Решение по дело №237/2021 на Районен съд - Велико Търново

Номер на акта: 373
Дата: 6 юли 2021 г. (в сила от 25 октомври 2021 г.)
Съдия: Кирил Хаджитанев
Дело: 20214110200237
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 373
гр. Велико Търново , 06.07.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВЕЛИКО ТЪРНОВО, IV СЪСТАВ в публично
заседание на пети април, през две хиляди двадесет и първа година в следния
състав:
Председател:КИРИЛ ХАДЖИТАНЕВ
при участието на секретаря ВИКТОРИЯ Г. МИНЧЕВА
като разгледа докладваното от КИРИЛ ХАДЖИТАНЕВ Административно
наказателно дело № 20214110200237 по описа за 2021 година
Производство по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН.
Образувано е по жалба на ХР. ИЛ. Б., ЕГН ********** против
Наказателно постановление № 11-01-407/2020 от 26.01.2021 г., издадено от
Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция гр. София, с което
за нарушение на чл. 112, ад. 1, т. 2 от Закона за обществените поръчки (ЗОП)
/Обн., ДВ, бр. 13 от 16.02.2016 г., в сила от 15.04.2016 година/, на основание
чл. 254 от Закона за обществените поръчки (ред. към ДВ. бр. 49 от 12.06.2018
г.) е наложено административно наказание глоба в размер на 444,80 лева.
В съдебно заседание жалбоподателят не се явява. Представлява се от
адв. ** - ВТАК. Заемат становище за отмяна на обжалваното наказателно
постановление. Процесуалният представител заема становище за нарушения
на процесуалния и материалния закон. Пледират за прилагане на чл.28 от
ЗАНН. С жалбата се претендират разноски. Не са представени списък с
разноски и доказателства за извършването им.
Въззиваемата страна се представлява от ю. к. **. Заема становище за
законосъобразност на обжалваното НП.
Съдът, след като обсъди приобщените по делото доказателства,
намери за установено от фактическа и правна страна следното :
Административно наказателното производство е започнало със
1
съставянето на акт за установяване на административно нарушение № 11-01-
407 от дата 28.07.2020 г. с актосъставител Г. К. Г. на длъжност държавен
финансов инспектор при отдел Шести в дирекция „Инспекционна дейност“
на Агенцията за държавна финансова инспекция в присъствието на
свидетелите Р.Г. Х. – Енева и Р. К. В..
В АУАН не са вписани възражения. Подадени са писмени
възражения. АУАН е връчен на жалбоподателя по надлежния ред.
Въз основа на АУАН е издадено обжалваното НП.
В НП се приема за установено, че на 19.10.2018 г. в гр. Велико
Търново, във Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий, ХР.
ИЛ. Б., в качество си на Ректор на Великотърновски университет „Св. св.
Кирил и Методий“ и публичен възложител на обществените поръчки, по
смисъла на чл.5, ал. 1, т. 14 от ЗОП (обн.. ДВ. бр. 13 от 16.02.2016 г„ в сила от
15.04.2016 г.), след проведена обществена поръчка по реда на чл.187, ал.1 от
ЗОП чрез публикуване на обява за събиране на оферти и с предмет: „Избор на
изпълнител за сключване на групова застраховка „Живот" на служителите на
ВТУ „Св. Св. Кирил и Методий“, гр. Велико Търново“ е сключил договор
№ФСД-33-1067/19.10.2018 г. с участника, определен за изпълнител
„Животозастрахователен институт“ АД, с адрес на управление: гр. София,
район „Лозенец, бул. „Черни връх“ №51Д, който при подписването на
договора не е изпълнил задължението си по чл. 67. ал. 6 от ЗОП да
предостави актуални документи, удостоверяващи липсата на основанията за
отстраняване от процедурата, а именно свидетелства за съдимост на лицата
**, *** и Людмила Павлова Вскова за удостоверяване липсата на
обстоятелството по чл. 54. ал. 1, т. 1 от ЗОП.
Прието е за установено, че с Обява за обществена поръчка на
стойност по чл. 20, ал. 3, т. 2 от ЗОП с изх. № РД-19- 947/25.09.2018 г.,
публикувана в Профила па купувача: http://www.uni-vt.bg/bul/pages/?
zid=l&page=3515 , съгласно разпоредбата на чл.187, ал.1 от ЗОП е стартирала
обществена поръчка с предмет: „Избор на изпълнител за сключване па
групова застраховка „Живот” на служителите на ВТУ „Св. св. Кирил и
Методий”, гр. Велико Търново”. Обявата е подписана от проф. д-р Х.И.
Бонжолов в качеството му на ректор на ВТУ „Св. св. Кирил и Методий”, гр.
Велико Търново и публичен възложител на обществени поръчки съгласно чл.
5. ал. 2, т. 14 от ЗОП. На същата дата, в съответствие с разпоредбата на чл.
187. ал. 2 от ЗОП, в Профила на купувача са публикувани образци на
документи, проект на договор и документация за участие, съдържаща
изисквания и указания към участниците, както и информация приложима към
изпълнението на обществената поръчка.
2
В определения с обявата срок до 16:30 часа на 02.10.2018 г. във ВТУ
„Св. св. Кирил и Методий" са постъпили и регистрирани 3 оферти, както
следва:
-Оферта от „Животозастрахователен институт” АД, гр. София- вх.
№1 /01.10.2018 г. в 11:25 часа;
-Оферта от „ДЗИ - Животозастраховане” ЕАД. Главна Агенция гр.
Велико Търново- вх.№2/02.10.2018 г. в 13:20 часа;
-Оферта от „Дженерали Застраховане” АД. гр. Велико Търново- вх.
№3/02.10.2018 г. в 14:360 часа.
Със заповед №РД-10-1504/08.10.2018 г., ректорът на ВТУ „Св. св.
Кирил и Методий”. гр. Велико Търново е определил комисия от три лица,
които на 08.10.2018 г. от 15:00 часа да се съберат в гр. Велико Търново, ул.
„Теодосий Търновски” №2, в Ректората на Университета Зала на Академичен
съвет, като отворят, разгледат и оценят постъпилите оферти в съответствие с
поставените в обявата и в документацията за участие критерии.
В протокол от 09.10.2019 г. са описани действията на комисията по
заповед №РД-10-1504/08.10.2018 г., която на 08.10.2018 г. в 15:00 часа е
провела заседание, на коего е отворила, разгледала и оценила постъпилите
оферти за участие в обществената поръчка, стартирала с Обява за обществена
поръчка на стойност по чл.20. ал.З, т.2 от ЗОП с изх. № РД-19-947/25.09.2018
г. и предмет: „Избор на изпълнител за сключване па групова застраховка
..Живот“ на служителите на ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“, гр. Велико
Търново“.
Комисията се е убедила, че офертите на тримата участници са
постъпили в срока за подаването им. Офертите са подадени в запечатан
непрозрачен плик, с посочени данни върху него в съответствие с
изискванията на възложителя. След отваряне на пликовете по реда на
постъпване на офертите, комисията е констатирала, че всички документи,
описани в списъка към офертите на участниците са налични в офертата. На
основание чл. 97. ал. 3 от ППЗОП комисията е обявила ценовите
предложения на всеки един от участниците, както следва:
- Участник №1 -..Животозас грахователен институт“ АД. гр. София с
предложил застрахователна премия за едно застраховано лице за I /една/
година в размер на 27.80 лева. За 800 служители на основен трудов договор,
застрахователната премия за 1 година, посочена от участника е в размер на 22
240,00 лева;
- Участник №2 - „ДЗИ - Животозасграховаие“ ЕАД, Главна Агенция
гр. Велико Търново е предложил застрахователна премия за едно
застраховано лице за 1 /една/ година в размер на 37,05 лева. За 800 служители
на основен трудов договор, застрахователната премия за 1 година, посочена
от участника е в размер на 29 640,00 лева;
3
-Участник №3 - „Дженерали Застраховане“ АД. гр. Велико Търново е
предложил застрахователна премия за едно застраховано лице за 1 /една/'
година в размер на 30,60 лева. За 800 служители на основен трудов договор,
застрахователната премия за 1 година, посочена от участника е в размер на 24
480,00 лева:
С обявяване на ценовите предложения на участниците в
обществената поръчка е приключила публичната част от заседанието на
комисията, като последната е взела решение да продължи своята работа в
закрито заседание на 09.10.2018 г. от 13:00 часа.
На 09.10.2018 г. от 13:00 часа. комисията е продължила своята
работа, като на същото е разгледала документите на участниците по реда на
подаване на подаване на офертите. Видно от отразеното в протокола от
работата на комисията, същата е констатирала, че и тримата участници са
подали всички изискуеми документи. Същите са изготвени и представени от
участниците, съобразно изискванията на възложителя. Констатирано е. че
всеки един от участниците отговаря па критериите за подбор, посочени от
възложителя в Обявата за обществена поръчка и документацията за участие.
По отношение на техническите предложения на участниците в обществената
поръчка е констатирано, че същите отговарят напълно па предварително
обявените от възложителя условия, посочени в документацията за участие.
Въз основа на констатираното, комисията е взела решение, с което е
допуснала и тримата участници до разглеждане, оценка и класиране на
ценовите им предложения съобразно посочения в обявата критерий - „най-
ниска цена“.
След като е извършила оценка по обявения критерий – „най-ниска
цена“, комисията е извършила класиране на участниците, както следва:
- На първо място е класиран участник №1 –„Животозастрахователен
институт“ АД, гр. София с предложена застрахователна премия за 1 лице в
размер на 27.80 лв. и обща застрахователна премия за 800 служители на
основен трудов договор във ВТУ ..Св. св. Кирил и Методий“, гр. Велико
Търново - 22 240,00 лв.:
- На второ място с класиран участник №3 „Дженерали Застраховане“
АД. гр. Велико Търново с предложена застрахователна премия за 1 лице в
размер на 30,60 лв. п обща застрахователна премия за 800 служители на
основен трудов договор във ВТУ „Св. св. Кирил и Методий”, гр. Велико
Търново - 24 480,00 лв.;
- На трето място е класиран участник №2 „ДЗИ -
Животозастраховане" ЕАД. Главна Агенция гр. Велико Търново е
предложена застрахователна премия за 1 лице в размер на 37.05 лв. и обща
застрахователна премия за 800 служители на основен трудов договор във
ВТУ „Св. св. Кирил и Методий”, гр. Велико Търново - 29 640,00 лева.
4
На 09.10.2018 г. в 17:30 часа, комисията е приключила своето
действие със съставяне на протокол от разглеждане, оценка и класиране на
офертите. Протоколът от работата на комисията е представен за
утвърждаване от възложителя на 15.10.2018 година. На 15.10.2018 г. копие от
протокола е изпратен на тримата участници с придружително писмо изх.
№РД-19- 947-03/15.10.2018 г. чрез „Български пощи“ ЕАД. Видно от
съхраненото в досието на обществената поръчка известия за доставяне.
протоколът е получен от всеки един от участниците на 16.10.2018 година. На
15.10.2018 г. протоколът е публикуван в Профила па купувач в създадената
електронна преписка за обществената поръчка.
На 19.10.2018 г. е сключен договор №ФСД-33-1067/19.10.2018 г.
между проф. д-р Христо Бонжолов - ректор на ВТУ „Св. св. Кирил и
Методий", гр. Велико Търново - ВЪЗЛОЖИТЕЛ, и „Животозастрахователен
институт" АД. с адрес на управление: гр. София, район Лозенец, бул. „Черни
връх"№51Д, представляван от Валентина Илиева Градинарска Главен
изпълнителен директор, и Гълъбин Николов Гълъбов - Изпълнителен
директор ИЗПЪЛНИТЕЛ, за възлагане на обществена поръчка с предмет:
„Застраховане по групова застраховка ..Живот“ на служителите на ВТУ „Св.
св. Кирил и Методий”, гр. Велико Търново. Срокът на действие на договора е
1 година, считано от датата на сключването му. Обект на застраховане са 800
служители па университета, назначени по трудов договор към момента на
сключване на договора. Договорената застрахователна премия за 1 лице.
съгласно чл. 2. ал. 1 от договора е 27.80 лв. за 1 година. Общата
застрахователна премия за 400 -те служители на ВТУ, съгласно чл. 2, ал. 2 от
договора е 22 240 лева.
При извършена проверка на досието на обществената поръчка, се
установило, че при подписване на договора от изпълнителя
..Животозастрахователен институт" АД са представени следните документи,
изискващи се съгласно чл. 67. ал. 6 от ЗОП. във връзка с чл. 54. ал. 1, т. 1 от
ЗОП. а именно:
-Свидетелство за съдимост peг. №113521. издадено от Софийски
районен съд на 09.10.2018 г., удостоверяващо, чс лицето Валентина Илиева
Градинарска не е осъждано;
-Свидетелство за съдимост рег. №113622, издадено от Софийски
районен съд на 10.10.2018 г., удостоверяващо, че лицето Гълъбин Николов
Гълъбов не е осъждано.
При извършена проверка в Търговския регистър по партидата на
..Животозастрахователен институт" АД, с ЕИК /БУЛСТАТ/*********,
седалище и адрес на управление; гр. София, район „Лозенец, бул. „Черни
връх"№51Д. се установи, че към 19.10.2018 г., когато е сключен договор
№ФСД-33-1067/19.10.2018 г., дружеството се управлява от Съвет на
5
директорите в състав: **. ***. Валентина Илиева Градинарска. Гълъбин
Николов Гълъбинов и Л***.
На основание чл.13. ал.6 от Закона за държавната финансова
инспекция, във връзка с извършваната финансова инспекция на ВТУ „Св. св.
Кирил и Методий", гр. Велико Търново, възложена със заповед № ФК-10-
771/04.06.2020 г. на директора па АДФИ гр. София с писмо вх. №ФСД-35-
346-04/29.06.2020 г. са изискани писмени обяснения от проф. д-р Х.И.
Бонжолов - ректор на ВТУ „Св. св. Кирил и Методий”, гр. Велико Търново
дали са представени от „Животозастрахователен институт“ АД. гр. София,
свидетелства за съдимост за следните лица: **: ***: Л***. Със същото писмо
е изискано от ректора на университета, ако са му били представени такива
документи, в срок до 03.07.2020 г. , същите да бъдат представени на органите
на АДФН.
На 02.07.2020 г. е писмо изх. №ФСД-35-346-04/02.07.2020 г., проф.
д-р Христо Бонжолов - ректор на ВТУ ..Св. св. Кирил и Методий", гр. Велико
Търново е представил писмени обяснения, че към датата на сключване на
договор №ФСД-33-1067/19.10.2018 г. са представени свидетелства за
съдимост на лицата, представляващи дружеството изпълнител - **. При
последваща проверка са били представени свидетелства за съдимост на **, но
същите са били с изтекъл срок на валидност, и за това не са приложени към
досието на поръчката. Представени са и копия на следните документи:
-Свидетелство за съдимост рег. №1155. издадено на 12.02.2018 т. от
Районен съд Перник, в което е записано, че лицето ** не е осъждано;
-Свидетелство за съдимост рег. №9781. издадено на 23.01.2018 г. от
Софийски районен съд. в което е записано, че лицето *** не е осъждано:
-Свидетелство за съдимост peг. №140797, издадено на 16.11.2011 г.
от Софийски районен съд, в което е записано, че лицето Л*** не е осъждано.
При така описаната фактическа обстановка, наказващият орган е
приел, че е налице нарушена разпоредбата на чл. 112, ад. 1, т. 2 от Закона за
обществените поръчки /Обн., ДВ, бр. 13 от 16.02.2016 г., в сила от 15.04.2016
година/ и на основание чл. 254 от Закона за обществените поръчки (ред. към
ДВ. бр. 49 от 12.06.2018 г.) е наложено административно наказание глоба в
размер на 444,80 лева.
Съдът счита, че административно наказателното производство е
протекло без съществени нарушения на процесуалните правила. АУАН и НП
са издадени от оправомощени за това лица, в рамките на законоустановените
срокове, не страдат от реквизитни недостатъци и в тази връзка не са налице
нарушения.
Фактическата обстановка е правилно установена. Същата се доказва
6
от събраните в рамките на съдебното следствие писмени и гласни
доказателства.
Съдът счита обаче, че е налице неправилно приложение на
материалния закон. Съгласно чл.6 от ЗАНН Административно нарушение е
това деяние (действие или бездействие), което нарушава установения ред на
държавното управление, извършено е виновно и е обявено за наказуемо с
административно наказание, налагано по административен ред. Съгласно
чл.7, ал.1 от ЗАНН Деянието, обявено за административно нарушение, е
виновно, когато е извършено умишлено или непредпазливо. В настоящия
казус за състъвомерност на административното нарушение е необходимо
деянието да е извършено умишлено, той като непредпазливите деяния се
наказват само в предвидените от закона случаи, а настоящия не е такъв.
Видно от приетата са установена фактическа обстановка е, че със заповед
№РД-10-1504/08.10.2018 г., ректорът на ВТУ „Св. св. Кирил и Методий”. гр.
Велико Търново е определил комисия от три лица които да извършат преглед
на представените от кандидатите документи и оферти, както и да извършат
оценяване и класиране. На 09.10.2018 г. в 17:30 часа, комисията е приключила
своето действие със съставяне на протокол от разглеждане, оценка и
класиране на офертите. Протоколът от работата на комисията е представен за
утвърждаване от възложителя на 15.10.2018 година. В протокола комисията е
приела за установено, че офертите на тримата участници са постъпили в
срока за подаването им. Офертите са подадени в запечатан непрозрачен плик,
с посочени данни върху него в съответствие с изискванията на възложителя.
След отваряне на пликовете по реда на постъпване на офертите, комисията е
констатирала, че всички документи, описани в списъка към офертите на
участниците са налични в офертата. В този смисъл, жалбоподателят е
сключил цитирания в преписката договор №ФСД-33-1067/19.10.2018 г. с
предмет: „Застраховане по групова застраховка ..Живот“ на служителите на
ВТУ „Св. св. Кирил и Методий”, гр. Велико Търново, едва след като е
положил дължимата грижа за законосъобразно протичане на процедурата по
обявената обществена поръчка, назначавайки комисията, цитирана по-горе и
съобразявайки се с констатациите налични в протокола съставен от нея. В
него на възложителя е докладвано, че всички оферти са окомплектовани с
документите, съобразно изискванията на възложителя. Комисията
единодушно е взела решение за допускане на „Животозастрахователен
7
институт“ АД до участие в процедурата. Предвид изложеното съдът счита, че
макар от обективна страна да е налице състав на нарушението по чл.112, ал.1,
т.2 от ЗОП, то не представлява административно нарушение тъй като не е
извършено то жалбоподателя умишлено. Жалбоподателя е действал при
липса на субективно знание за част от елементите на деянието от обективна
страна, а именно, че свидетелствата за съдимост на част от лицата
съставляващи съвета на директорите на „Животозастрахователен институт“
АД са с изтекла валидност, а именно на **, *** и Л***. Предвид докладвания
протокол и приетото за установено от назначената комисия, жалбоподателят
е сключил процесния договор при наличието на субективна увереност, че
представената от кандидата документация е изрядна. По тази причина, според
съда не е налице субективната страна на твърдяното административно
нарушение.
Предвид изложеното съдът приема, че неправилно наказващият
орган е ангажирал административно наказателната отговорност на
жалбоподателя за извършено от него нарушение на чл. 112, ал. 1, т. 2 от
Закона за обществените поръчки (ЗОП) /Обн., ДВ, бр. 13 от 16.02.2016 г., в
сила от 15.04.2016 година/, на основание чл. 254 от Закона за обществените
поръчки (ред. към ДВ. бр. 49 от 12.06.2018 г.) във връзка с чл. 261. ал. 2 oт
Закона за обществените поръчки е наложено административно наказание
глоба в размер на 444,80 лева., поради което обжалваното наказателно
постановление в тази част следва да се отмени.
Освен това настоящият съдебен състав приема, че при издаване на
НП административно наказващият орган е подходил формално при анализа
оценка на обществената опасност на извършеното деяние, като не е съобразил
всички обстоятелства касаещи нарушението. Съдът счита, че в настоящия
случай извършеното нарушение съставлява маловажен случай, по смисъла на
чл. 28 от ЗАНН по следните съображения:
Чл. 28 от ЗАНН постановява, че за "маловажни случаи" на
административни нарушения наказващият орган може да не наложи
наказание, като предупреди нарушителя, устно или писмено, че при повторно
извършване на нарушение ще му бъде наложено административно наказание.
Наказващият орган е бил длъжен да отчете наличието на обстоятелствата на
чл. 28 от ЗАНН, които изключват отговорността. В НП формално се твърди
липса на предпоставки за прилагане на чл.28 от ЗАНН и декларативното
8
заявление, че случаят не се различава от други подобни. Видно от
обстоятелствената част на наказателното постановление обаче е, че макар
нарушението да е осъществено от обективна страна, то е с по ниска степен на
обществена опасност предвид обстоятелството, че обстоятелствата до което
се отнасят документите са били установени, не са настъпили вредни
последици, наличието на които макар деянието да е формално може да служи
за оценка на обществената опасност, не са налице други нарушения на
процедурата и в крайна сметка целта на ЗОП е била постигната. Целта на
ЗАНН е налагане на наказания за предупреждаване и превъзпитаване на
нарушителят към спазване на установения правов ред и въздействие върху
гражданските субекти възпитателно и предупредително. Налагането на
санкция не следва да се превръща в самоцел за администрацията, тъй като
законодателят изрично е предвидил възможност да не се налага наказание,
като се предупреди нарушителя, че при повторно нарушение ще бъде
санкциониран. Нарушението е извършено за първи път, от което може да се
направи извода за незначителност на обществената опасност на деянието и на
дееца. Предвидената санкция за този вид нарушения – глоба в размер на 2
процента от стойността на извършения разход, а именно 444,80 лева в
конкретния казус е несъразмерно тежка и не съответства нито на тежестта на
деянието нито на обществената опасност на дееца.
По изложените съображения съдът приема, че наказателното
постановление е незаконосъобразно и неправилно и следва да бъде отменено.
Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 11-01-407/2020 от
26.01.2021 г., издадено от Директора на Агенцията за държавна финансова
инспекция гр. София, с което на ХР. ИЛ. Б., ЕГН ********** за нарушение на
чл. 112, ад. 1, т. 2 от Закона за обществените поръчки (ЗОП) /Обн., ДВ, бр. 13
от 16.02.2016 г., в сила от 15.04.2016 година/, на основание чл. 254 от Закона
за обществените поръчки (ред. към ДВ. бр. 49 от 12.06.2018 г.) е наложено
административно наказание глоба в размер на 444,80 лева.
Решението подлежи на обжалване пред Великотърновския
административен съд в 14 дневен срок от съобщението до страните, че е
9
изготвено и обявено.
Съдия при Районен съд – Велико Търново: _______________________
10