Решение по дело №12/2021 на Районен съд - Царево

Номер на акта: 260048
Дата: 2 април 2021 г. (в сила от 22 април 2021 г.)
Съдия: Мария Атанасова Москова
Дело: 20212180200012
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 януари 2021 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е 

 

 

                                             02.04.2021г.                   гр.Царево

 

В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

Царевският районен съд                                                   наказателен състав

На тридесет и първи март                        две хиляди двадесет и първа година

В публичното заседание в следния състав:

                                                    Председател: Мария Москова

секретар Нели Стоянова,

като разгледа докладваното от съдия Москова НАХД № 12/2021г. по описа на РС-Царево, за да се произнесе взе предвид следното :

 

Производство по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН.

Образувано е по жалба на „Анигс” – ЕООД *********, със седалище и адрес на управление: гр.Царево, ул.“Милин камък” №38, чрез адв.С. срещу Наказателно постановление № 538097-F 568708/ 15.10.2020г. на Началника на Отдел „Оперативни дейности" - Бургас в ЦУ на НАП, с което за нарушение на чл.33 ал.1 от Наредба Н-18/13.12.2006г. на МФ във вр. с чл.118 ал.4 от ЗДДС на търговеца е наложена имуществена санкция в размер на 2000лв. на основание чл.185 ал.2 изр.2 вр.чл.185 ал.1 от ЗДДС. В жалбата се навеждат доводи за неправилност и незаконосъобразност на обжалваното НП, чиято отмяна се иска, алтернативно се иска намаляване размера на имуществената санкция.

В с.з., за жалбоподателя, редовно призован, се явява адв.С., който поддържа жалбата.

За въззиваемата страна, редовно призована, се явява надлежно упълномощен процесуален представител – гл.ю.к.А., който моли НП да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно. Претендира разноски.

Съдът като съобрази становищата на страните и събраните по делото доказателства прие за установено от фактическа страна следното:

На 02.09.2020г., в 17:12 часа служителите на НАП – св.М. и Д. извършили проверка в търговски обект по смисъла на пар.1 т.41 от ПР на ЗДДС – магазин плод и зеленчук, находящ се в гр. Царево, ул. „Милин Камък“ №38 и стопанисван от  „Анигс” – ЕООД *********. При проверката е установено, че в търговският обект има монтирано и въведено в експлоатация, свързано дистанционно с НАП и работещо към момента на проверката, фискално устройство модел „TREMOL S-KL-V2", с индив. номер „50070938" и фискална памет ZK064911. При проверката на дневен финансов „X“ отчет, с номер № 061644/02.09.2020 г. е установена разчетената касова наличност от ФУ е в размер на 200.23 лв.,  „служебно въведени" суми в размер на 50.00 лева и „служебно изведени" суми от ФУ са в размер на 0,00 лв., „ПОС – терминални плащания“ суми във ФУ са в размер на 70.70лв. Фактическата касова наличност в търговският обект е установена в размер на 419.95 лв., съгласно изготвен опис на паричните средства в касата, с дата 02.09.2020г., съгласно  опис, изготвен от присъствалия на проверката Г.И.П. с ЕГН ********** - управител. Констатирана е положителна разлика на паричните средства в размер на 219.72 лв., която представлява промяна на касовата наличност и не е отразена във фискалното устройство посредством функцията „служебно въведени“ суми. Фискалното устройство притежава и са активни функциите „служебно въведени" суми и „служебно изведени" суми, видно от отпечатания дневен финансов отчет. Констатациите от проверката са обективирани в Протокол за извършена проверка cep. А № 0038039/02.09.2020г. На 06.09.2020г. св.М. съставил против дружеството Акт за установяване на административно нарушение с бланков № F568708 от 06.09.2020г., като приел, че същият не е изпълнил задължението си, извън случаите на продажби, да отбележи всяка промяна на касова наличност на ФУ, чрез операциите "служебно въведени" суми, с което е нарушил  разпоредбата на чл. 33, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.06г. на МФ във връзка с чл.118 ал.4 от ЗДДС.   Препис от акта е връчен на едноличния търговец и  подписан без възражения.

         Въз основа на така съставения АУАН и след преценка на материалите по АНП било издадено и обжалваното НП, в което нарушението е описано по същия начин и е дадена същата правна квалификация – нарушение по чл.33 ал.1 от Наредба Н-18/13.12.2006г. на МФ във вр. с чл.118 ал.4 от ЗДДС, за което на дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 2000лв. на основание чл. 185  ал.2 изр.2 вр.чл.185 ал.1 от ЗДДС.

Препис от НП е връчен на дружеството на 26.10.2020г. видно от инкорпорираната в НП разписка, а жалбата е депозирана в ТД на НАП на 02.11.2020г., видно от  входящия номер.

Гореописаната фактическа обстановка съдът възприе въз основа на приетите по делото писмени доказателства и същата не се оспорва от дружеството-жалбоподател.

При така установената фактическа обстановка съдът намира, че жалба е процесуално допустима, както от гледна точка на срока за обжалване, така и от гледна точка на подателят й, който е активно легитимирано лице с правен интерес да обжалва НП и да инициира съдебен контрол за законосъобразност. Разгледана по същество жалбата е частично основателна по следните съображения:

При съставянето на акта и при издаването на наказателното постановление не са допуснати съществени процесуални нарушения. Актът за установяване на административно нарушение и атакуваното наказателно постановление са  издадени при спазване на процедурата, предвидена в ЗАНН. АУАН и наказателното постановление съдържат изискваните в чл.42 и чл.57, ал.1 от ЗАНН реквизити. Както в акта, така и в наказателното постановление пълно и точно е описано нарушението, датата и мястото на извършване, обстоятелствата, при които е било извършено и законовата разпоредба, която е нарушена. Не са налице формални предпоставки за отмяна на НП, тъй като при реализирането на административно наказателната отговорност на жалбоподателя не са били допуснати съществени процесуални нарушения, които да водят до опорочаване на производството.

От фактическа страна в НП е посочено, че при проверката в стопанисвания от жалбоподателя търговски обект е констатирано необосновано различие при сравнение на данните от наличното в обекта ФУ и наличните суми в касата на обекта, като разликата от 219.72 лв. на наличната сума в каса е в повече от данните по направените записи във ФУ  и че тази сума не е регистрирана чрез операцията „служебно въведени“ пари в касата, като от правна страна е посочено, че е нарушена разпоредбата на  чл.33, ал.1 от Наредба № Н-18/13.12.2006г. на МФ вр. чл.118, ал.4 от ЗДДС. При тези факти, дружеството е санкционирано на основание чл.185, ал.2 изр-2 вр.чл.185 ал.1 от ЗДДС за нарушение на чл.33, ал.1 от Наредба № Н-18/13.12.2006г. на МФ

Съгласно разпоредбата на чл.33, ал.1 от Наредба № Н-18/13.12.2006г. на МФ, търговецът е длъжен  извън случаите на продажби да  регистрират всяка промяна на касовата наличност (начална сума, въвеждане и извеждане на пари във и извън касата) на ФУ чрез операциите „служебно въведени” или „служебно изведени” суми, т.е. посочената разпоредба изключва случаите на продажба. В настоящия случай се установи безспорно, че  разликата от 219.72 лв. в повече е извън случаите на продажба и се дължи на невъвеждане на суми в касата с функцията „служебно въведени суми“, макар фискалното устройство да е разполагало с такава функция.

Дружеството е наказано на основание чл.185, ал.2 изр.2 вр.чл.185 ал.1 от ЗДДС, съгласно която на лице, нарушило реда и начина за одобряване на типа, регистриране или въвеждане/извеждане във/от експлоатация, или отчитане, или сервизно обслужване на фискалните устройства или не изпълнява изискванията за дистанционна връзка с Националната агенция за приходите, когато нарушението не води до неотразяване на приходи, се налага глоба - за физическите лица, които не са търговци, в размер от 100 до 500 лв., или с имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер от 500 до 2000 лв. , която се явява правилната санкционна норма  с оглед на установените факти и обстоятелства, че разлика от 249,30 лв.  в повече се дължи на невъвеждане на суми в касата с функцията „служебно въведени суми“, макар фискалното устройство да е разполагало с такава функция, поради което случаят спада към тези извън случаите на продажба и установеното нарушение не води до неотразяване на приходи. 

В случая разпоредбата на чл.28 от ЗАНН е неприложима доколкото няма данни констатираното нарушение да се отличава с по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с  другите нарушения от този вид, поради което възраженията в тази насока на защитата са неоснователни.

АНО правилно е определил и административното наказание – имуществена санкция с оглед на факта, че нарушителят е юридическо лице, но  неправилно е определил размера на същата, а именно : в размер на 2000 лева, определяйки я необосновано високо над минималния размер, посочен в закона. Доколкото по делото няма данни дружеството да е било наказвано с влезли в сила наказателни постановления за други нарушения по ЗДДС, то настоящето нарушение следва да се счита за първо такова. Ето защо съдът намира, че в санкционната част НП следва да бъде изменено, като имуществената санкция следва да бъде намалена на 500 лева,  което наказание е подходящо за постигане на целите на административните наказания, визирани в разпоредбата на чл.12 от ЗАНН и за осъществяване функциите на административното наказание, свързани със специалната и генерална превенция.

С оглед изхода на делото и въз основа на направено от АНО искане за присъждане на разноски, съдът намира, че в полза на АНО  следва да се присъдят разноски в размер на 50.00 лева за юрисконсултско възнаграждение.

Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

 

Р  Е  Ш И  :

           

ИЗМЕНЯ Наказателно постановление № 538097-F 568708/ 15.10.2020г. на Началника на Отдел „Оперативни дейности" - Бургас в ЦУ на НАП, с което на „Анигс” – ЕООД *********, със седалище и адрес на управление: гр.Царево, ул.“Милин камък” №38, за нарушение на чл.33 ал.1 от Наредба Н-18/13.12.2006г. на МФ във вр. с чл.118 ал.4 от ЗДДС е наложена имуществена санкция в размер на 2000лв. на основание чл.185 ал.2 изр.2 вр.чл.185 ал.1 от ЗДДС, като НАМАЛЯ имуществената санкция на 500 /петстотин/ лева.

ОСЪЖДА „Анигс” – ЕООД *********, със седалище и адрес на управление: гр.Царево, ул.“Милин камък” №38, ДА ЗАПЛАТИ на НАП сумата в размер на 50.00 /петдесет/ лева, представляваща разноски по делото.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване чрез РС-Царево по реда на АПК на основанията предвидени в НПК пред Административен съд-Бургас в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

                                   

 

  РАЙОНЕН СЪДИЯ: