Решение по дело №1317/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1845
Дата: 26 октомври 2023 г.
Съдия: Янко Ангелов Ангелов
Дело: 20237180701317
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 май 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

1845

 

град Пловдив, 26.10.2023 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, Шестнадесети състав, в открито заседание на двадесет и шести септември през две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯНКО АНГЕЛОВ

 

при секретаря ПОЛИНА ЦВЕТКОВА като разгледа докладваното от съдия ЯНКО АНГЕЛОВ административно дело № 1317 описа за 2023 година, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на Дял трети, Глава десета, Раздел първи от АПК, във връзка с чл.40 от Закона за достъп до обществена информация /ЗДОИ/.

Делото е образувано по жалба на К.П.С., ЕГН **********,***, срещу Решение № 16 от 26.04.2023 година на Секретаря на Община Стамболийски, в частта, с която е отказано предоставяне на обществена информация относно започнатите проверки от администрацията на Община Стамболийски за период 01.07.2022г. до 02.09.2022г. за законност на сградите и постройките, намиращите се на територията на Община Стамболийски, като се предостави информация и списък относно всички сгради и постройки, които са проверени, както и информация за предприетите мерки, наложени актове и дадени предписания, ако има издадени по ЗУТ, ЗМСМА и наредбите/правилниците към тях.

Иска се прогласяване нищожността на решението, като издадено от некомпетентен орган, алтернативно се иска отмяна на решението в оспорената част и задължаване на ответника да предостави информацията в поисканата форма.

В съдебно заседание – адв. Т.Е. и адв. Д.-К. като пълномощници на К.П.С., поддържат жалбата, претендират  присъждане на направените по делото разноски.

Ответната страна - Секретар на Община Стамболийски се представлява  от надлежно упълномощен процесуален представител – адвокат Д., която оспорва жалбатаа. Претендира се присъждане на направените по делото разноски, представят се писмени бележки.

След съвкупна преценка на събраните по делото доказателства, на доводите и възраженията на страните, и като извърши служебна проверка за законосъобразност по реда чл. 168, ал. 1 във връзка с чл. 146 от АПК, съдът приема за установено следното от фактическа и правна страна:

Със заявление до кмета на Община Стамболийски с вх. № 5176/02.09.2022г. жалбоподателят е поискал предоставяне на следната информация: за започнатите проверки от администрацията на Община Стамболийски за период 01.07.2022г. до 02.09.2022г. за законност на сградите и постройките, намиращите се на територията на Община Стамболийски, като се предостави информация и списък относно всички сгради и постройки, които са проверени, както и информация за предприетите мерки, наложени актове и дадени предписания, ако има издадени по ЗУТ, ЗМСМА и наредбите/правилниците към тях.

По така подаденото заявление е изпратено писмо от зам.-кмета на Община Стамболийски и секретаря на Община Стамболийски с изх. № 2486/15.09.2022г., с което се указва на К.С. да посочи ясно каква информация иска.

Със заявление с вх. № 5524/20.09.2022г. К.С. посочва, …по т.1. Иска информация  за започнатите проверки по ЗУТ и ЗМСМА от администрацията на Община Стамболийски за законността на сградите и постройките на територията на общината и посочва период 01.07.2022г. - 02.09.2022г., като иска списък на сградите, за които е започнала проверка за законност, по т.2 …Иска  информация за започнатите административни процедури по реда на ЗУТ и ЗМСМА при открити нередности в периода 01.07.2022г.-02.09.2022г., като се представи списък на предприетите мерки и административни процедури при констатирана нередност.

Издадено е обжалваното в настоящото производство Решение № 16 от 26.04.2023 година на Секретаря на Община Стамболийски /л. 31/, с което се разрешава достъп до исканата обществена информация.

Конкретно обективираната информация, като неразделна част от решението, се съдържа в документ с изх. № 1432/27.04.2023г., подписан от зам.-кмета и секретаря на Община Стамболийски, като в него се посочва, че за конкретния период са започнати девет производства по осъществяване на административен контрол по ЗУТ. Информацията  относно предприетите административни процедури и действия касае издаването на ИАА. За посочения период нямало издадени заповеди, АУАН и НП, не са сключвани споразумения по чл.58г, ал.1 от ЗАНН    Възможността за изрично определяне на лица, които да се произнасят по исканията по реда на ЗДОИ, е предвидена в разпоредбата на чл. 28, ал. 2 от ЗДОИ, съгласно която в 14-дневен срок от регистриране на заявлението органите или изрично определени от тях лица вземат решение за предоставяне или за отказ от предоставяне на достъп до исканата обществена информация и уведомяват писмено заявителя за своето решение. Възможността за делегиране на правомощията по издаване на решение за предоставяне на достъп до обществена информация по ЗДОИ или отказ е в оперативната самостоятелност на кмета на Общината. Дали той ще делегира или ще ги упражнява сам е самостоятелно решение, което в случая е решено с утвърждаването на Вътрешни правила  на кмета на Община Стамболийски и в изричен акт.

Настоящият съдебен състав намира, че по делото са ангажирани доказателства – Заповед № 161  от 20.04.2023 г. за надлежно делегирани правомощия от компетентния орган - Кмет на Община Стамболийски на Секретаря на Община Стамболийски да издава и подписва Решения за предоставяне и откази от предоставяне на достъп до обществена информация.

Според разпоредбата на чл. 4, ал. 1 от ЗДОИ всеки гражданин има право на достъп до обществена информация при ограниченията на закона, като от това право се ползват и всички юридически лица (чл. 4, ал. 3 ЗДОИ).

В случая, няма съмнение и спор между страните по делото, че исканата информация е обществена такава по смисъла на закона, жалбоподателят е оправомощен субект по смисъла на чл. 4 от ЗДОИ да поиска предоставяне на достъп до обществена информация, а Кметът на Община Стамболийски е задължен субект по смисъла на чл. 3, ал. 1 от ЗДОИ за предоставяне достъп до обществена информация.

Жалбоподателят не е получил никаква конкретна информация какви актове са издадени по повод заявените от ответника девет производства. Налице е принципно несъответствие между заявените като започнати девет производства и обстоятелството, че не са извършени проверки относно законността на сгради и постройки на територията на общината, както и не са предпиети административни процедури при открити нередности. Правомощията на Кмета на общината са ясно разписани в чл.223 от ЗУТ, като всяко действие следва да се обектира в съответен акт. В тази връзка лишено  от конкретика е и заявеното от ответника, че на всички девет производства са предприети процедури по ЗУТ, свързани с оперативна подготовка по издаване на административни актове по осъществяване на контрол по устройство на територията.

 В случая жалбоподателят желае достъп до актове, които се постановяват при изпълнение на нормативно установени правомощия на органите на местно управление, като издаването на този вид административни актове по ЗУТ е регламентираната от законодателя дейност свързана с устройство на територията и контрола върху дейността на различните субекти. С оглед императивните разпоредби на ЗУТ, досежно контрола върху незаконното стпроителство, всеки заинтересован гражданин има право да се информира относно взетите управленски решения и да си състави мнение за тяхната обоснованост, целесъобразност и законосъобразност.

 С оспореното решение не се предоставя обществена информация в пълен обем съобразно искането по заявлението.

 От друта страна е безспорно, че издаването на актове с правна регламентация по Закона за устройство на територията са част от законовите задължения на административния орган. Следователно в интерес на обществеността е посочената дейност да бъде извършвана в съответствие със закона. За съда е несъмнено, че чрез поисканата информация ще се повиши прозрачността и отчетността на дейността на администрацията на Община Стамболийски пред обществото.

С оглед на изложеното настоящият съдебен състав намира, че оспореното решение е незаконосъобразно, поради което следва да бъде отменено. Преписката следва да се изпрати на органа за  произнасяне, с оглед задължителните указания по тълкуването и прилагането на закона.

На жалбоподателят се дължат направените и своевременно доказани разноски за заплатена държавна такса и адвокатско възнаграждение в общ размер на 510 лв.

Съгласно чл. 174 АПК следва да се определи срок за новото произнасяне от страна на органа, като съдът счита, че това следва да стане в 14-дневен срок от постъпване на преписката при административния орган в изпълнение на влязлото в сила решение.

Предвид горното и на основание чл. 173, ал. 2 от АПК и чл. 41, ал. 1 от ЗДОИ, Пловдивският административен съд, ІІ отделение, ХVІ състав

 

                                                  Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ Решение № 16 от 26.04.2023 година на Секретаря на Община Стамболийски.

ИЗПРАЩА делото като преписка, като ЗАДЪЛЖАВА Кмета на Община Стамболийски да предостави в пълен обем достъп до обществена информация по заявление с вх. № 5524/20.09.2022г. на К.С., като изрично посочи започнатите проверки по ЗУТ и ЗМСМА от администрацията на Община Стамболийски за законността на сградите и постройките на територията на общината в периода 01.07.2022г.-02.09.2022г., както и да представи списък на сградите, за които е започнала проверка за законност, както и да обективира  информация за започнатите административни процедури по реда на ЗУТ и ЗМСМА при откритите нередности в периода 01.07.2022г.-02.09.2022г., като представи списък на всички предприетие мерки и административни процедури за всяка констатирана нередност, при съблюдаване на указанията по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивната част на настоящото решение, като определя 14 дневен срок за произнасяне от получаване на преписката, в изпълнение на влязлото в сила решение.

ОСЪЖДА Община Стамболийски да заплати на К.П.С., ЕГН **********,***, сумата в размер на 510 лв. за съдебни разноски.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

 

 

 

 

                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ: