Решение по дело №725/2022 на Районен съд - Видин

Номер на акта: 291
Дата: 23 март 2023 г.
Съдия: Даниел Нинов Димитров
Дело: 20221320100725
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 20 април 2022 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 291
гр. Видин, 23.03.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВИДИН, I СЪСТАВ ГО, в публично заседание на
двадесет и трети февруари през две хиляди двадесет и трета година в следния
състав:
Председател:Даниел Н. Димитров
при участието на секретаря СЛАВИНА Ж. СЛАВЧЕВА
като разгледа докладваното от Даниел Н. Димитров Гражданско дело №
20221320100725 по описа за 2022 година
Производството по настоящото дело е образувано по предявени от
„Йеттел България” ЕАД /с предишно наименование „Теленор България“/,
ЕИК **********, със седалище и адрес на управление: гр. София, ж.к.
„Младост 4“, Бизнес парк София, сграда 6, против Г. К. Г. ,ЕГН ********** ,
с адрес: гр.************ установителни искове по реда на чл. 422 от ГПК,
във връзка с чл. 415 от ГПК, във връзка с чл. 79 от ЗЗД и чл. 92 от ЗЗД.
Твърди се, че Между ответника и ищеца са сключени следните
договори за предоставяне на услуги:
1. Договор за мобилни услуги № ********* и Договор за лизинг от
08.10.2016г. Съгласно договора за мобилни услуги на клиента са
предоставени мобилен телефонен номер ************* и мобилен телефонен
апарат ALCATEL POP 4 Silver. Предоставянето на устройството е уредено от
страните в отделен договор за лизинг, съгласно който общата цена на
лизинговата вещ е 117.27 лв. с вкл. ДДС. За ползването й, на основание чл. 3,
ал. 1 от договора за лизинг, лизингополучателят се задължава да извърши
една първоначална лизингова вноска в размер на 60.00 лв. с вкл. ДДС,
платима към датата на сключването на договора, както и двадесет и три
1
месечни лизингови вноски в размер на 2.49 лв. с вкл. ДДС всяка, като е
предвидено те да се фактурират заедно с месечните сметки за ползваните през
отчетните периоди мобилни услуги чрез номера.
2. Договор за мобилни услуги № ********* от 19.12.2016 г. Съгласно
договора на клиента е предоставен мобилен номер **************, със
стандартна месечна абонаментна такса 60.99 лв. с вкл. ДДС или 50.82 лв.
без вкл. ДДС, като за срока на договора е предвидена промоционална
месечна абонаментна такса в размер на 40.99 лв. с вкл. ДДС или 34.16 лв.
без вкл. ДДС.
3. Допълнително споразумение № ********* към договор за
мобилни/фиксирани услуги от 29.03.2017г. Съгласно допълнителното
споразумение за мобилен номер ************* влиза в сила нов
абонаментен план, със стандартна месечна абонаментна такса 60.99 лв. с
вкл. ДДС или 50.82 лв. без вкл. ДДС, като за срока на договора е
предвидена промоционална месечна абонаментна такса в размер на 40.99
лв. с вкл. ДДС или 34.16 лв. без вкл. ДДС.
Поддържа се, че към периода на издаване на процесиите фактури,
спрямо ползваните от ответника мобилни номера и устройство на лизинг, са
приложени следните условия:
за мобилен номер ************* - условията, договорени в Договор за
мобилни услуги № ********* от 08.10.2016г., изм. с Допълнително
споразумение № ********* към договор за мобилни/фиксирани услуги
от 29.03.2017г.;
за мобилен телефонен апарат ALCATEL POP 4 Silver - условията,
договорени в Договор за лизинг от 08.10.2016г.;
за мобилен номер ************** - условията, договорени в Договор за
мобилни услуги № ********* от 19.12.2016г.
Сочи се, че ответникът не е изпълнил свои парични задължения,
начислени му в 3 бр. фактури, издадени в периода м. април 2017 г. - м. юли
2017 г. Във всяка от фактурите са начислени вземания на мобилния оператор,
произтичащи от различни договори, сключени между него и потребителя.
Излага се, че фактура № **********/20.04.2017г. е издадена за отчетния
период 20/03/2017-19/04/2017 г. и включва следните задължения на клиента
за посочения период: за мобилен номер ************** месечна абонаментна
2
такса 34.16 лв., Роуминг таксуване (общо) 6.54 лв. и Услуги с добавена
стойност (SMS) 0.60 лв., които са в общ размер на 41.30 лв. без ДДС - 49.56
лв. с вкл. ДДС, за мобилен номер ************* месечна абонаментна такса
40.08 лв., Роуминг Roam&Surf 6.66 лв., Еднократна такса 8.33 лв., други
услуги с добавена стойност 5.83 лв., разговори към „Грижа за клиента“ 0.12
лв. и Роуминг таксуване (общо) 216.36 лв., които са в общ размер на 277.38
лв. без ДДС - 332.86 лв. с вкл. ДДС, лизингова вноска за мобилен телефонен
апарат ALCATEL POP 4 Silver - 2.49 лв. с вкл. ДДС. Общата сума начислена
във фактурата, е 384.91 лв., като след приспадане на надвнесено плащане на
задължение от предходен отчетен период в размер на 168.64 лв., се излага, че
претендираната сума по фактурата е 216.27 лв.
Фактура № **********/20.05.2017г. е издадена за отчетния период
20/04/2017-19/05/2017г. и включва следните задължения на клиента за
посочения период: за мобилен номер ************** месечна абонаментна
такса 34.16 лв. и Роуминг таксуване (общо) 0.50 лв., които са в общ размер на
34.66 лв. без ДДС - 41.59 лв. с вкл. ДДС, за мобилен номер *************
месечна абонаментна такса 34.16 лв., Други услуги с добавена стойност 5.83
лв., Разговори към „Грижа за клиента“ 0.04 лв. и Роуминг таксуване (общо)
2.27 лв., които са в общ размер на 42.30 лв. без ДДС - 50.76 лв. с вкл. ДДС,
лизингова вноска за мобилен телефонен апарат ALCATEL POP 4 Silver - 2.49
лв. с вкл. ДДС. Поддържа се, че общата сума, начислена във фактурата, е
94.84 лв.
Твърди се, че след предсрочното прекратяване на договорите за
мобилни услуги, сключени между ищеца и ответника, при условията на които
са ползвани процесиите номера ************** и *************, по вина на
потребителя поради изпадането му в забава, операторът е издал фактура №
**********/20.07.2017г., включваща задължение за заплащане на неустойки
за предсрочното им прекратяване в общ размер на 304.98 лв., както и
предсрочно изискуем остатък от лизингови вноски за предоставеното с
договора за лизинг мобилно устройство ALCATEL POP 4 Silver в общ размер
на 37.35 лв. с вкл. ДДС.
Излага се, че размерът и основанието за възникване на задължението за
неустойка при предсрочно (за номер ************** преди 19.12.2018г., за
номер ************* преди 29.03.2019г.) прекратяване на договорите за
3
мобилни услуги, по вина или инициатива на потребителя, са уредени от
страните в изрични клаузи с идентично съдържание от съответните договори,
а именно: за номер ************** в т. 11 от Договор за мобилни услуги №
********* от 19.12.2016г., за номер ************* в р. 3, т. 4 от
Допълнително споразумение № ********* към договор за
мобилни/фиксирани услуги от 29.03.2017г.
Поддържа се, че предвид обстоятелството, че прекратяването на
правоотношенията е настъпило след 11.01.2018 г., размерът на дължимите
неустойки е определен в съответствие с условията на чл. 1.2, във вр. чл. 1.1 от
Спогодба от 11.01.2018 г. между Комисия за защита на потребителите и
„Теленор България“ ЕАД по гр.д. 15539/2014 г. и гр.д. 16476/2014 г. на
Софийски градски съд, приложими и при прекратяване на договори за
мобилни услуги, сключени преди посочената дата. Съгласно посочения
документ вземанията за неустойки следва да се формират като сбор от не
повече от 3 стандартни месечни абонаментни такси без ДДС, с добавени: 1)
част от стойността на ползваните отстъпки от месечните абонаментни
планове, съответстваща на оставащия срок до края на договора (в случай че
такива отстъпки са уговорени от страните); 2) част от стойността на
отстъпките за предоставени на потребителя устройства, съответстваща на
оставащия срок от прекратяването до края на договора за мобилни услуги (в
случай че такива устройства са били предоставени на лизинг или срещу
заплащане в брой).
Сочи се, че в съответствие с така уговореното между страните, размерът
на неустойката за номер ************** е в размер на 152.49 лв. Сумата
представлява сбор от три стандартни месечни абонаментни такси за номера
без вкл. ДДС (по 50.82 лв. всяка), ведно с добавена част от стойността на
ползваните отстъпки от месечния абонаментен план, съответстваща на
оставащия срок до края на договора.
Твърди се, че размерът на неустойката за номер ************* е 152.49
лв. Сумата представлява сбор от три стандартни месечни абонаментни такси
за номера без вкл. ДДС (по 50.82 лв. всяка), ведно с добавена част от
стойността на ползваните отстъпки от месечния абонаментен план,
съответстваща на оставащия срок до края на договора.
Посочва се, че настъпването на предсрочната изискуемост на
4
неначислените лизингови вноски е уредено в чл. 12 от Общите условия на
оператора за договорите за лизинг, като предпоставка за упражняването на
това право е неизпълнението на паричните задължения на лизингополучателя,
в т.ч. по свързаните договори за мобилни услуги. Отбелязва се, че
настъпването на предсрочната изискуемост на остатъка от цената на
лизинговата вещ не е обвързано с разваляне на договора за лизинг и не е
довело до никакви допълнителни задължения за лизингополучателя по
договора за лизинг, тъй като в който и момент след възникването му да е било
реализирано това право на лизингодателя, начислената сума е щяла да
представлява механичен сбор от лизинговите вноски, дължими до изтичането
на договора. Доколкото устройството не е било върнато, цената му не е била
напълно изплатена и не са предприемани действия по разваляне на договора
за лизинг (на основание чл. 10 от Общите условия), вкл. и от
лизингополучателя, следва да се отбележи, че договорът е запазил
първоначално уговорения си срок на действие.
Излага се, че за мобилно устройство ALCATEL POP 4 Silver предсрочно
изискуемият остатък от лизингови вноски е в общ размер 37.35 лв. с вкл.
ДДС, равняващ се на петнадесет неначислени лизингови вноски. Общата сума
начислена във фактурата, е 342.33 лв.
Посочва се, че общата стойност на неизплатените парични задължения
на ответника спрямо ищеца по издадените фактури към сключените между
тях договори, описани по-горе, е в размер на 653,44 (шестстотин петдесет и
три лева и четиридесет и четири стотинки) лева.
Твърди се, че изискуемостта на вземанията на ищеца по всяка от
фактурите е настъпвала петнадесет дни след издаването й.
Поддържа се, че поради липсата на действия на ответника, насочени
към изпълнение на паричните му задължения, от страна на ищеца е
депозирано заявление по чл. 410 от ГПК до Районен съд - Видин, въз основа
на което е образувано ч.гр.д. № 649/2019 г. и е издадена заповед за
изпълнение на парично задължение за заявените суми.
Иска се от Съда да постанови решение, с което да приеме за установено
съществуването на вземането на ищеца по издадената заповед за изпълнение
на парично задължение по ч.гр.д. № 649/2019 г. по описа на Районен съд -
Видин, против длъжника-ответник за следните суми,а именно :
5
-653,44 (шестстотин петдесет и три лева и четиридесет и четири
стотинки) лева, явяваща се сбор от задълженията по фактура №
**********/20.04.2017 г., фактура № **********/20.05.2017 г. и фактура №
**********/20.07.2017 г., ведно със законната лихва върху вземанията,
считано от подаване на заявлението за издаване на заповед за изпълнение до
окончателното изплащане на вземането.
Претендират се и направените в исковото и в заповедното производство
разноски.
В срока по чл. 131 от ГПК от назначения особен представител на
ответника е постъпил писмен отговор на исковата молба, с който се оспорват
изцяло предявените искове. Подържа се ,че ищеца не е упражнил надлежно
правото си да прекрати договорите,поради липса на покана уведомяване и
покана за изпълнение с подходящ срок. Иска се от Съда исковете да бъдат
отхвърлени като неоснователни и недоказани.
По делото са събрани писмени доказателства, приложено е ч.гр.д. №
649/2019г. по описа на РС – Видин.
С оглед данните по делото, съдът намира следното от фактическа
страна:
Ответникът е сключил с ищеца Договор за мобилни услуги №
********* и Договор за лизинг от 08.10.2016г,като съгласно договора за
мобилни услуги на ответника са предоставени мобилен телефонен номер
************* и мобилен телефонен апарат ALCATEL POP 4 Silver,чиято
лизинговата цена е 117.27 лв. с вкл. ДДС. В договора за лизинг ,в чл. 3, ал. 1 ,
е посочено ,че лизингополучателят се задължава да извърши една
първоначална лизингова вноска в размер на 60.00 лв. с вкл. ДДС, платима към
датата на сключването на договора, както и двадесет и три месечни лизингови
вноски в размер на 2.49 лв. с вкл. ДДС всяка, като е предвидено те да се
фактурират заедно с месечните сметки за ползваните през отчетните периоди
мобилни услуги чрез номера.
Между страните се сключва и Договор за мобилни услуги № *********
от 19.12.2016 г.,като съгласно договора на ответника клиента е предоставен
мобилен номер **************, със стандартна месечна абонаментна такса
60.99 лв. с вкл. ДДС или 50.82 лв. без вкл. ДДС, като за срока на договора е
предвидена промоционална месечна абонаментна такса в размер на 40.99 лв. с
6
вкл. ДДС или 34.16 лв. без вкл. ДДС.
В последствие е сключено и допълнително споразумение от
29.03.2017г. № ********* към договор за мобилни/фиксирани услуги ,като
съгласно същото за мобилен номер ************* влиза в сила нов
абонаментен план, със стандартна месечна абонаментна такса 60.99 лв. с вкл.
ДДС или 50.82 лв. без вкл. ДДС, като за срока на договора е предвидена
промоционална месечна абонаментна такса в размер на 40.99 лв. с вкл. ДДС
или 34.16 лв. без вкл. ДДС.
За ползваните от абоната услуги,във връзка с посочените договори,
ищцовото дружество е издало на ответника следните фактури:
- фактура № **********/20.04.2017г. , издадена за отчетния период
20/03/2017-19/04/2017 г. ,в която са посочени следните задължения: за
мобилен номер ************** - месечна абонаментна такса 34.16 лв.,
Роуминг таксуване (общо) 6.54 лв. и Услуги с добавена стойност (SMS) 0.60
лв., които са в общ размер на 41.30 лв. без ДДС - 49.56 лв. с вкл. ДДС, за
мобилен номер ************* месечна абонаментна такса 40.08 лв., Роуминг
Roam&Surf 6.66 лв., Еднократна такса 8.33 лв., други услуги с добавена
стойност 5.83 лв., разговори към „Грижа за клиента“ 0.12 лв. и Роуминг
таксуване (общо) 216.36 лв., които са в общ размер на 277.38 лв. без ДДС -
332.86 лв. с вкл. ДДС, лизингова вноска за мобилен телефонен апарат
ALCATEL POP 4 Silver - 2.49 лв. с вкл. ДДС. Общата сума начислена във
фактурата, е 384.91 лв., от която след приспадане на надвнесено плащане на
задължение от предходен отчетен период в размер на 168.64 лв., се
претендира 216.27 лв.
-фактура № **********/20.05.2017г. е издадена за отчетния период
20/04/2017-19/05/2017г. ,в която са отразени следните задължения: - за
мобилен номер ************** месечна абонаментна такса 34.16 лв. и
Роуминг таксуване (общо) 0.50 лв., които са в общ размер на 34.66 лв. без
ДДС - 41.59 лв. с вкл. ДДС, за мобилен номер ************* месечна
абонаментна такса 34.16 лв., Други услуги с добавена стойност 5.83 лв.,
Разговори към „Грижа за клиента“ 0.04 лв. и Роуминг таксуване (общо) 2.27
лв., които са в общ размер на 42.30 лв. без ДДС - 50.76 лв. с вкл. ДДС,
лизингова вноска за мобилен телефонен апарат ALCATEL POP 4 Silver - 2.49
лв. с вкл. ДДС. Общата сума, начислена във фактурата, е 94.84 лв.
7
-фактура № **********/20.07.2017г., включваща задължение за
заплащане на неустойки за предсрочното прекратяване на договорите за
мобилни услуги в общ размер на 304.98 лв., както и предсрочно изискуем
остатък от лизингови вноски за предоставеното с договора за лизинг мобилно
устройство ALCATEL POP 4 Silver в общ размер на 37.35 лв. с вкл. ДДС.
От покана за доброволно плащане от 21.06.2017 г. е видно,че ответника
е поканен да заплати начислените към тази датата задължения,като изрично е
указано ,че при липса на доброволно плащане в десетдневен срок от датата
на писмото ще се предприемат действия за принудително
събиране,включително,че договорите за мобилни услуги ще бъдат
прекратени и ще са начисли неустойка.


Неизпълнението на ответника да заплати стойността на потребените и
фактурирани услуги ангажира договорната отговорност на абоната при
уговорените условия.
Ответникът е сключил валидни договори за мобилни услуги с ищеца, в
който ясно е определена месечната дължима се цена на предпочетения от
клиента абонаментен план по договора.
Така само на договорно основание месечно се дължи цена за избраната
абонаментна програма за ползваните мобилни номер + месечната лизингова
вноска за устройството.
С Декларация-съгласие, подписана ответника при сключване на
процесните договори за мобилни услуги, същият е удостоверил, че е получил
екземпляр от Общите условия на дружеството-ищец,съгласне е с тях и се
задължава да ги спазва .
Услугите, предоставени на абоната по предпочетените мобилни номера,
са фактурирани под клиентски номер, за който са издадени процесните
фактури .
Твърдените от ищеца незаплатени суми от абоната на обща стойност
653.44 лв. са фактурирани за три последователни отчетни месеца - за месец
04/2017 г., 05/2017 г. и 07/2019 г. Към всяка от фактурите има приложено
извлечение-детайлизирана справка.
8
По делото не са ангажирани доказателства за заплащане на сумите по
фактурите от ответника.
На 07.03.2019 г. ищецът е депозирал заявление по чл. 410 от ГПК,
образувано е ч.гр.д. № 649/2019 г. по описа на РС – Видин, по което е
издадена заповед за изпълнение от 08.03.2019 г. за процесните суми.
Вещото лице е посочило в заключението си, че незаплатените месечни
абонаментни такси и услуги по горецитираните фактури са в общ размер на
653.44 лева,представляващи незаплатени месечни абонаментни такси,
лизингови вноски и незаплатени неустойки/304.98 лв./.
След изтичане на определения за плащане срок по издадените фактури,
сумите по тях стават изискуеми.
При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните
правни изводи:
Ищцовото дружество претендира плащане на дължими и незаплатени
месечни абонаментни такси за потребление на мобилни услуги, по договори с
абонатен номер № *********, за които са издадени гореописаните фактури,
ведно със законната лихва за забава, претендира плащане на дължими и
незаплатени лизингови вноски по Договор за мобилни услуги и лизинг от
08.10.2016 г., сключен във връзка с договорен абонамент за номер
*************, по силата на който абонатът е взел мобилно устройство
ALCATEL POP 4 Silver, включително и допълнително споразумение от
29.03.2017 г.,както и начислени неустойки ,поради предсрочно прекратяване
на договорите.
Между страните са възникнали валидни облигационни
правоотношения, по силата на които операторът е предоставил на абоната
телефонен номер и мобилно устройство на лизинг, при съответни месечни
такси и условия и срок на действие на договорите, срещу задължението за
заплащане на уговорените цени на услугите - абонаментни такси и цени на
услуги извън включените в съответния тарифен план, също така и лизингови
вноски за закупеното мобилно устройство. В договорите се съдържа описание
на тарифният план, ценовите условия, като са посочени задълженията на
абоната и последиците от неизпълнението им, свързани с начисляване на
неустойки.
9
В договорите за мобилни услуги,вкл. и допълнителното споразумение ,
е уговорено, че в случай на прекратяване на договора преди изтичане на
срока, посочен в раздела на договора по вина или инициатива на потребителя
или при нарушение на задълженията му по договора или други документи,
свързани с него, в това число приложимите Общи условия, последният дължи
за всяка СИМ карта, по отношение на която е налице прекратяване неустойка
в размер на всички стандартни месечни абонаменти до края на срока по
абонаментния план,както и такава част от разликата между стандартната
цена на устройството (в брой, без абонамент), съгласно действащата към
момента на сключване на договора ценова листа, и заплатената от него при
предоставянето му (в брой или обща лизингова цена по договора за лизинг),
съответстваща на оставащия срок на договора.
Договорите по своето съдържание и допълнителното споразумение
отговарят на законовите изисквания за договори, сключени при общи
условия, като те включват необходимите реквизити за страни, предмет, срок и
описание на услугите, а липсващите елементи могат да бъдат заместени от
общите условия, които са неразделна част от тях. Те са приети с положения
подпис на абоната в самите договори, който не е оспорен и по този начин
лицето е декларирало, че е запознато с тях.
Видно от договора за лизинг, сключен на 08.10.2016 г., ищецът, в
качеството си на лизингодател предоставил на ответника – лизингополучател
мобилно устройство, което следвало да бъде заплатено на 23 месечни вноски.
С подписване на договора, лизингополучателят декларирал, че
лизингодателят му е предал устройството, предмет на договора. В Общите
условия/чл.12 ал.2/ е уговорено, че месечните вноски и другите дължими
възнаграждения стават предсрочно изискуеми в случай на прекратяване на
договора/ договорите за предоставяне на мобилни и/или фиксирани услуги
сключени от лизингополучателя, както и в случай на забава в плащане на
дължими съгласно тези договори плащания.
В Общите условия на „Теленор България” ЕАД се предвижда абонатите
да заплащат месечния абонамент, който се предплаща от потребителя
ежемесечно, в размери съобразно избрания от потребителя абонаментен
план/програма/пакет, и месечна цена за ползвани услуги, представляваща
сумата от стойността на всички услуги, ползвани от потребителя през дадения
10
месец. ,като е предвидено, при ползване на услуги чрез индивидуален
договор, заплащането на ползваните услуги да се извършва въз основа на
фактура, която се издава ежемесечно на името на потребителя.
При сключване на индивидуален договор всеки потребител – страна по
договора бива уведомен за датата от месеца, на която ще му бъде издавана
фактура.
Неполучаването на фактурата не освобождава потребителя от
задължението му за плащане на дължимите суми. Плащането на посочената
във фактурата сума се извършва в срока, указан в нея, но не по-късно от 18
дни след датата на издаването й. В случай, че сумата по фактурата не е
заплатена в срок, Теленор има право да ограничи и/или спре достъпа на
потребителя до услуга/услугите, с изключение на достъпа до услугите за
спешни повиквания, до заплащане на дължимите суми. Съгласно чл. 19б, б.
„в” от Общите условия Теленор има право едностранно да прекрати
индивидуален договор, срочен или безсрочен, в случай че потребителят не е
платил дължими суми след изтичането на сроковете за плащане по
индивидуалния договор, съответно съгласно Общите условия.
От страна на ответника не са представени доказателства за изпълнение
на договорените и отразени във фактурите парични задължения по
договорите за абонаментни такси и лизингови вноски, поради което съдът
приема, че същият не е изпълнил поетите с договорите задължения.
Съгласно чл. 92 от ЗЗД задължението за неустойка възниква при
неизпълнение на конкретно задължение за едната страна по договора, като
страните следва да са уговорили начина, по който евентуално ще бъде
начислявана неустойката.
Съдът намира, че ответникът е изпаднал в забава, доколкото не е
изпълнил в указания във фактурите срок задължението си към ищеца.
Съгласно посоченото в договорите и допълнителното споразумение, ако
договорът бъде прекратен по вина на абоната, включително при неплащане на
дължими суми, абонатът дължи неустойка .
В настоящият случай, абонатът - длъжник е сключил Договор за
мобилни услуги с оператора и допълнително споразумение към него, като се е
съгласил 24 месеца да заплаща месечна абонаментна такса срещу
задължението на последния да му предоставя достъп до мобилната мрежа.
11
Абонатът е подписал договор с конкретен оператор, при условията уговорени
в договора. При сключване на договора, на абонатът са предоставени
преференциални условия, за да получи мобилно устройство, като същият е
получил възможността да вземе мобилно устройство на цена, по-ниска от
пазарната, от която възможност длъжникът се е възползвал. Предвид
сключените 24-месечени абонаменти, абонатът е получил мобилното
устройство на цена, която е по-ниска от пазарната, но с оглед задължение на
потребителя да запази облигацията за 2 години.
Следва да се има предвид още, че абонатът е имал свободата да сключи
безсрочен абонамент, както и да вземе предплатена СИМ карта, в случай ,че
не е иска да се обвърже с договор за 24 месеца, но тогава пък не би получил
отстъпките и условията, който следват от срочния абонамент. Устройството е
предоставено по повод и поради това, че ответникът е избрал „Теленор
България“ ЕАД за свой доставчик на мобилни услуги. При положение, обаче,
че абонатът е променил решението си и е преустановил изпълнението на
задълженията си по договорите, необосновано е да се ползва от
преференциите на лоялните клиенти за закупуване на устройства на
специални, по- ниски цени.
В конкретния случай, ответникът е получил повече от това, което е
престирал по договора. Най-малкото той е придобил собствеността на
мобилното устройство, като не е заплатил цената, която се дължи.
При неустоечните клаузи в договорите претендираната неустойка е в
общ размер от 355.10 лева/-неустойката за номер ************** е в размер
на 152.49 лв., неустойката за номер ************* е в размер 152.49 лв.,като
са формирани като сбор от три стандартни месечни абонаментни такси за
номера без вкл. ДДС (по 50.82 лв. всяка), ведно с добавена част от стойността
на ползваните отстъпки от месечния абонаментен план, съответстваща на
оставащия срок до края на договора/.
В случая Съдът намира, че не се претендират суми основани на
неравноправни клаузи по смисъла на чл. 143 от ЗЗП. Неустойката не се
формира от стандартните за договора месечни абонаментни такси за всяка
СИМ карта до края на договора. Точно обратното- ищецът претендира
стойността на 3-месечни абонаментни такси без ДДС. Чл. 143, ал. 2, т. 5 от
ЗЗП е насочен към избягване понасянето на прекомерни тежести върху
12
икономически по-слабата страна. Заключение за несъразмерност на
дължимото обезщетение, договорено като неустойка, със загубите на
търговеца, следва да бъде изведено по правилата на житейската логика.
Видно е, че процесните договори и допълнителното споразумение са със срок
на действие 24 месеца . Абоната преустановява плащането на вноските ,общо
15 вноски по погасителния план по договора за лизинг,видно от
заключението на вещото лице. Вследствие на неплащането и изпадането в
забава на ответника търговецът прекратява предсрочно договорите,като
издава фактура от 20.07.2017 г.,включваща задължение за заплащане на
неустойки ,на това основание ,в общ размер от 304.98 лв.,както и предсрочно
изискуемия остатък от лизинговите вноски в общ размер от 37.35 лв..
Съпоставката на горните данни посочва, че търговецът ще се лиши от
съответните месечни абонаментни такси, за които е бил готов да предостави
мобилни услуги за период повече от една година. Именно така уговорената
сума за неустойка цЕ. постигане на основните функции на неустойката -
превантивна - да стимулира страната да изпълни задължението си,
обезпечителна - да осигури точното изпълнение на договора и обезщетителна
- да компенсира вредите, възникващи за кредитора от неизпълнението на
договора. При положение, че на търговеца не са заплатени 15 месечните
абонаментни такси, за период повече от година, и доколкото неговото
първоначално очакване е да получи всичките такива по погасителния план ,
то заплащането на обезщетение в размер на 3-месечни абонаментни такси не
може да бъде прекомерно и необосновано високо.
На следващо място, процесното устройство е предоставено на абоната
на обща лизингова цена с абонаментния план ,като търговецът е направил
отстъпка на абоната ,поради това че е сключил абонамент . При положение,
че абонатът е преустановил заплащането на дължимите от него суми, не е
обосновано същият да се ползва от преференциалните условия за лоялни
клиенти за закупуване на устройства на специални, по-ниски цени.
В случая ,така определени, неустойките не противоречат на добрите
нрави, нито поставяш потребителя в неравноправно положение,като същите
представляват обезщетение за вредите от неизпълнението.
Възражението на ответника за липса на уведомяване за прекратяването
на договорите,както и на покана за изпълнение с подходящ срок, е
13
несъстоятелно с оглед ангажираната по делото покана за доброволно
плащане от 21.06.2017 г. от която е видно,че ответника е поканен да заплати
начислените задължения,като изрично е указано ,че при липса на доброволно
плащане в десетдневен срок от датата на писмото ще се предприемат
действия за принудително събиране,включително,че договорите за мобилни
услуги ще бъдат прекратени и ще са начисли неустойка.
С оглед на гореизложеното, съдът намира, че ответникът дължи
претендираните от ищеца суми, поради което предявените искове следва да
бъдат уважени.
В случая основателна се явява и претенцията за присъждане на
направените разноски.
Съобразявайки т. 12 на ТР № 4/2013 на ОС ГТК на ВКС и изхода на
делото ответникът следва да понесе отговорността за разноските, както в
исковото, така и в заповедното производство.
В тази връзка ответната страна следва да заплати на ищеца направените
разноски по настоящето производството, в общ размер от 785.00 лева /25.00
лева за внесена държавна такса, 360.00 лева адвокатско възнаграждение с
ДДС, 300.00 лева разноски за особен представител и 100.00 лева
възнаграждение за вещо лице/. Съдът констатира от издадената заповед за
изпълнение по ч.гр.д. № 649/2019 г. по описа на РС – Видин, че на ищеца са
присъдени разноски в общ размер 385 лева, от които: 25.00 лева за внесена
държавна такса и 360.00 лева адвокатско възнаграждение с ДДС , поради
което и във връзка с изложеното искането на ищеца за присъждане на
разноски в заповедното производство следва да бъде уважено.
Водим от горното, Съдът

РЕШИ:
ПРИЗНАВА ЗА УСТАНОВЕНО по отношение на Г. К. Г. ,ЕГН
********** , с адрес: гр.************, че дължи на „Йеттел България” ЕАД
/с предишно наименование „Теленор България“/, ЕИК **********, със
седалище и адрес на управление: гр. София, ж.к. „Младост 4“, Бизнес парк
София, сграда 6, сумата в общ размер на 653.44 лв./главница/, от която :
14
- 216.27 лв. по фактура № **********/20.04.2017г.,и след приспадане,
представляваща дължими и незаплатени месечни абонаментни
такси,лизингова вноска и такси за потребление на мобилни услуги за
периода от 20/03/2017-19/04/2017 г.,
- 94.84 лв.по фактура № **********/20.05.2017г., представляваща
дължими и незаплатени месечни абонаментни такси,лизингова вноска и
такси за потребление на мобилни услуги за периода 20/04/2017-19/05/2017г.
- 304.98 лв., неустойки за предсрочното прекратяване на договорите за
мобилни услуги,както и 37.35 лв. с ДДС,представляваща предсрочно
изискуем остатък от лизингови вноски за предоставеното с договора за
лизинг мобилно устройство ALCATEL POP 4 Silver,които суми са начислени
във фактура № **********/20.07.2017г., ведно със законната лихва върху
главницата от 653.44 лв. , считано от 07.03.2019 г./датата на подаването на
заявлението по чл. 410 ГПК по ч.гр.д. № 649/2019 г. по описа на РС - Видин
до окончателно заплащане на дължимата сума.

ОСЪЖДА Г. К. Г. ,ЕГН ********** , с адрес: гр.************, да
заплати на „Йеттел България” ЕАД /с предишно наименование „Теленор
България“/, ЕИК **********, със седалище и адрес на управление: гр. София,
ж.к. „Младост 4“, Бизнес парк София, сграда 6, направени разноски в
заповедното производство по ч.гр.д. № 649/2019 г. в общ размер от 385 лева/
25.00 лева за внесена държавна такса и 360.00 лева адвокатско
възнаграждение с ДДС/.

ОСЪЖДА Г. К. Г. ,ЕГН ********** , с адрес: гр.************, да
заплати на „Йеттел България” ЕАД /с предишно наименование „Теленор
България“/, ЕИК **********, със седалище и адрес на управление: гр. София,
ж.к. „Младост 4“, Бизнес парк София, сграда 6, сумата в общ размер от 785.00
лева /25.00 лева за внесена държавна такса, 360.00 лева адвокатско
възнаграждение с ДДС, 300.00 лева разноски за особен представител и 100.00
лева възнаграждение за вещо лице/, направени разноски в исковото
производство.

15
Решението може да бъде обжалвано пред ОС - Видин в двуседмичен
срок от връчването му на страните, като след влизането му в сила да се
приложи препис по ч.гр.д. № 649/2019 г. по описа на РС - Видин.

Съдия при Районен съд – Видин: _______________________
16