Решение по дело №2570/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2528
Дата: 17 декември 2021 г.
Съдия: Милена Маринова Дичева
Дело: 20217180702570
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 септември 2021 г.

Съдържание на акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ

logo

 

РЕШЕНИЕ

 

 

№ 2528/17.12.2021г.

 

град Пловдив,  17 декември 2021  год.

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ, ХІ с., в открито заседание на    двадесети и пети ноември  през две хиляди двадесет и първа  година,  в състав:

 

            Председател:  Милена Несторова - Дичева  

                                                         

при секретаря Д. Й.  и участието на прокурора …,  като разгледа   докладваното от председателя административно  дело № 2570 по описа за 2021 г.,  за да се произнесе,  взе предвид следното:

 

         Производство по чл.145 и сл. от АПК във връзка с чл.405 от КТ.

         Образувано е по жалба на „Джи Ди Лифт 20“ЕООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление гр.***, представлявано от управителя Г.М.Д., против задължителни предписания, обективирани в протокол за извършена проверка с изх.№ 2125879/26.08.2021 г., издадено от ДИТ-гр.Пловдив.

         Твърди се незаконосъобразност на оспорените предписания с доводи, че не са налице сочените в протокола нарушения, съответно не са налице и законови основания за даване на оспорените предписания.

         Иска се отмяна на обжалваните предписания.

         Претендират се разноски.

         В съдебно заседание жалбата се поддържа по изложените съображения.

         Представя се писмена защита.

         За ответника по жалбата – Дирекция „Инспекция по труда“ Пловдив, се заема тезата за неоснователност на жалбата.

         Представя се писмена защита.

         Претендира се възнаграждение за осъществената юрисконсултска защита.

         Съдът, след като обсъди доводите на страните и събраните по делото доказателства, намира жалбата за допустима като подадена в законоустановения срок /видно от представените по делото доказателства процесните предписания, обективирани в протокол за извършена проверка изх. № 2125879 от 26.08.2021 г. са връчени на същата дата на жалбоподателя, а  жалбата е подадена на 09.09.2021 г. т.е. в законоустановения 14-дневен срок за целта/ и при наличието на правен интерес, а по същество за   неоснователна, предвид следното установено от  фактическа и правна  страна:

         Предмет на оспорване в настоящото производство са задължителни предписания, обективирани в протокол за извършена проверка с изх. № 2125879/26.08.2021 г., издаден от Дирекция „Инспекция по труда“ гр.Пловдив – инспектори Р.М.и Л.М., в частта  по т.2, т.3 и т.4. В останалата част, т.1 и т.5 от протокола, е налице оттегляне на предписанието (решение изх.№ 21069570 от 16.09.2021 г.  на основание чл.156, ал.1 от АПК на директора на Дирекция „Инспекция по труда“ гр.Пловдив – л.10 по делото) и производството по делото е прекратено в тази му част с влязло в сила протоколно определение от 25.11.2021 г.

          Видно от процесния протокол, на 26.08.2021 г., инспектори от Д“ИТ“ Пловдив М. и М. са извършили проверка за спазване на трудовото законодателство от страна на жалбоподателя, чийто управител Д. е присъствал. Обект на контрол е бил строителен обект на ул.“Г.М.Димитров“ № 27-29, гр.Пловдив. Установено е неспазване на изискванията за здравословни и безопасни условия на труд. В резултат на това са направени и процесните предписания.

          С предписание, дадено под № 2 с протокол за извършена проверка с изх. № №2125879/26.08.2021 г. работодателят е задължен да извърши оценка на рисковете за безопасността и здравето на работещите, която да обхване избора на работното оборудване и организацията на работните места, съгласно разпоредбата на чл. 16, ал. 1, т. 1 от Закона за здравословни и безопасни условия на труд.

Разпоредбата на чл. 16, ал. 1, т. 1 от Закона за здравословни и безопасни условия на труд установява задължение за работодателя при осъществяване на дейността за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд да оценява рисковете за безопасността и здравето на работещите, като обхване избора на работно оборудване, използването на химични вещества и препарати и организацията на работните места. Разпоредбата на чл. чл. 16, ал. 1, т. 1 от Закона за здравословни и безопасни условия на труд е категорична, че оценяването на рисковете за безопасността и здравето на работещите е задължение на работодателя, каквото към момента на връчване на протокол за извършена проверка с изх. № №2125879/26.08.2021 г. има „Джи Ди Лифт 20" ЕООД към работника С.З.Т..

С призовка на основание чл. 45, ал. 1 от АПК на основание чл. 402, ал. 1, т. 2 от Кодекса на труда от 11.08.2021 г. е изискана от „Джи Ди Лифт 20" ЕООД да бъде представена на 12.08.2021 г. в Дирекция „Инспекция по труда" - гр. Пловдив оценка на риска. На определената дата, както и до приключване на проверката на 26.08.2021 г., от страна на дружеството не е представена оценка на риска, което е довело до заключението, че такава работодателят не притежава. Тази констатация е била повод да се даде от страна на контролния орган задължително предписание под №2 от протокол за извършена проверка с изх. № №2125879/26.08.2021 г., с което се задължава работодателят да извърши оценка на риска, съгласно разпоредбата на чл. 16, ал. 1, т. 1 от Закона за здравословни и безопасни условия на труд.

С предписание, дадено под №3 с протокол за извършена проверка с изх.№2125879/26.08.2021 г. работодателят е задължен да регламентира организацията на работната заплата във вътрешни правила за работната заплата в предприятието, в изпълнение на разпоредбата на чл. 22, ал. 1 и ал. 2 от Наредба за структурата и организацията на работната заплата.

Разпоредбата на чл. 22, ал. 1 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата предвижда, че организацията на работната заплата в предприятията се регламентира във вътрешни правила за работната заплата, които са вътрешен акт на предприятието по смисъла на чл. 37 от Кодекса на труда. В ал. 2 е предвидено, че вътрешните правила за работната заплата се утвърждават от работодателя и не могат да противоречат на нормативните актове и на условията, договорени в колективния трудов договор.

С призовка на основание чл. 45, ал. 1 от АПК на основание чл. 402, ал. 1, т. 2 от Кодекса на труда от 11.08.2021 г. е изискана от „Джи Ди Лифт 20" ЕООД да бъде представена на 12.08.2021 г. в Дирекция „Инспекция по труда" - гр. Пловдив вътрешни правила за организация на работната заплата. На определената дата, както и до приключване на проверката на 26.08.2021 г., от страна на дружеството не са представени вътрешни правила за работната заплата, което е довело до заключението, че такава работодателят не притежава. Тази констатация е била повод да се даде от страна на контролния орган задължително предписание под №3 от протокол за извършена проверка с изх. № №2125879/26.08.2021 г., с което се задължава работодателят да регламентира организацията на работната заплата във вътрешни правила за работната заплата, в изпълнение на разпоредбата на чл. 22, ал. 1 и ал. 2 от Наредба за структурата и организацията на работната заплата.

С предписание, дадено под №4 с протокол за извършена проверка с изх. № №2125879/26.08.2021 г. работодателят е задължен при извършване на работа на височина да осигурява необходимите помощни средства за работа на височина /обезопасяване с въжета или люлки/ за безопасно изпълнение на работата на основание чл. 14, ал. 1 от Закон за здравословни и безопасни условия на труд във връзка с чл. 199, ал. 1 от Наредба №7 от 23.09.1999 г. за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд на работните места при използване на работното оборудване.

Разпоредбата на чл. 14, ал. 1 от Закон за здравословни и безопасни условия на труд предвижда, че юридическите и физическите лица, които самостоятелно наемат работещи, юридическите и физическите лица, които ползват работещи, предоставени им от предприятие, което осигурява временна работа, както и лицата, които за своя сметка работят сами или в съдружие с други, са длъжни да осигурят здравословни и безопасни условия на труд във всички случаи, свързани с работата, както на работещите, така и на всички останали лица, които по друг повод се намират във или в близост до работните помещения, площадки или места.

Съгласно чл. 199, ал. 1 от Наредба №7 от 23.09.1999 г. за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд на работните места при използване на работното оборудване при извършване на работа на височина се осигуряват необходимите помощни средства (площадки, платформи, скелета, стълби, въжета, люлки и др.) за безопасно изпълнение на работата.

С призовка на основание чл. 45, ал. 1 от АПК на основание чл. 402, ал. 1, т. 2 от Кодекса на труда от 11.08.2021 г. е изискана от „Джи Ди Лифт 20" ЕООД да бъде представена на 12.08.2021 г. в Дирекция „Инспекция по труда" - гр. Пловдив списък и доказателства за раздадени лични предпазни средства. На определената дата от страна на дружеството е представен утвърден от управителя на дружеството списък на работните места, при които се използват лични предпазни средства и специално работно облекло по вид, опасностите, за които се прилагат и сроковете на износването им. В списъка е определено, че на работник на длъжност „техник асансьорни уредби" се полагат работно облекло, защитни работни обувки, защитна каска и защитен колан. От страна на работодателя не са представени документи, удостоверяващи раздаване на определените от него лични предпазни средства и работно облекло на С.З.Т.. Разпоредбата на чл. 199, ал. 1 от Наредба №7 от 23.09.1999 г. за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд на работните места при използване на работното оборудване, предвижда, че при извършване на работа на височина се осигуряват необходимите помощни средства (площадки, платформи, скелета, стълби, въжета, люлки и др.) за безопасно изпълнение на работата. Фактът, че на 03.08.2021 г. при монтаж на асансьорната уредба, монтирайки ел. мотор на асансьорната уредба, С.З.Т. пада от осмия етаж в асансьорната шахта до нейното дъно, недвусмислено доказва липсата на осигурени от страна на работодателя лични предпазни средства. Монтираното скеле за монтаж на асансьорната уредба не е лично предпазно средство, което да осигури запазване здравето и живота на работниците, а средство за извършване на монтажа на асансьорната уредба.

Липсата на осигурени лични предпазни средства от страна на работодателя „Джи Ди Лифт 20" ЕООД към работника С.З.Т., довела до трудовата злополука на 03.08.2021 г., е била повод да се даде от страна на контролния орган задължително предписание под №4 от протокол за извършена проверка с изх. № №2125879/26.08.2021 г., с което се задължава работодателят при извършване на работа на височина да осигурява необходимите помощни средства за работа на височина/обезопасяване с въжета или люлки/ за безопасно изпълнение на работата във връзка с изпълнението на чл. 14, ал. 1 от Закон за здравословни и безопасни условия на труд във връзка с чл. 199, ал. 1 от Наредба №7 от 23.09.1999 г. за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд на работните места при използване на работното оборудване.

За пълнота, в какъвто смисъл са и доводите по писмената защита на ответната страна,  съдът намира за нужно да посочи, че жалбоподателят притежава качеството на работодател предвид обявяване на правоотношението на Т. за трудово, съответно за него е налице и задължението за изпълнение на гореизброените изисквания за осигуряване на безопасни и здравословни условия на труд/организация на работната заплата. На 26.08.2021 г. Румен Цветанов Манев - инспектор в Дирекция „Инспекция по труда" - гр. Пловдив е издал постановление за обявяване съществуването на трудово правоотношение №1/26.08.2021 г., с което на основание чл. 405а, ал. 1 от Кодекса на труда е обявено съществуването на трудово правоотношение между С.З.Т., ЕГН ********** и „Джи Ди Лифт 20" ЕООД, ЕИК ***, считано от 02.08.2021 г. Въз основа на издаденото постановление за обявяване съществуването на трудово правоотношение към момента на издаване на протокола със задължителни предписания е съществувало трудово правоотношение между дружеството и Стоян Титов. Съгласно чл. 405а, ал. 7 от Кодекса на труда обжалването на постановлението за обявяване съществуването на трудово правоотношение не спира неговото изпълнение. Съобразявайки придаденото по силата на закона предварително изпълнение на  постановлението за обявяване съществуването на трудово правоотношение на Титов, съдът приема, на основание чл.142, ал.1 от АПК, наличието на качеството  на работодател на „Джи Ди Лифт 20" ЕООД към момента на процесните предписания и произлизащите от това задължения към работниците в дружеството. Това прави неоснователни изложените в тази връзка доводи по жалбата, че не е налице трудово правоотношение между жалбоподателя и наети работници, съответно за него не произтичат и задължения в тази връзка.

По тези съображения жалбата като неоснователна следва да бъде отхвърлена.

 

По разноските:

При този изход на спора в полза на ответника се следват сторените по делото разноски за юрисконсултско възнаграждение, претендирани своевременно, който се констатираха в размер на 100 лв., определени съобразно чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, издадена на основание чл. 37, ал. 1 от Закона за правната помощ.

Мотивиран от гореизложеното, Съдът

 

Р    Е    Ш    И    :

 

              ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Джи Ди Лифт 20“ЕООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление гр.***, представлявано от управителя Г.М.Д., против задължителни предписания, обективирани в протокол за извършена проверка с изх. № 2125879/26.08.2021 г., издаден от Дирекция „Инспекция по труда“ гр.Пловдив – инспектори Р.М.и Л.М., в частта  по т.2, т.3 и т.4.

 

         ОСЪЖДА „Джи Ди Лифт 20“ЕООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление гр.***, представлявано от управителя Г.М.Д., да заплати на Дирекция „Инспекция по труда“ Пловдив разноски по делото в размер на 100 лева.

 

 

         Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховният административен съд в  14 - дневен срок от съобщаването на страните за неговото изготвяне.

                                                             

                                                                  

                               Административен съдия: