Решение по дело №10/2021 на Окръжен съд - Разград

Номер на акта: 8
Дата: 14 април 2022 г.
Съдия: Анелия Маринова Йорданова
Дело: 20213300900010
Тип на делото: Търговско дело
Дата на образуване: 4 февруари 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 8
гр. Разград, 14.04.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ОКРЪЖЕН СЪД – РАЗГРАД в публично заседание на двадесет и осми
март през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Анелия М. Йорданова
при участието на секретаря Дияна Р. Георгиева
като разгледа докладваното от Анелия М. Йорданова Търговско дело №
20213300900010 по описа за 2021 година
Искът е с правно основание чл. 327 от ТЗ и акцесорен по чл. 86 от ЗЗД.
Постъпила е искова молба от „МАРВЕНА ДИАГНОСТИКА“ ЕООД, с която моли
съда да постанови решение, като осъди ответника МБАЛ „Св. Иван Рилски - Разград“ АД да
му заплати сумата 211 728, 02 лв., от които сумата 167 668, 47 лв. , представляваща
доставени на ответника, но незаплатени лабораторни реквизити, химикали и консумативи,
съгласно съставени приемо-предавателни протоколи, подробно изброени и сумата 44 059, 55
лв. , представляваща лихва за забава за периода от 05. 07. 2018 г. до датата на завеждане на
иска 02. 02. 2021 г., както и законната лихва от завеждане на иска до окончателно
изплащане на сумата.
Твърди се, че на 28. 03. 2017 г. между страните по делото бил сключен договор за
заем за послужване, по силата на който ищецът като заемодател предоставил на ответника
за неопределено време свои собствени движими вещи, представляващи медицинска
лабораторна апаратура – 7 бр. анализатори, производство на Siemens Healthcare Diagnostics
GmbH и на Dr. Muller Geratebau GmbH, подробно посочени. По силата на чл. 8, т. 2 от
договора, ответникът се задължил при експлоатацията на заетата апаратура да закупува само
оригинални консумативи и реактиви от ищеца. В периода 28. 03. 2017 г. – 23. 02. 2018 г.
ищецът доставил на ответника заявени медицински консумативи, лабораторни реактиви и
химикали, за което били съставени 51 бр. приемо-предавателни протоколи, подробно
описани. За доставките били съставени товарителници. Ответникът не е заплатил
доставените медицински консумативи, лабораторни реактиви и химикали на обща стойност
167 668, 47 лв. На 27. 06. 18 г. ищецът е изпратил покана до ответника в срок до 05. 07. 2018
г. да върне/възстанови предоставените му реактиви и консумативи или да заплати тяхната
равностйност. С уведомително писмо с изх. № УП – 9/ 04. 07. 2018 г. ответникът потвърдил
1
получаването на поканата и заявил, че не признава претенцията по основание и по размер.
Ответникът е подал писмени отговори на исковата молба. Оспорва исковете като
недопустими, поради ненадлежно упражняване на правото на иск от ищеца. Твърди, че
между страните няма трайна облигационна връзка. За всяка от доставките следва да бъде
предявен отделен иск, като всеки е с цена под 25 000 лв. и са родово подсъдни на РС. По
същество оспорва исковете като неоснователни. Твърди, на първо място, че между страните
за процесния период от време няма сключен договор за доставка на лабораторни реактиви и
консумативи, няма официална кореспонденция и водени преговори, относно доставки и
цени. През процесния период не са завеждани, не се водят и не са постъпвали лабораторни
реактиви и консумативи, доставяни от ищеца, не е постъпвала фактура за такава доставка.
Представените по делото приемо-предавателни протоколи и товарителници са подписани от
лица без представителна власт спрямо ответника.
В допълнителна искова молба ищецът оспорва възраженията на ответника. В
сключения между страните договор ясно е уреден възмездния характер на бъдещите
отношения по закупуване на медицински реактиви и консумативи. Твърди, че лицата,
водили кореспонденцията с ищеца са д.К. със специалност „Клинична лаборатория и
Началник отделение и д-р Н.Т. със същата специалност. Признава, че не са издавани
фактури за стойността на доставките, поради което не е необходимо назначаването на
поисканата от ответника ССЕ.
В допълнителния писмен отговор ответникът поддържа възраженията си и
изложените доводи за неоснователност на исковете.
Съдът, като прецени твърденията и становищата на страните и събраните по делото
доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:
Ищецът, според представеното Разрешение, рег. № IV – Р-Т/МИ 720/ 28. 07. 2011 г. ,
извършва търговия на едро с медицински изделия. Твърди и представя сключен на 28. 03.
2017 г. Договор за заем за послужване на движими вещи между „Марвена диагностика“
ЕООД – заемодател и МБАЛ „Св. Иван Рилски“ АД - заемател. Страните по делото не
спорят по предмета на договора, според който заемодателят е предоставил безвъзмездно на
заемателя за временно ползване собствените си движими вещи, представляващи медицинска
лабораторна апаратура - 7 бр. анализатори, производство на Siemens Healthcare Diagnostics
GmbH и Dr. Muller Geratebau GmbH, подробно описани в чл. 1 от договора.
Предназначението на апаратурата е за извършване на клинични лабораторни изследвания от
заемателя в чийто помещения е монтирана. Реактивите и консумативите за работа на
апаратурата, страните са уговорили, да са за сметка на заемателя – чл. 2, ал. 2. С чл. 8, т. 2 от
договора, заемателят се е задължил да закупува от заемодателя реактивите и консумативите,
необходими за работа на апаратурата. Договорът е със срок на действие 36 месеца и се счита
за продължен за неопределено време, ако никоя от страните в едномесечен срок преди
изтичането му не отправи уведомление за прекратяването.
Ищецът твърди, че в изпълнение на договорните си задължения е доставил на
2
ответника медицински консумативи, лабораторни реактиви и химикали, отговарящи на
спецификацията за работа с доставената на ответника лабораторна апаратура. Предадени са
на ответника с приемо – предавателни протоколи, а за доставката са оформени
товарителници, подписани от представители на последния, съдържащи се в синия класьор,
приложен по делото: Предавателно- приемателен протокол № 2907/28.03.2017 г.;
Предавателно- приемателен протокол № 2908/28.03.2017г.; Предавателно- приемателен
протокол № 2929/03.04.2017г.; Предавателно- приемателен протокол №2935/04.04.2017г.;
Предавателно- приемателен протокол № 2939/04.04.2017г;Предавателно-приемателен
протокол№ 940/05.04.2017г.;Предавателно-приемателен протокол № 2946/06.04.2017г. и
товарителница № 8558884/06.04.2017 г. на „Ди енд Ди Експрес" ЕООД за доставка на
стоките по ППП №2946/06.04.2017 г.;Предавателно- приемателен протокол №
2969/18.04.2017 г.;Предавателно-приемателен протокол № 2973/19.04.2017г. и
товарителница № 8574937/19.04.2017 г. на „Ди енд Ди Експрес" ЕООД за доставка на
стоките по ППП №2973/19.04.2017 г.; Предавателно- приемателен протокол №
2988/24.04.2017г. и товарителница № 8581827/24.04.2017 г. на „Ди енд Ди Експрес" ЕООД
за доставка на стоките по ППП №2988/24.04.2017; Предавателно- приемателен протокол №
3007/27.04.2017 г. и товарителница № 8587990/27.04.2017 г. на „Ди енд Ди Експрес" ЕООД
за доставка на стоките по ППП №3007/27.04.2017 г.;Предавателно-приемателен протокол №
3009/27.04.2017г. и товарителница № 8591415/02.05.2017 г. на „Ди енд Ди Експрес" ЕООД
за доставка на стоките по ППП № 3009/27.04.2017 г.;Предавателно-приемателен протокол №
3024/04.05.2017г. и товарителница № 8596848/04.05.2017 г. на „Ди енд Ди Експрес" ЕООД
за доставка на стоките по ППП №3024/04.05.2017 г.; Предавателно- приемателен протокол
№ 3031/09.05.2017г. и товарителница № 8603337/09.05.2017 г. на „Ди енд Ди Експрес"
ЕООД за доставка на стоките по ППП №3031/09.05.2017 г.; Предавателно-приемателен
протокол № 3040/15.05.2017г. и товарителница № 8614166/15.05.2017 г. на „Ди енд Ди
Експрес" ЕООД за доставка на стоките по ППП №3040/15.05.2017 г.;Предавателно-
приемателен протокол № 3056/23.05.2017г. и товарителница № 8625936/23.05.2017 г. на „Ди
енд Ди Експрес" ЕООД за доставка на стоките по ППП № 3056/23.05.2017 г.;Предавателно-
приемателен протокол № 3074/01.06.2017г. и товарителница № 8640384/01.06.2017 г. на „Ди
енд Ди Експрес" ЕООД за доставка на стоките по ППП №3074/01.06.2017 г.; Предавателно-
приемателен протокол № 3081/06.06.2017г. и товарителница № 8646537/06.06.2017 г. на „Ди
енд Ди Експрес" ЕООД за доставка на стоките по ППП № 3081/06.06.2017 г.; Предавателно-
приемателен протокол № 3117/23.06.2017 г. и товарителница № 8675309/26.06.2017 г. на
„Ди енд Ди Експрес" ЕООД за доставка на стоките по ППП №3117/23.06.2017 г.;
Предавателно- приемателен протокол № 3120/26.06.2017г. и товарителница №
8675562/26.06.2017 г. на „Ди енд Ди Експрес" ЕООД за доставка на стоките по ППП
№3120/26.06.2017 г; Предавателно- приемателен протокол № 3164/18.07.2017г. и
товарителница № 8708998/18.07.2017 г. на „Ди енд Ди Експрес" ЕООД за доставка на
стоките по ППП №3164/18.07.2017 г.; Предавателно-приемателен протокол №
3182/27.07.2017г. и товарителница № 8724606/27.07.2017 г. на „Ди енд Ди Експрес" ЕООД
за доставка на стоките по ППП № 3182/27.07.2017 г.;Предавателно-приемателен протокол №
3
3186/31.07.2017г. и товарителница № 8727869/31.07.2017 г. на „Ди енд Ди Експрес" ЕООД
за доставка на стоките по ППП №3186/31.07.2017 г.; Предавателно-приемателен протокол №
3202/08.08.2017г. и товарителница № 8739159/08.08.2017 г. на „Ди енд Ди Експрес" ЕООД
за доставка на стоките по ППП № 3202/08.08.2017 г.; Предавателно- приемателен протокол
№ 3208/14.08.2017г. и товарителница № 8746859/14.08.2017 г. на „Ди енд Ди Експрес"
ЕООД за доставка на стоките по ППП № 3208/14.08.2017 г.; Предавателно-приемателен
протокол № 3210/15.08.2017г., товарителница № 8751284/16.08.2017 г. на „Ди енд Ди
Експрес" ЕООД и товарителница № 8748857/15.08.2017 г. на „Ди енд Ди Експрес" ЕООД за
доставка на стоките по ППП № 3210/15.08.2017 г.); Предавателно- приемателен протокол №
3217/21.08.2017г. и товарителница № 8756816/21.08.2017 г. на „Ди енд Ди Експрес" ЕООД
за доставка на стоките по ППП №3217/21.08.2017 г.; Предавателно-приемателен протокол №
3264/07.09.2017г. и товарителница № 8779822/07.09.2017 г. на „Ди енд Ди Експрес" ЕООД
за доставка на стоките по ППП № 3264/07.09.2017 г.;Предавателно-приемателен протокол №
3266/11.09.2017г. и товарителница № 8784489/11.09.2017 г. на „Ди енд Ди Експрес" ЕООД
за доставка на стоките по ППП №3266/11.09.2017 г.;Предавателно-приемателен протокол №
3267/12.09.2017г. и товарителница № 8786091/12.09.2017 г. на „Ди енд Ди Експрес" ЕООД
за доставка на стоките по ППП №3267/12.09.2017 г.;Предавателно-приемателен протокол №
3278/13.09.2017г. и товарителница № 8788416/13.09.2017 г. на „Ди енд Ди Експрес" ЕООД
за доставка на стоките по ППП № 3278/13.09.2017;Предавателно-приемателен протокол №
3321/03.10.2017г. и товарителница № 8831655/03.10.2017 г. на „Ди енд Ди Експрес" ЕООД
за доставка на стоките по ППП № 3321/03.10.2017 г.;Предавателно-приемателен протокол №
3328/05.10.2017г. и товарителница № 8834880/05.10.2017 г. на „Ди енд Ди Експрес" ЕООД
за доставка на стоките по ППП № 3328/05.10.2017 г.;Предавателно-приемателен протокол №
3331/06.10.2017г. и товарителница № 8836913/06.10.2017 г. на „Ди енд Ди Експрес" ЕООД
за доставка на стоките по ППП № 3331/06.10.2017 г.;Предавателно-приемателен протокол №
3345/12.10.2017г. и товарителница № 8846726/12.10.2017 г. на „Ди енд Ди Експрес" ЕООД
за доставка на стоките по ППП № 3345/12.10.2017 г.; Предавателно-приемателен протокол
№ 3381/24.10.2017г. и товарителница № 8862089/24.10.2017 г. на „Ди енд Ди Експрес"
ЕООД за доставка на стоките по ППП № 3381/24.10.2017 г.; Предавателно-приемателен
протокол № 3411/02.11.2017г. и товарителница № 8878458/02.11.2017г. на „Ди енд Ди
Експрес" ЕООД за доставка на стоките по ППП № 3411/02.11.2017г. ; Предавателно-
приемателен протокол № 3420/10.11.2017г. и товарителница № 8889937/10.11.2017г. на „Ди
енд Ди Експрес" ЕООД за доставка на стоките по ППП №3420/10.11.2017 г.; Предавателно-
приемателен протокол № 3445/21.11.2017г. и товарителница № 8905500/21.11.2017г. на „Ди
енд Ди Експрес" ЕООД за доставка на стоките по ППП №3445/21.11.2017 г.;Предавателно-
приемателен протокол № 3448/22.11.2017г. и товарителница № 8907583/22.11.201 г. на „Ди
енд Ди Експрес" ЕООД за доставка на стоките по ППП № 3448/22.11.2017г.;Предавателно-
приемателен протокол № 3452/23.11.2017г. и товарителница № 8909674/23.11.2017г. на „Ди
енд Ди Експрес" ЕООД за доставка на стоките по ППП № 3452/23.11.2017 г.;Предавателно-
приемателен протокол № 3462/28.11.2017г. и товарителница № 8918838/28.11.2017г. на „Ди
енд Ди Експрес" ЕООД за доставка на стоките по ППП № 3462/28.11.2017г.;Предавателно-
4
приемателен протокол № 3502/07.12.2017г. и товарителница № 8935177/07.12.2017 г. на „Ди
енд Ди Експрес" ЕООД за доставка на стоките по ППП № 3502/07.12.2017 г.;Предавателно-
приемателен протокол № 3503/07.12.2017 г. и товарителница № 8935177/07.12.2017г. на „Ди
енд Ди Експрес" ЕООД за доставка на стоките по ППП № 3503/07.12.2017г.;Предавателно-
приемателен протокол № 3510/12.12.2017г. и товарителница № 8941099/12.12.2017г. на „Ди
енд Ди Експрес" ЕООД за доставка на стоките по ППП № 3510/12.12.2017г.; Предавателно-
приемателен протокол № 3582/09.01.2018г. и товарителница № 8981012/09.01.2018г. на „Ди
енд Ди Експрес" ЕООД за доставка на стоките по ППП № 3582/09.01.2018г.; Предавателно-
приемателен протокол № 3599/22.01.2018г. и товарителница № 8998053/22.01.2018 г. на „Ди
енд Ди Експрес" ЕООД за доставка на стоките по ППП № 3599/22.01.2018 г.;Предавателно-
приемателен протокол № 3628/01.02.2018г. и товарителница № 9015131/05.02.2018г. на „Ди
енд Ди Експрес" ЕООД за доставка на стоките по ППП № 3628/01.02.2018г.;Предавателно-
приемателен протокол №. 3629/01.02.2018г. и товарителница № 9012828/01.02.2018г. на „Ди
енд Ди Експрес" ЕООД за доставка на стоките по ППП № 3629/01.02.2018; Предавателно-
приемателен протокол № 3630/01.02.2018г.; Предавателно-приемателен протокол №
3677/23.02.2018г. и товарителница № DDD9041177/23.02.2018 г. на „Ди енд Ди Експрес"
ЕООД за доставка на стоките по ППП № 3677/23.02.2018г.
Ответникът е представил списък на лабораторните реактиви и консумативи, с които е
работил през процесния период от време и за 2018 и 2019 г. , справка за получени протоколи
и фактури от ищеца, потвърждение на разчети през периода 2017 г. – 2019 г. за извършени
изследвания с процесните апарати. /л. 61-л. 149/.
По делото са разпитани като свидетели д-р . Кр. Н. – Началник „Клинична
лаборатория“ при ответника, д.П. Т.-Д. – лекар в същата клинична лаборатория, М.Й.М. –
старши лаборант в клиничната лаборатория, Первин Рафет Русева - работила като лаборант
в клиничната лаборатория, Л. СТ. К. – химик в лабораторията от 1982 г. до м. юли 2017 г.,
Ю.Й.С. – гл. счетоводител и ръководител Икономически дейности в МБАЛ, Ж. Г. К. –
работил като търговски представител при ищеца в периода 2013 г. – 2018 г.
Св. д-р Н. дава показания, че процесните апарати, доставени от ищеца представляват
„затворена система“, което означава, че не могат да работят с други реактиви, освен с
доставените от ищеца. Д-р Н., д-р Т. и старшият лаборант обсъждали ежемесечно
необходимостта от реактиви и консумативи за апаратите, д-р Т. изготвяла заявката на
компютър и я предавала на главната сестра на болницата. Необходимите и заявени реактиви
и консумативи се получавали в колетна пратка от доставчика „Марвена диагностика“ ЕООД
в лабораторията. Пратките били получавани от различни лица от екипа на лабораторията,
тъй като куриерите ги носели по различно време, понякога в събота и неделя. След
получаване на пратката, се обработвали наличните документи от старшия лаборант, който
изписвал складова разписка и с фактурата я предавал на счетоводството. Комуникацията с
ищеца по повод на заявки или проблем с апаратите се осъществявала чрез св. Ж.К..
Св. д-р Т. дава показания, че в периода 2017 – 2018 г. в Клинична лаборатория са
работили с апаратура на „Марвена диагностика“ ЕООД. Представлява затворена система и
5
може да работи само с реактиви и консумативи, доставени от „Марвена диагностика“
ЕООД. Заявката за реактиви и консумативи се правела след обсъждане на наличностите с д-
р Н. /К./ и главния лаборант. Пратките със заявените консумативи били приемани от тези,
които били на смяна, вкл. и от свидетелката. При приемане, се подписвал приемо-
предавателен протокол и товарителница. Свидетелката потвърждава, че подписите на
предявените й приемо-предавателни протоколи и товарителници, представени като
доказателство по делото от ищеца, са положени от нея. В болницата, освен с процесната
апаратура, имало и стара апаратура, с която се правели изследвания. Апаратите били
свързани към информационната система на болницата, от която можело да се установи от
кой апарат е направено изследването. Св. Ж.К. бил представител на ищеца, с когото водели
кореспонденция.
Св. М.Й.М. – старши лаборант, дава показания, че в клиничната лаборатория на
болницата е доставена апаратура от „Марвена диагностика“ ЕООД, която работи с реактиви
и консумативи, доставени от същата фирма. Не са му известни цените на доставените
реактиви и консумативи. През процесния период в болницата имало и други апарати, на
които да се извършвали изследвания, тъй като такова било изискването – да се поддържат
дублиращи апарати. Правели се изследвани с всички апарати. Съвещавали се главния лекар
на клиничната лаборатория и химика, относно наличността и необходимостта от реактиви и
консумативи. Правела се заявка до главната сестра на болницата, която придвижвала
заявката. Стоката получавали с приемо-предавателни протоколи, фактура. МОЛ били
свидетелят и главният лекар на лабораторията, но се случвало и други лица да подписват
документите за извършените доставки, например през празнични дни. Веднъж месечно се
правел отчет за изразходваните консумативи и реактиви, не се изчислявала стойността на
лабораторното изследване.
Св. Первин Русева е работила като старши лаборант в клиничната лаборатория на
болницата през 2017 – 2018 г. Дава показания, че в този период са доставени апарати от
ищеца, които работели само с доставени от същия реактиви и консумативи. Доставките се
приемали от всички, работещи в лабораторията, защото идвали по различно време и
трябвало да се съхраняват правилно – някои в хладилник, а други в склада. С доставените
реактиви и консумативи получавали от доставчика приемо – предавателни протоколи, не си
спомня да са получавали фактури. Изготвяли месечни отчети, които представяли на хартиен
носител в счетоводството, не й била известна стойността на реактивите и консумативите.
Св. Ж. Г. К. е работил от 2013 г. до 2018 г. като търговски представител при ищеца.
Нямал отношение към заявките за консумативи и реактиви, но обикновено фирма „Марвена
диагностика“ ЕООД получавала заявките за такива и на тази база изпращала заявеното по
куриер. Свидетелят водел кореспонденция с д-р Т. и д-р Н. /К./ като специалисти
лабораторна диагностика. Изпращал им по имейл информация за цените на реактивите и
изчисления за себестойност, търговските условия по доставката. Всички ценови листи,
предявени му в съдебно заседание, били изпращани по ел. поща до д-р Т.. Доставената на
ответника апаратура представлявала затворен кръг и работела с конкретни реактиви,
6
доставени от ищеца.
Св. Л. СТ. К. – работила като химик в лабораторията от 1982 г. до средата на м. юли
2017 г. Били доставени 6-7 апарата от „Марвена диагностика“ и някои апарати работели с
техни консумативи и реактиви. Свидетелката се е подписвала на някои протоколи за
получени такива. На всички предявени й в съдебно заседание приемо-предавателни
протоколи и товарителници, потвърждава, че подписът за получател е положен от нея с
изключение на товарителници №№№ 8581827/ 24. 04. 2017 г., 8591415/ 02. 05. 2017 г.,
8625936/ 23. 05. 2017 г. и 8640384/ 01. 06. 2017 г. Свидетелката правела заявките и по тези
заявки получавали реактиви от различни фирми. След като пристигнела стоката,
проверявала се и се подписвал протокола за получаване в 2 екземпляра, като единият се
връщал на фирмата.
От заключението на съдебно-графологическата експертиза се установява, че
подписите в товарителници №№№ 8581827/ 24. 04. 2017 г., 8591415/ 02. 05. 2017 г.,
8625936/ 23. 05. 2017 г. и 8640384/ 01. 06. 2017 г. не са изпълнени от св. Л. СТ. К..
Св. Ю.Й.С. – гл. счетоводител и ръководител Икономически дейности в МБАЛ от 11.
09. 2017 г. дава показания, че му е известно за предоставени апарати от ищеца на ответника
в периода 2017 – 2018 г. Когато постъпил на работа в болницата, заварил дълг от един
милион и триста хиляди лева, но дълговете към всички кредитори били изплатени,
включително и към ищеца. Счетоводно болницата няма задължения към ищеца. Клинична
лаборатория водела на отделно счетоводство склад, отделно изготвяла месечни отчети, в
който се посочвали извършените изследвания, изразходваните консумативи. Не се
извършвало счетоводно отчитане на броя и вида на извършените изследвания.
Изследванията се влагали в история на заболяването на всеки един пациент.
Изп. директор на МБАЛ „Св. Иван Рилски“ АД д-р Гечо Вълков Жеков дава
обяснения по реда на чл. 176 от ГПК, че когато станал изп. директор, болницата имала
взаимоотношения с ищцовото дружество и болницата трябвало да му заплати милион и
триста хиляди лева. Твърди, че доставените от ищеца реактиви и консумативи са изплатени.
Назначената по делото ССЕ е дала заключение, че доставките на реактиви и
консумативи по приемо-предавателните протоколи /ППП/ в процесния период 28. 02. 2017
г. – 23. 02. 2018 г. от ищеца на ответника не са завеждани в счетоводството и не се водят на
склада в клиничната лаборатория към ответника. Стойността на доставените реактиви и
консумативи по ППП в процесния период е 167 668, 45 лв., съгл. ценови разпис на ищеца.
Размерът на законната лихва за забава за периода 02. 07. 2018 г. до 02. 02. 2021 г. е 43 165, 74
лв. След завеждане на делото няма извършени плащания от ответника на ищеца по
процесните ППП. Заключението е изготвено след проверка на счетоводството на страните
по делото. Вещото лице е констатирало, че при ищеца доставчик има издадени данъчни
фактури, с които е получавал консумативи и реактиви и част от тези количества са
доставени на ответника със съответните ППП и товарителници към тях. /Приложение 1/.
Ищецът води складова програма по отношение на доставките, вкл. и на ответника, същите
се оскладяват в програмата и с проформа фактура се изписват. Всички фактури по
7
доставките с процесните ППП са осчетоводени, а количествата предоставени реактиви и
консумативи се водят на склад при ответника. За проверявания от вещото лице период,
доставените от ищеца реактиви и консумативи на ответника не са завеждани в
счетоводството и не се водят на склад в клиничната лаборатория при ответника.
Според заключението на комплексната ССЕ, изготвена от вещите лица К.А. и Я.К., за
процесния период ответникът е отчел към Здравната каса 15 бр. клинични пътеки, подробно
описани и заплатени от Здравната каса. Клиничните пътеки не съдържат информация за
реактиви и консумативи, с които са извършени изследвания, съдържат информация за броя
истории на заболявания, оценени по стойност и обобщени във фактури. В „История на
заболяването“ и „Епикриза“ за проверявания период не се съдържа информация и
документи за изследвания с процесните апарати и реактиви. На експертизата не са
представени тримесечни, шестмесечни и деветмесечни отчети за процесния период.
Представени са отчети на годишна база , съответно за 2017 г. и за 2018 г., които не съдържат
информация и данни за направени изследвания с процесните апарати, реактиви и
консумативи. При ответника са утвърдени два ценоразписа за медицински дейности,
извършвани през процесния период от време, които не съдържат информация за цени на
изследвания с процесните апарати, реактиви и консумативи. В счетоводството на ответника
през процесния период ищецът „Марвена диагностика“ ЕООД е заведен под № 1391. Има
издадени четири фактури, които са платени и не са предмет на иска.
Заключението на назначената по делото СТЕ е, че от процесните апарати, само
апаратът Advia Centaur CP съдържа в паметта си информация за процесния период. Всеки от
апаратите е калибриран преди започване на работа с него. От процесните апарати са
подавани данни към лабораторната информационна система и болничната информационна
система при ответника за извършени изследвания с апаратите през процесния период.
Апаратите BFT II и SUPER GL compact извеждат резултатите на хартиена ролка, която
информация се прехвърля ръчно от лаборанта в информационната система.
Информационната система при ответника пази данни само за апаратите, които са изпратили
автоматично резултати към нея – Dimension, Advia Centaur CP, Clinitek Status,Advia 2120 и
Rapid Point 500 , а за тези, които са прехвърлени ръчно от апарати BFT II и SUPER GL
compact, не може да се установи от кой апарат са данните.
Въз основа на тази фактическа обстановка, съдът приема, че предявеният иск с правно
основание чл. 327, ал. 1 от ТЗ е основателен.
Страните по делото не спорят, че на 28. 03. 2017 г. е сключен Договор за заем за
послужване на движими вещи между ищеца „Марвена диагностика“ ЕООД – заемодател и
ответника МБАЛ „Св. Иван Рилски“ АД - заемател. Страните по делото не спорят и по
предмета на договора, според който заемодателят е предоставил безвъзмездно на заемателя
за временно ползване собствените си движими вещи, представляващи медицинска
лабораторна апаратура - 7 бр. анализатори, производство на Siemens Healthcare Diagnostics
GmbH и Dr. Muller Geratebau GmbH, подробно описани в чл. 1 от договора.
Предназначението на апаратурата е за извършване на клинични лабораторни изследвания от
8
заемателя в чийто помещения е монтирана.
От показанията на разпитаните по делото свидетели – д-р Н. - Началник „Клинична
лаборатория“, д-р Т. – лекар, Мичев – старши лаборант, Русева - лаборант, К. – химик в
същата клинична лаборатория, се установява безспорно, че чрез главната сестра на
болницата са заявявали да им бъдат доставени от ищеца необходимите за работата им с
апаратите консумативи и реактиви, тъй като тези апарати са представлявали „Затворена
система“ и е било възможно да работят само с доставените такива от ищеца. Процесните
реактиви и консумативи са получени от тях, удостоверено с подписите им в приемо –
предавателни протоколи /ППП/ и товарителници и са използвани за медицински
изследвания. Според заключението на ССЕ, при ищеца доставчик има издадени данъчни
фактури, с които е получавал консумативи и реактиви и част от тези количества са доставени
на ответника със съответните ППП и товарителници към тях. Всички фактури по доставките
с процесните ППП са осчетоводени, а количествата предоставени реактиви и консумативи
се водят на склад при ответника. От заключението на СТЕ също може да бъде установено,
че с процесните апарати и в проверявания период са извършвани изследвания с доставените
от ищеца апарати, тъй като са подавани данни към лабораторната информационна система и
болничната информационна система при ответника.
В чл. 2, т. 2 от договора за заем за послужване на движими вещи страните са се
уговорили реактивите и консумативите за работа с апаратурата да са за сметка на заемателя,
а според чл. 8, т. 2 от договора, ответникът – заемател е поел задължение да закупува от
заемодателя реактивите и консумативите, необходими за работа на апаратурата. С оглед на
тези уговорени клаузи, съдът приема, че е налице договорна обвързаност между страните за
покупко-продажба на процесните реактиви и консумативи. В изпълнение на договорните си
задължения ищецът е доставил медицински консумативи, лабораторни реактиви и химикали,
отговарящи на спецификацията за работа с доставената на ответника лабораторна апаратура,
за което са съставени приемо-предавателни протоколи и товарителници и ответникът дължи
тяхната цена.
Неоснователно е възражението на ответника, че не дължи договорно изпълнение, тъй
като представените по делото приемо-предавателни протоколи и товарителници са
подписани от лица без представителна власт. От гласните доказателства се установява, че
реактивите и консумативите са получени от служители в клиничната лаборатория към
ответната болница и веднъж месечно се изготвял и представял отчет в счетоводството на
болницата за изразходваните реактиви и консумативи. С разпоредбата на чл. 301 от ТЗ е
установена презумпцията, че когато едно лице действа от името на търговец без
представителна власт, се смята, че търговецът потвърждава действията, ако не се
противопостави веднага след узнаването. Според съдебната практика, когато ненадлежно
представляваният е търговец не се изисква изрично потвърждаване, то се счита извършено,
ако търговецът не се противопостави веднага след узнаването, т. е. потвърждаването се счита
извършено мълчаливо чрез бездействие, без значение вида на сключената сделка. В случая,
Клинична лаборатория е представяла ежемесечни отчети за извършените изследвания, както
9
с процесната апаратура, така и с паралелната, която е поддържала. На ответника е било
известно, че процесните апарати работят само с реактиви и консумативи, доставени от
ищеца и че е поел задължение да ги закупува от него. За ответника е било ясно или е можел
да узнае с оглед представяните отчети, че в клиничната лаборатория са доставени от ищеца
реактиви и консумативи, с които са извършени изследванията и не се е противопоставил, че
друго лице без представителна власт ги е получило, поради което сделката е породила
правни последици за него. Ищецът не е издавал фактури за доставените на ответника стоки и
такива не са осчетоводявани в счетоводството на ответника. Налице е изобилна съдебна
практика, че фактурата е свидетелстващ документ, защото удостоверява материализираното
изявление в нея, но тя не е основание за плащане на цената на една стока. Цената се дължи
не защото е издадена една фактура, а защото е извършена доставка и затова купувачът
дължи заплащането на цена при предадена стока. Фактът на реално предаване на стоките от
ищеца на ответника е установен изрично по делото от показанията на свидетелите д-р Н. -
Началник „Клинична лаборатория“, д-р Т. – лекар, Мичев – старши лаборант, Русева -
лаборант, К. – химик в същата клинична лаборатория, както и от подписаните от тях приемо-
предавателни протоколи и товарителници. Фактът, че четири от товарителниците не са
подписани от св.К. не може да бъде основание да се приеме, че доставените с тях стоки не са
получени, тъй като видно от гласните доказателства, всички служители в лабораторията са
получавали колетните пратки, с които им били доставяни реактивите и консумативите в
зависимост от времето за доставка.
При търговската продажба, както и при всяка продажба, задължението на
продавача е да предаде на купувача закупената вещ, а на купувача – да заплати цената.
Ответникът - купувач не е изпълнил задължението си, произтичащо от разпоредбата на чл.
200, ал. 1 ЗЗД във вр. с чл, 327 ТЗ за плащане на цената, поради което дължи реално
изпълнение на основното си задължение за плащането на цената на продадените стоки,
както и обезщетение за вреди от неизпълнение на главното парично задължение за времето
на забавата, определено по размер от законната лихва.
Според заключението на ССЕ, стойността на доставените реактиви и консумативи
по ППП в процесния период е 167 668, 45 лв. , според ценовите листи на ищеца. По делото е
приложена кореспонденция по имейл между ищеца д-р Н. /К./ и д-р Т., респ. началник и
лекар в клиничната лаборатория, в които са посочени цените на реактиви и консумативи,
себестойност на пробите за изследване. С показанията си свидетелите д-р Н., д-р Т. и Ж.К.
потвърждават, че са водели кореспонденция по имейл, относно търговските условия по
доставката и ценовите листи.
Предвид изложеното, ответникът следва да бъде осъден да заплати на ищеца
исковата сума в размер на 167 668, 47 лева, представляваща цената на доставените
консумативи и реактиви. Предвид основателността на главния иск, е основателен и доказан
и предявения акцесорен такъв на осн. чл. 86 от ЗЗД. Според заключението на ССЕ, размерът
на законната лихва за забава за периода 02. 07. 2018 г. до 02. 02. 2021 г. е 43 165, 74 лв. и в
този размер иска следва да бъде уважен, но от 05. 07. 2018 г., както е претендирал ищеца, а
10
до първоначално предявения размер за разликата до 44 059, 55 лв. следва да бъде отхвърлен,
като неоснователен и недоказан.
Предвид изхода от спора, на осн. чл. 78, ал. 1 от ГПК ищецът има право на
разноски. Ответникът следва да бъде осъден да заплати разноските по делото, направени от
ищеца, съобразно уважената част от исковете, съгл. приложения списък по чл. 80 от ГПК и
договори за правна защита и съдействие в размер на 17 166, 33 лв., платени за държавна
такса, депозит за вещи лица и адвокатско възнаграждение. Ответникът също претендира за
заплащане на разноски. Според уважения размер на главния иск и отхвърлената част от
акцесорния иск, предявен от ищеца, на ответника се дължат разноски в размер на 25, 96 лв.
Воден от изложеното, съдът
РЕШИ:
ОСЪЖДА Многопрофилна болница за активно лечение „Св. Иван Рилски - Разград“
АД гр. Разград, ул. „Коста Петров“ № 2, ЕИК ********* да заплати на „МАРВЕНА
ДИАГНОСТИКА“ ЕООД, ЕИК ********* гр. София, ж.к. „Младост -2“, ул. „Свети
Киприян“ № 44 сумата 167 668, 47 /сто шестдесет и седем хиляди шестстотин шестдесет и
осем лв, 47 ст./ лева на осн. чл. 327, ал. 1 от ТЗ, представляваща получени и незаплатени
реактиви и консумативи в периода 28. 03. 2017 г. – 23. 02. 2018 г. на основание Договор за
заем за послужване на движими вещи от 28. 03. 2017 г. , доставени с:
Предавателно- приемателен протокол № 2907/28.03.2017 г.; Предавателно-
приемателен протокол № 2908/28.03.2017г.; Предавателно- приемателен протокол №
2929/03.04.2017г.; Предавателно- приемателен протокол №2935/04.04.2017г.; Предавателно-
приемателен протокол № 2939/04.04.2017г;Предавателно- приемателен протокол №
2940/05.04.2017г.;Предавателно-приемателен протокол № 2946/06.04.2017г. и товарителница
№ 8558884/06.04.2017 г. на „Ди енд Ди Експрес" ЕООД за доставка на стоките по ППП
№2946/06.04.2017 г.;Предавателно- приемателен протокол № 2969/18.04.2017
г.;Предавателно-приемателен протокол № 2973/19.04.2017г. и товарителница №
8574937/19.04.2017 г. на „Ди енд Ди Експрес" ЕООД за доставка на стоките по ППП
№2973/19.04.2017 г.; Предавателно- приемателен протокол № 2988/24.04.2017г. и
товарителница № 8581827/24.04.2017 г. на „Ди енд Ди Експрес" ЕООД за доставка на
стоките по ППП №2988/24.04.2017; Предавателно- приемателен протокол №
3007/27.04.2017 г. и товарителница № 8587990/27.04.2017 г. на „Ди енд Ди Експрес" ЕООД
за доставка на стоките по ППП №3007/27.04.2017 г.;Предавателно-приемателен протокол №
3009/27.04.2017г. и товарителница № 8591415/02.05.2017 г. на „Ди енд Ди Експрес" ЕООД
за доставка на стоките по ППП № 3009/27.04.2017 г.;Предавателно-приемателен протокол №
3024/04.05.2017г. и товарителница № 8596848/04.05.2017 г. на „Ди енд Ди Експрес" ЕООД
за доставка на стоките по ППП №3024/04.05.2017 г.; Предавателно- приемателен протокол
№ 3031/09.05.2017г. и товарителница № 8603337/09.05.2017 г. на „Ди енд Ди Експрес"
ЕООД за доставка на стоките по ППП №3031/09.05.2017 г.; Предавателно-приемателен
11
протокол № 3040/15.05.2017г. и товарителница № 8614166/15.05.2017 г. на „Ди енд Ди
Експрес" ЕООД за доставка на стоките по ППП №3040/15.05.2017 г.;Предавателно-
приемателен протокол № 3056/23.05.2017г. и товарителница № 8625936/23.05.2017 г. на „Ди
енд Ди Експрес" ЕООД за доставка на стоките по ППП № 3056/23.05.2017 г.;Предавателно-
приемателен протокол № 3074/01.06.2017г. и товарителница № 8640384/01.06.2017 г. на „Ди
енд Ди Експрес" ЕООД за доставка на стоките по ППП №3074/01.06.2017 г.; Предавателно-
приемателен протокол № 3081/06.06.2017г. и товарителница № 8646537/06.06.2017 г. на „Ди
енд Ди Експрес" ЕООД за доставка на стоките по ППП № 3081/06.06.2017 г.; Предавателно-
приемателен протокол № 3117/23.06.2017 г. и товарителница № 8675309/26.06.2017 г. на
„Ди енд Ди Експрес" ЕООД за доставка на стоките по ППП №3117/23.06.2017 г.;
Предавателно- приемателен протокол № 3120/26.06.2017г. и товарителница №
8675562/26.06.2017 г. на „Ди енд Ди Експрес" ЕООД за доставка на стоките по ППП
№3120/26.06.2017 г; Предавателно- приемателен протокол № 3164/18.07.2017г. и
товарителница № 8708998/18.07.2017 г. на „Ди енд Ди Експрес" ЕООД за доставка на
стоките по ППП №3164/18.07.2017 г.; Предавателно-приемателен протокол №
3182/27.07.2017г. и товарителница № 8724606/27.07.2017 г. на „Ди енд Ди Експрес" ЕООД
за доставка на стоките по ППП № 3182/27.07.2017 г.;Предавателно-приемателен протокол №
3186/31.07.2017г. и товарителница № 8727869/31.07.2017 г. на „Ди енд Ди Експрес" ЕООД
за доставка на стоките по ППП №3186/31.07.2017 г.; Предавателно-приемателен протокол №
3202/08.08.2017г. и товарителница № 8739159/08.08.2017 г. на „Ди енд Ди Експрес" ЕООД
за доставка на стоките по ППП № 3202/08.08.2017 г.; Предавателно- приемателен протокол
№ 3208/14.08.2017г. и товарителница № 8746859/14.08.2017 г. на „Ди енд Ди Експрес"
ЕООД за доставка на стоките по ППП № 3208/14.08.2017 г.; Предавателно-приемателен
протокол № 3210/15.08.2017г., товарителница № 8751284/16.08.2017 г. на „Ди енд Ди
Експрес" ЕООД и товарителница № 8748857/15.08.2017 г. на „Ди енд Ди Експрес" ЕООД за
доставка на стоките по ППП № 3210/15.08.2017 г.); Предавателно- приемателен протокол №
3217/21.08.2017г. и товарителница № 8756816/21.08.2017 г. на „Ди енд Ди Експрес" ЕООД
за доставка на стоките по ППП №3217/21.08.2017 г.; Предавателно-приемателен протокол №
3264/07.09.2017г. и товарителница № 8779822/07.09.2017 г. на „Ди енд Ди Експрес" ЕООД
за доставка на стоките по ППП № 3264/07.09.2017 г.;Предавателно-приемателен протокол №
3266/11.09.2017г. и товарителница № 8784489/11.09.2017 г. на „Ди енд Ди Експрес" ЕООД
за доставка на стоките по ППП №3266/11.09.2017 г.;Предавателно-приемателен протокол №
3267/12.09.2017г. и товарителница № 8786091/12.09.2017 г. на „Ди енд Ди Експрес" ЕООД
за доставка на стоките по ППП №3267/12.09.2017 г.;Предавателно-приемателен протокол №
3278/13.09.2017г. и товарителница № 8788416/13.09.2017 г. на „Ди енд Ди Експрес" ЕООД
за доставка на стоките по ППП № 3278/13.09.2017;Предавателно-приемателен протокол №
3321/03.10.2017г. и товарителница № 8831655/03.10.2017 г. на „Ди енд Ди Експрес" ЕООД
за доставка на стоките по ППП № 3321/03.10.2017 г.;Предавателно-приемателен протокол №
3328/05.10.2017г. и товарителница № 8834880/05.10.2017 г. на „Ди енд Ди Експрес" ЕООД
за доставка на стоките по ППП № 3328/05.10.2017 г.;Предавателно-приемателен протокол №
3331/06.10.2017г. и товарителница № 8836913/06.10.2017 г. на „Ди енд Ди Експрес" ЕООД
12
за доставка на стоките по ППП № 3331/06.10.2017 г.;Предавателно-приемателен протокол №
3345/12.10.2017г. и товарителница № 8846726/12.10.2017 г. на „Ди енд Ди Експрес" ЕООД
за доставка на стоките по ППП № 3345/12.10.2017 г.; Предавателно-приемателен протокол
№ 3381/24.10.2017г. и товарителница № 8862089/24.10.2017 г. на „Ди енд Ди Експрес"
ЕООД за доставка на стоките по ППП № 3381/24.10.2017 г.; Предавателно-приемателен
протокол № 3411/02.11.2017г. и товарителница № 8878458/02.11.2017г. на „Ди енд Ди
Експрес" ЕООД за доставка на стоките по ППП № 3411/02.11.2017г. ; Предавателно-
приемателен протокол № 3420/10.11.2017г. и товарителница № 8889937/10.11.2017г. на „Ди
енд Ди Експрес" ЕООД за доставка на стоките по ППП №3420/10.11.2017 г.; Предавателно-
приемателен протокол № 3445/21.11.2017г. и товарителница № 8905500/21.11.2017г. на „Ди
енд Ди Експрес" ЕООД за доставка на стоките по ППП №3445/21.11.2017 г.;Предавателно-
приемателен протокол № 3448/22.11.2017г. и товарителница № 8907583/22.11.201 г. на „Ди
енд Ди Експрес" ЕООД за доставка на стоките по ППП № 3448/22.11.2017г.;Предавателно-
приемателен протокол № 3452/23.11.2017г. и товарителница № 8909674/23.11.2017г. на „Ди
енд Ди Експрес" ЕООД за доставка на стоките по ППП № 3452/23.11.2017 г.;Предавателно-
приемателен протокол № 3462/28.11.2017г. и товарителница № 8918838/28.11.2017г. на „Ди
енд Ди Експрес" ЕООД за доставка на стоките по ППП № 3462/28.11.2017г.;Предавателно-
приемателен протокол № 3502/07.12.2017г. и товарителница № 8935177/07.12.2017 г. на „Ди
енд Ди Експрес" ЕООД за доставка на стоките по ППП № 3502/07.12.2017 г.;Предавателно-
приемателен протокол № 3503/07.12.2017 г. и товарителница № 8935177/07.12.2017г. на „Ди
енд Ди Експрес" ЕООД за доставка на стоките по ППП № 3503/07.12.2017г.;Предавателно-
приемателен протокол № 3510/12.12.2017г. и товарителница № 8941099/12.12.2017г. на „Ди
енд Ди Експрес" ЕООД за доставка на стоките по ППП № 3510/12.12.2017г.; Предавателно-
приемателен протокол № 3582/09.01.2018г. и товарителница № 8981012/09.01.2018г. на „Ди
енд Ди Експрес" ЕООД за доставка на стоките по ППП № 3582/09.01.2018г.; Предавателно-
приемателен протокол № 3599/22.01.2018г. и товарителница № 8998053/22.01.2018 г. на „Ди
енд Ди Експрес" ЕООД за доставка на стоките по ППП № 3599/22.01.2018 г.;Предавателно-
приемателен протокол № 3628/01.02.2018г. и товарителница № 9015131/05.02.2018г. на „Ди
енд Ди Експрес" ЕООД за доставка на стоките по ППП № 3628/01.02.2018г.;Предавателно-
приемателен протокол №. 3629/01.02.2018г. и товарителница № 9012828/01.02.2018г. на „Ди
енд Ди Експрес" ЕООД за доставка на стоките по ППП № 3629/01.02.2018; Предавателно-
приемателен протокол № 3630/01.02.2018г.; Предавателно-приемателен протокол №
3677/23.02.2018г. и товарителница № DDD9041177/23.02.2018 г. на „Ди енд Ди Експрес"
ЕООД за доставка на стоките по ППП № 3677/23.02.2018г., ведно със законната лихва върху
главницата 167 668, 47 лева, считано от датата на предявяване на иск 04. 02. 2021 г. до
окончателно изплащане на сумата.
ОСЪЖДА Многопрофилна болница за активно лечение „Св. Иван Рилски - Разград“
АД гр. Разград, ул. „Коста Петров“ № 2, ЕИК ********* да заплати на „МАРВЕНА
ДИАГНОСТИКА“ ЕООД, ЕИК ********* гр. София, ж.к. „Младост -2“, ул. „Свети
Киприян“ № 44 сумата 43 165, 74 / четиридесет и три хиляди сто шестдесет и пет лв. и 74
ст./ лева на осн. чл. 86 от ЗЗД, представляваща обезщетение за забава в размер на законната
13
лихва върху главницата 167 668, 47 лв. по Договор за заем за послужване на движими вещи
от 28. 03. 2017 г., за периода 05. 07. 2018 г. до 02. 02. 2021 г., като отхвърля иска до
първоначално предявения размер от 44 059, 55 лв. /за разликата от 893, 81 лв./, като
неоснователен и недоказан.
ОСЪЖДА Многопрофилна болница за активно лечение „Св. Иван Рилски - Разград“
АД гр. Разград, ул. „Коста Петров“ № 2, ЕИК ********* да заплати на „МАРВЕНА
ДИАГНОСТИКА“ ЕООД, ЕИК ********* гр. София, ж.к. „Младост -2“, ул. „Свети
Киприян“ № 44 сумата 17 166, 33 / седемнадесет хиляди сто шестдесет и шест лева, 33 ст./
лева разноски по делото.
ОСЪЖДА „МАРВЕНА ДИАГНОСТИКА“ ЕООД, ЕИК ********* гр. София, ж.к.
„Младост -2“, ул. „Свети Киприян“ № 44 да заплати на Многопрофилна болница за активно
лечение „Св. Иван Рилски - Разград“ АД гр. Разград, ул. „Коста Петров“ № 2, ЕИК
********* сумата 25, 96 лева разноски по делото.
Решението подлежи на обжалване в двуседмичен срок от връчването му на страните
пред Варненския апелативен съд.
Съдия при Окръжен съд – Разград: _______________________
14