Решение по дело №397/2022 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 30 септември 2022 г. (в сила от 20 октомври 2022 г.)
Съдия: Павлина Христова Господинова
Дело: 20227260700397
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 април 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е № 626

30.09.2022г. гр.Хасково

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

            Административен съд Хасково                             в публичното заседание                                                                

на втори септември                                две хиляди и двадесет и втора  година в следния състав:

СЪДИЯ : ПАВЛИНА ГОСПОДИНОВА 

                                               

Секретар Светла Иванова

Прокурор

като разгледа докладваното от съдията

адм.д.№397 по описа за 2022г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 от Административнопроцесуален кодекс и е образувано по жалба от Д.Х.Д. ***, против Уведомително писмо изх.№02-260-6500/1259 от 10.03.2022г. на Зам.изпълнителен Директор на ДФ Земеделие за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2020, в частта, с която е извършено намаление по подмярка 13.2 – в размер на 448,37 лева, по СЕПП – в размер на 900,43 лева, по СПП – в размер на 131,48 лева, по ЗДП – в размер на 311,88 лева. В жалбата се твърди, че оспореният акт, в частта, с която е с посочените суми е извършено намаление на заявената субсидия, е незаконосъобразен, като това било извършено неосноветелно и необосновано. Неправилно било отразено намаление от обща сума, възлизаща на 1792,16 лева, поради което и се иска отмяна на оспореното уведомително писмо в частта на извършено  намаление и връщане на административния орган на преписката с указание за ново произнасяне по заявление с УИН 26/190520/99337 за кампания 2020г., както и ответната страна да заплати направените разноски по делото.

Ответната страна - Заместник Изпълнителен Директор на Държавен фонд Земеделие, оспорва жалбата, като счита същата за неоснователна и недоказана и иска да бъдат присъдени направените разноски. Подробно излага своето становище – изх.№02-260-6500/1259 от 21.04.2022г., л.16 и сл. от делото.

От събраните по делото доказателства, съдът приема за установено от фактическа страна следното:

Със Заявление за подпомагане 2020, УИН 26/190520/99337 от 04.05.2020г. жалбоподателят е заявил подпомагане по схеми и мерки, сред които и схема за единно плащане на площ /СЕПП/, схема за преразпределително плащане /СПП/, схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания /ЗДП/, Компенсаторни плащания за други райони, засегнати от значителни природни ограничения /Подмярка 13.2 НР2/, като в табличен вид  са посочени и заявените от дружеството парцели в землището на село Брястово, Колец, Спахиево и Сусам.

Във връзка с подаденото заявление са били извършени автоматични проверки на въведените данни, като по преписката са приложени резултатите, л.30-31 от делото.

С оспореното Уведомително писмо изх.№02-260-6500/1259 от 10.03.2022г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2020, на Зам.Изпълнителен Директор ДФЗемеделие по подаденото от жалбоподателя  заявление за подпомагане с УИН 26/190520/99337 за кампания 2020 е определена обща оторизирана сума, за която е посочено, че е изчислена чрез Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК) след извършването на задължителни административни проверки и/или проверки на място (в съответствие с чл.37 от ЗПЗП) на данните в подаденото заявление за подпомагане, сравнени със съответната налична информация, съдържаща се във външните регистри на ИСАК, поддържани на основание чл.30 от ЗПЗП. Изчисленият размер на оторизирани суми - колона 6, за подмярка 13.2 има намаление в размер на 448.37 лева, по СЕПП – в размер на 900.43 лева, по СПП – в размер на 131.48 лева, по ЗДП – в размер на 311.88 лева, като намаленията са отразени в колона 3. По отношение съдържанието на колоните в таблица 1 от уведомителното писмо се съдържат пояснения, като за колона 3 е посочено, че се отчитат намаления на субсидията след извършени административни проверки, при които са установени всички недопустими за подпомагане площи в съответното заявление - проверки за площи, заявени от повече от един кандидат, проверки на място или автоматизирани проверки спрямо данните в слоя с допустими площи от СИЗП и предоставени данни от МЗХГ и МОСВ; намаление на субсидията в случаите, когато не са спазени сроковете за подаване и/или редакция на заявлението, съгласно чл.12 от Наредба №5 от 27.02.2009г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания; наложена ставка на корекция („финансова дисциплина“), определена съгласно чл.26 от Регламент (ЕС) №1306/2013 и член 8, параграф 1 от Регламент (ЕС) № 1307/2013; линейно намаление съгласно чл.51, параграф 2 от Регламент (ЕС) № 1307/2013, налагано съгласно чл.6, параграф 2, буква е), т. i) от Регламент за изпълнение (ЕС) №809/2014 на Комисията, като за кампания 2020 такова не било налагано; линейно намаление съгласно чл.65, параграф 2, буква в) от Регламент (ЕС) № 1307/2013, налагано съгласно чл.6, параграф 2, буква е), т. iii) от Регламент за изпълнение (ЕС) №809/2014 на Комисията, като за кампания 2020 такова не било налагано. Колона 6 отразява оторизираната сума, която е сумата получена като разлика между исканата сума и приложимите намаления и редукции.

Видно от представеното извлечение за доставяне/връчване на л.21 по делото жалбоподателят се е запознал с оспорения акт на 31.03.2022г.

За пълното изясняване на делото от фактическа страна е назначена и изслушана експертиза, по която изготвеното заключение съдът приема изцяло, тъй като счита, че е изготвено безпристрастно и компетентно. По извършената инженерно-техническа експертиза вещото лице представя заключение, съгласно което от жалбоподателя са заявени за кампания 2020 94 парцела с обща площ от 36,67 ха, като от тях 4 парцела са с площ по-малка от 0,1 ха, т.е. по – малка от минималната допустима за подпомагане площ /парцел 06803-867-1-1, № 68237-314-3-1, 68237-319-10-1 и 68237-319-11-1. След издаване на заповед за одобрен окончателен слой ПДП за кампания 2020 и при извършена проверка по отношение попадането на заявените парцели и площи в границите на слоя ПДП от административния орган било установено, че 8 от заявените парцели имат площ извън слоя ПДП – Таблица 2 от заключението, видно от която недопустима за подпомагане площ е общо 1,31 ха. Вещото лице прави калкулация  на оторизираните суми по заявлението на жалбоподателя, като сочи, че резултатите съвпадат с данните от обжалваното уведомително писмо. Размерите на извършената корекция отговаряли на определения за кампания 2020 процент корекция на финансовата дисциплина в размер на 2,906192% при субсидия, надвишаваща левовата равностойност на 2000 евро. По ЗДП намалението заради наличие на недопустими за подпомагане площи от 1,31 ха било в размер на 175,30 лева, а корекцията за финансова дисциплина – 136,58 лева или общо намалението по тази мярка било от 311,88 лева. Намалението на субсидията по мярка 13/2 НР 2 – други, било формирано като недопустимата площ била събрана със санкционираната площ и сумата била умножена по годишната ставка за мярката, като относно тази мярка не се прилагала корекция за финансова дисциплина.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл.168, ал.1, във връзка с чл.146 от АПК, намира от правна страна следното:

Настоящото оспорване е против административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, от легитимирано лице с правен интерес – адресат на Уведомително писмо изх.№02-260-6500/1259 от 10.03.2022г. на Зам.Изпълнителен директор на ДФЗ, като правата на заявителя са засегнати от акта в оспорените му части. Жалбата е подадена на 13.04.2022г. – пред административния орган, при дата на съобщаване на акта на 31.03.2022г., а така е спазен установеният по чл.149, ал.1 от АПК срок. Поради изложеното жалбата е процесуално допустима.

Разгледана по същество, същата е основателна.

Процесното уведомително писмо е издадено от компетентен орган. Съгласно чл.20а, ал.1 и ал.2, т.2 от Закона за подпомагане на земеделските производители изпълнителният директор на ДФЗемеделие е изпълнителен директор на Разплащателната агенция и представлява същата. Съгласно пар.1, т.13 от ДР на ЗПЗП Разплащателната агенция е специализирана акредитирана структура за приемане на заявления, проверка на условията и извършване на плащания от Европейските земеделски фондове по правилата на законодателството на Европейския съюз. Разпоредбата на чл.20а, ал.4 от ЗПЗП предвижда възможност изпълнителният директор да делегира със заповед правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното законодателство, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления и/или сключване на договори за финансово подпомагане, на заместник-изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда. В настоящия случай от представената по делото Заповед №03-РД/2891/16.06.2021г. от Изпълнителен директор на ДФЗ на Зам.Изпълнителен директор на ДФЗ са делегирани правомощия - т.1, да издава и подписва уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане във връзка с подадени заявления за подпомагане.

Уведомителното писмо е издадено в изискуемата от закона писмена форма и съдържа подпис на издателя си, но при издаването му не е спазено изискването на чл.59, ал.2, т.4 от АПК, т.е. същото е немотивирано. От съдържанието на административния акт не става ясно кои са фактическите и правните основания за намаляване на субсидията по схемите СЕПП, СПП, по ЗДП и по СЗ-ДККП, както и по подмярка 13.2. От пояснението, дадено за съдържанието на колона 3 - „намаления“, от таблица 1 в уведомителното писмо е невъзможно да се установи еднозначно каква е действителната воля на административния орган. Посочени са няколко хипотези за намаляване на субсидията, но не е изяснено коя от тях е относима за конкретния случай, като не е ясно и дали приложение следва да намерят всички изброени, независимо от изричното посочване за линейното намаление съгласно чл.51 и чл.65 от Регламент №1307/2013г., че за кампания 2020 не са налагани такива. По отношение процесните схеми от уведомителното писмо са ясни единствено размерите на исканите суми по схемите, размерите на намаленията и на оторизираните суми, но не са изложени каквито и да било конкретни фактически и правни констатации, касаещи извършеното намаление. Пояснението, дадено за колона 3 от таблица 1 на уведомителното писмо е общо и бланкетно, като така не дава ясна представа защо е отказано подпомагане по отделните схеми и мерки, в посочените в писмото размери.

Съдебната практика приема, че мотивите на уведомително писмо от вида на процесното се съдържат в таблиците и поясненията към него, но посоченото в тези таблици и пояснения следва да може да бъде проверено и потвърдено от представените по делото доказателства и административната преписка, което в случая е невъзможно, тъй като мотиви, обосноваващи волята на административния орган, не могат да се извлекат и от документите, предхождащи издаването на оспорения акт. Едва в хода на настоящото съдебно производство чрез назначената по делото съдебно-техническа експертиза стана ясно защо е отказано подпомагането. Възприемането на такъв подход за мотивиране на административен акт е недопустимо, тъй като така се ограничава правото на защита на земеделския стопанин и се възпрепятства съдебната проверка, а и по този начин се създава възможност за подмяна на съображенията, мотивирали преценката на органа. За мотиви на акта в случая не може да се приемат и поясненията под таблиците на уведомителното писмо, вкл. резултатите от автоматичните проверки при подаване на заявлението, защото видно от посоченото в самата бланка автоматичните проверки се извършват въз основа на наличните към момента на извършването им данни по ЗДП и не представляват административни проверки по смисъла на чл.37 от ЗПЗП. Посочените данни, установени в Резултати от автоматични проверки, не са достатъчни, за да обосноват намаляване на исканите субсидии, не могат да бъдат разглеждани като релевантно фактическо основание за намаляване на процесните субсидии, тъй като липсва конкретика по отношение парцелите, чиято площ е по-малка от минималната допустима за подпомагане и парцелите, които са заявени за подпомагане от жалбоподателя за кампания 2020 и които имат площ извън слоя ПДП. Допуснатото в случая нарушение на изискването за спазване на законоустановената форма на акта е съществено, доколкото препятства както преценката на съда за съответствието му с материалния закон, така и възможността на оспорващия да изгради адекватно защитата си, което е достатъчно да обоснове незаконосъобразност на акта по смисъла на чл.146, т.2 от АПК в оспорената му част. 

Следва да се отбележи също, че в рамките на съдебната проверка по чл.168 от АПК, съдът проверява законосъобразността на акта, съобразно посочените в него фактически и правни основания, но не може да допълва мотивите в издадения административен акт. Такова допълване е недопустимо да се прави и от самия орган едва в хода на съдебното производството, в случая чрез поисканата от ответника съдебно-техническата експертиза и твърдения на процесуалния представител на издателя на уведомителното писмо.

На следващо място, съдът намира, че в хода на проведеното административно производство е допуснато и нарушение на чл.26 АПК, тъй като за така посочените намаления, лицето не е уведомено преди издаването на административния акт и не му е предоставена възможност за възражения или за отстраняване на нередовности. По делото не са представени доказателства кандидатът да е бил уведомен за констатирани несъответствия, налагащи намаление на финансовото подпомагане, а в този смисъл не е разполагал и с възможност да даде обяснения или да представи документи.

По изложените съображения процесното УП в оспорените му части следва да бъде отменено, тъй като е издадено при неспазване на установената от закона форма и при съществено нарушение на административнопроизводствените правила - отменителни основания по чл.146, т.2 и т.3 от АПК. Предвид факта, че естеството на въпроса не позволява решаването му от съда, преписката следва да бъде върната на ДФЗ за ново произнасяне по заявлението на жалбоподателя в частта му на заявеното подпомагане по подмярка 13.2, по СЕПП, по СПП и по ЗДП за кампания 2020г. при спазване на изискването по чл.59, ал.2, т.4 от АПК за мотивиране на акта. 

С оглед изхода на спора, основателна се явява претенцията на жалбоподателя за заплащане на направените в настоящото производство разноски. Същите се дължат от ответника в общ размер на 1160,00 лева, от които 500,00 лева – адв.възнаграждение, 10,00 лева - държавна такса, 650,00 – възнаграждение за вещо лице, като възражението за прекомерност на адвокатското възнаграждение е неоснователно, доколкото е към минимума по чл.8, ал.3 от Наредба №1 от 9.07.2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

Мотивиран така и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ Уведомително писмо изх.№02-260-6500/1259 от 10.03.2022г. на Зам.изпълнителен Директор на ДФ Земеделие за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схемите и мерките за директни плащания, базирани на площ за кампания 2020, ЧАСТИЧНО, а именно: в частта, в която е извършено  намаление по подмярка 13.2 – в размер на 448,37 лева, по СЕПП – в размер на 900,43 лева, по СПП – в размер на 131,48 лева, по ЗДП – в размер на 311,88 лева.

ВРЪЩА преписката на Зам.Изпълнителен Директор на Държавен фонд Земеделие – София за ново произнасяне по подаденото от Д.Х.Д., ЕГН **********,***, Заявление за подпомагане с УИН 26/190520/99337 за кампания 2020, в частта му на заявеното подпомагане по схема за единно плащане на площ /СЕПП/, схема за преразпределително плащане /СПП/, схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания /ЗДП/, Компенсаторни плащания за други райони, засегнати от значителни природни ограничения /Подмярка 13.2 НР2/, при спазване указанията на съда, дадени в мотивите на настоящото решение.

ОСЪЖДА Държавен фонд Земеделие – София, да заплати на Д.Х.Д., ЕГН **********,***, направените по делото разноски по делото в общ размер 1160,00 лева.

Решението може да бъде обжалвано пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

Съдия: