Р Е Ш Е Н И Е
03.10.2018 г. Дупница
Номер Година Град
В ИМЕТО НА НАРОДА
НО, ІІІ
Районен съд – Дупница състав
12 септември 2018
на Година
В публично съдебно заседание в следния състав:
Светла Пейчева
Председател
Членове
Съдебни заседатели:
1.
Ива
Георгиева
2.
Секретар:
Прокурор:
Председателя на
състава
Сложи за разглеждане докладваното от
НАХ 986 2018
дело № по описа за година.
Производството е по чл.59 и следващите от
Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).
Жалбоподателят Т.Н.В., с
ЕГН ********** ***, е
обжалвал Наказателно постановление №
17-0348-001015/ 31.05.2017г., издадено от Началник РУП към ОДМВР гр.Кюстендил,
РУ гр. Дупница, с което на
основание чл. 53 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) и
по чл.179, ал.3, т.4 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП) му е наложено
административно наказание „ГЛОБА“ в размер на 300.00 лв. (триста лева), за
извършено административно нарушение по чл.139, ал.5 от Закона за движение по
пътищата (ЗДвП)
Жалбоподателят навежда доводи, че
наказателното постановление е неправилно и незаконосъобразно и моли за неговата
отмяна.
Въззиваемата страна – РУ гр. Дупница,
редовно призована, не изпраща представител. Не взема становище по жалбата.
Съдът като
взе предвид становището на жалбоподателят и събраните по делото писмени и
гласни доказателства, намира за установено следното от фактическа и правна
страна следното:
На 17.05.2017г.,
актосъставителят А.Г., на длъжност – мл. автоконтрольор към ГПА-КПД, към ОДМВР
Кюстендил, РУ Дупница и свидетелят при
съставянето на акта и установяване на нарушението – В.И., са констатирали, че
жалбоподателят е извършил на 17.05.2017 г.,
около 11.50 ч. следното нарушение: на първокласен път Е-79, км. 322+446,
в посока гр. Дупница, като водач на лек
автомобил „Фолксваген Голф“ с рег. № СА 4216 ВА е управлявал автомобила, на
който няма залепен (закупен) валиден винетен стикер от категория К-3 към която
спада управляваното МПС, необходим за движение по републиканската пътна мрежа,
с което виновно е нарушил чл.139, ал.5 от Закона за движение по пътищата
(ЗДвП). Като доказателства са иззети Контролен талон № **********.
Жалбоподателят
е отказал да подпише съставения
му АУАН. Не са направени възражения в
срока по чл. 44, ал.1 от ЗАНН.
Въз основа на издадения АУАН е издадено и атакуваното
наказателно постановление, в което АНО е възприел същите фактическа обстановка
и правна квалификация.
В хода на съдебно следствие са събирани гласни доказателства, чрез
разпита на св. Кирилов, който поддържа констатациите отразени в акта.
Приложена е и Заповед №8121з-748/24.06.2015г. издадена
от Министъра на вътрешните работи, от която е видно, че АНО е разполагал с
необходимите правомощия за издаване на НП за констатирани нарушения по ЗДвП. С
материална компетентност да съставя АУАН за констатирани нарушения по ЗДвП
разполага и актосъставителят.
Горната фактическа обстановка се доказа по безспорен
начин от събраните по делото доказателства:
Жалбата
е подадена в законоустановения срок и при наличието на правен интерес се явява
допустима. С оглед на така установеното, съдът счита, че жалбата е неоснователна, поради което следва
наказателното постановление да бъде потвърдено. Съображенията за това са
следните:
В чл. 3, ал. 2 от Закона за пътищата /ЗП/ е указано, че
републиканските пътища са автомагистралите и пътищата от І, ІІ и ІІІ клас,
които осигуряват транспортните връзки от национално значение и образуват
държавната пътна мрежа. Констатирано е нарушение, извършено от жалбоподателя на
01.10.2017 г., посочено е мястото и времето
на извършване на нарушението,
описани са обстоятелствата при които е било извършено последното. В чл. 10, ал. 1, т.1 от ЗП, в който се предвижда,
че за преминаване по републиканските пътища, които са включени в
трансевропейската пътна мрежа, както и такива, които са извън нея или по техни
участъци, Министерският съвет може да въвежда само една от следните такси:
т.1-такса за ползване на пътната инфраструктура - винетна такса; заплащането на
винетната такса дава право на едно пътно превозно средство да ползва за
определен срок републиканските пътища, които са включени в трансевропейската
пътна мрежа, както и такива, които са извън нея или по техни участъци; размерът
на винетните такси, включително административните разходи, за всички категории
превозни средства се определя от Министерския съвет, така че да не е по-висок
от максималните размери, посочени в приложение № 1. Заплащането на винетна
такса дава право на едно ППС да използва за определен срок републиканските
пътища. В чл. 14, ал. 1 НАРЕДБА за условията и реда за събиране на таксите за
ползване на пътната инфраструктура по Закона за пътищата Обн. - ДВ, бр. 89 от
11.11.2016 г. Приета с ПМС № 291 от 07.11.2016 г. е посочено, че „Винетните
стикери се различават в зависимост от вида на пътното превозно средство, за
което са предназначени, както и от периода, за който е платена винетната такса,
а в ал. 2 е посочено, кои винетки са валидни, а именно: „Валидна е тази
винетка, която съответства на вида на пътното превозно средство, на което е
поставена, и чийто срок на действие съвпада с периода на ползване по чл. 9, ал.
2, и която съдържа всички реквизити, които се изискват за графичното оформяне
на винетките”.
В
Решение № 945 на МС от 01.12.04 г.на МС за утвърждаване на списъка на
републиканските пътища /списъка е обнародван в ДВ бр. 104/14.12.04 г./ е
уточнено, че за пътища І клас, какъвто е
път ПП-І, Е 79, изрично отбелязано в АУАН и
в атакуваното НП, по който въпрос не се спори, е необходимо МПС да има
залепен винетен стикер. В този смисъл е приложена е и справка, издадена от
Директора на Областно пътно управление гр. Кюстендил, от която е видно, че за
посочения км 322+446, в посока гр. София попада в обхвата на действие на пътен
знак Д 25.
Съгласно чл. 189, ал.2 от ЗДвП,
редовно съставените актове по този закон
имат доказателствена сила до установяване на противното. В хода на производството
жалбоподателят не ангажира доказателства
за безвиновното си поведение към момента
на установяване на нарушението, поради което съдът намери, че наказаният е
извършил констатираното нарушение. Нарушението е формално, на просто
извършване, установено е по безспорен
начин, поради което съдът счита, че са
спазени императивните разпоредби на чл. 42, т. 4 във вр. с чл. 57, ал. 1, т. 5
от ЗАНН. Административното наказание в
разпоредбата на чл. 179, ал. 3, т. 4,
предл. І-во е фиксирано, поради което АНО, при налагането на административното
наказание, е спазил материалния закон,
доколкото е установено, че нарушителят е управлявал лек автомобил за който се
изисква да бъде залепен винетен стикер К 3. Административното наказание в
процесуалната норма е фиксирано- “глоба” в размер на 300.00 (триста) лв. /ред. ДВ бр. 39/11 г.
влязъл в сила на 24.05.2011 г., т.е. преди установяване на нарушението/, поради което съдът счита, че АНО, при
издаване на НП не е нарушил разпоредбата на чл. 27 от ЗАНН. В този смисъл НП
следва да бъде потвърдено. В материалната норма на чл. 179, ал. 3, т. 4, е посочено, че при управление на пътно превозно средство за
превоз на пътници с 8 или по-малко места с мястото на водача, пътни превозни
средства, предназначени за превоз на товари, и/или пътни превозни средства,
предназначени за превоз на пътници и товари, с технически допустима максимална
маса не повече от 3,5 т, както и пътните превозни средства от тази група с
повишена проходимост. В §6, т.12 от ДР на ЗДвП е уточнено понятието „Автомобил“-
това е недвуколесно безрелсово моторно превозно средство, което се използва за
превозване на пътници и товари или за теглене на други пътни превозни средства.
В зависимост от предназначението си автомобилите биват: б. „а” леки - за
превозване на пътници, в които броят на местата за сядане без мястото на водача
не превишава 8. В чл. 10а, ал. 7 т. 3 от Закона за пътищата е отразено, че
пътни превозни средства, предназначени за превоз на пътници, с не повече от 8
(осем) места за сядане, пътни превозни средства, предназначени за превоз на
товари, и/или пътни превозни средства, предназначени за превоз на пътници и
товари, с технически допустима максимална маса не повече от 3,5 т, както и
пътните превозни средства от тази група с повишена проходимост и в този смисъл
е определено, че за лек автомобил е необходимо да бъде заплатена винетка К 3.
При реливираното нарушение, което се изразява в неплащане на дължима винетна такса, нарушената разпоредба
е тази на чл. 139, ал. 5 от ЗДвП и същата е изрично цитирана. От друга страна е
налице пълно съответствие между описаните обстоятелства и цитираната за
нарушена норма на чл. 139, ал. 5 от ЗДвП, която в съдържанието си указва реда
по Закона за пътищата за заплащане на съответната винетна такса и поставяне на
обозначените за това места като корелативната норма на тези задължение е
предвидената санкция в нормата на чл. 179, ал.3, т.4 от ЗДвП. Изпълнително деяние се изразява чрез
бездействие, като незакупувайки, респ. и незалепяйки притежавания винетен
стикер, жалбоподателят е осъществил състава на административното нарушение по
чл. 139, ал.5 от ЗДвП. В този смисъл са и разпоредбите на чл. 29, ал. 1 от
НАРЕДБА за условията и реда за събиране на таксите за ползване на пътната
инфраструктура по Закона за пътищата Обн. - ДВ, бр. 89 от 11.11.2016 г. Приета
с ПМС № 291 от 07.11.2016 г. , в която е посочено, че „Ползването на
републиканските пътища, които са включени в трансевропейската пътна мрежа,
както и такива, които са извън нея, или на техни участъци от пътно превозно
средство без валидна винетка, се санкционира по реда на чл. 179, ал. 3 от
Закона за движението по пътищата. В ал. 2 е предвидено, че „Ползването на
републиканската пътна мрежа без заплатена винетна такса по чл. 10, ал. 1, т. 1
от Закона за пътищата или с винетен стикер с графично оформление, което е
различно от одобреното, се санкционира по реда на чл. 179, ал. 3 от Закона за
движението по пътищата”. Задължението за заплащане на винетна такса е въведено
в чл. 139, ал. 5 от ЗДвП, която препраща към чл. 10, ал. 1 т. 1 от Закона за пътищата, както правилно е
отбелязано в мотивната част на НП. При реливираното нарушение, което се
изразява в неплащане на дължима винетна
такса, нарушената разпоредба е тази на чл. 139, ал. 5 от ЗДвП и същата е
изрично цитирана. От друга страна е налице пълно съответствие между описаните
обстоятелства и цитираната за нарушена норма на чл. 139, ал. 5 от ЗДвП, която в
съдържанието си указва реда по Закона за пътищата за заплащане на съответната
винетна такса и поставяне на обозначените за това места.
Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1, предл.
І-во от ЗАНН, Дупнишкият районен съд
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление №
17-0348-001015/ 31.05.2017г., издадено от началник РУП към ОДМВР гр.Кюстендил,
РУ гр. Дупница, с което на Т.Н.В., с ЕГН ********** ***, му е наложено административно наказание „глоба” в
размер на 300.00 (триста) лв. на осн. чл.179, ал.3, т. 4 ЗДвП като
ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
Решението
подлежи на касационно обжалване пред Административен съд гр. Кюстендил, по реда
на АПК, в 14-ет дневен срок, считано от деня на получаване на съобщението, че
решението е изготвено.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: