Решение по дело №1003/2024 на Районен съд - Сливен

Номер на акта: 305
Дата: 8 октомври 2024 г.
Съдия: Христина Янева Костадинова - Чолакова
Дело: 20242230201003
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 август 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 305
гр. Сливен, 08.10.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СЛИВЕН, VIII СЪСТАВ, в публично заседание на
шестнадесети септември през две хиляди двадесет и четвърта година в
следния състав:
Председател:Христина Ян. Костадинова -

Чолакова
при участието на секретаря Росица Н. Стоянова
като разгледа докладваното от Христина Ян. Костадинова - Чолакова
Административно наказателно дело № 20242230201003 по описа за 2024
година
Производството е по реда на чл. 58д и следващите от ЗАНН.
Образувано е по жалба на търговско дружество „Бултрейд 2015“ ЕООД,
ЕИК *********, представлявано от управителя И. Е. против Електронен фиш
за налагане на имуществена санкция за нарушение, установено от електронна
система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата №
**********, с което за извършено нарушение на чл. 102, ал. 2 от ЗДвП и на
основание чл. 187а, ал. 2, т. 3 във връзка с чл. 179, ал. 3б от ЗДвП, на
дружеството-жалбоподател е наложено административно наказание
„имуществена санкция“ в размер на 2500 лв.
В жалбата се сочи, че при издаване на електронния фиш са допуснати
съществени нарушения на процесуалноправните и материалноправни норми,
водещи до неговата незаконосъобразност и неправилност, поради което се
иска от съда да бъде отменен като незаконосъобразен.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не изпраща
представител. По делото е постъпило писмено становище от надлежно
упълномощен процесуален представител, който поддържа жалбата и излага
подробни съображения, досежно основателността й. Моли електронният фиш
да бъде отменен, като претендира присъждане на направените по делото
разноски.
Административнонаказващият орган, редовно призован, изпраща
процесуален представител, който оспорва жалбата и моли електронният фиш
1
да бъде потвърден. Представя писмено становище в което излага подробни
аргументи за неоснователността на жалбата. Претендира юрисконсултско
възнаграждение.
Въз основа на събраните по делото доказателства, преценени в своята
съвкупност и по отделно като безпротиворечиви и относими към предмета на
делото, съдът прие за установено следното от фактическа страна:
На 18.02.2022г., в 11:13 ч. било установено нарушение №
D91204AE8FF26D85E053031F160A4E2E, с ППС ВЛЕКАЧ СКАНИЯ Р 500 ЛА
4X2 МНА, регистрационен номер ВТ****КН, с технически допустима
максимална маса 19000, брой оси 2, екологична категория ЕВРО 5, в състав с
ремарке с общ брой оси 5, с обща технически допустима максимална маса на
състава 40000, в община Сливен, за движение по път I-6 км 381+622, с посока
Намаляващ километър, включен в обхвата на платената пътна мрежа, като за
посоченото ППС изцяло не била заплатена дължимата пътна такса по чл. 10,
ал, 1. т. 2 от Закона за пътищата, тъй като за посоченото ППС нямало валидна
маршрутна карта или валидна тол декларация за преминаването. Нарушението
било установено с устройство № 10312, представляващо елемент от
електронната система за събиране на пътни такси по чл.10, ал. 1 от Закона за
пътищата, намиращо се на път I-6 км 381+622.
За извършеното нарушение на чл. 102, ал. 2 от ЗДвП и на основание чл.
187а, ал. 2, т. 3 във връзка с чл. 179, ал. 3б от ЗДвП, на дружеството-
жалбоподател било наложено административно наказание „имуществена
санкция“ в размер на 2500 лв. В електронния фиш е посочено, че независимо
от налагането на това административно наказание, „Бултрейд 2015“ ЕООД
дължи и заплащане на съответната такса по чл. 10б, ал. 5 от Закона за
пътищата, съобразно категорията на притежаваното от дружеството пътно
превозно средство в размер на 133 лв.
От представеното по делото от въззиваемата страна становище от отдел
„Управление на информационна система и инфраструктура“, Национално тол
управление и приложената по него таблица с данните за движение на ППС се
установява, че за датата и часа на нарушението няма получени валидни
маршрутни карти за ППС, няма получена и платена тол декларация за
предходен и следващ сегмент.
От представеното по делото писмо с изх. № ISD-309414/23.08.2024г. от
„Интелигентни трафик системи“ АД се установява, че по отношение на
нарушението за ППС с регистрационен номер ВТ****КН, на посочената дата
и час бордовото устройство със сериен № 0305398764442, асоциирано към на
процесното ППС е било изключено или неправилно включено в
електрическото захранване и с изчерпана батерия, и поради тази причина не е
осъществило връзка с мобилната мрежа и със сателитите в обхват. В
следствие на това не били генерирани данни за геолокация на бордовото
устройство за преминаване през сегмента, съответно нямало създадени тол
декларации към момента на регистриране на нарушението, като това била
2
причината за регистрираното неправомерно ползване на платената пътна
мрежа.
С Решение № 101/20.02.202г. на МС, обн. в ДВ, бр.16/24.02.2020г., в сила
от 24.02.2020г. е приет списъка на републиканските пътища, за които се
събира такса за изминато разстояние-тол такса, съгласно приложението, като
видно от направена извадка от същото, намираща се на л. 33 по делото, е
маркиран участъка, по който се е движил процесното ППС.
От приложеното по делото известие за доставяне се установява, че
процесният електронен фиш е получен от управителя на дружеството на
09.07.2024г., като същия е подал жалба против него на 22.07.2024г. чрез
надлежно упълномощен процесуален представител.
Горната фактическа обстановка съдът прие за безспорно установена въз
основа на представените по делото писмени доказателства.
Въз основа на така приетото за установено от фактическа страна, съдът
направи следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима-насочена срещу акт, подлежащ на
съдебен контрол, подадена е в законоустановения срок от легитимирано за
това лице. Разгледана по същество същата е основателна.
Видно от обжалвания електронен фиш отговорността на дружеството е
ангажирана за извършено нарушение по чл. 102, ал. 2 от ЗДвП. Съгласно
цитираната разпоредба собственикът е длъжен да не допуска движението на
пътно превозно средство по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа,
ако за пътното превозно средство не са изпълнени задълженията във връзка с
установяване на размера и заплащане на съответната такса по чл. 10, ал. 1 от
Закона за пътищата според категорията на пътното превозно средство. Ако в
свидетелството за регистрация е вписан ползвател, задължението се изпълнява
от него.
Като основание за издаване на електронния фиш е посочена разпоредбата
на чл. 179, ал. 3б от ЗДвП (ДВ, бр. 105 от 2018г., в сила от 16.08.2019г.),
съгласно която собственик на пътно превозно средство от категорията по чл.
10б, ал. 3 от Закона за пътищата, за което изцяло или частично не е заплатена
дължимата такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата, включително в
резултат на невярно декларирани данни, посочени в чл. 10б, ал. 1 от Закона за
пътищата, се наказва с глоба в размер 2500 лв. Глобата се налага на вписания
ползвател на пътното превозното средство, ако има такъв. Ако собственикът
или вписаният ползвател е юридическо лице, се налага имуществена санкция в
размер 2500 лв.
Съгласно разпоредбата на чл. 39, ал. 4 от ЗАНН, за случаи на
административни нарушения, установени и заснети с техническо средство или
система, в отсъствие на контролен орган и нарушител, когато това е
предвидено в закон, овластените контролни органи могат да налагат глоби в
размер над необжалваемия минимум по ал. 2, за което се издава електронен
фиш. Следователно, за да бъде издаден електронен фиш на осн. чл. 179, ал. 3б
3
от ЗДвП, това трябва да бъде предвидено в закон.
В разпоредбата на чл. 189ж, ал. 1 от ЗДвП (ДВ, бр. 105 ДВ, бр. 105 ДВ,
бр. 105 от 2018г., в сила от 1.01.2019г.) е предвидено, че при нарушение по чл.
179, ал. 3, установено и заснето от електронната система по чл. 167а, ал. 3,
може да се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на
нарушител за налагане на глоба или имуществена санкция в размер,определен
за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за: мястото,
датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на
пътното превозно средство, собственика или вписания ползвател, описание на
нарушението, нарушените разпоредби, възможността за заплащане на таксата
по чл. 10, ал. 2 от Закона за пътищата, размера на глобата, срока и начините за
доброволното й заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от
управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура". В цитирана
разпоредба не е предвидена възможност за издаване на електронен фиш в
случаите на чл. 179, ал. 3б от ЗДвП, поради което при констатиране на
нарушението е трябвало да се състави АУАН, въз основа на който в
последствие да бъде издадено наказателно постановление, а не да се съставя
електронен фиш. До различен извод не би могло да се достигне и въз основа
на разпоредбата на чл. 189ж, ал. 7 от ЗДвП, съгласно която по отношение на
електронния фиш за нарушение по чл. 179, ал. 3 - 3б се прилагат разпоредбите
на чл. 189, ал. 10, тъй като това би означавало по тълкувателен път да се
изведе възможност за съставяне на електронен фиш, което е недопустимо при
ангажиране на административнонаказателната отговорност на едно лице.
В подкрепа на гореизложеното е и настъпилата законодателна промяна,
изразяваща се в допълване на разпоредбата на чл. 189ж, ал. 1 от ЗДвП.
Действащата към момента редакция на чл. 189ж, ал. 1 от ЗДвП, обн. в ДВ, бр.
13 от 2024г., е в сила от 13.02.2024г. и към момента на извършване на
административното нарушение – 18.02.2022г. не е била част от действащото
право. Съгласно разпоредбата на чл. 3, ал. 1 от ЗАНН за всяко
административно нарушение се прилага нормативният акт, към момента на
извършването му.
В заключение следва да се приеме, че липсва изрична законова
разпоредба даваща възможност за съставяне на електронен фиш за нарушение
по чл. 179, ал. 3б от ЗДвП.
Гореизложеното обосновава извод за допуснати нарушения на
процесуалните правила и то от категорията на съществените, поради което
издаденият електронен фиш следва да бъде отменен като незаконосъобразен.
Съгласно разпоредбата на чл. 63д от ЗАНН, в съдебните производства
страните имат право на присъждане на разноски.
Процесуалният представител на жалбоподателя е направил своевременно
искане за присъждане на разноски и предвид изхода на делото, претенцията се
явява основателна като следва да се присъдят в полза на жалбоподателя
разноски в размер на 500 лв., за адвокатско възнаграждение.
4
Водим от гореизложеното, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Електронен фиш за налагане на имуществена санкция за
нарушение, установено от електронна система за събиране на пътни такси по
чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата № **********, издаден от Агенция "Пътна
инфраструктура"-София, с който за нарушение на чл. 102, ал. 2 от ЗДвП и на
основание чл. 187а, ал. 2, т. 3 във връзка с чл. 179, ал. 3б от ЗДвП на „Бултрейд
2015“ ЕООД, ЕИК *********, представлявано от управителя И. Г. Е., е
наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на
2500 лв., като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
ОСЪЖДА Агенция „Пътна инфраструктура“ - София да заплати в полза
на „Бултрейд 2015“ ЕООД, ЕИК *********, представлявано от управителя И.
Г. Е., разноски в размер на 500 (петстотин) лева, представляващи платено
адвокатско възнаграждение.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред АС-Сливен в
14 - дневен срок от съобщаването му на страните.


Съдия при Районен съд – Сливен: _______________________
5