Решение по дело №430/2019 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 30
Дата: 29 януари 2020 г. (в сила от 25 февруари 2020 г.)
Съдия: Айгюл Аптула Шефки
Дело: 20197120700430
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр. Кърджали, 29.01.2020 г.

В ИМЕ­ТО НА НА­РО­ДА

Административен съд - Кърджали  в открито заседание на четиринадесети януари  през  две хиляди и двадесета  година в състав:

                                                        СЪДИЯ: АЙГЮЛ ШЕФКИ

при секретаря Мариана Кадиева като разгледа докладваното от съдия Шефки адм. дело  430 по описа на КАС за 2019 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК, във вр. с чл.23, ал.5 от Наредбата за условията и реда за възлагане изпълнението на дейности в горските територии - държавна и общинска собственост, и за ползването на дървесина и недървесни горски продукти /Наредбата/. Образувано е по жалба от «Луна 70» ЕООД, *** против Заповед №260/13.11.2019 г., издадена от директора на ТП – ДГС “Момчилград“, с която, за изпълнител на услугата «Сеч, окастряне, разкройване, извоз до времен склад, кубиране и рампиране на отсечена дървесина от обект №***», е определен участникът «Фортекс» ЕООД, ***. В жалбата се твърди незаконосъобразност на оспорената заповед, поради съществени нарушения на административнопроизводствените правила и противоречие с материалния закон.  Жалбоподателят сочи, че оспорената заповед не съдържа мотиви за декласирането му, в т.ч. и такива, указващи конкретните задължения, установени с влязъл в сила акт на компетентен орган. Иска отмяна на оспорената заповед. 

Ответникът по жалбата – Директор на ТП ДГС “Момчилград“, чрез процесуалния си представител, намира жалбата за неоснователна. Счита, че с подписването и прилагането на декларация - приложение №3 от относимата наредба, жалбоподателят е бил наясно със задължението си, преди сключването на договора,  да удостовери липсата на парични задължения към държавата. Сочи, че от представеното удостоверение от ТД НАП е видно, че жалбоподателят има парични задължения, в размер на *** лв. В тази връзка и предвид разпоредбата на чл.35, ал.9, т.2 от Наредбата, намира оспорената заповед за законосъобразна.

 

Съдът, като взе предвид постъпилата жалба с наведените в нея оплаквания и прецени събраните по делото доказателства, приема за установено следното:

С Решение № 208/1.09.2019 г. постановено по адм.д. №204/2019 г. по описа на АС – Кърджали, е отменена Заповед №108/03.06.2019 г. на директора на ТП – ДГС “Момчилград“, с която е обявено класирането на участниците в конкурс за възлагане на дейности в горски територии-държавна собственост и с предмет: „Сеч, окастряне, разкройване, извоз до временен склад, кубиране и рампиране отсечена дървесина“ в  обекти, включени в територията на ТП ДГС Момчилград, за обект №***, открит със Заповед №***/*** г. на директора на ТП ДГС «Момчилград», а преписката е върната за продължаване на действията по открития конкурс, от фазата на допускане на кандидатите до участие  в конкурса, съобразно указанията по тълкуване и прилагане на закона, дадени в мотивите към решението.

Във връзка с горното решение,  на 11.10.2019 г., комисия, назначена със Заповед №***/*** г., е провела заседание, на което разгледала офертите на кандидатите «Луна 70» ЕООД и «Фортекс» ЕООД,  допуснала до участие и двамата кандидати, като на първо място е класиран участникът «Луна 70» ЕООД, ***. Протоколът на комисията е утвърден от директора на ТП – ДГС “Момчилград“.

Въз основа на горния протокол и на основание чл.23, ал.1, т.1 от Наредбата е издадена  Заповед №***/*** г. на директора на ТП ДГС “Момчилград“, с която е обявено класирането на участниците за обект ***, в открит конкурс, като за изпълнител на горния обект ***, е определен участникът «Луна 70» ЕООД, ***, а участникът Фортекс» ЕООД, ***, е класиран  на второ място.

По делото е приложено и удостоверение за наличие или липса на задължения с изх.***/*** г. , изд. от ТД НАП-Пловдив, офис Кърджали, видно от което, към 06.11.2019 г. «Луна 70» ЕООД, има публични задължения, в размер на *** лв., произтичащи от неплатени вноски за Здравно осигуряване,  Данък върху доходите от трудови и приравнени на тях правоотношения, ДОО и Универсален пенсионен фонд.

С процесната  Заповед №260/13.11.2019 г., издадена от директора на ТП ДГС Момчилград и основана на чл.35, ал.9, т.2 от Наредбата, за изпълнител на услугата „Сеч, окастряне, разкройване, извоз до временен склад, кубиране и рампиране отсечена дървесина“ от обект №***, е определен класираният на второ място участник – «Фортекс» ЕООД. Заповедта е мотивирана с неизпълнение на изискването за липса на парични задължения към държавата.

             С оглед установеното от фактическа страна, след преценка на допустимостта на жалбата, и след като извърши проверка на обжалвания акт по чл. 168, ал. 1 от АПК, съдът прави следните изводи:

Жалбата е подадена срещу индивидуален административен акт, който подлежи на обжалване, в установения от закона срок и от лице, имащо правен интерес от оспорването, поради което е процесуално  допустима.

Разгледана по същество, жалбата е основателна. 

Заповедта е издадена от компетентен орган – директор на ТП на ДГС-Момчилград, упълномощен със Заповед №***/*** г. на директора на Южноцентрално държавно предприятие - Смолян, находяща се в кориците на адм.д.№204/2019 г. по описа на АС-Кърджали.

При преценката за материална законосъобразност на  оспорения акт, съдът констатира неправилно приложение на материалния закон. 

Съгласно разпоредбата на чл. 35, ал.1, ал.9 и ал.10 от приложимата Наредба,  Възложителят сключва писмен договор с участника, определен за изпълнител на дейността. Договор по ал. 1 не се сключва с участник, определен за изпълнител, който: 1. в установения срок не представи документите по ал. 5 или представените документи не отговарят на условията за провеждане на процедурата; 2. има парични задължения към държавата, установени с влязъл в сила акт на компетентен държавен орган /чл.35, ал.9/.  Когато за класирания на първо място и определен за изпълнител участник се установят обстоятелствата по ал. 9, т. 1, възложителят издава заповед, с която определя за изпълнител класирания на второ място /чл.35, ал.10/. Според указаното в последната разпоредба,  заповед за определяне за изпълнител на класирания на второ място участник се издава само в случаите по ал.9, т.1, или, по отношение на участници, които в установения срок не са представили документите по ал. 5 или представените документи не отговарят на условията за провеждане на процедурата. От своя страна, документите визирани в чл.35, ал.5 са такива, доказващи обстоятелствата за техническа и кадрова обезпеченост; внасяне на допълнителна парична сума – в случаите, когато гаранцията за изпълнение надвишава внесената гаранция за участие, или учредена в полза на възложителя банкова гаранция за изпълнение на договора; обстоятелства свързани с осъждането на физическо лице или на лицата, които представляват съответния участник, като документът, удостоверяващ наличието на парични задължения, не е измежду тях. Т.е, неизпълнението на задължението за установяване на обстоятелствата, свързани с наличието или липсата на парични задължения към държавата и към съответното ДП, не е сред хипотезите, посочени в чл.35, ал.10, вр. с ал.9, т.1 от Наредбата, при наличието на които се издава заповед за определяне за изпълнител на класирания на второ място участник.

Същевременно, в чл.24, ал.1, т.6 от Наредбата е предвидено, Възложителят да прекрати открития и електронния конкурс с мотивирана заповед, когато определеният за спечелил конкурса не представи някои от документите по декларираните обстоятелства по чл. 18, ал. 1, т. 3 с изключение на тези по буква "г", като според чл.18, ал.1, т.3 б. „ж“ от наредбата, едно от тези обстоятелства е липсата на парични задължения към държавата и към съответното ДП, установени с влязъл в сила акт на компетентен държавен орган.

От изложеното следва, че установеното от административния орган обстоятелство, касаещо наличие на парични задължения към държавата,  действително е пречка за сключване на договор с участника, определен за изпълнител. В тези случаи обаче, по арг. от чл.35, ал.10, вр. с  ал.9, т.1 и ал.5 от наредбата, не се  издава заповед за определяне за изпълнител на класирания на второ място участник, а следва, на основание чл.24, ал.1, т.6 от Наредбата, да се прекрати открития конкурс, с мотивирана заповед.

По горните съображения, не са налице предпоставките на чл.35, ал.10 от Наредбата за определяне за изпълнител на класирания на второ място участник – „Фортекс“ ЕООД, ***, поради което оспорената заповед е незаконосъобразна и следва да бъде отменена. 

Поради това, че съдът не може да се произнесе по съществото на спора, тъй като действа при условията на чл. 173, ал. 2 от АПК, преписката ще следва да се изпрати на административния орган за произнасяне, съобразно указанията по тълкуване и прилагане на закона, дадени в мотивите към настоящото решение. 

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2  и чл.173, ал.2 от АПК, съдът

                                           Р  Е  Ш  И :

ОТМЕНЯ Заповед №260/13.11.2019 г., издадена от директора на ТП – ДГС “Момчилград“, с която, за изпълнител на услугата «Сеч, окастряне, разкройване, извоз до времен склад, кубиране и рампиране на отсечена дървесина от обект №***», е определен участникът «Фортекс» ЕООД, ***.

ИЗПРАЩА преписката на Директора на ТП ДГС „Момчилград за произнасяне, съобразно указанията по тълкуване и прилагане на закона, дадени в мотивите към настоящото решение.   

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд на РБ, в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

                                                   С Ъ Д И Я :