РЕШЕНИЕ
№ 1845
град Пловдив, 26.10.2023 година
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, Шестнадесети състав, в открито заседание на двадесет и шести септември през две хиляди двадесет и трета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯНКО АНГЕЛОВ
при секретаря ПОЛИНА ЦВЕТКОВА като разгледа
докладваното от съдия ЯНКО АНГЕЛОВ административно дело № 1317 описа за 2023
година, взе предвид следното:
Производството е по
реда на Дял трети, Глава десета, Раздел първи от АПК, във връзка с чл.40 от
Закона за достъп до обществена информация /ЗДОИ/.
Делото е образувано по жалба на К.П.С.,
ЕГН **********,***, срещу Решение № 16 от 26.04.2023 година на Секретаря на
Община Стамболийски, в частта, с която е отказано предоставяне на обществена информация
относно започнатите проверки от администрацията на Община Стамболийски за
период 01.07.2022г. до 02.09.2022г. за законност на сградите и постройките,
намиращите се на територията на Община Стамболийски, като се предостави
информация и списък относно всички сгради и постройки, които са проверени,
както и информация за предприетите мерки, наложени актове и дадени предписания,
ако има издадени по ЗУТ, ЗМСМА и наредбите/правилниците към тях.
Иска се прогласяване нищожността
на решението, като издадено от некомпетентен орган, алтернативно се иска отмяна
на решението в оспорената част и задължаване на ответника да предостави
информацията в поисканата форма.
В съдебно заседание – адв. Т.Е. и
адв. Д.-К. като пълномощници на К.П.С., поддържат жалбата, претендират присъждане на направените по делото разноски.
Ответната страна - Секретар на
Община Стамболийски се представлява от
надлежно упълномощен процесуален представител – адвокат Д., която оспорва жалбатаа.
Претендира се присъждане на направените по делото разноски, представят се
писмени бележки.
След съвкупна преценка на
събраните по делото доказателства, на доводите и възраженията на страните, и
като извърши служебна проверка за законосъобразност по реда чл. 168, ал. 1 във
връзка с чл. 146 от АПК, съдът приема за установено следното от фактическа и
правна страна:
Със заявление до кмета на Община
Стамболийски с вх. № 5176/02.09.2022г. жалбоподателят е поискал предоставяне на
следната информация: за започнатите проверки от администрацията на Община
Стамболийски за период 01.07.2022г. до 02.09.2022г. за законност на сградите и
постройките, намиращите се на територията на Община Стамболийски, като се
предостави информация и списък относно всички сгради и постройки, които са
проверени, както и информация за предприетите мерки, наложени актове и дадени
предписания, ако има издадени по ЗУТ, ЗМСМА и наредбите/правилниците към тях.
По така подаденото заявление е
изпратено писмо от зам.-кмета на Община Стамболийски и секретаря на Община
Стамболийски с изх. № 2486/15.09.2022г., с което се указва на К.С. да посочи
ясно каква информация иска.
Със заявление с вх. №
5524/20.09.2022г. К.С. посочва, …по т.1. Иска информация за започнатите проверки по ЗУТ и ЗМСМА от
администрацията на Община Стамболийски за законността на сградите и постройките
на територията на общината и посочва период 01.07.2022г. - 02.09.2022г., като
иска списък на сградите, за които е започнала проверка за законност, по т.2 …Иска информация за започнатите административни
процедури по реда на ЗУТ и ЗМСМА при открити нередности в периода
01.07.2022г.-02.09.2022г., като се представи списък на предприетите мерки и
административни процедури при констатирана нередност.
Издадено е обжалваното в
настоящото производство Решение № 16 от 26.04.2023 година на Секретаря на
Община Стамболийски /л. 31/, с което се разрешава достъп до исканата обществена
информация.
Конкретно обективираната
информация, като неразделна част от решението, се съдържа в документ с изх. № 1432/27.04.2023г.,
подписан от зам.-кмета и секретаря на Община Стамболийски, като в него се
посочва, че за конкретния период са започнати девет производства по
осъществяване на административен контрол по ЗУТ. Информацията относно предприетите административни
процедури и действия касае издаването на ИАА. За посочения период нямало
издадени заповеди, АУАН и НП, не са сключвани споразумения по чл.58г, ал.1 от ЗАНН Възможността за изрично определяне
на лица, които да се произнасят по исканията по реда на ЗДОИ, е предвидена в
разпоредбата на чл. 28, ал. 2 от ЗДОИ, съгласно която в 14-дневен срок от
регистриране на заявлението органите или изрично определени от тях лица вземат
решение за предоставяне или за отказ от предоставяне на достъп до исканата
обществена информация и уведомяват писмено заявителя за своето решение.
Възможността за делегиране на правомощията по издаване на решение за
предоставяне на достъп до обществена информация по ЗДОИ или отказ е в
оперативната самостоятелност на кмета на Общината. Дали той ще делегира или ще
ги упражнява сам е самостоятелно решение, което в случая е решено с
утвърждаването на Вътрешни правила на
кмета на Община Стамболийски и в изричен акт.
Настоящият съдебен състав намира,
че по делото са ангажирани доказателства – Заповед № 161 от 20.04.2023 г. за надлежно делегирани
правомощия от компетентния орган - Кмет на Община Стамболийски на Секретаря на
Община Стамболийски да издава и подписва Решения за предоставяне и откази от
предоставяне на достъп до обществена информация.
Според разпоредбата на чл. 4, ал.
1 от ЗДОИ всеки гражданин има право на достъп до обществена информация при
ограниченията на закона, като от това право се ползват и всички юридически лица
(чл. 4, ал. 3 ЗДОИ).
В случая, няма съмнение и спор
между страните по делото, че исканата информация е обществена такава по смисъла
на закона, жалбоподателят е оправомощен субект по смисъла на чл. 4 от ЗДОИ да
поиска предоставяне на достъп до обществена информация, а Кметът на Община Стамболийски
е задължен субект по смисъла на чл. 3, ал. 1 от ЗДОИ за предоставяне достъп до
обществена информация.
Жалбоподателят не е получил
никаква конкретна информация какви актове са издадени по повод заявените от
ответника девет производства. Налице е принципно несъответствие между заявените
като започнати девет производства и обстоятелството, че не са извършени
проверки относно законността на сгради и постройки на територията на общината,
както и не са предпиети административни процедури при открити нередности.
Правомощията на Кмета на общината са ясно разписани в чл.223 от ЗУТ, като всяко
действие следва да се обектира в съответен акт. В тази връзка лишено от конкретика е и заявеното от ответника, че на
всички девет производства са предприети процедури по ЗУТ, свързани с оперативна
подготовка по издаване на административни актове по осъществяване на контрол по
устройство на територията.
В случая жалбоподателят желае достъп до актове,
които се постановяват при изпълнение на нормативно установени правомощия на
органите на местно управление, като издаването на този вид административни
актове по ЗУТ е регламентираната от законодателя дейност свързана с устройство
на територията и контрола върху дейността на различните субекти. С оглед
императивните разпоредби на ЗУТ, досежно контрола върху незаконното
стпроителство, всеки заинтересован гражданин има право да се информира относно
взетите управленски решения и да си състави мнение за тяхната обоснованост,
целесъобразност и законосъобразност.
С оспореното решение не се предоставя
обществена информация в пълен обем съобразно искането по заявлението.
От друта страна е безспорно, че издаването на актове
с правна регламентация по Закона за устройство на територията са част от
законовите задължения на административния орган. Следователно в интерес на
обществеността е посочената дейност да бъде извършвана в съответствие със
закона. За съда е несъмнено, че чрез поисканата информация ще се повиши
прозрачността и отчетността на дейността на администрацията на Община Стамболийски
пред обществото.
С оглед на изложеното настоящият
съдебен състав намира, че оспореното решение е незаконосъобразно, поради което
следва да бъде отменено. Преписката следва да се изпрати на органа за произнасяне, с оглед задължителните указания
по тълкуването и прилагането на закона.
На жалбоподателят се дължат
направените и своевременно доказани разноски за заплатена държавна такса и
адвокатско възнаграждение в общ размер на 510 лв.
Съгласно чл. 174 АПК следва да се
определи срок за новото произнасяне от страна на органа, като съдът счита, че
това следва да стане в 14-дневен срок от постъпване на преписката при
административния орган в изпълнение на влязлото в сила решение.
Предвид горното и на основание
чл. 173, ал. 2 от АПК и чл. 41, ал. 1 от ЗДОИ, Пловдивският административен
съд, ІІ отделение, ХVІ състав
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ Решение
№ 16 от 26.04.2023 година на Секретаря на Община Стамболийски.
ИЗПРАЩА делото
като преписка, като ЗАДЪЛЖАВА Кмета
на Община Стамболийски да предостави в пълен обем достъп до обществена
информация по заявление с вх. № 5524/20.09.2022г. на К.С., като изрично посочи
започнатите проверки по ЗУТ и ЗМСМА от администрацията на Община Стамболийски
за законността на сградите и постройките на територията на общината в периода
01.07.2022г.-02.09.2022г., както и да представи списък на сградите, за които е
започнала проверка за законност, както и да обективира информация за започнатите административни
процедури по реда на ЗУТ и ЗМСМА при откритите нередности в периода
01.07.2022г.-02.09.2022г., като представи списък на всички предприетие мерки и
административни процедури за всяка констатирана нередност, при съблюдаване на
указанията по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивната част на
настоящото решение, като определя 14 дневен срок за произнасяне от получаване на преписката, в
изпълнение на влязлото в сила решение.
ОСЪЖДА Община
Стамболийски да заплати на К.П.С., ЕГН **********,***, сумата в размер на 510
лв. за съдебни разноски.
Решението е окончателно и не
подлежи на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: