Решение по дело №858/2023 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: 812
Дата: 8 ноември 2023 г. (в сила от 27 ноември 2023 г.)
Съдия: Павлина Христова Господинова
Дело: 20237260700858
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 31 юли 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

812

Хасково, 08.11.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Хасково - VI състав, в съдебно заседание на тринадесети октомври две хиляди и двадесет и трета година в състав:

Съдия:

ПАВЛИНА ГОСПОДИНОВА

При секретар СВЕТЛА ИВАНОВА като разгледа докладваното от съдия ПАВЛИНА ГОСПОДИНОВА административно дело № 20237260700858 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 от Административнопроцесуален кодекс и е образувано по жалба от Г.С.К. *** против Уведомително писмо изх.№02-260-6500/14568 от 04.08.2021г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2019, издадено от Зам.изпълнителен Директор на ДФЗ – в частта на извършените намаления, а именно - намаление по СЕПП – в размер на 58,08 лева, по СПП – 49,25 лева, по СЗ ДККП – 760,14 лева. В жалбата се твърди, че оспореният акт е нищожен, и постановен при противоречие с административнопроизводствените правила. Издаден бил от некомпетентен орган, не ставало ясно дали има делегация на права. Не бил уведомен за започналото производство, както и при издаването на акта следвало да се изяснят всички факти и обстоятелства - чл.32 от АПК. Това не било сторено, а и не му била предоставена възможност да участва в производството и прави възражения. Не били изложени мотиви да започване на производството и за издаването на акта. Липсвали и мотиви за наложените намаления – посочени били кумулативно няколко основания, но не било конкретизирано кое от тях е приложимо, за какъв размер площ се прилага. Не било ясно каква част от сумата била неодобрена в резултат на проверки за двойно декларирана площ, в резултата на административни проверки или други такива, каква била частта за несъответствие на заявените площи със слоя площи в добро земеделско състояние. Не било наложено намаление поради неспазване на финансова дисциплина, но такова основание присъствало в писмото, както и намаление въз основа на линейно намаление съгласно чл.51 от пар.2 на Регламент ЕС №1307/2013г. Така имало тежък порок във формата на оспореното УП, а това било съществено процесуално нарушение. УП било постановено и при противоречие с материалноправните разпоредби – приложими били Условия и ред за финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания на площ, нормативно уредени в ЗПЗП и Наредба №5/27.02.2009г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания, Наредба №105/22.08.2006г., Наредба №3/17.02.2015г., като в писмото липсвало позоваване на извършени от администрацията проверки или актове на други администрации, не били посочени БЗС, които стопанисвал дали отговарят на изискванията, от кого и как е установено, чрез какви методи, в кой период. Не били посочени начин и законова норма, по които били формирани намаленията и санкциите. Не било възможно да се направи извод защо заявлението не било уважено в пълен размер, а това препятствало възможността да разбере основанията. Иска се отмяна на Уведомително писмо изх.№02-260-6500/14568 от 04.08.2021г. в частта на намаление по СЕПП – в размер на 58,08 лева, по СПП – 49,25 лева, по СЗ ДККП – 760,14 лева, както и за намаление в частта на ЗДП – в размер на 28,61 лева / уточнение по жалбата от 31.08.2023г. – л.59 от делото/, както и да бъдат заплатени направените по делото разноски.

Ответната страна - Заместник Изпълнителен Директор на Държавен фонд Земеделие, оспорва жалбата, като счита същата за неоснователна и недоказана и иска да бъдат присъдени направените разноски.

От събраните по делото доказателства, съдът приема за установено от фактическа страна следното:

Със Заявление за подпомагане 2019, УИН 26/310519/92346, жалбоподателят е заявил подпомагане по схеми и мерки, сред които и схема за единно плащане на площ /СЕПП/, схема за преразпределително плащане /СПП/, схема за плащане на селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания /ЗДП/, схема за обвързано подпомагане за зеленчуци /домати, краставици, корнишони и патладжан /СЗ-ДККП/, като в табличен вид са посочени и заявените парцели в землището на с.В. и с.М.

Във връзка с подаденото заявление са били извършени автоматични проверки на въведените данни, като по преписката са приложени резултатите, л.28 – 30 от делото.

Представени са доказателства попълнени декларации, издадени фактури, приемно предавателен протокол, доказващи реализирана земеделска продукция.

С оспореното Уведомително писмо изх.№02-260-6500/14568 от 04.08.2021г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2019, на Зам.Изпълнителен Директор ДФЗемеделие по подаденото от жалбоподателя заявление за подпомагане с УИН 26/310519/92346 за кампания 2019 е определена обща оторизирана сума, за която е посочено, че е изчислена чрез Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК) след извършването на задължителни административни проверки и/или проверки на място (в съответствие с чл.37 от ЗПЗП) на данните в подаденото заявление за подпомагане, сравнени със съответната налична информация, съдържаща се във външните регистри на ИСАК, поддържани на основание чл.30 от ЗПЗП. Изчисленият размер на оторизирани суми - колона 6, за СЕПП има намаление в размер на 58,08 лева, по СПП – в размер на 49,25 лева, по ЗДП – в размер на 28,61 лева, по СЗ-ДККП – в размер на 760,14 лева, като намаленията са отразени в колона 3. По отношение съдържанието на колоните в Таблица 1 от уведомителното писмо се съдържат пояснения, като за колона 3 е посочено, че се отчитат намаления на субсидията след извършени административни проверки, при които са установени всички недопустими за подпомагане площи в съответното заявление - проверки за площи, заявени от повече от един кандидат, проверки на място или автоматизирани проверки спрямо данните в слоя с допустими площи от СИЗП и предоставени данни от МЗХГ и МОСВ; намаление на субсидията в случаите, когато не са спазени сроковете за подаване и/или редакция на заявлението, съгласно чл.12 от Наредба №5 от 27.02.2009г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания; наложена ставка на корекция („финансова дисциплина“), определена съгласно чл.26 от Регламент (ЕС) №1306/2013 и член 8, параграф 1 от Регламент (ЕС) № 1307/2013; линейно намаление съгласно чл.51, параграф 2 от Регламент (ЕС) № 1307/2013, налагано съгласно чл.6, параграф 2, буква е), т. i) от Регламент за изпълнение (ЕС) №809/2014 на Комисията; линейно намаление съгласно чл.65, параграф 2, буква в) от Регламент (ЕС) № 1307/2013, налагано съгласно чл.6, параграф 2, буква е), т. iii) от Регламент за изпълнение (ЕС) №809/2014 на Комисията. Колона 6 отразява оторизираната сума, която е сумата получена като разлика между исканата сума и приложимите намаления и редукции. Изрично са посочени ставките по всяка схема/мярка /лв./ха/ за кампания 2019, както е посочено, че заповедите със ставките по схемите за директни плащания са налични на ел.страница на ДФЗ. За извършените плащания на жалбоподателя се представя в УП Таблица 2 – с посочена дата на извършване на плащането, оторизираната сума и съответно изплатената.

Видно от представената разпечатка на л.17 по делото жалбоподателят се е запознал с оспорения акт на 25.07.2023г.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл.168, ал.1, във връзка с чл.146 от АПК, намира от правна страна следното:

Настоящото оспорване е против административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, от легитимирано лице с правен интерес – адресат на Уведомително писмо изх.№02-260-6500/14568 от 04.08.2021г. на Зам.Изпълнителен директор на ДФЗ, като правата на заявителя са засегнати от акта в оспорените му части. Жалбата е подадена на 31.07.2023г. – пред ХАС, при дата на съобщаване на акта на 25.07.2023г., а така е спазен установеният по чл.149, ал.1 от АПК срок. Поради изложеното жалбата е процесуално допустима.

Разгледана по същество, същата е основателна.

Процесното уведомително писмо е издадено от компетентен орган. Съгласно чл.20а, ал.1 и ал.2, т.2 от Закона за подпомагане на земеделските производители изпълнителният директор на ДФЗемеделие е изпълнителен директор на Разплащателната агенция и представлява същата. Съгласно пар.1, т.13 от ДР на ЗПЗП Разплащателната агенция е специализирана акредитирана структура за приемане на заявления, проверка на условията и извършване на плащания от Европейските земеделски фондове по правилата на законодателството на Европейския съюз. Разпоредбата на чл.20а, ал.4 от ЗПЗП предвижда възможност изпълнителният директор да делегира със заповед правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното законодателство, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления и/или сключване на договори за финансово подпомагане, на заместник-изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда. В настоящия случай от представената по делото Заповед №03-РД/2891/16.06.2021г. от Изпълнителен директор на ДФЗ на Зам.Изпълнителен директор на ДФЗ са делегирани правомощия - т.1, да издава и подписва уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане във връзка с подадени заявления за подпомагане.

Уведомителното писмо е издадено в изискуемата от закона писмена форма и съдържа подпис на издателя си, но при издаването му не е спазено изискването на чл.59, ал.2, т.4 от АПК, т.е. същото е немотивирано. От съдържанието на административния акт не става ясно кои са фактическите и правните основания за намаляване на субсидията по процесните схеми СЕПП и СПП, както и за ЗДП и СЗ-ДККП. От пояснението, дадено за съдържанието на колона 3 - „намаления“, от таблица 1 в уведомителното писмо е невъзможно да се установи еднозначно каква е действителната воля на административния орган. Посочени са различни хипотези за намаляване на субсидията, но не е изяснено коя от тях е относима за конкретния случай, като не е ясно и дали приложение следва да намерят всички изброени. Това не се установява и от представените в преписката документи. По отношение процесните схеми от уведомителното писмо са ясни размерите на исканите суми по схемите, размерите на намаленията и на оторизираните суми, но не са изложени каквито и да било конкретни фактически и правни констатации, касаещи извършеното намаление. Пояснението, дадено за колона 3 от таблица 1 на уведомителното писмо е общо и бланкетно, като така не е ясно защо е отказано подпомагане по отделните схеми и мерки, в посочените в писмото размери.

В оспорения акт липсва информация коя именно площ като парцел се приема за несъответстваща, какъв е размерът на тази площ, по коя конкретна схема или мярка е заявена за подпомагане, какво обстоятелство препятства подпомагането по съответната мярка/схема, кой нормативен акт разпорежда и какви последици при проявата на това обстоятелство, както и дали има проявени и доказани обстоятелства, които да водят до намаление. Административният акт не препраща за констатирани факти и обстоятелства към друг конкретен акт, находящ се в административната преписка, нито се позовава на официален и/или друг документ, съдържащ относими обстоятелства, от които безспорно да бъде изведен правния резултат в оспорения акт. Тези фактически и правни данни не могат да се установят от приложените в преписката резултати от автоматични проверки на въведените данни, доколкото няма данни за конкретната формирана воля от органа в резултат на административни проверки и извършените окончателни калкулация съобразно различните правни основания и конкретните заявени за подпомагане схеми. Не се установява документ, отразяващ конкретни резултати от административната проверка, за да да бъде установено какви са констатираните несъответствия по всяка от схемите. Посоченото в таблиците и поясненията в УП не може да бъде проверено и потвърдено от представените по делото доказателства и административната преписка, тъй като мотиви, обосноваващи волята на административния орган, не могат да се извлекат документите, предхождащи издаването на оспорения акт. В тази връзка следва да се отбележи, че е недопустимо едва по повод съдебното оспорване на административния акт да се сочат факти и правни основания, обосновали издаването му, като Становище №02-260-6500/14568 от 09.08.2023г. – л.73 от делото, не е част от доказателствата, а е изготвено именно по повод жалбата пред съда и не отстранява липсата на конкретни мотиви към оспорения акт. В случая следва да бъде отбелязано и че допълването с доказателства на административната преписка може да бъде само при условията на чл.142, ал.2 от АПК – за нововъзникнали факти. В рамките на съдебната проверка по чл.168 от АПК съдът проверява законосъобразността на акта, като това е съобразно посочените в него фактически и правни основания, но не може да се допуска допълване на мотивите в издадения административен акт. Това допълване е недопустимо да се прави и от самия орган едва в хода на съдебното производството, както и да се ангажират в подкрепа на становището доказателства.

По изложените съображения процесното УП в оспорените му части следва да бъде отменено, тъй като е издадено при неспазване на установената от закона форма - отменително основание по чл.146, т.2 от АПК. Предвид факта, че естеството на въпроса не позволява решаването му от съда, преписката следва да бъде върната на ДФЗ за ново произнасяне по заявлението на жалбоподателя в частта му на заявеното подпомагане по СЕПП, СПП, ЗДП и СЗ-ДККП, за кампания 2019г. при спазване на изискването по чл.59, ал.2, т.4 от АПК за мотивиране на акта.

С оглед изхода на спора, основателна се явява претенцията на жалбоподателя за заплащане на направените в настоящото производство разноски. Същите се дължат от ответника в общ размер на 410,00 лева, от които 400,00 лева – адв.възнаграждение, 10,00 лева - държавна такса.

Мотивиран така и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ Уведомително писмо изх.№02-260-6500/14568 от 04.08.2021г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2019, издадено от Зам.изпълнителен Директор на ДФЗ – в частта на извършените намаления, а именно - намаление по СЕПП – в размер на 58,08 лева, по СПП – 49,25 лева, по – ЗДП – 28,61 лева, по СЗ ДККП – 760,14 лева, издадено от Зам.изпълнителен Директор на ДФЗ.

ВРЪЩА преписката на Зам.Изпълнителен Директор на Държавен фонд Земеделие – София за ново произнасяне по подаденото от Г.С.К. ***, Заявление за подпомагане с УИН 26/310519/92346 за кампания 2019, в частта му на заявеното подпомагане по схема за единно плащане на площ /СЕПП/, схема за преразпределително плащане /СПП/, схема за плащане на селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания /ЗДП/, схема за обвързано подпомагане за зеленчуци /домати, краставици, корнишони и патладжан /СЗ-ДККП/, при спазване указанията на съда, дадени в мотивите на настоящото решение.

ОСЪЖДА Държавен фонд Земеделие – София, да заплати на Г.С.К., ЕГН **********,***, направените по делото разноски по делото в общ размер 410,00 лева.

Решението може да бъде обжалвано пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

Съдия: