Решение по дело №583/2022 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 697
Дата: 25 май 2022 г.
Съдия: Веселин Георгиев Белев
Дело: 20227040700583
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 април 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

697

гр.Бургас, 25.05.2022г.

В  ИМЕТО  НА НАРОДА

 

Административен съд Бургас, двадесет и първи състав, в открито заседание на 09 май през две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

СЪДИЯ : Веселин Белев

 

при участието на секретаря Сийка Хардалова, в присъствието на прокурора …………………, като разгледа докладваното от съдия Белев а.д. № 583 по описа на съда за 2022г. и за да се произнесе, взе предвид следното :

 

Производството по делото е по оспорване на индивидуални нормативни актове, по реда на чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс вр. с чл.186 ал.4 от Закона за данък върху добавената стойност.

Жалбоподател е Хаас България ЕООД, ЕИК:*********, с адрес гр.Бургас, ж.к.Славейков, бл.85, вх.Б, ет.1, оф.5. В производството пред съда жалбоподателят участва чрез законния си представител, както и чрез пълномощник – адвокат Д.К.от АК Бургас.

Ответник по жалбата е изпълнителният директор на НАП София. Ответникът взема участие в производството чрез пълномощник – юрисконсулт Г.А..

Предмет на оспорване е заповед  № З-ЦУ-341/10.03.2022г. на ответника, с която е постановен изричен отказ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез работен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“ на Хаас България ЕООД по заявление рег. № BG16RFOP002-2.095-6378.

В жалбата, както и в съдебно заседание, се правят и обосновават оплаквания за издаване на заповедта в нарушение на материалния закон, както и в противоречие с постановено по случая съдебно решение. Иска се отмяна на оспорената заповед като незаконосъобразна, респективно обявяването и за нищожна. Сочат се доказателства.

Ответникът оспорва жалбата. Счита, че не са налице основания за оспорвате, като препраща към мотивите на оспорения акт. Претенцията е за отхвърляне на жалбата и присъждане на разноски. Не се сочат нови доказателства.

За да се произнесе по така поставения за решаване спор между страните съдът се запозна подробно със становищата им, събраните по делото доказателства и като взе предвид приложимите законови разпоредби, прие за установено следното.

Първоначално производството пред административния орган е започнало въз основа на заявление рег. № BG16RFOP002-2.095-6378 на Хаас България ЕООД за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез работен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“. По това заявление органът, след като е събрал необходимите доказателства, се е произнесъл със заповед № З-ЦУ-1058/07.04.2021г., с която е отказал исканата помощ, поради липсата на материалните предпоставки за предоставянето и. Заповедта е била обжалвана в срок от дружеството пред АС Бургас. С влязло в сила на 18.12.2021г. решение № 1669/02.11.2021г. по а.д. № 999/2021г. на АС Бургас е отменена заповед № З-ЦУ-1058/07.04.2021г. на изпълнителния директор на НАП, а преписката е върната на органа за ново разглеждане и произнасяне по искането за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ със задължителни указания по тълкуването и прилагането на закона. Оспорената по настоящото дело заповед  № З-ЦУ-341/10.03.2022г. на ответника е издадена при това ново разглеждане.

При новото разглеждане на преписката не са събирани допълнителни доказателства, поради което фактическата обстановка е идентична с тази при предходното разглеждане на казуса от съда, както следва :

С решение № 947/18.12.2020 година на Министерски съвет (МС), на основание чл. 26б от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 година, и за преодоляване на последиците, е дадено съгласие Министерството на икономиката със средства по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" в размер 156 000 000 лева да обяви процедура на директно предоставяне на помощ, като е определено че НАП е администратор на помощта по мярка "Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки". Посочено е, че целта на процедурата на директно предоставяне е да се осигурят средства за обезпечаване на плащанията към крайните ползватели по мярка "Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки". С решението са одобрени критерии и ред, по които НАП предоставя на микро-, малки и средните предприятия помощта. Като допустими са определени кандидатите, които са юридически лица или еднолични търговци, регистрирани съгласно Търговския закон или Закона за кооперациите, или юридически лица, регистрирани по Закона за юридическите лица с нестопанска цел, не по-късно от 01.10.2020 година, отговарящи на изискванията за микро-, малко или средно предприятие съгласно Закона за малките и средни предприятия и Препоръка на Комисията от 6 май 2003 година относно определението за микро-, малки и средни предприятия (ОВ L 124, 20.5.2003 г., стр. 36) и които са преустановили или ограничили дейността си в резултат на заповед № РД-01-655/ 13.11.2020 година и заповед № РД-01-677/25.11.2020 година на министъра на здравеопазването. Предвидено е подборът на предприятията да се основава на принципа на финансиране, основано на нуждите – в съответствие с основните предизвикателства пред бизнеса/икономиката, като за финансиране ще бъдат предложени заявленията, които съответстват на критериите, по реда на тяхното постъпване, до изчерпване на финансовия ресурс по схемата. Изпълнението на решението е възложено на министъра на икономиката и на Изпълнителния директор на НАП.

На основание чл. 45 ал. 2 от ЗУСЕСИФ, във връзка с постъпило проектно предложение ИСУН № BG16RFOP002-2.094-0006 с наименование "Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки чрез прилагане на схема за подпомагане от Национална агенция за приходите (НАП)" и одобрен от ръководителя на УО на ОПИК оценителен доклад, между Министерство на икономиката (в чиято структура е ГД "Европейски фондове за конкурентоспособност", определена за УО на ОПИК 2014-2020) и НАП е сключен административен договор за директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОПИК 2014-2020, процедура чрез директно предоставяне на подкрепа на оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки, чрез прилагане на схема за подпомагане от НАП. Съгласно условията на договора и приложенията към него, безвъзмездната финансова помощ към крайните ползватели на помощта, които са преустановили или ограничили дейността си в резултат на заповедите на министъра на здравеопазването за въвеждане на временни противоепидемични мерки, се предоставя съобразно условията на "Временна рамка за мерки за държавна помощ в подкрепа на икономиката в условията на сегашния епидемичен взрив от COVID-19" от 19.03.2020 година.

Според утвърдените условия за кандидатстване и условия за изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОПИК 2014-2020, Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 "Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки" по Приоритетна ос 2 "Предприемачество и капацитет за растеж на МСП", Инвестиционен приоритет 2. 2. "Капацитет за растеж на МСП" на ОПИК, целта на процедурата е осигуряване на оборотен капитал за регистрирани в Република България микро, малки и средни предприятия, засегнати от временните противоепидемични мерки, за преодоляване на икономическите последствия, като процедурата е насочена към осигуряване на оперативен капитал за тези предприятия, засегнати от наложените временни противоепидемични мерки със заповеди на министъра на здравеопазването, за справяне с последиците от пандемията COVID-19. Посочено е, че безвъзмездната финансова помощ, предоставяна по схемата, следва да бъде в максимален размер на 20 % от оборота, без ДДС, на засегнатите от заповедите на министъра обекти/дейности за същия календарен период в рамките на периода от 1 март 2019 година до 29 февруари 2020 година, за срок до отпадането на съответното основание за преустановяване на дейността, а в случай че обектите не са извършвали дейност или дейността не е осъществявана през посочения период, за месец октомври 2020 година (приложимо за предприятия, които след 01.01.2020 г. са започнали или възобновили дейност, преустановена с посочените заповеди), за всеки от месеците до отпадане на съответното основание за преустановяване на дейността, като за непълен месец безвъзмездните средства се предоставят пропорционално на дните от месеца, за предприятия с посочените в условията за кандидатстване и условия за изпълнение кодове на основна/допълнителна икономическа дейност, съгласно КИД-2008 на НСИ.

В Условията за кандидатстване са описани и изискванията към кандидатите по процедурата, като съгласно раздел 11 "Допустими кандидати", т. 11. 1 – "Критерии за допустимост на кандидатите", допустими са само кандидатите, които: т. 11.1.1. са юридически лица или еднолични търговци, регистрирани съгласно Търговския закон или Закона за кооперациите или юридически лица, регистрирани съгласно ЗЮЛНС, извършвали съответната икономическа дейност; т. 11.1.2. са регистрирани не по-късно от 01.10.2020 година; т. 11.1.3. отговарят на изискванията за микро-, малко или средно предприятие съгласно Закона за малките и средни предприятия, Препоръка на Комисията от 6 май 2003 г. относно определението за микро-, малки и средни предприятия (ОВ L 124, 20.5.2003 г., стр. 36) и Приложение I на Регламент (ЕС) № 651/ 2014; т. 11.1.4. са преустановили или ограничили дейността си в резултат на посочени заповеди на министъра на здравеопазването в търговските обекти, по отношение на които се заявява подкрепа, а също - да развиват основна или допълнителна икономическа дейност (съгласно данни за 2019 година) в един от посочените кодове/сектори съгласно Класификация на икономическите дейности (КИД – 2008 – Приложение 3 към Условията).

В условията изрично е указано, че допустими по процедурата са единствено кандидати, чиито обекти са засегнатите вследствие на една или повече от посочените заповеди на министъра на здравеопазването, като кодът на икономическата дейност, извършвана в обектите, преустановили/ограничили дейност, също трябва да попада в един от посочените кодове/сектори съгласно КИД – 2008. Кодът на основна/допълнителна икономическа дейност на предприятието-кандидат, следва да бъде посочен в т. 1 "Данни на кандидата", поле "Код на основна/допълнителна икономическа дейност на кандидата" от формуляра за кандидатстване, като кандидатите носят отговорност за правилното му определяне.

Източник/обект на проверка относно кода на икономическа дейност на търговския обект е посоченото от кандидатите във Формуляра за кандидатстване (т. 1 "Данни за кандидата", поле "Код на икономическата дейност, извършвана в обектите, преустановили/ограничили дейност").

Съгласно т. 11.2.2 от Условията за кандидатстване, кандидатите могат да заявяват подкрепа само за основната или допълнителната си икономическа дейност, която попада сред допустимите кодове, изброени в т. 11. 1 от Условията за кандидатстване (съответно засегнатите търговски обекти следва да извършват допустимата основна или допълнителна търговска дейност, която попада сред допустимите кодове, изброени в т. 11. 1 от Условията за кандидатстване).

В указанията за кандидатстване, освен критериите за допустимост, респ. за недопустимост на кандидатите, подробно са разписани допустимите, съответно недопустимите за финансиране дейности; категориите разходи, допустими за финансиране и условията за допустимост на разходите; начина на подаване на заявленията за подкрепа; документите, които следва да бъдат представени др.

Съгласно раздел 21 – "Ред за подбор /административно съответствие и допустимост/ на заявленията за подкрепа", подборът на заявленията се основава на принципа на финансиране, основано на нуждите – съответствие с основните предизвикателства пред бизнеса/икономиката, като за финансиране ще бъдат предложени заявленията, които съответстват на критериите за подбор (оценка на административно съответствие и допустимост на заявленията), до изчерпване на финансовия ресурс по схемата.

На кандидатите е указано, че в случай на установени по време на оценката нередовности, непълноти и/или несъответствия на документите за кандидатстване, на съответния кандидат се изпраща уведомление за установените нередовности, непълноти и/или несъответствия и се определя разумен срок за тяхното отстраняване, който не може да бъде по-кратък от 7 дни.

Предвидено е, че подбор на заявленията ще се извършва съгласно критериите и методологията за подбор на заявленията, посочени в Приложение 2 към условията за кандидатстване и условията за изпълнение, като при извършването на подбора ще се проверява дали заявлението за подкрепа се отнася за обявената схема за набиране на заявления; дали са налице са всички документи, представени и попълнени съгласно изискванията, посочени в т. 24 от условията за кандидатстване и условията за изпълнение и дали въз основа на Формуляра за кандидатстване и представените документи е налице съответствие на кандидатите и заявлението за подкрепа с критериите за подбор (административно съответствие и допустимост), посочени в Условията за кандидатстване и условията за изпълнение и дали кандидатите отговарят на изискванията за крайните ползватели.

Съгласно одобрените условия за кандидатстване и условия за изпълнение (раздел 27 "Допълнителна информация"), НАП взема мотивирано решение за отказ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ в следните случаи:

1. за всяко заявление за подкрепа, което не отговаря на изискванията за подкрепа;

2. за заявления за подкрепа, при които се предвижда финансиране в нарушение на чл. 4, ал. 4 на ЗУСЕСИФ;

3. на кандидат, който не отговаря на изискванията за краен ползвател или не е представил в срок доказателства за това;

4. за заявления за подкрепа, при които държавната помощ е недопустима и

5. за заявления за подкрепа при декларирани данни, които не се потвърждават от извършените служебни проверки и в резултат от установеното несъответствие кандидатите не отговарят на изискванията на условията за кандидатстване.

      В утвърдените критерии и методология за оценка на проектни предложения по ОПИК 2014-2020, Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095, (Приложение № 2 към условията за кандидатстване и условията за изпълнение), са разписани критериите, по които се извършва проверка дали кандидатът, съответно -  заявеното искане за подпомагане, отговарят на изискванията, предвидени в условията за подпомагане, както и източниците на информация за тази проверка.

      Жалбоподателят в настоящото производство – "Хаас България" ЕООД - Бургас, е кандидатствал за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по процесната Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 "Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки", с подадено на 18.01.2021 година, чрез Информационната система за управление и наблюдение на Структурните инструменти на ЕС в България (ИСУН 2020), проектно предложение рег. № BG16RFOP002-2.095-6378.

      С подаденото заявление е кандидатствано за безвъзмездно финансово подпомагане по процедура "Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки", за преустановил/ограничил дейността си обект – бензиностанция в град Шабла, улица „Добруджа“ № 66, КИД 47.3.

      В подадения формуляр за кандидатстване в т. I "Данни за кандидата", в поле "Основна икономическа дейност на кандидата" е посочено "Търговия на дребно с автомобилни горива и смазочни материали" с код 47. 3.

      В същия формуляр, в полето "КИД, извършвана в обектите, преустановили/ ограничили дейност, за която се иска предоставяне на БФП в размер на 10 % от реализирания в тях оборот", е посочен отново същия код.

      Към заявлението са приложени изискуемите декларации.

          На 09.02.2021 година на кандидата е извършена проверка от служители на НАП. Проверката е извършена в търговския обект – бензиностанция в град Шабла – за чиито оборот от страна на дружеството е заявено, че е пострадал от въведените противоепидемични мерки. При проверката е констатирано, че бензиностанцията упражнява дейност с работно време – всеки ден от 09:00 часа до 19:00 часа, като има и едно лице, назначено по трудов договор. За резултатите от извършената проверка е съставен протокол № 0433817/09.02.2021 година.

          На 07.04.2021 година, след като се е запознал с резултатите от проверката, изпълнителният директор на НАП е издал заповедта, обжалвана в настоящото производство. В мотивната част на заповедта е посочено, че кандидатът „Хаас България“ ЕООД не отговаря на едно от условията по т. 11.1 „Критерии за допустимост на кандидатите“, защото съгласно т. 4, кандидатите трябва да са преустановили или ограничили дейността си в резултат на заповед № РД-01-626/27.10.2020 година, заповед № РД-01-655/13.11.2020 година, заповед № РД-01-677/25.11.2020 година  и заповед № РД-01-718/18.12.2020 година на министъра на здравеопазването в търговските обекти, по отношение на които се заявява подкрепа, и се развиват основна и допълнителна икономическа дейност (съгласно данни за 2019 година) в един от кодовете, посочени в т. 4. Ответникът е приел, че кодът на дейност, посочен от дружеството – кандидат за помощта, е в обхвата на предвидените за подпомагане, но не е изпълнено „условието дейността на обектите да е преустановена в резултат на посочените по – горе заповеди на министъра на здравеопазването“ (лист 17).

          В съдебното производство – в съответствие с указанията на съда по разпределяне на доказателствената тежест между страните, за опровергаване  на отрицателния факт, твърдян от ответника – че не е изпълнено условие за подпомагане – жалбоподателят е представил копия от уведомления за приемане на справки - декларации по ЗДДС, ведно с дневниците за покупките и продажбите на дружеството за 2019 година и 2020 година. Уведомленията не са оспорени от ответника и са надлежно приети като доказателства. Те са представени по двойки – за съответните месеци на 2019 година и 2020 годна:

          - за октомври 2019 година от дружеството е деклариран 59 315,12 лева оборот за облагане, а за същия месец на 2020 година – 47136,58 лева;

          - за ноември 2019 година е деклариран оборот в размер на 51 520,74 лева, а за ноември 2020 година – 41 028,35 лева;

          - за декември 2019 година е деклариран оборот в размер на 62 989,59 лева, а за декември 2020 година – оборот от 27 557,82 лева;

          - за януари 2020 година декларираният оборот е 65 493,81 лева, а за януари 2021 година оборотът е 24 048,26 лева;

          - за февруари 2020 година оборотът, заявен от търговеца пред НАП, е 67 431,18 лева, докато за февруари 2021 година – 32 156,27 лева;

          - за март 2020 година оборотът на дружеството е 44 450,82 лева, докато за март 2021 година оборотът е 36 294,29 лева.

          Представени са и заповедите на министъра на здравеопазването, от чието действие се твърди намаляване на дейността от търговския обект на дружеството.

При така установените факти съдът прие следните правни изводи.

Обжалваната заповед е издадена от компетентен орган – изпълнителния директор на НАП. Съгласно чл.10 ал.1 т.18 от ЗНАП във връзка с т.3 и т.4 от решение № 947/18.12.2020г. на МС за даване на съгласие на Министерството на икономиката по линия на ОПИК 2014 - 2020г. да обяви процедура на директно предоставяне с разпределящ -  Националната агенция за приходите, за целите на изпълнение на мярка "Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки", във връзка с чл. 26б от ЗМДВИП, именно изпълнителният директор на НАП, като неин представляващ орган, е компетентен да се произнесе по същество по подаденото от жалбоподателя заявление за подпомагане. Не е налице основание за оспорване по чл.146 т.1 от АПК.

Заповедта е издадена в писмена форма и съдържа реквизитите по чл. 59 ал. 2 от АПК. Не е налице основание за оспорване по чл.146 т.2 от АПК.

Заповедта е издадена при допуснато съществено процесуално нарушение и в противоречие с приложима материална разпоредба – основания за оспорване по чл.146 т.3 и 4 от АПК.

При предходното разглеждане на случая съдът е приел в мотивите си, че от материалноправна гледна точка спрямо жалбоподателя е налице втората хипотеза на приложимата т.11.1.4 от Условията, т.е. дружеството, при установените по преписката и по делото обстоятелства, има право да получи от държавата търсените безвъзмездни средства по чл.26б ал.1 от ЗМДВИП. Затова с решението си съдът е отменил отказа на компетентния орган и е върнал преписката за ново произнасяне.

При новото разглеждане на случая за органа е било задължително процесуалното правило на чл.173 ал.2 от АПК – дадените от съда указания по тълкуването и прилагането на закона са задължителни. В нарушение на тази разпоредба органът в мотивите на акта си е изложил съображения, че не са налице материалните предпоставки, съответстващи на втората хипотеза на приложимата т.11.1.4 от Условията, т.е. дружеството, при установените по преписката и по делото обстоятелства, няма право да получи от държавата търсените безвъзмездни средства по чл.26б ал.1 от ЗМДВИП. С тези мотиви органът е развил доводи, според които влязлото в сила съдебно решение е неправилно и поради това не следва да се съобрази с него – нещо, което няма право. Затова оспорената по настоящото дело заповед е нищожна на основание чл.177 ал.2 изр.1 от АПК. По повод подадената в срок жалба съдът следва да обяви нищожността и да върне отново преписката на органа за ново произнасяне, при съобразяване с дадените указания.

По повод направеното от жалбоподателя искане и на основание чл.143 ал.1 от АПК ответната страна следва да заплати на жалбоподателя разноските по делото, съобразно представения списък по чл.80 от ГПК.

Мотивиран от изложеното Административен съд Бургас

 

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОБЯВЯВА НИЩОЖНОСТТА на заповед  № З-ЦУ-341/10.03.2022г. на изпълнителния директор на НАП, по жалба на Хаас България ЕООД, ЕИК:*********, с адрес гр.Бургас, ж.к.Славейков, бл.85, вх.Б, ет.1, оф.5.

ВРЪЩА ПРЕПИСКАТА на изпълнителния директор на НАП за ново произнасяне, съобразно дадените от съда указания по тълкуването и прилагането на закона, в 14-дневен срок от влизане в сила на това решение.

ОСЪЖДА Национална агенция по приходите да заплати на Хаас България ЕООД 200лв. разноски по делото.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд, чрез Административен съд Бургас, в 14-дневен срок от връчване на преписа.

 

 

                                СЪДИЯ :