Решение по дело №1682/2024 на Районен съд - Благоевград

Номер на акта: 964
Дата: 17 декември 2024 г.
Съдия: Катя Сукалинска
Дело: 20241210101682
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 24 юни 2024 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 964
гр. Благоевград, 17.12.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БЛАГОЕВГРАД, V ГРАЖДАНСКИ СЪСТАВ, в публично
заседание на двадесет и пети ноември през две хиляди двадесет и четвърта година в следния
състав:
Председател:Катя Сукалинска

при участието на секретаря Елица Яв. Педова
като разгледа докладваното от Катя Сукалинска Гражданско дело № 20241210101682 по
описа за 2024 година
Производството по настоящото гр.д.№1682/2024г. по описа на Районен съд- Благоевград е
образувано по искова молба вх.№14667/24.06.2024г., подадена от „С представлявано от
управителя Т против „Търговски комплекс Н гр.Благоевград, бул.“Св.Св. Кирил и ,
представлявано от управителя П
В исковата молба се твърди, че на 01.10.2023г. между „Търговски комплекс Надежда“ ЕООД
като възложител, и „Се като изпълнител е сключен Договор за СМР, по силата на който
изпълнителят приема да извърши СМР в обект, собственост на възложителя, срещу
договорена стойност за изпълнение на СМР в размер на 250 000 лв. и с краен срок за
изпълнение – до 01.12.2023г. Сочи се, че по договора възложителят е платил авансово сума
от 40 000 лв. На 10.12.2023г. страните подписали Приемо-предавателен протокол образец –
акт 19 към Договора за СМР от 01.10.2023г., с който възложителят е декларирал, че
възложената работа е извършена в срок и качествено и признава своето задължение за
заплащане на възнаграждение в размер на 210 000 лв. Страните подписали и извънсъдебно
Споразумение на 24.01.2024г., с което възложителят се задължил да заплати на изпълнителя
договореното възнаграждение в размер на 210 000 лв. в срок до 20.02.2024г.
Предвид изложеното, ищецът предявява срещу ответника частичен осъдителен иск за сумата
от 20 000 лв. – частично вземане от 210 000 лв., представляваща дължима цена по Договор
за СМР от 01.10.2023г., сключен между „Тъ като възложител, и „С като изпълнител, както и
за сумата от 5 000 лв. – частично вземане от 10 055 лв., представляваща лихва за забава за
периода от 21.02.2024г. до 24.06.2024г., ведно със законната лихва от датата на подаване на
исковата молба до окончателното плащане.
На основание чл.131 от ГПК на ответника „Т е изпратено копие от исковата молба и
приложенията към нея, които са му връчени при условията на чл.50, ал.4 във вр. с ал.2 от
ГПК. В законоустановения едномесечен срок, ответникът не е подал в съда писмен отговор
на исковата молба.
В съдебно заседание ищецът „С не изпраща представител.
В съдебно заседание ответникът „Т не изпраща представител.
Съдът като съобрази събраните по делото доказателства и приложимия закон, намира
следното от фактическа и правна страна:
Предявеният иск е с правно основание чл.288 от ТЗ във вр. с чл.266, ал.1 от ЗЗД във вр. с
чл.258 от ЗЗД във вр. с чл.79 от ЗЗД и чл.86 от ЗЗД.
Уважаването му е обусловено от доказване на наличието на валидно облигационно
правоотношение, породено от сключен договор за СМР, по силата на който ищецът има
1
качеството на изпълнител, а ответника - на възложител; точното изпълнение на
задълженията на изпълнителя по сключения договор – че е изпълнил уговорените по вид,
количество и стойност дейности; възложителят е приел извършената работа без забележки,
поради което за него е възникнало задължение да плати договорената цена; между страните е
сключено споразумение, с което ответникът се е задължил да плати възнаграждение на
изпълнителя за извършената работа в определен срок; периода на забавата и размера на
претендираната мораторна лихва.
Ответникът следва да докаже, че е платил в срок договореното възнаграждение.
От представения Договор за СМР от 01.10.2023г. е видно, че между „Търговски комплекс
Надежда“ ЕООД като възложител, и „Семанс Тошев“ ЕООД като изпълнител е сключен
Договор за СМР, по силата на който изпълнителят приема да извърши СМР в обект,
собственост на възложителя, представляващ „Ресторант и детски център“, находящ се на
трети етаж от: Търговски и развлекателен център „Надежда“, представляващ самостоятелен
обект в сграда №1 с идентификатор 68134.1381.2074.1.20 по КККР, одобрени със Заповед
№РД-18-48/12.20.2011г. на ИД на АГКК с административен адрес гр.София, СО, Район
„Надежда“, разположен на партерен етаж, първи и втори етаж в сграда на бул.“Лс
предназначение – за търговска дейност, както следва: демонтиране на съществуващи стени
от гипс картон и окачен таван, и изграждане на нови, съгласно замерване с площи от: - таван
растерен – 2 800 кв.м., предстенна обшивка – 4 000 кв.м., преградни стени /двупластови с
минерална вата/ - 2 000 кв.м.; изместване на тоалетната от детския център при входа, при
гардеробната, с което да се разширят вътрешните помещения – зали за игри, две на брой, и
изграждане на нови преградни стени, съгласно изискванията и по проект на възложителя.
Стойността на договорените за изпълнение работи възлиза на 250 000 лв., от които 40 000
лв. се плащат авансово при подписване на договора. Срокът за цялостно завършване е до
01.12.2024г. Съгласно чл.23 от Договора – предаването на извършените строително-
ремонтни работи ще става след съставянето на протокол, двустранно подписан и с описание
на качеството и количеството на извършените работи за етапа или обекта.
На 10.12.2023г. между страните е подписан Приемо-предавателен протокол – обр.19 към
Договор за СМР от 01.10.2023г., в който са описани извършените в Детския център към
ресторанта, находящ се на третия търговски етаж, СМР: демонтиране на съществуващи
стени от гипс картон и окачен таван, и изграждане на нови, съгласно замерване с площи от: -
таван растерен – 2 800 кв.м., предстенна обшивка – 4 000 кв.м., преградни стени
/двупластови с минерална вата/ - 2 000 кв.м., същите са изградени на ново по система Кнауф
с двойно обезопасени прегради между отделните помещения – зали за игри, както и
преместване на тоалетната от вътрешността на детския център на входа му, граничещ с
гардеробна.
С подписване на протокола възложителят декларира, че възложената работа е извършена в
срок и че няма никакви претенции към качеството на извършената работа и признава своето
задължение за пълно плащане на уговореното чл.2 от Договор за СМР от 01.10.2023г.
възнаграждение, което е в размер на 210 000 лв., тъй като при подписване на договора от
01.10.2023г. възложителят е превел авансово сумата от 40 000 лв. на изпълнителя.
На 24.01.2024г. страните са подписали и Извънсъдебно Споразумение, с което възложителят
„Търговски комплекс Надежда“ ЕООД се е задължил да заплати на изпълнителя „Семанс
Тошев“ ЕООД сумата от 210 000 лв., в срок до 20.02.2024г., представляваща стойността на
извършените СМР дейности по Договор за СМР от 01.10.2023г. и Приемо-предавателен
протокол – обр.19 от 10.12.2023г.
Настоящият съдебен състав намира, че от събраните по делото доказателства се доказа по
безспорен начин, че страните са постигнали съглашение, имащо белезите на договор за
изработка по смисъла на чл.258 от ЗЗД, който наред с това представлява търговска сделка по
силата на чл.286, ал.1 от ТЗ за извършване от ищеца на СМР в процесния обект за конкретно
посочените видове СМР. Съгласно чл.258 от ЗЗД, с договора за изработка изпълнителят се
задължава на свой риск да изработи нещо, съгласно поръчката на другата страна, а
последната - да заплати възнаграждение. Задължението на възложителя за заплащане на
възнаграждението за изпълнената работа възниква след приемането й - чл.266, ал.1 от ЗЗД. В
случая приемането на работата се установява от подписания Приемо-предавателен протокол
обр. Акт 19, както и Извънсъдебното споразумение, че ищецът като изпълнител по
процесния договор е извършил описаните в договора СМР, които са приети без възражения.
2
От същите се установява и размера на задължението, като по делото ответникът не е
оспорил представения приемо-предавателен протокол и не е навел възражение и не е
ангажирал доказателства извършената работа да не е била приета.
Срокът за погасяване на задължението е изтекъл на 20.02.2024г., но доказателства за
погасяване на задължението не са представени от ответната страна. Поради изпадането си в
забава ответникът дължи законна лихва от деня, следващ изтичане на срока за плащане –
21.01.2024г. до датата на подаване на исковата молба – 24.06.2024г., възлизаща на общата
сума от 10 055 лв., ведно със законна лихва от датата на подаване на исковата молба в съда –
24.06.2024г. до окончателното погасяване.
Предвид гореизложеното, предявените частични искове следва да бъдат уважени като
доказани и основателни.
На ищцовата страна следва да бъдат присъдени и сторените разноски в производството за
платена държавна такса в размер на 1000 лв.
Водим от горното, съдът
РЕШИ:
ОСЪЖДА „Търговски комплекс Н, гр.Б, представлявано от управителя П ДА ЗАПЛАТИ на
„С, представлявано от управителя Т, сумата от 20 000 лв. – частично вземане от 210 000 лв.,
представляваща дължима цена по Договор за СМР от 01.10.2023г., сключен между
„Търговски комплекс Нкато възложител, и „Скато изпълнител, както и за сумата от 5 000 лв.
– частично вземане от 10 055 лв., представляваща лихва за забава за периода от 21.02.2024г.
до 24.06.2024г., ведно със законната лихва от датата на подаване на исковата молба –
24.06.2024г. до окончателното плащане.
ОСЪЖДА „Търговски комплекс Н представлявано от управителя П ДА ЗАПЛАТИ на „С
ж.к.О, представлявано от управителя Т М, сумата от 1000 лв. /хиляда лева/ за сторени по
делото разноски.
Решението подлежи на обжалване с въззивна жалба пред О в двуседмичен срок от
връчването му на страните.

Съдия при Районен съд – Благоевград: _______________________
3