Решение по дело №249/2021 на Районен съд - Сандански

Номер на акта: 135
Дата: 22 юли 2022 г.
Съдия: Иван Йорданов Филчев
Дело: 20211250200249
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 май 2021 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 135
гр. Сандански, 22.07.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – САНДАНСКИ, III НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на тридесети март през две хиляди двадесет и втора
година в следния състав:
Председател:Иван Й. Филчев
при участието на секретаря Йорданка Н. Стойкова
в присъствието на прокурора Териториално отделение-Сандански при
Районна прокуратура-Благоевград
като разгледа докладваното от Иван Й. Филчев Административно
наказателно дело № 20211250200249 по описа за 2021 година
и за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба от МБАЛ „Югозападна болница“ ООД, със седалище и адрес на
управление – град Сандански, Паркова зона, ЕИК***, представлявано от И. Ст. Т.,
подадена чрез процесуален представител – адвокат В.Г. - срещу Наказателно постановление
/НП/ №****г., издадено от Директор на регионална здравна инспекция /РЗИ/ – град
Благоевград, с което на жалбоподателя, за нарушение на т.4 от Заповед №РД-01-
726/23.12.2020г. на Министъра на здравеопазването, вр. с чл.59, ал.2 от Закона за здравето
/ЗЗ/, р. с чл.5, ал.1 и ал.2 от Наредба №15 от 12.05.2005г. за имунизациите в Република
.България , на основание чл.229, ал.3 от Закона за здравето /ЗЗ/ е наложена имуществена
санкция в размер на 1000.00 /хиляда/ лева.
С жалбата се иска отмяна на НП като неправилно и незаконосъобразно. Оспорва се
компетентността на органа издал НП, като се посочва, че изпълнението – съответно –
контролът на цитираната като нарушена заповед са възложени Столична здравна инспекция
– София, съответно – компетентен да издава наказателни постановления за нейното
нарушаване е именно Директора на Столичната РЗИ. Излагат се доводи и за неправилно
приложение на материалния закон. Претендира се и незаконосъобразност с оглед
нарушаване на правилата за провеждане на административно наказателно производство, а
именно – липса на обсъждане на подадените от жалбоподателя писмени възражения след
съставяне на АУАН. На последно място се претендира незаконосъобразност и с оглед
липсата на обсъждане от страна на АНО на възможното приложение на разпоредбата на
чл.28 от ЗАНН.
В съдебно заседание, жалбоподателят, редовно призован се представлява от процесуалния
представител, не се явява законния представител. Пълномощникът поддържа жалбата по
1
изложените в същата съображения, прави доказателствени искания. В хода на съдебните
прения пледира за отмяна на НП. Твърди, че към момента в който се твърди нарушаването
на издадената заповед за имунизация не са били изпратени конкретни инструкции във
връзка с начина на извършване на имунизацията, включително и лицата, които е следвало
да бъдат включени. Поддържат се доводите от жалбата за неясно и непълно описания на
конкретно нарушените законови разпоредби и неприложимостта на посочените в НП към
конкретния казус. Твърди се, че посочените като нарушени норми са общи и не съдържат
правило на поведение, което да е нарушено и които да обуславя ангажирането на
административно наказателна отговорност. Отделно от това се претендира, че доколкото
цитираната като нарушена заповед на министъра на е закон, указ или друг поднормативен
акт нейното нарушаване не може да ангажира административно наказателна отговорност.
На последно място се твърди неяснота на описаното в НП нарушение откъм конкретни
действия или бездействия, които да представляват ясно и разбираемо нарушаване на ясно и
конкретно формулирани правила на поведение. Претендира разноски, като представя
списък.
Въззиваемата страна в – Директора на РЗИ Благоевград, редовно призован не се явява,
представлява се от упълномощен представител. Същият участва в съдебното производство.
В хода на съдебните прения оспорва жалбата и иска потвърждаване на НП като правилно и
законосъобразно. Представя писмено становище, в което подробно излага доводи за
законосъобразност на НП. Претендира юрисконсултско възнаграждение.
Териториално отделение Сандански при РП Благоевград, редовно призовани, не изпращат
представител и не вземат становище по жалбата.
След преценка поотделно и в съвкупност на събрания по делото доказателствен материал,
доводите и становищата на страните, РС - Гълъбово намира за установено следното от
фактическа и правна страна:
От фактическа страна:
На 07.12.2020г. с Решение №896 на Министерски съвет на Р.България е приет Национален
план за ваксиниране срещу Covid – 19, във връзка с въведената в страната пандемична
обстановка. Във връзка с изпълнения на същия от Министъра на здравеопазването на
основание чл. 59, ал. 1. т. 4 и ал. 2 от Закона за здравето и чл. 5 от Наредба 15 от 2005 г. за
имунизациите в Република България 23.12.2020г. на 23.12.2020г. е издадена заповед №РД-
01-726. На 27.12.2020г. е стартирала имунизационната кампания в страната. Съгласно т.2 от
издадената Заповед №РД-01 -726/23.12.2020 г. на министъра на здравеопазването
имунизационната кампания се организира на регионално ниво от регионалните здравни
инспекции, като имунизациите се извършват от лекари в лечебни заведения за
извънболнична и болнична медицинска помощ, регионални здравни инспекции, от лекари в
специализирани структури на Министерство на вътрешните рабо1и и Министерство на
отбраната, и от нарочно създадени за целта имунизационни мобилни екипи.
В изпълнение на приетия План за имуницазия и на издадената Заповед №РД-01-726 от РЗИ
Благоевград на 21.12.2020 г. са изпратени на електронната поща на болничните заведения –
включително и на жалбоподателя МБАЛ“ Югозападна болница“ ООД предписания за
провеждане на имунизация на желаещите медицински работници от лечебните заведения с
СOVID-19 ваксина съгласно националния имунизационен план. Предписано е да бъде
сформиран имунизационен екип и кабинет в лечебното заведение за провеждане на
имунизация на желаещите медицински работници от лечебното заведение; имунизацията да
се извършва в съответствие с изискванията на Наредба № 15 за имунизациите в Република
България от 2005 т. и Медицински стандарт за вътреболнични инфекции, утвърден с
Наредба №3 от 2013 г. и съгласно указанията на производителя от актуалната Кратка
характеристика на продукта /същата е предоставена на лечебното заведение/ и да бъдат
регистрирани имунизираните лица в Единната информационна система за COVID -19. На
23.12.2020г. е изпратено уведомително писмо от РЗИ Благоевград до управителите на
болничните заведения – включително и до жалбоподателя - на РЗИ – Благоевград във
връзка със предстоящата имунизация срещу COVD-19 от фаза 1 на Националния план за
2
ваксинация. Във връзка с предстояща имунизация от управителя на МБАЛ „Югозападна
болница“ били изпратени уведомления за предстояща такава на 29. и 30.12.2020г., като в
тази връзка било указано, че следва желаещите да се запишат до 27.12.2020г. Уведомления
за тази първа имунизация били изпратени до служителите на МБАЛ „Югозапазна болница“,
до общопрактикуващите лекари и медицински специалисти от извънболнична помощ в
община Сандански и община Петрич. Изготвен бил списък на желаещите в който били
включени 106 лица медицински служители от МБАЛ“Югозападна болница“ и от
общопрактикуващите лекари и медицински специалисти от извънболнична помощ в
община Сандански и община Петрич. Списъкът бил изпратен на РЗИ Благоевград. На
29.12.2020г. управителя на жалбоподателя издал Заповед №05-902 за създаване на
имунизационен кабинет в сградата на приемен блока на МБАЛ“Югозападна болница“, като
определил екип който да извършва имунизации. На същата дата била проведена първа
имунизация на 35 лица – 30 служители в МБАЛ „Югозападна Болница“ ООД, 4 общо
практикуващи лекари и един лекар стажант.
На 05.01.2021г. управителя на МБАЛ“Югозападна болница“ била уведомен по телефона, че
следва да осигури лице, което на 07.01.2021г. да приеме нови 100 броя ваксина. На
посочената дата от РЗИ били предадени 100 броя ваксина, като предаващото ваксините лице
от РЗИ Благоевград уведомило устно приемащото лице, че срокът на годност е до
10.01.2021г. Предвид проведена вече имунизация на 29.12.2020г. списъкът с желаещи
служители в МБАЛ“Югозападна болница“ и от общопрактикуващи лекари и служители от
извънболнична помощ бил актуализиран. Управителя на МБАЛ“Югозападна болница“
организирал извършването на имунизация по списък на 08 и 09.01.2021г. В хода на
провежданата имунизация част от лицата, включени в списъка като желаещи да се
имунизират отказали по различни причини, поради което на 09.01.2021г. възникнала реална
опасност от това да останат неизразходвани ваксини – предвид изтичащата годност на
10.01.2021г. При така стеклите се обстоятелства управителят на МБАЛ „Югозападна
болница“ преценил, че е по-добре да изразходват наличните ваксини и било извършено
ваксиниране на желаещи, невключени в изготвения списък и не попадащи във групите от
Фаза 1 – а именно – служители н Община Сандански.
Извършеното имунизиране на 23 лица непопадащи във определената с Националния план за
ваксиниране група от фаза 1, сред които и на няколко общински съветници от община
Сандански било разпространено в медиите, получил се негативен отзвук, поради което и
директора на РЗИ Благоевград разпоредил извършването на проверка за проведено
имунизиране в МБАЛ“Югозападна болница“ в нарушение на национален план за
имунизация. Проверката била извършена на 19.01.2021г. от служители в РЗИ Благоевград,,
които се запознали с представените им от МБАЛ „Югозападна болница“ документи. Било
преценено, че проведената имунизация е в нарушение на Заповед №РД-01-726/23.12.2020г.
на Министъра на здравеопазването и на Националния план за имунизация, за което
свидетелката М. –Ц. - Директор на Дирекция „Контрол на заразните болести“ към РЗИ
Благоевград съставила на 20.01.2021г. АУАН с №11. Акта бил съставен в присъствието на
свидетелката Б. – Началник отдел „Противоепидемичен контрол“ към РЗИ Благоевград и в
присъствието на управителя на МБАЛ „Югозападна болница“ ООД. В АУАН било описано
извършената проверка от служители на РЗИ Благоевград на 19.01.2021г., проведена
имунизация съгласно Заповед №РД-01-726/23.12.2021г. на Министъра на здравеопазването и
констатираното имунизиране на 23 лица, което не попадат в целевата група на фаза 1 от
Националния план за имунизация – медицински персонал на лечебни заведение за
извънболнична и болнична помощ, медицински специалисти по здравни грижи, лекари по
дентална медицина, фармацевти, помощник фармацевти и друг помощен персонал. Било
изведено, че при така установеното МБАЛ“Югозападна болница“ не е изпълнила
разпоредените със Заповед №РД-01-726/23.12.2020г. на Министъра на здравеопазването
мерки по чл.59, ал.1 от ЗЗ. Била дадена квалификация на нарушението – т.4 от Заповед
№РД-01-726/23.12.2021г. на Министъра на здравеопазването, вр. с чл.59, ал.2 от ЗЗ, вр. с
чл.5, ал.1 и ал.1 от Наредба №15/12.05.2005г. за имунизациите в Р.България. При
съставянето на акта присъствал управителя на МБАЛ“Югозападна болница“, който
3
подписал същия, записвайки като възражение, че не е съгласен с отразеното в акта, тъй като
болницата не била уведомена навреме за реда, по който следва да се проведе ваксинацията.
Впоследстви, в предвидения то закона срок било депозирано писмено възражение срещу
отразеното в АУАН, като във възражението се посочвало, че указания за реда и начина на
провеждане на ваксинацията са получени в МБАЛ „Югозападна болница“ едва на
11.02.2021г. – два дни след като е била приключена проведената имунизация. Възразява се
срещу липсата на указания как следва да се процедира при невъзможност да бъдат
използвани получените ваксини в срока им на годност, като се твърди, че е действано на
момента с цел запазване на ваксините и използването им.
Въз основа на съставения АУАН и документите от извършената проверка АНО – Директора
на РЗИ Благоевград издал обжалваното НП, с което наложил на МБАЛ „Югозападна
болница“ имуществена санкция в размер на 1000 лева. В НП била възпроизведена
идентична на описаната в АУАН фактическа обстановка и била дадена същата правна
квалификация. Посочено е в НП, че е било подадено възражение, което било обсъдено и
преценено- без да бъде посочено като основателно или не, ако не- защо.. Като резултат била
наложена санкция, която се обжалва.
НП било връчено на управителя на санкционираното лице на 21.04.2021г., като на
28.04.2021г. – в предвидения от закона срок – била депозирана жалба срещу същото.
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на събраните
писмени и гласни доказателства. Липсват противоречия – и не се оспорва от страните
изложената в НП и АУАН фактическа обстановка. Показанията на свидетелите – както
служители на РЗИ Благоевград, така и на МБАЛ“Югозападна болница“ са сходни по
отношение на отразените в АУАН и НП обстоятелства – получаване на ваксини на
07.01.2021г., проведено ваксиниране на 08 И 09. 01.2021г., обстоятелството, че 23 лица от
имунизираните съгласно журнал за извършена имунизация не попадат в целевата група на
фаза 1 от Националния план за имунизация. Останалите обстоятелства от значение за
производството и неотразени в НП и АУАН – каква информация и кога е подадена на
жалбоподателя - съдът приема за установени единствено въз основа на представените
писмени доказателства – изпратени писма и указания по електронната поща, като не
кредитира гласните доказателства на служителите на РЗИ Благоевград, за това, че служители
на МБАЛ били уведомени за възможността да върнат неизползваните ваксини, че същите са
могли да бъдат употребени за други лица от целевата група на фаза 1. По същата причина
съдът не кредитира показанията на свидетелите от РЗИ и затова, че имало лица от същата
целева група на територията на общините Сандански и Петрич, които искали да бъдат
имунизирани, но не били включени в списъка. Лицата от групата на фаза I от Националния
план за имунизация са били уведомени и то неколкократно за възможността да бъдат
имунизирани – видно от представените уведомления и от изготвените списъци за
провеждане на имунизация, както на 29. и 30.12.2020г., така и на 08. и 09.01.2021г.
Безспорно е, че част от вписаните като съгласни и желаещи са се отказали в хода на
провеждане на имунизацията – липсват твърдения и доказателства за това, че на лице, което
е включено в списъка като желаещо да бъде имунизиране е била отказана имунизация. В
този смисъл и безспорно е според съда, че на 09.01.2021г., при приключване на
имунизацията на лицата от целевата група към фаза I по изготвения списък не е била налице
възможност да бъдат имунизирани други такива лица, попадащи в целевата група и
незаявили се дотогава като желаещи да бъдат ваксинирани. Безспорно е според съда – като
в тази насока са и показанията на свидетелите от РЗИ Благоевград – че на 10.01.2021г.
годността на дадените на МБАЛ „Югозападна болница“ ваксини е изтичала. Безспорно е –
съгласно представения списък и журнал за имунизиране – че имунизацията на 23 лица,
непопадащи в целевата група на фаза 1 от Националния план е проведена след като е
приключена имунизацията на всички лица от тази целева група, включени в списъка.
Жалбата е подадена от надлежно лице, срещу което е издадено атакуваното НП в
предвидения то закона срок, поради което е допустима
Разгледана по същество, жалбата е ОСНОВАТЕЛНА.
4
Настоящото производство е от административно-наказателен характер. Същественото при
него е да се установи има ли извършено деяние, което да представлява административно
нарушение, дали това деяние е извършено от лицето, посочено в акта и в НП, и дали е
извършено от него виновно. Освен това, за да бъде наказателното постановление правилно и
законосъобразно, е необходимо стриктно да бъдат спазени и изискванията на ЗАНН за
съставянето на Акта и издаването на Наказателното постановление.
Съдът намира, че в хода на административно-наказателното производство са допуснати
съществени процесуални нарушения, налагащи отмяна на обжалваното наказателно
постановление.
На първо място нe бе оборено възражениетоq направено още в жалбата относно
компетентността на органа, издал НП. В административно наказателното производство
именно АНО е този, който следва да докаже както обстоятелствата, касаещи извършеното
нарушение – време, място, лице което е извършило нарушението и неговата вина – така и
обстоятелствата около законосъобразността на проведеното производство, едно от които
несъмнено е компетентността на органите констатирали нарушението и санкционирали
същото. Предвид неясното описание на нарушението – което се явява самостоятелно
процесуално нарушение –е трудно да бъде преценено дали компетентността на АНО –
Директора на РЗИ - произхожда от ЗЗ, както се твърди или следва да бъде налице изрично
упълномощаване в този смисъл. В представеното писмено становище представителят на
АНО мотивира наличието на компетентност с разпоредбите на чл.229, ал.1 от ЗЗ и на чл.235
от ЗЗ, съгласно който нарушенията по чл.229 се установяват от държавните здравни
инспектори, а наказателните постановления са издават от директорите на РЗИ. В чл.229, ал.1
от ЗЗ пък е посочено, че който наруши разпоредбите на този закон или нормативните актове
по прилагането му…
Следва да се акцентира, че никъде в АУАН и в НП не е посочена материалноправна
разпоредба на закона, която да е нарушена. Действително, цитирана е разпоредбата на чл.59,
ал.2 от ЗЗ, която има като съдържание задължение на болничните заведение, независимо от
тяхната собственост – да изпълняват разпоредените от министъра мерки по ал.1. Не се
твърди обаче нарушаване на мерките визирани в чл.59, ла.1, въпреки изричното посочване
на разпоредбата на чл.59, ал.1, т.4 от ЗЗ като основание за издаване на Заповед №РД-01-
726/23.12.2020г. Същевременно самата Заповед не представлява нормативен акт по смисъла
на ЗНА, включително и такъв по прилагането на закона, поради което и – при липсата на
изрично упълномощаване от страна на издалото заповедта лице - липсва компетентност по
посочените в становището на представителя и в самото НП основания. Както бе посочено
по-горе, проблема относно компетентността – а и относно съставомерността на
нарушението – произтича от липсата на ясно и точно посочване на деяние – независимо
действие или бездействие – което да бъде квалифицирано като такова съгласно конкретна
законова разпоредба. Не става ясно какво точно е нарушил жалбоподателя – Заповедта на
министъра на здравеопазването – която не е нормативен акт – Националния план за
имунизация – който също не е нормативен акт, макар и приет от МС или ЗЗ… Налице е
препращане – т.4 от Заповед №РД-01-726/23.12.2020г., която има общо съдържание – „
имунизационната кампания да започне приоритетно с обхващане на лицата от целевите
групи определени с фази I-V от националния план за имунизация“ – поради което и неясно
остава кое е точно нарушението, при условие, че е извършена имунизация на лица,
попадащи в целевите групи определени с фаза I и III. Приоритетно не означава
изключвайки останалите целеви групи, дори и за сметка на загуба на ваксини.
Изложените съображения за незаконосъобразност на НП поради недоказана компетентност
и неясно и объркващо описание при неясна и неразбираема квалификация са достатъчни
сами по себе си за отмяна на НП. Съдът намира за необходимо да посочи и наличието на
друго нарушение, обуславящо незаконосъобразност. Макар и в определението за
административно нарушения да липсва изискване за това, деянието да е обществено опасно
– каквото изискване има за престъплението – обществената опасност на едно деяние следва
да бъде преценявана от АНО с оглед евентуалното приложение на чл.28 от ЗАНН. В случая
5
– макар и да остава неясно извършеното нарушение и неговата правна квалификация – са
налице действия, което не само не са обществено опасни, а напротив, явяват се обществено
полезни с оглед конкретната ситуация. Следвало е да се извърши преценка относно
възможността да останат неизползвани и изхвърлени ваксини поради малкия оставащ срок
на тяхната годност и отказа на лица, които подлежат на ваксиниране и са заявили такова, но
са се отказали в последния момент – или същите да бъдат използвани, макар и не според
Националния план за имунизация…. Според настоящия състав е взето правилно решения в
ситуация, която би могла да се квалифицира и като форсмажорна с оглед ограниченият
времеви ресурс и необходимост от незабавна реакция и възможния краен резултата –
неоползотворяване на ваксини.
Ето защо настоящия състав приема, че обжалваното НП е незаконосъобразно и следва да се
отмени.
Съгласно разпоредбата на чл.63д, ал.1 от ЗАНН в производството пред районния съд
страните имат право на разноски в процеса. С оглед изхода на делото и основателността на
жалбата, такива се дължат единствено на жалбоподателя. Последният е направил искане за
овъзмездяване на сторените разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 300.00
/триста/ лева. Доказано е извършването на разноски от жалбоподателя в пълния претендиран
размер, като в договора за правна защита и съдействие, надлежно е удостоверено, че
адвокатското възнаграждение е платено в брой. Съгласно т. 1 от ТР 6/2012 ОСГТК на ВКС,
договорът за правна защита и съдействие има характер на разписка за изплатената в брой
сума. По делото не е направено възражение по чл.63д, ал.2 от ЗАНН за прекомерност на
заплатеното от жалбоподателя адвокатско възнаграждение. Поради това възнаграждението
не подлежи на намаляване.
Воден от гореизложените мотиви и на основание чл.63, ал.2, т.1, вр. с ал.3, т.1 и т.2 от
ЗАНН, съдът,

РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление /НП/ №*****г., издадено от Директор на регионална
здравна инспекция /РЗИ/ – град Благоевград, с което на МБАЛ „Югозападна болница“ ООД,
със седалище и адрес на управление – град Сандански, Паркова зона, ЕИК****,
представлявано от И.Ст. Т., за нарушение на т.4 от Заповед №РД-01-726/23.12.2020г. на
Министъра на здравеопазването, вр. с чл.59, ал.2 от Закона за здравето /ЗЗ/, р. с чл.5, ал.1 и
ал.2 от Наредба №15 от 12.05.2005г. за имунизациите в Република .България , на основание
чл.229, ал.3 от Закона за здравето /ЗЗ/ е наложена имуществена санкция в размер на 1000.00
/хиляда/ лева.
ОСЪЖДА Регионална здравна инспекция град Благоевград, ул. „Братя Миладинови“ №2 да
заплати на МБАЛ „Югозападна болница“ ООД, със седалище и адрес на управление – град
Сандански, Паркова зона, ЕИК101522447, представлявано от Илия Стоянов Т. сумата от
300.00 /триста/ лева, представляваща разноски за адвокатско възнаграждение.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14 /четиринадесет/ дневен срок от
съобщението, че е изготвено пред Административен съд Благоевград
Съдия при Районен съд – Сандански: _______________________
6