Зона Сираково, 08.Зона Калина, 08.Зона Горица, 08.Зона Малина, 08.Зона Дуранкулак, 08.Зона Крапец, 08.Зона Смин и 08.Зона Стожер - по 1 проба за всяка зона.

След приключване на проверката, свидетелката изготвила Протокол от 28.05.2020г., в който описала констатациите и изготвила покана до наказаното лице за съставяне на АУАН.

На 03.06.2020г. образувала процесното административнонаказателно производство, като при условията на чл. 40, ал. 2, пр. 2-ро от ЗАНН съставила АУАН № Ю 000083/2020г. в присъствието на свидетелите П.С.Г. и И.П.М.. С АУАН вменила на жалбоподателя административно нарушение по чл. 7, ал. 1 и ал. 5 от Наредбата във вр. с чл. 48, ал. 2, т. 2 от ЗВ – недостатъчен мониторинг, извършван от жалбоподателя през 2019г.- за това, че в общо за 69 зони на водоснабдяване в Област Добрич, наказаното лице не е извършило в пълен обем анализ по всички показатели и с необходимата минимална честота на пробовземане, съгласно изискванията на чл. 7 от Наредбата. Не са пробонабрани и анализирани 78 проби по следните показатели: антимон, бензен, бенз/а/ пирен, бромати, 1,2-дихлоретан, живак, полициклични ароматни въглеводороди, селен, тетрахлоретен и трихлоретен, трихалометани, тритий, естествен уран, обща индикативна доза, обща бета активност, обща алфа активност, радон и пестициди. АУАН бил надлежно връчен на законен представител на наказаното лице.

Въз основа на акта, за санкциониране на извършителя, на 24.08.2020г. било издадено обжалваното Наказателно постановление № 78 от Директора на РЗИ - Добрич, в обстоятелствената част на което административнонаказващият орган възприел описаната в акта фактическа обстановка. В диспозитива на атакуваното наказателно постановление, за нарушението по чл. 7, ал. 1 и ал. 5  от Наредбата във вр. с чл. 48, ал. 2, т. 2 от ЗВ, на основание чл. 200, ал. 1, т. 35 от ЗВ, на жалбоподателя била наложена „ имуществена санкция „ в размер на 1500лв.

В хода на съдебното производство не се установи различна фактическа обстановка от описаната в АУАН, и издаденото въз основа на него наказателно постановление. Съдът изцяло кредитира показанията на разпитаните в качеството на свидетели Я.И.Б., П.С.Г. и И.П.М., като обективни и непротиворечащи на приложените по делото заверени за вярност копия от писмени доказателства: Протокол от 28.05.2020г., Писмо от „ ВиК Добрич „ АД с рег. № в РЗИ № 25-659/21.05.2020г., Покана за съставяне на АУАН, АУАН № Ю000083/03.06.2020г. и НП № 78/24.08.2020г. на Директора на РЗИ Добрич.

От правна страна:

Разпоредбите на чл. 42, ал. 1, т. 4 от ЗАНН и на чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН регламентират, като задължителен реквизит в АУАН и в НП описание на нарушението. Съгласно обаче разпоредбата на чл. 18, ал. 1 от ЗАНН: „ Когато с едно деяние са извършени няколко административни нарушения или едно и също лице е извършило няколко отделни нарушения, наложените наказания се изтърпяват поотделно за всяко едно от тях.“ Анализът на нормата сочи, че при извършване на няколко нарушения от едно лице следва да бъде налагано наказание за всяко едно нарушение, и тези наказания следва да се изтърпяват поотделно.

В процесния случай жалбоподателят е санкциониран за бездействия в общо 69 зони за водоснабдяване в Област Добрич, находящи се на територията на различни общини. Нито в НП, нито в АУАН е конкретизирано в кои зони, какви проби и по кои показатели е следвало да извърши пробонабиране и анализиране през 2019г. жалбоподателят. В изготвения Протокол от 28.05.2020г. са отразени единствено броя на пробите в съответните зони, като дори не би могло да се и предполага за кои от изброените показатели  се отнасят те. Посочено е единствено, че са 78 на брой.

Настоящият състав приема този подход на АНО за незаконосъобразен, тъй като нарушава правото на наказаното лице да разбере кога, къде и какво точно нарушение/я е извършило, освен това и нарушава основен принцип в административнонаказателния процес – за законоустановеност на административните нарушения и недопустимост на тяхното кумулиране, което опорочава цялото производство и налага отмяната на НП.

Допуснатите процесуални нарушения са от категорията на съществените, тъй като водят до ограничаване правото на защита на жалбоподателя и не могат да бъдат преодолени по реда на чл. 53, ал. 2 от ЗАНН, нито да бъдат отстранени в съдебната фаза на производството.

Така мотивиран съдът приема, че процесното НП, като незаконосъобразно следва да бъде изцяло отменено, поради което и на основание чл. 63 ал. 1 от ЗАНН, съдът

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ НП № 78/24.08.2020г. издадено от Директора на РЗИ - Добрич, с което на „ Водоснабдяване и канализация „ АД гр. Добрич, за нарушение по чл. 7, ал. 1 и ал. 5 от Наредба № 9/2001г. за качеството на водата, предназначена за питейно-битови цели във р. с чл. 48, ал. 2, т. 2 от Закона за водите, на основание чл. 200, ал. 1, т. 35 от Закона за водите е наложена „ имуществена санкция „ в размер на 1500лв.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд гр. Добрич в 14 – дневен срок от уведомяването на страните.

                                                                                     

Председател:                                                                            /М. Кирчева /