Решение по дело №292/2018 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 25 януари 2019 г. (в сила от 7 януари 2020 г.)
Съдия: Силвия Иванова Димитрова
Дело: 20187160700292
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 май 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 15

 

гр. Перник, 25.01.2019 г.

 

 

В     И М Е Т О     Н А     Н А Р О Д А

 

 

Административен съд – Перник, в открито заседание на двадесет и втори януари две хиляди и деветнадесета година, в състав:

                                                                                         

                                                         СЪДИЯ: СИЛВИЯ ДИМИТРОВА

 

при секретаря Е. В. като разгледа докладваното от съдия Димитрова административно дело № 292 по описа на съда за 2018 година, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на Дял трети, Глава десета, Раздел I от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл.118, ал.1 от Кодекса за социално осигуряване /КСО/.

Образувано е по жалба на Л.М.Й. с ЕГН ********** и адрес: ***, против Решение № **********/30.04.2018 г. на директора на ТП на НОИ – П., с което е отхвърлена жалбата му срещу Разпореждане № **** от 01.07.2017 г. на длъжностното лице по пенсионно осигуряване, с което на основание § 53, ал.2 от ПЗР на ЗИДКСО /обн. ДВ, бр.61 от 2015 г./ е преизчислена пенсията му, считано от 01.07.2017 г. В жалбата са изложени доводи за материалноправна незаконосъобразност на административния акт и се твърди, че същият е необоснован доколкото административният орган не е изследвал въпроса за изчисляването на индивидуалния коефициент – 1,872, който е приет, и базата на която е изчислен размера на пенсията му. С тези аргументи се моли за неговата отмяна.

Ответната страна – директорът на ТП на НОИ – П., чрез процесуалния си представител ст.юрисконсулт Й. С.-П., изразява становище, че жалбата е неоснователна и моли съда да я остави без уважение.

Административен съд Перник, като прецени събраните по делото доказателства и доводите и възраженията на страните, прие за установено следното:

На 29.05.1997 г. жалбоподателят Л.М.Й. подал заявление до ТП на НОИ – П. за отпускане на лична пенсия за осигурителен стаж. То било входирано под № *** от същата дата. При подаването й Й. собственоръчно декларирал, че не работи и не се осигурява от 01.03.1994 г. Това обстоятелство било взето предвид от длъжностното лице по пенсионно осигуряване, което издало Разпореждане №*** от 14.08.1997 г. С последното, на основание чл.2, ал.1 от ЗП /отменен/, считано от 20.04.1997 г., пожизнено, отпуснало на Й. лична пенсия за осигурителен стаж и възраст. В него размерът на пенсията бил определен при осигурителен доход от 21453,00 лева за базисен период от 01.01.1987 г. до 31.12.1989 г., при формиран индивидуален коефициент 2,350.

На 30.03.2000 г. Й. подал Заявление вх. № ***/30.03.2000 г. в ТП на НОИ – П. с искане за преизчисляване на отпуснатата му пенсия. По повод на това било установено, че при подаване на първоначалното заявление /за отпускане на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст/ същият е представил декларация с невярно съдържание. Това било довело до отпускане на пенсията от неправилна дата и изчисляване на нейния размер без включване на осигурителен стаж и осигурителен доход за задължителния период след 31.12.1996 г.

С Разпореждане № **** от 26.03.2001 г. на длъжностното лице по пенсионно осигуряване било отменено Разпореждане № *** от 14.08.1997 г. като неправилно и незаконосъобразно по вина на Л.М.Й.. С позиция 2 на същото било постановено от Й. да се събере надвзетата сума за пенсия за времето от 20.04.1997 г. до 28.02.2001 г.

След извършена нова съвкупна преценка, с Разпореждане № **** от 26.03.2001 г. на длъжностното лице по пенсионно осигуряване, считано от 01.01.2000 г. пожизнено на Л.Й. е отпусната лична пенсия за осигурителен стаж и възраст, изчислена с осигурителен доход от 21 453,00 лв. за базисен период от 01.01.1987 г. до 31.12.1989 г., осигурителен доход от 5 953 944,00 лв. /неденоминирани/ за базисен период от 01.01.1997 г. до 30.06.1999 г., осигурителен доход 1 331,94 лв. /деноминирани/ за базисен период от 01.07.1999 г. до 31.12.1999 г. при формиран претеглен индивидуален коефициент 1,835.

С позиция 2 на горното разпореждане, по повод подадено от Л.М.Й. ***/02.05.2000 г. и приложено към него удостоверение обр. УП-2 изх. № 400 от 10.04.2000 г., издадено от „***, на основание чл.21, ал.3 от НП /сега НПОС/ личната му пенсия за осигурителен стаж и възраст е преизчислена, считано от 02.05.2000 г. с осигурителен доход 94 260,00 лв. за базисен период от 01.12.1989 г. до 30.11.1992 г., осигурителен доход 5 953 944,00 лв. /неденоминирани/ за базисен период от 01.01.1997 г. до 30.06.1999 г., осигурителен доход 1 331,94 лв. /деноминирани/ за базисен период от 01.07.1999 г. до 31.12.1999 г. при формиран претеглен индивидуален коефициент 1,872.

След отпускането на пенсията, в периода от 2001 до 2017 г. тя е преизчислявана и осъвременявана в съответствие с действащите нормативно правни разпоредби.

С Разпореждане №**** от 01.07.2017 г. на длъжностното лице по пенсионно осигуряване, личната пенсия на Й. за осигурителен стаж и възраст е преизчислена на основание § 53, ал.2 от ПЗР на ЗИДКСО /обн. ДВ, бр.61 от 2015 г./, считано от 01.07.2017 г. до пожизнено и е определена в размер от 501,53 лв.

Разпореждането е получено от жалбоподателя на 26.03.2018 г., което той е удостоверил чрез собственоръчно изписан върху документа текст /л.53/, а на 02.04.2018 г. е депозирал жалбата срещу него. В последната твърди, че размерът на преизчислената пенсия е неправилно определен, тъй като неправилно е посочен индивидуален коефициент 1,872 и оттам се получавала разлика в действително дължимия му се размер на пенсията и определения му преизчислен такъв.

На основание чл.117, ал.2 от КСО административният орган се произнесъл по жалбата с оспореното Решение № **********/30.04.2018 г. като я приема за неоснователна и я отхвърля. В решението подробно е описана методологията за преизчисляване на пенсиите, считано от 01.07.2017 г., като са проследени измененията в размера на личната пенсия на Й. въз основа на правилата за осъвременяване и преизчисляване, приложими в периодите след първоначалното отпускане на пенсията. Изложени са и мотивите, касаещи приемането на размера на пенсията на Й. за правилно определен. Директорът на ТП на НОИ – П. е посочил, че при преизчисляването на пенсията е спазен следния технологичен ред:

- индивидуалният коефициент 1,872, формиран при спазване разпоредбата на чл.70 от КСО, е умножен със средномесечния осигурителен доход за 2007 г. 398,17 лв. и така е получен доходът за изчисляване размера на пенсията – 745,37 лв.

- от зачетения на лицето осигурителен стаж, превърнат към трета категория за 46 г. 06 м. е дадена тежест с определения с чл.11 от ЗБДОО за 2017 г. процент по чл.70, ал.1 от КСО - 1,126 на сто, и така са определени проценти осигурителен стаж 52,36 % /46 г. и 06 м. х 1,126 на сто/;

- доходът за изчисляване размера на пенсията 745,37 лв. е умножен с определените проценти осигурителен стаж 52,36 % и така е определен новия преизчислен размер от 390,28 лв.

- новият преизчислен размер от 390,28 лв. е трансформиран в съответствие с действащите нормативни разпоредби чрез периодични изчисления, вкл. осъвременен от 01.07.2016 г. по чл.100 от КСО и с това крайният размер на пенсията е определен на 501,53 лв.;

- към така определената лична пенсия за осигурителен стаж и възраст, на основание чл.101 от КСО на Й. се изплаща социална пенсия за инвалидност по чл.90а от КСО, която е в размер на 31,08 лв. /25 % от 124,30 лв./ и така общата месечна сума за изплащане е определена на 532,61 лв.

В решението директорът на ТП на НОИ – П. е цитирал нормативното основание за оспореното преизчисление на пенсията на жалбоподателя, а именно § 53, ал.2 от ПЗР на ЗИДКСО/2015 г. /ДВ бр.61/2015 г. в сила от 01.01.2016 г./, според което пенсиите отпуснати с начална дата до 31 декември на годината, в която процентът по  чл.70, ал.1 от КСО достига 1,5, се преизчисляват ежегодно от 01 юли на всяка календарна година, следваща годината на отпускане на пенсията, със съответния процент по чл.70, ал.1, като след 31 декември 2016 г. процентът за всяка година осигурителен стаж нараства от първо число на всяка следваща календарна година с процент, равен или по-голям от процента, определен по правилото на чл.100, ал.1 от КСО до достигане на 1,5, като процентът се определя ежегодно със закона за бюджета на ДОО за съответната година и на база използваните при съставянето на бюджета прогнозни стойности на нарастване на осигурителни доход и за индекса на потребителските цени. Посочено е, че съгласно чл.11 от ЗБДОО /ДВ бр.98/09.12.2016 г., в сила от 01.01.2017 г./ е определен процент по чл.70, ал.1 от КСО – 1,126. Предвид изложените доводи, директорът на ТП на НОИ – П. приема, че размерът на личната пенсия за осигурителен стаж и възраст на жалбоподателя е определен правилно с оспореното разпореждане № 450420**** от 01.07.2017 г., което счита за законосъобразно и отхвърля депозираната срещу него жалба.

Решението на административния орган е съобщено на жалбоподателя на 04.05.2018 /л.57/, а жалбата срещу него е депозирана на 17.05.2018 г., т.е. спазен е срока по чл.118, ал.1 от КСО.

В хода на съдебното производство е допусната съдебно-икономическа експертиза, изготвена от вещото лице В.П.. От писменото заключение, както и устно направените към нея допълнения, които съдът възприема изцяло като обективни, безпристрастни и компетентни, се проследяват промените в размера на личната пенсия за осигурителен стаж и възраст на оспорващия и се потвърждава правилността на преизчисления размер от 501,53 лв., дължим от 01.07.2017 г. Според вещото лице, при извършване преизчислението на размера на пенсията на Л.М.Й. към 01.07.2017 г. е спазена предвидената в КСО процедура. Същото заявява, че за база при преизчисляването /осъвременяването/ на личната пенсия за осигурителен стаж и възраст /ОСВ/ и определяне на индивидуален коефициент на Й. се вземат данните, които същият е посочил в подаденото от него Заявление с вх. № 7575/02.05.2000 г. до ТП на НОИ – П. и удостоверение образец УП-2 с изх. № 400/10.04.2000 г., издадено от „***. С оглед на тези документи е изчислен нов базисен период от 01.12.1989 г. – 30.11.1992 г. с осигурителен доход в размер на 94 260,00 лв. /осигурителен доход 5 953 944,00 лв. /неденоминирани/ за базисен период от 01.01.1997 г. – 30.06.1999 г.; осигурителен доход 1 331,94 лв. /деноминирани/ за базисен период 01.07.1999 г. – 31.12.1999 г./, при които данни системата на ТП на НОИ автоматично формира претеглен индивидуален коефициент 1,872, съгласно изискванията на чл.70, ал.5 и ал.6 от КСО. Вещото лице подробно проследява методиката и алгоритъма, по който следва да се направят изчисленията и след извършване на същите получава като краен резултат стойността на индивидуалния коефициент по чл.70, ал.6 от КСО на жалбоподателя: 1,872, и преизчислената лична пенсия за осигурителен стаж и възраст по чл.68 от КСО: 501,53 лв., напълно съвпадащи с посочените в Разпореждане № **** от 01.07.2017 г. на длъжностното лице по пенсионно осигуряване и Решение № **********/30.04.2018 г. на директора на ТП на НОИ – П..

Съдът, въз основа на приетите за установени факти и извършвайки служебна проверка на допустимостта и основателността на жалбата, счита следното:

Жалбата е редовна и процесуално допустима - подадена е в срока по чл.118, ал.1 от КСО от страна в административното производство, притежаваща правен интерес, срещу индивидуален административен акт, подлежащ на съдебно оспорване.

Разгледана по същество – жалбата е неоснователна.

Предмет на обжалване е решение на директора на ТП на НОИ-гр. Перник, с което е отхвърлена жалбата срещу разпореждане на длъжностното лице по пенсионно осигуряване, с което на основание §53, ал.2 от ПЗР на ЗИДКСО /обн. ДВ, бр.61 от 2015 г./ е преизчислена пенсията на жалбоподателя, считано от 01.07.2017 г.

Оспореното решение е постановено от административен орган с материална и териториална компетентност, в писмена форма и с необходимото съдържание по чл.59, ал.2 от АПК, при спазване на процесуалноправните разпоредби по издаването му и в съответствие с материалния закон. С оглед на това същото е законосъобразно.

Административният орган е изложил в пълнота фактите по конкретния случай, които изцяло се потвърждават от доказателствата по пенсионната преписка и от приетата в съдебното производство съдебно–икономическа експертиза. Оспореното решение е съобразено с приложимите материалноправни разпоредби и с целта на закона.

Личната пенсия за осигурителен стаж и възраст на оспорващия е отпусната с Разпореждане № **** от 26.03.2001 г. и е осъвременявана и преизчислявана многократно по правилото на чл.100 КСО /КЗОО/, според което пенсиите, отпуснати до 31 декември на предходната година, се осъвременяват ежегодно от първи юли с решение на надзорния съвет на НОИ с процент, равен на сбора от 50 на сто от нарастването на осигурителния доход и 50 на сто от индекса на потребителските цени през предходната календарна година. С разпоредбата на §53, ал.1 от ПЗР на ЗИДКСО, обн. ДВ бр.61 от 2015 г., в сила от 01.01.2016 г., се предвижда, че от 2017 г. осъвременяване на осн. чл.100 от КСО няма да се извършва до годината, когато процентът по  чл.70, ал.1 от КСО достигне 1,5.

В случая, относима за спора по делото е разпоредбата на §53, ал.2 от ПЗР на ЗИДКСО /обн. ДВ, бр.61 от 2015 г., в сила от 01.01.2016 г./, според която пенсиите, отпуснати с начална дата до 31 декември на годината, в която процентът по чл.70, ал.1 достига 1,5, се преизчисляват ежегодно от 1 юли на всяка календарна година, следваща годината на отпускане на пенсията, със съответния процент по чл.70, ал.1, който се определя ежегодно със закона за бюджета на ДОО за съответната календарна година. Съгласно чл.11 от Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2017 г. /ЗБДОО – обн. ДВ, бр.98/09.12.2016 г., в сила от 01.01.2017 г./, е определен процент по  чл.70, ал.1 КСО – 1,126. С него се умножава всяка година осигурителен стаж и съответната пропорционална част за месеците осигурителен стаж, т.е. коефициентът 1,126 за преизчислението, считано от 01.07.2017 г., касае осигурителния стаж /вж. в този смисъл и обясненията на вещото лице/. Т.е. в случая е извършено преизчисляване на пенсията на жалбоподателя по цитираното по-горе правило на §53, ал.2 от ПЗР на ЗИДКСО от 2015 г., което за разлика от осъвременяването по чл.100 КСО не представлява увеличаване на стария размер на пенсията с точно определен процент, а ново изчисляване на първоначално определения размер на пенсията съобразно тежестта на годините и месеците зачетен осигурителен стаж, върху който автоматично се начисляват всички извършени осъвременявания и преизчислявания от датата на отпускане на пенсията до настоящия момент. При преизчисляването процентът по чл.70, ал.1 от КСО на осигурителния стаж се променя в зависимост от определения процент със ЗБДДО.

С Разпореждане № 450420**** от 01.07.2017 г. на длъжностното лице по пенсионно осигуряване, при съобразяване с нормативно установените правила и релевантните за приложението им факти по конкретния случай, е извършеното преизчисление на личната пенсия на Л.М.Й.. Същото е потвърдено с оспореното решение на директора на ТП на НОИ – Перник, което съдът намира за законосъобразно. Конкретноопределеният размер на пенсията на жалбоподателя, считано от 01.07.2017 г., е 501,53 лв., с оглед на събраните по делото доказателства и гореизложените съображения, съдът счита за определен в съответствие с относимата разпоредба на §53, ал.2 от ПЗР на ЗИДКСО от 2015 г. вр. с чл.11 от ЗБДОО. От заключението на вещото лице се установи механизма на определяне, осъвременяване и преизчисляване на процесната пенсия от датата на отпускането и до 01.07.2017 г. Експертът потвърждава изцяло правилността на констатациите и изчисленията на пенсионния орган и относно размера на пенсията на жалбоподателя от 01.07.2017 г.

Видно от заключението на експертизата, през 1997 г. на жалбоподателя Й. е отпусната лична пенсия за осигурителен стаж и възраст в неправилен размер, базиран на невернодекларирани данни от него, че не работи и не се осигурява от 01.03.1994 г. Поради това пенсията му е била изчислена върху базисен период от 01.01.1987 г. до 31.12.1989 г., с осигурителен доход в размер на 21 453,00 лв., при което автоматично системата е изчислила индивидуален коефициент 2,350. Впоследствие, Й. подал Заявление с вх. № ***02.05.2000 г. до ТП на НОИ – П. и удостоверение образец УП-2 с изх. № 400/10.04.2000 г., издадено от „*** и с оглед на това е изчислен нов базисен период от 01.12.1989 г. – 30.11.1992 г. с осигурителен доход в размер на 94 260,00 лв. /осигурителен доход 5 953 944,00 лв. /неденоминирани/ за базисен период от 01.01.1997 г. – 30.06.1999 г.; осигурителен доход 1 331,94 лв. /деноминирани/ за базисен период 01.07.1999 г. – 31.12.1999 г./. При тези данни системата на ТП на НОИ автоматично формира претеглен индивидуален коефициент 1,872, съгласно изискванията на чл.70, ал.5 и ал.6 от КСО. Вещото лице, подробно проследявайки методиката и алгоритъма и извършвайки съответните изчисления, като краен резултат стойността на индивидуалния коефициент по чл.70, ал.6 от КСО на жалбоподателя: 1,872, и преизчислената лична пенсия за осигурителен стаж и възраст по чл.68 от КСО: 501,53 лв., които напълно съвпадат с посочените в Разпореждане № 450520**** от 01.07.2017 г. на длъжностното лице по пенсионно осигуряване и Решение № **********/30.04.2018 г. на директора на ТП на НОИ – П.. Следователно, пенсионният орган е преизчислил процесната пенсия съобразявайки правилото по §53, ал.2 от ПЗР на КСО /2015 г. и определения размер от 501,53 лв. за изплащане от 01.07.2017 г. е правилен и законосъобразен. С оглед на това жалбата на Й. е неоснователна и следва да бъде отхвърлена.

Твърдението на жалбоподателя, че размерът на пенсията от 01.07.2017 г. е определен на база неправилно определен коефициент, поради което същият бил занижен, е неоснователно и неподкрепено с надлежни доказателства. Същият явно не прави разграничение между механизма за осъвременяване и механизма за преизчисляване на пенсиите. Както се посочи, при осъвременяването се извършва увеличаване на стария размер на пенсията с точно определен процент, а при преизчисляването се извършва ново изчисляване на първоначално определения размер на пенсията съобразно тежестта на годините и месеците зачетен осигурителен стаж, т.е. при преизчисляването се променя процента по  чл.70, ал.1 от КСО на осигурителния стаж, в зависимост от определения процент със ЗБДОО и се прави ново осъвременяване и преизчисляване от датата на отпускане на пенсията. Именно защото се преизчислява пенсията от датата на отпускането й съобразно изменения процент за осигурителен стаж, в оспореното решение на органа, размерът на пенсията до 01.07.2017 г. и след 01.07.2017 г. е 501,53 лв.

Водим от гореизложеното и на осн. чл.172, ал.2 от АПК, вр. с чл.118, ал.2 от КСО, Административен съд Перник

 

 

Р Е Ш И :

 

 

ОТХВЪРЛЯ като неоснователна жалбата на Л.М.Й. с ЕГН ********** и адрес: ***, против Решение № **********/30.04.2018 г. на директора на ТП на НОИ – П., с което е отхвърлена жалбата му срещу Разпореждане № **** от 01.07.2017 г. на длъжностното лице по пенсионно осигуряване, с което на основание § 53, ал.2 от ПЗР на ЗИДКСО /обн. ДВ, бр.61 от 2015 г./ е преизчислена пенсията му, считано от 01.07.2017 г.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

СЪДИЯ:/п/