Решение по дело №986/2018 на Районен съд - Дупница

Номер на акта: 341
Дата: 3 октомври 2018 г. (в сила от 28 декември 2018 г.)
Съдия: Светла Василева Пейчева
Дело: 20181510200986
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 юли 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

            Р Е Ш Е Н И Е

03.10.2018 г.

 

 

 

Дупница

 
 


Номер                                                  Година                                     Град

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

НО, ІІІ

 
 


Районен съд – Дупница                                                                                                        състав

    12 септември

 

2018

 
 


на                                                                                                           Година

В публично съдебно заседание в следния състав:

Светла Пейчева

 
Председател

Членове

Съдебни заседатели:

 

 
        1.

 

 

           Ива Георгиева

 
         2.

 

 
Секретар:

Прокурор:

Председателя на състава

 
 


Сложи за разглеждане докладваното от

НАХ

 

986

 

2018

 
 


                                      дело №                                     по описа за                                    година.

  

Производството е по чл.59 и следващите от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Жалбоподателят Т.Н.В., с ЕГН ********** ***, е обжалвал Наказателно постановление № 17-0348-001015/ 31.05.2017г., издадено от Началник РУП към ОДМВР гр.Кюстендил, РУ гр. Дупница, с което на основание чл. 53 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) и по чл.179, ал.3, т.4 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП) му е наложено административно наказание „ГЛОБА“ в размер на 300.00 лв. (триста лева), за извършено административно нарушение по чл.139, ал.5 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП)

Жалбоподателят навежда доводи, че наказателното постановление е неправилно и незаконосъобразно и моли за неговата отмяна.

Въззиваемата страна – РУ гр. Дупница, редовно призована, не изпраща представител. Не взема становище по жалбата.  

Съдът като взе предвид становището на жалбоподателят и събраните по делото писмени и гласни доказателства, намира за установено следното от фактическа и правна страна следното:

На 17.05.2017г., актосъставителят А.Г., на длъжност – мл. автоконтрольор към ГПА-КПД, към ОДМВР Кюстендил, РУ Дупница и свидетелят  при съставянето на акта и установяване на нарушението – В.И., са констатирали, че жалбоподателят е извършил на 17.05.2017 г., около 11.50 ч. следното нарушение: на първокласен път Е-79, км. 322+446, в посока гр. Дупница, като водач на лек автомобил „Фолксваген Голф“ с рег. № СА 4216 ВА е управлявал автомобила, на който няма залепен (закупен) валиден винетен стикер от категория К-3 към която спада управляваното МПС, необходим за движение по републиканската пътна мрежа, с което виновно е нарушил чл.139, ал.5 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП). Като доказателства са иззети Контролен талон № **********.

Жалбоподателят  е отказал да подпише  съставения му АУАН. Не са направени възражения  в срока по чл. 44, ал.1 от ЗАНН.

Въз основа на издадения АУАН е издадено и атакуваното наказателно постановление, в което АНО е възприел същите фактическа обстановка и правна квалификация.

В хода на съдебно следствие  са събирани гласни доказателства, чрез разпита на св. Кирилов, който поддържа констатациите отразени в акта.

Приложена е и Заповед №8121з-748/24.06.2015г. издадена от Министъра на вътрешните работи, от която е видно, че АНО е разполагал с необходимите правомощия за издаване на НП за констатирани нарушения по ЗДвП. С материална компетентност да съставя АУАН за констатирани нарушения по ЗДвП разполага и актосъставителят.

Горната фактическа обстановка се доказа по безспорен начин от събраните по делото доказателства:

            Жалбата е подадена в законоустановения срок и при наличието на правен интерес се явява допустима. С оглед на така установеното, съдът счита, че жалбата е  неоснователна, поради което следва наказателното постановление да бъде потвърдено. Съображенията за това са следните:

            В чл. 3, ал. 2 от Закона за пътищата /ЗП/ е указано, че републиканските пътища са автомагистралите и пътищата от І, ІІ и ІІІ клас, които осигуряват транспортните връзки от национално значение и образуват държавната пътна мрежа. Констатирано е нарушение, извършено от жалбоподателя на 01.10.2017 г., посочено е мястото и времето  на извършване на  нарушението, описани са обстоятелствата при които е било извършено последното. В  чл. 10, ал. 1, т.1 от ЗП, в който се предвижда, че за преминаване по републиканските пътища, които са включени в трансевропейската пътна мрежа, както и такива, които са извън нея или по техни участъци, Министерският съвет може да въвежда само една от следните такси: т.1-такса за ползване на пътната инфраструктура - винетна такса; заплащането на винетната такса дава право на едно пътно превозно средство да ползва за определен срок републиканските пътища, които са включени в трансевропейската пътна мрежа, както и такива, които са извън нея или по техни участъци; размерът на винетните такси, включително административните разходи, за всички категории превозни средства се определя от Министерския съвет, така че да не е по-висок от максималните размери, посочени в приложение № 1. Заплащането на винетна такса дава право на едно ППС да използва за определен срок републиканските пътища. В чл. 14, ал. 1 НАРЕДБА за условията и реда за събиране на таксите за ползване на пътната инфраструктура по Закона за пътищата Обн. - ДВ, бр. 89 от 11.11.2016 г. Приета с ПМС № 291 от 07.11.2016 г. е посочено, че „Винетните стикери се различават в зависимост от вида на пътното превозно средство, за което са предназначени, както и от периода, за който е платена винетната такса, а в ал. 2 е посочено, кои винетки са валидни, а именно: „Валидна е тази винетка, която съответства на вида на пътното превозно средство, на което е поставена, и чийто срок на действие съвпада с периода на ползване по чл. 9, ал. 2, и която съдържа всички реквизити, които се изискват за графичното оформяне на винетките”.

            В Решение № 945 на МС от 01.12.04 г.на МС за утвърждаване на списъка на републиканските пътища /списъка е обнародван в ДВ бр. 104/14.12.04 г./ е уточнено,  че за пътища І клас, какъвто е път ПП-І, Е 79, изрично отбелязано в АУАН и  в атакуваното НП, по който въпрос не се спори, е необходимо МПС да има залепен винетен стикер. В този смисъл е приложена е и справка, издадена от Директора на Областно пътно управление гр. Кюстендил, от която е видно, че за посочения км 322+446, в посока гр. София попада в обхвата на действие на пътен знак Д 25.

          Съгласно чл. 189, ал.2 от ЗДвП, редовно съставените  актове по този закон имат доказателствена сила до установяване на противното. В хода на производството жалбоподателят не  ангажира доказателства за безвиновното си поведение към  момента на установяване на нарушението, поради което съдът намери, че наказаният е извършил констатираното нарушение. Нарушението е формално, на просто извършване, установено  е по безспорен начин, поради което  съдът счита, че са спазени императивните разпоредби на чл. 42, т. 4 във вр. с чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН.  Административното наказание в разпоредбата на чл.  179, ал. 3, т. 4, предл. І-во е фиксирано, поради което АНО, при налагането на административното наказание,  е спазил материалния закон, доколкото е установено, че нарушителят е управлявал лек автомобил за който се изисква да бъде залепен винетен стикер К 3. Административното наказание в процесуалната норма е фиксирано- “глоба” в размер на  300.00 (триста) лв. /ред. ДВ бр. 39/11 г. влязъл в сила на 24.05.2011 г., т.е. преди установяване на нарушението/,  поради което съдът счита, че АНО, при издаване на НП не е нарушил разпоредбата на чл. 27 от ЗАНН. В този смисъл НП следва да бъде потвърдено. В материалната норма на чл. 179, ал. 3, т. 4,  е посочено, че  при управление на пътно превозно средство за превоз на пътници с 8 или по-малко места с мястото на водача, пътни превозни средства, предназначени за превоз на товари, и/или пътни превозни средства, предназначени за превоз на пътници и товари, с технически допустима максимална маса не повече от 3,5 т, както и пътните превозни средства от тази група с повишена проходимост. В §6, т.12 от ДР на ЗДвП е уточнено понятието „Автомобил“- това е недвуколесно безрелсово моторно превозно средство, което се използва за превозване на пътници и товари или за теглене на други пътни превозни средства. В зависимост от предназначението си автомобилите биват: б. „а” леки - за превозване на пътници, в които броят на местата за сядане без мястото на водача не превишава 8. В чл. 10а, ал. 7 т. 3 от Закона за пътищата е отразено, че пътни превозни средства, предназначени за превоз на пътници, с не повече от 8 (осем) места за сядане, пътни превозни средства, предназначени за превоз на товари, и/или пътни превозни средства, предназначени за превоз на пътници и товари, с технически допустима максимална маса не повече от 3,5 т, както и пътните превозни средства от тази група с повишена проходимост и в този смисъл е определено, че за лек автомобил е необходимо да бъде заплатена винетка К 3. При реливираното нарушение, което се изразява в неплащане на  дължима винетна такса, нарушената разпоредба е тази на чл. 139, ал. 5 от ЗДвП и същата е изрично цитирана. От друга страна е налице пълно съответствие между описаните обстоятелства и цитираната за нарушена норма на чл. 139, ал. 5 от ЗДвП, която в съдържанието си указва реда по Закона за пътищата за заплащане на съответната винетна такса и поставяне на обозначените за това места като корелативната норма на тези задължение е предвидената санкция в нормата на чл. 179, ал.3, т.4 от ЗДвП.  Изпълнително деяние се изразява чрез бездействие, като незакупувайки, респ. и незалепяйки притежавания винетен стикер, жалбоподателят е осъществил състава на административното нарушение по чл. 139, ал.5 от ЗДвП. В този смисъл са и разпоредбите на чл. 29, ал. 1 от НАРЕДБА за условията и реда за събиране на таксите за ползване на пътната инфраструктура по Закона за пътищата Обн. - ДВ, бр. 89 от 11.11.2016 г. Приета с ПМС № 291 от 07.11.2016 г. , в която е посочено, че „Ползването на републиканските пътища, които са включени в трансевропейската пътна мрежа, както и такива, които са извън нея, или на техни участъци от пътно превозно средство без валидна винетка, се санкционира по реда на чл. 179, ал. 3 от Закона за движението по пътищата. В ал. 2 е предвидено, че „Ползването на републиканската пътна мрежа без заплатена винетна такса по чл. 10, ал. 1, т. 1 от Закона за пътищата или с винетен стикер с графично оформление, което е различно от одобреното, се санкционира по реда на чл. 179, ал. 3 от Закона за движението по пътищата”. Задължението за заплащане на винетна такса е въведено в чл. 139, ал. 5 от ЗДвП, която препраща към чл. 10, ал. 1 т. 1  от Закона за пътищата, както правилно е отбелязано в мотивната част на НП. При реливираното нарушение, което се изразява в неплащане на  дължима винетна такса, нарушената разпоредба е тази на чл. 139, ал. 5 от ЗДвП и същата е изрично цитирана. От друга страна е налице пълно съответствие между описаните обстоятелства и цитираната за нарушена норма на чл. 139, ал. 5 от ЗДвП, която в съдържанието си указва реда по Закона за пътищата за заплащане на съответната винетна такса и поставяне на обозначените за това места.

Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1, предл. І-во от ЗАНН, Дупнишкият районен съд

Р Е Ш И:

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 17-0348-001015/ 31.05.2017г., издадено от началник РУП към ОДМВР гр.Кюстендил, РУ гр. Дупница, с което на Т.Н.В., с ЕГН ********** ***, му е  наложено административно наказание „глоба” в размер на 300.00 (триста) лв. на осн. чл.179, ал.3, т. 4 ЗДвП като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд гр. Кюстендил, по реда на АПК, в 14-ет дневен срок, считано от деня на получаване на съобщението, че решението е изготвено.

 

 

                                                                         РАЙОНЕН СЪДИЯ: