Решение по дело №823/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2482
Дата: 15 декември 2021 г.
Съдия: Николай Колев Стоянов
Дело: 20217180700823
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 31 март 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№2482/15.12.2021г.

 

гр. Пловдив, 15 декември 2021 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Пловдив, Първо отделение, ІХ състав, в публично съдебно заседание на трети ноември през две хиляди двадесет  и първа година, в състав:

                                                        

ПРЕДСЕДАТЕЛ: НИКОЛАЙ СТОЯНОВ

 

при секретаря Севдалина Дункова,  като разгледа докладваното от Председателя адм. дело № 823 по описа на съда за 2021 год., за да се произнесе взе предвид следното: 

Производството е по реда на чл. 156 и сл. от ДОПК.

Образувано е по жалба от „КАНЕСИС ГРУП“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, ул. „Месемврия“ № 26, ет.6, представлявано от управителя Г.К.Д.против  Ревизионен акт /РА/ № Р-16001620000781-091-001 от 30.11.2020г., издаден от В.А.– началник сектор в ТД на НАП – гр. Пловдив, възложил ревизията, и К.Н.– главен инспектор по приходите в ТД на НАП – гр. Пловдив, офис Хасково, ръководител на ревизията, В ЧАСТТА, потвърдена с решение № 131 от 22.02.2021г. на директора на ди­рекция “Обжалване и данъчно – осигурителна практика” – гр. Пловдив относно допълнително начислен ДДС в размер на 6 8115,29 лв., непризнат данъчен кредит в размер на 4133,33 лв., ведно с прилежащите лихви в общ размер на 590,78 лв.

Оспорващият счита, че РА е необоснован и неправилен, издаден в противоречие с процесуалните и материални правила, водещи до неговата незаконосъобразност. Претендира се, че въпреки представените доказателства фактури, ЧМР, заявки за международен транспорт, пътните листове за извършения международен транспорт, справки за платените пътни такси за моторните превозни средства, с които е извършен транспорта, както и фактури за заплатени фериботни такси, извършени разплащания по доставката органите по приходите са формирали неправилен извод за липсата на реално осъществена вътреобщностна доставка. Неправилно е тълкувана и приложена разпоредбата на чл. 45, т. 2, б. „б“ от ППЗДДС, съгласно която за доказване на извършен ВОД се изисква единствено документи, доказващ транспортирането на стоката от територията на държавата на доставчика, до територията на друга държава – членка на ЕС. По делото е представена ЧМР с надлежно попълнени реквизити, включително печат и подпис на получателя и посочване на мястото на получаване на стоките – Лондон. В този смисъл, се опровергават констатациите в РД, че стоката не е постъпила при английското дружество – получател и транспортните средства, посочени в ЧМР, не са напускали територията на България. Иска се отмяна на РА, включително по отношение на констатацията за непризнат данъчен кредит, поради неизвършен международен транспорт до Великобритания от превочвачите, посочени в ЧМР. Претендират се разноски по делото. Подробни съображения по съществото на спора са изложени в депозирана по делото писмена защита.

Ответникът по жалбата – директор дирекция “ОДОП” – гр. Пловдив, чрез процесуалния представител юрисконсулт Н., счита същата за неоснователна, поради което настоява за отхвърлянето и, по съображения, изложени в представената по делото писмена защита. Пре­тен­ди­ра присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Пловдивският административен съд, в настоящия състав, след като пре­цени поотделно и в съвкупност, събраните в настоящото производство доказателст­ва, намира за установено следното.

Ревизионният акт е обжалван в предвидения за това срок пред контрол­ния в йерархията на приходната администрация орган, който с решението си го е пот­върдил в обжалваната част, предмет на настоящото съдебно производство. Така постановеният от директора на Д "ОДОП" – гр. Пловдив резултат и подаването на жал­бата в рамките на предви­де­ния за това преклузивен процесуален срок налагат из­вод за нейната проце­суал­на ДОПУСТИМОСТ.

Началото на ревизионно производство е сложено със Заповед за възла­га­не на ревизия /ЗВР/ № Р-16001620000781-020-001/10.02.2020г., издадена от В.А.- началник сектор при ТД на НАП – гр.  Пловдив, с обхват: данък върху добавената стойност за периода от 01.10.2019г. до 31.12.2019г., като е определен краен срок за завършване на ревизията до 3 месеца, считано от датата на връчване на за­поведта, което е редовно сторено на 12.02.2020г. по електронен път. Със ЗИЗВР № Р-16001620000781-020-002/26.02.2020г. е променен обхвата на ревизията, а именно: данък върху добавената стойност за периода от 01.10.2019г. до 31.12.2019г. и от 01.01.2020 г. до 31.01.2020 г./л.423/. със  ЗИЗВР № Р-16001620000781-020-003/11.05.2020г.срокът за извършване на ревизията бил продължен до 10.07.2020 г. Двете заповеди били връчени също по електронен път на ревизираното лице. Със заповед №  Р-16001620000781-023-001/29.05.2020г.  /л.415/ ревизионното производство е спряно до получаване на отговор по инициираната процедура за обмен на информация между компетентните органи на Република България и Великобритания. Ревизията е възобновена, считано от 14.09.2020г. със заповед № Р-16001620000781-143-001/14.09.2020г. г./л.411/, като е посочен краен срок след възобновяването – 26.10.2020г.

В срока по чл. 117, ал. 1 от ДОПК е издаден Ревизионен доклад /РД/ №Р-16001620000781-092-001/09.11.2020г./л.61-72/. Няма данни по делото да е постъпило възражение срещу РД в срока по чл. 117, ал. 5 от ДОПК.

В срока по чл. 119, ал. 2 от ДОПК компетентните органи по приходите са издали обжалвания в настоящото произ­водство Ревизионен акт /РА/ № Р-16001620000781-091-001 от 30.11.2020г. С решение № 131 от 22.02.2021г. директорът на дирекция „ОДОП“ – гр. Пловдив е отменил обжалваният РА, в частта му на отказан данъчен кредит в размер на 61 873,88 лв., ведно с прилежащи лихви в размер на 5 976,62 лв. В останалата си част РА е потвърден, което е и предмет на настоящото дело. 

Видно от представените по делото заповеди № РД-09-2433/16.12.2019г. и РД-09-1801/28.09.2018г., издадени от териториал­ния директор на НАП – гр. Пловдив, на органа по приходите, издал заповедите за възлагане и на органа по приходите, ръководител на ревизията, са делегирани правомощия по ДОПК.

По делото са представени и сертификати за електронен подпис на лицата, извършили ревизията и подписали съответните актове, както и оптичен носител (CD).

 На първо място, следва да се посочи, че по делото не съществува спор от­носно издаването на РА от надлежно овластени за това органи по приходите и при спазени административнопроизводствени правила, което се установява и след служебната проверка от състава на съда, като предвид липсата на спор меж­ду страните относно тези обстоятелства, не се налага излагането на под­робни съ­ображения.

Спорът се концентрира върху правилното приложение на матери­алния закон.

От фактическа страна настоящата инстанция приема за уста­но­вено следното:

Извършената ревизия относно правилното прилагане на ЗДДС и ППЗДС обхваща данъчни периоди от 01.10.2019г. до 31.12.2019г. и от 01.01.2020 г. до 31.01.2020 г. Едновременно с ревизионното производство е извършвано и производство по прихващане или възстановяване по реда на чл. 92, ал. 11 от ЗДДС, във връзка с подадена справка – декларация по ЗДДС за данъчен период м. 01.2020г. с деклариран ДДС за възстановяване по чл. 92, ал. 3 от ЗДДС. Проверката е приключила с Акт за прихващане или възстановяване по чл. 92, ал. 11 от ЗДДС № Р-16001620000781-171-001/27.03.2020г., по отношение на който не са представени доказателства за обжалване.

По отношение допълнително начисления ДДС и непризнатия данъчен кредит, в хода на ревизията органите по приходите са установили, че в подадения дневник за продажбите и справка - декларация, касаеща данъчен период м. 10, 11.2019г. и м. 01.2020 г. ревизираното дружество е декларирало извършени вътреобщностни доставки /ВОД/ на стоки по следните фактури: фактура №**********/17.10.2019г. с предмет- Чанти, чехли, сандали, обувки, части за обувки и данъчна основа 55 663,41 лв.;  фактура №**********/23.10.2019г. с предмет- Рокли, клинове, комплект облекло, тениски и данъчна основа 55 660,48 лв.;  фактура №**********/01.11.2019г. с предмет- Бельо, чорапи, плат, перде, шивашки материали, възглавници, щори и данъчна основа 56232,19 лв.; .;  фактура №**********/01.11.2019г. с предмет- плат и данъчна основа 58491,11 лв.; фактура №**********/04.11.2019г. с предмет- Обувки, чехли, чанти, колани, дамски обувки, терлици, части за обувки и данъчна основа 58491,11 лв.; фактура №**********/02.01.2020г. с предмет- Наргилета, капачки, мебели, аксесоари за мебели, заготовки, инструменти, артикули кухня, електроуреди, осветителни тела, машини, части за газова уредба, резервни части, опаковъчна хартия, аксесоари и данъчна основа 15887,56 лв.; фактура №**********/02.01.2020г. с предмет- тениски,боди,поли,рокли,блузи,ризи,елеци,ръкавици,шапки,шалове,хавлии, пижами,якета,сака,вратовръзки, костюми и данъчна основа 33763,38 лв.; фактура №**********/02.01.2020г. с предмет- Дрехи,обувки,колани,дом.чехли,кожа, калъпи,плат,перде,комплекти шивашки материали  и данъчна основа 16659,98 лв.

Всички ВОД са към дружеството във Великобритания LIGHT UPP LIMITED LTD с VIN GB280630221 по инвойса. На основание разпоредбата на чл. 53, ал. 1 от ЗДДС не е начислен ДДС, тъй като РЛ е приело процесната доставка като такава, попадаща в обхвата на чл. 7 от ЗДДС и е приложило нулева ставка на данъка. В случай че се начислява ДДС данъчната основа, върху която се дължи ДДС за данъчен период м.10.2019г. е в размер на 111323,89 лв., като  дължимият данък е 22 264,78 лева; данъчната основа, върху която се дължи ДДС за данъчен период м.11.2019г. е в размер на 162 941,57лв., като  дължимият данък е 32 588,31 лева; данъчната основа, върху която се дължи ДДС за данъчен период м.01.2020г. е в размер на 66 310,92лв., като  дължимият данък е 13 262,18 лева.

В отговор на ИПДПОЗЛ са представени заверени копия на процесните фактура, заявки за международен транспорт, транспортни документи /ЧМР/, банкови извлечения за извършени разплащания за мм. 02 и 03.2020г., фактури за транспорт, издадена от превозвачите „ГЕРИ – В – 2000“ ЕООД и Вита Транс Груп ЕООД, счетоводни регистри и оборотна ведомост.

На проверяваното дружество е връчено искане за представяне на доказателства и писмени обяснения, с което са изискани копия от фактури, транспортни документи, документи за платени пътни такси, документи удостоверяващи мястото, където се съхранява стоката, от нейното закупуване до декларирания ВОД, договори, приемо-предавателни протоколи, лиценз във връзка с търговията и съхранението на акцизни стоки, на аналитични и оборотни ведомости.

Органите по приходите са установили, че по фактура № **********/17.10.2019 г. е представено ЧМР за транспорт с превозвач „ГЕРИ-В-2000“ ООД, ЕИК BG200282007 и превозни средства с рег. № Е9214КА и Е7380ЕЕ, изпращач – „КАНЕСИС ГРУП“ ЕООД, получател - LIGHT UPP LTD LONDON,  място на товарене на стоките – град София 19.10.2019 г., място на разтоварване на стоките UK/LONDON, 46 LOCKFILD AVENNUE, MONDIAL FORWORD. В клетка 24 е вписано мястото на получаване на стоките LONDON, 46 LOCKFILD AVENNUE, няма вписана дата на получаване и е положен подпис и печат на получателя LIGHT UPP LTD LONDON.

По фактура № **********/23.10.2019 г. е представено ЧМР за транспорт с превозвач „ГЕРИ-В-2000“ ООД и превозни средства Е2917МВ и Е4632ЕЕ, изпращач – „КАНЕСИС ГРУП“ ЕООД, получател - LIGHT UPP LTD LONDON, място на товарене на стоките – град София 25.10.2019 г., място на разтоварване на стоките UK/LONDON, 46 LOCKFILD AVENNUE, MONDIAL FORWORD. В клетка 24 е вписано мястото на получаване на стоките LONDON, 46 LOCKFILD AVENNUE, няма вписана дата на получаване и е положен подпис и печат на получателя LIGHT UPP LTD LONDON.

По фактура № **********/01.11.2019 г. е представено ЧМР за транспорт с превозвач „ГЕРИ-В-2000“ ООД с превозни средства с рег. № Е0350КН и Е0270ЕЕ, изпращач – „КАНЕСИС ГРУП“ ЕООД, получател - LIGHT UPP LTD LONDON, място на товарене на стоките – град София 01.11.2019 г., място на разтоварване на стоките UK/LONDON, 46 LOCKFILD AVENNUE, MONDIAL FORWORD. В клетка 24 не е вписано мястото на получаване на стоките, положени са подпис, дата - 08.11.2019 г. и печат RECEIVED /в превод получил/.

По фактура № **********/01.11.2019 г. е представено ЧМР за транспорт с превозвач „ГЕРИ-В-2000“ ООД с превозно средство с рег. № Е3404МА, изпращач – „КАНЕСИС ГРУП“ ЕООД, получател LIGHT UPP LTD LONDON, място на товарене на стоките – град Гоце Делчев и място на разтоварване на стоките UK/LONDON, 46 LOCKFILD AVENNUE, MONDIAL FORWORD. В клетка 24 е вписано мястото на получаване на стоките LONDON, дата 18.11.2019 г., подпис и печат LIGHT UPP LTD LONDON.

По фактура № **********/04.11.2019 г.. е представено ЧМР за транспорт с превозвач „ВИТА ТРАНС ГРУП“ ЕООД, ЕИК BG200102391 с превозно средство с рег. № Е7214МН, изпращач „КАНЕСИС ГРУП“ ЕООД,  получател  LIGHT UPP LTD LONDON, място на товарене на стоките – град Гоце Делчев, място на разтоварване на стоките UK/LONDON, 46 LOCKFILD AVENNUE, MONDIAL FORWORD. В клетка 24 не е вписано мястото на получаване и печат,  вписана е дата на получаване 13.12.2019 г. и положен подпис на получил.

По фактури № **********/02.01.2020 г., № **********/02.01.2020 г. и № **********/02.01.2020 г. са представени две различни ЧМР.

Първото ЧМР за транспорт е от дата 04.01.2020 г. с вписан превозвач „ВИТА ТРАНС ГРУП“ ЕООД с превозно средство с рег. № Е7214МН,  изпращач „КАНЕСИС ГРУП“ ЕООД, получател  LIGHT UPP LTD LONDON,  място на товарене на стоките – град София, място на разтоварване на стоките UK/LONDON, 46 LOCKFILD AVENNUE, MONDIAL FORWORD, 10 евро палета, 9 600 кг. В клетка 24 не е вписано мястото на получаване на стоките, няма вписана дата на получаване, положен е подпис и печат RECEIVED /в превод получил/.

Второто ЧМР за транспорт е от дата 11.01.2020 г. с вписан превозвач „ВИТА ТРАНС ГРУП“ ЕООД с превозно средство с рег. № Е7212МН,  изпращач „КАНЕСИС ГРУП“ ЕООД, получател - LIGHT UPP LTD LONDON,  място на товарене на стоките – град София, място на разтоварване на стоките UK/LONDON, MONDIAL FORWORD, 5 евро палета 3 800 кг. В клетка 24 не е вписано мястото на получаване на стоките обект на ВОД, няма вписана дата на получаване, положени са печат на LIGHT UPP LTD LONDON и подпис.

Извършена е насрещна проверка на превозвача „ГЕРИ – В – 2000“ ООД, при която, в отговор на ИПДПОЗЛ са представени следните документи: товарителници за транспорт от България до Великобритания и приемо-предавателни протоколи, трудови договори, пътни листи и фактури за покупка на гориво, платени пътни и фериботни такси, документи за извършени плащания-служебни бонове и банкови извлечения. Представени са: трудов договор на водача на МПС - Ангел Благоев; фактура № **********/25.10.2019г. с ДО 3 200,00лв. и ДДС 640,00 лв. с получател КАНЕСИС ГРУП ЕООД. Предмет на доставката е транспорт с релация България-Великобритания. Приложени са заявка за превоз, ф-ри за закупено гориво, пътни листи, платени пътни и фериботни такси, приемо-предавателен протокол и международна товарителница - ЧМР от 25.10.2019г. МПС с рег.№ Е 2917МВ и Е4632ЕЕ. ЗЛ декларира, че стоката е товарена на 23.10.2019г.;  Представен е трудов договор на водача на МПС - Георги Шопов; фактура № **********/01.11.2019г. с ДО 3 200,00лв. и ДДС 640,00 лв. с получател КАНЕСИС ГРУП ЕООД. Предмет на доставката е транспорт с релация България-Великобритания. Приложени са заявка за превоз, ф-ри за закупено гориво, пътни листи, платени пътни и фериботни такси, приемо-предавателен протокол и международна товарителница - ЧМР от 01.11.2019г. МПС с рег.№ Е 0350КН и Е0270ЕЕ. „ ГЕРИ – В – 2000“ ООД декларира, че стоката е товарена на 23.10.2019г. Вписана е дата на получаване на стоката 08.11.2019г. и лице, получател на стоката. Представен е трудов договор на водача на МПС Георги Щранков. Съгласно представената заявка стоката е товарена в гр. София, складова база Казичене; фактура № **********/11.11.2019г. с ДО 3 200,00лв. и ДДС 640,00 лв. с получател КАНЕСИС ГРУП ЕООД. Предмет на доставката е транспорт с релация България-Великобритания. Също така са приложени  заявка за превоз, ф-ри за закупено гориво, пътни листи, платени пътни и фериботни такси, приемо-предавателен протокол и международна товарителница - ЧМР от 11.11.2019г. МПС с рег.№ Е 3404МА. ЗЛ декларира, че стоката е товарена на 23.10.2019г. Представен е трудов договор на водача на МПС Георги Урумов. Представени са документи за извършени плащания-служебни бонове и банкови извлечения. Към датата на проверката са разплатени 3 346.94 лв. при фактурирани 15 360.00лв.

Депозирани са писмени обяснения от управителя на превозвача, съгласно съдържанието на които търговската кореспонденция се осъществява по телефон и електронна поща, като в хода на проверката не са представени документи за такава кореспонденция. За извършване на транспорта са подписвани заявки, в които са посочени срокове, заплащане и данни на заявителя, място на товарене и разтоварване на стоката, както и срок за заплащане. От страна на КАНЕСИС ГРУП ЕООД за лице за контакт е вписана Г.Д., а за получател - Mondial Forward. Предмет на доставката е транспорт с релация България-Великобритания.

Извършена е и насрещна проверка на ВЕСЕЛИНА ТРАНС ЕООД. Депозирани са писмени обяснения от управителя на превозвача ВЕСЕЛИНА ТРАНС ЕООД, съгласно  които на КАНЕСИС ГРУП ЕООД са извършване транспортни услуги на 23.10.20119г, на 24.10.2019г., на 01.11.2019г., на 10.11.2019г. и на 05.12.2019г. Превозените стоки са натоварени в склад на КАНЕСИС ГРУП ЕООД в с. Момино, обл.Пловдив и са разтоварени в склад на ГЕРИ-В-2000 ООД в гр. Гоце Делчев. Не са представени договори, товарителници и приемо-предавателни протоколи, а е пояснено, че заявката е направена по телефон. Представени са пътни листи с указан маршрут за автомобил с товароносимост 3,5 тона. Стоките са предадени от управителя на КАНЕСИС ГРУП ЕООД Г.Д.. Липсва информация за количеството и естеството на превозваните стоки. Посочен е рег.№ на превозното средство СО 60-30 АМ. За водач на МПС е посочен управителя на дружеството А.К.. Липсват идентификационни данни на лицето, получило стоките при разтоварването им в гр. Гоце Делчев, както и как е станало разтоварването им. Представено е банково извлечение от 08.01.2020г. за превод по фактура в размер на 1 800 лв.

По време на ревизията е извършена насрещна проверка на превозвача ВИТА ТРАНС ГРУП ЕООД, , при която, в отговор на ИПДПОЗЛ са представени следните документи: -фактура № **********/06.12.2019г. с ДО 3 066,67лв. и ДДС 613,33 лв. с получател КАНЕСИС ГРУП ЕООД, предмет транспорт с релация България-Великобритания, заявки за превози, ф-ри за закупено гориво, пътни листи, платени пътни и фериботни такси, приемо-предавателни протоколи и международна товарителница - ЧМР от 06.12.2019г. МПС с рег.№ Е 7214МН; трудов договор на водача на МПС А. Попов; фактура № **********/04.01.2020г. с ДО 3 200,00лв. и ДДС 640,00 лв. с получател КАНЕСИС ГРУП ЕООД, предмет транспорт с релация България-Великобритания; международна товарителница - ЧМР от 11.01.2020г. МПС- с рег.№ Е 7214МН; трудов договор на водача на МПС Г.С.; ДИ № **********/17.01.2020г. с ДО 133,33лв. и ДДС 26,67 лв. към фактура № **********.

Депозирани са писмени обяснения от управителя, според  които търговската кореспонденция се осъществява по телефон и електронна поща, като в хода на проверката не са представени документи за такава кореспонденция. За извършване на транспорта са подписани заявки, в които са посочени срокове, заплащане и данни на заявителя, място на товарене и разтоварване на стоката, както и срок за заплащане. От страна на КАНЕСИС ГРУП ЕООД за лице за контакт е вписана Г.Д., а за получател - Mondial Forward.

Извършена е проверка в информационния масив на Агенция Митници, модул „Пътни такси и разрешителен режим“ за периода от 01.10.2019г. до 31.01.2020г., документирана с протокол № 1641825 от 26.10.2020г., при която е констатирано, че превозните средства с регистрационни номера, вписани в ЧМР-та, липсва информация да са  напускали територията на България.   

С протокол № 1642526 от 11.11.2020г. към доказателствения материал по ревизията е присъединена молба за административно сътрудничество референтен номер VAT_BG_031933_GB_BG-0785_20200203_AF_RI_R до компетентните органи във Великобритания, относно декларирани ВОД към търговеца LIGHT UPP LIMITED и постъпил отговор. Съгласно съдържанието на отговора не е известна и не е представена информация на кого са продадени стоките, не е известна и не е представена информация за извършено разплащане – в брой или по банков път, не е известна и не е представена информация за лицето, направило поръчката за процесните стоки и как е осъществен контакт между доставчика и получателя, не е представена информация за начина на транспортиране на стоките от България до Великобритания и кой е собственик на транспортните средства. Не е известно и не са представени доказателства за наличие на складова и търговска база, където са разтоварени стоките, за счетоводно отразяване на осъществения ВОП от получателя и за извършени разплащания между доставчика и получателя. 

При анализ на представените документи от РЛ, превозвачите на стоките и съдържанието на отговора от компетентните органи във Великобритания е констатирано, че за декларираните ВОД през м.11, м.12.2019г. и м. 01.2020г. не е представено потвърждение за доставка с посочено мястото на получаване, вид, марка и регистрационен номер на превозното средство, с което е извършен транспортът, име на лицето, предало стоките, и длъжностното му качество, име на лицето, получило стоките, и длъжностното му качество. От представените транспортни документи (ЧМР) не се потвърждава и не се удостоверява транспортирането на стоките и съответно тяхното получаване от клиент LIGHT UPP LTD. От ревизираното дружество не са представени документи и писмени обяснения, от които да е видно начин на заявяване на стоките от страна на клиента. Не е представена междуфирмена (търговска) кореспонденция във връзка с уговаряне параметрите по доставките, сключени договори и др. Видно от представените банкови извлечения от Уникредит Булбанк АД, разплащанията по фактурите са извършвани основно частично, чрез банкови преводи. Посочени в кл. 24 от ЧМР-та не е вписано мястото на получаване на стоките, няма положен печат на получател, липсват идентификационни данни за лицето, положило подписа, както и в какво качество представлява дружеството получател.  Установено е, че РЛ има неразплатени задължения към доставчици към 31.01.2020г. в размер на 303 383,30лв. и вземания от клиент LIGHT UPP LTD в размер на 250 500,76лв. Направен е извод, че от превозвачите не са представени доказателства за извършен конкретен превоз от България до Великобритания за сметка на българското дружество, тъй като през данъчен период м. 10.11,12 2019 г. и м. 01.2020г. са фактурирани и транспортни услуги по сходни дестинации за сметка на други английски дружества, различни от получателя на стоките.

Според органите по приходите от страна на българското дружество не са представени доказателства за извършено пълно разплащане на доставката по процесните фактури. Съгласно представените банкови извлечения от банковата сметка на „Канесис груп“ ЕООД в „Уникредит Булбанк“ АД от името на английския получател са постъпили плащания  на обща стойност 26 295,40 лв. /на 07.01.2020 г. – 8 863,40 лв., на 09.01.2020 г. – 6 840,30 лв. и на 24.01.2020 г. – 10 591,70 лв./, които са наредени от името на LIGHT UPP LIMITED LTD от банкова сметка *** „Райфайзен банк“ АД с № BG11RZBB91551000000907 без обозначение на инвойс. За суми на стойност 63 780,00 лв. е представено осчетоводяване по сметка 503 за 2019 г. без да са представени банкови извлечения.

С оглед така описаните от ревизиращия екип факти и обстоятелства, е формиран извод, че в конкретния случай „Канесис груп“ ЕООД, в качеството си на доставчик, не доказва реалното осъществяване на декларираните от него ВОД с аргумента, че не е доказан по надлежния ред транспортът на стоките промишлени стоки -обувки, колани, домашни чехли, кожа, калъпи, плат, пердета, шивашки материали, тениски, боди, поли, рокли, блузи, ризи, елеци, ръкавици, шапки, шалове, хавлии, пижами, якета, сака, вратовръзки, костюми, наргилета, капачки, мебели, аксесоари за мебели, заготовки, инструменти, кухненски артикули, електроуреди, осветителни тела, машинки, части за газови уредби, опаковъчна хартия. и др. от територията на България до територията на Великобритания и поради липса на представени документи, регламентирани в разпоредбата на чл. 45, ал. 2 от ППЗДДС с коректно попълнени реквизити. В резултат на това е направено заключението, че не се доказва прилагането на нулевата ставка по чл. 53, ал. 1 от ЗДДС, във връзка с чл. 7, ал.1 от с. з. по издадените фактури към чуждестранния контрагент. За извършените доставки, на основание чл. 86, ал. 1 и ал. 2, във връзка с чл. 82, ал. 1 от ЗДДС, органите по приходите са начислили косвен данък в размер на  68115,27лв., установен за дължим от дружеството през периода м.10, 11.2019г. и м.012020 г., ведно с прилежащите лихви.

При същата фактическа обстановка, на „Канесис груп“ ЕООД не е признато право на приспадане на данъчен кредит в размер на 4133,33 лв. по фактури  с № ********** /18.10.2019 г. на ст-ст 3 200,00 лв. и ДДС 640,00 лв.; № **********/ 25.10.2019 г. на ст-ст 3 200,00 лв. и ДДС 640,00 лв. ;  № ********** /01.11.2019 г. на ст-ст 3 200,00 лв. и ДДС 640,00 лв.  и № ********** /11.11.2019 г. на ст-ст 3 200,00 лв. и ДДС 640,00 лв., издадени от превозвача „Гери – В – 2000“ ООД и с № ********** /06.12.2019 г. на ст-ст 3066,67 лв. и ДДС 613,33 лв.; № ********** /04.01.2020 г. на ст-ст 3066,67 лв. и ДДС 613,33 лв.; № ********** /11.01.2020 г. на ст-ст 1600 лв. и ДДС 320 лв. и № ********** /17.01.2020 г. на ст-ст 133,33 лв. и ДДС 26,67 лв., издадени от превозвача „Вита Транс Груп“ ЕООД за данъчен период м. 10,11и12 2019 г. м. 01.2020г., на основание разпоредбите на чл. 70, ал. 5 от ЗДДС, във връзка с чл. 68 и чл. 9 от ЗДДС.

За да потвърди РА, решаващият орган изцяло е възприел мотивите на ревизиращия екип, като подробно е изложил нормативната уредба, уреждаща този вид отношения, както и практика на СЕС по тълкуване на разпоредби на Директивата за ДДС. От страна на решаващия орган е прието за безспорно, че нито в хода на ревизионното производство, нито в административното такова, не е представен нито един от законово изисканите документи, с които дружеството-жалбоподател да удостовери извършването на ВОД, така, както изисква нормата на чл. 53, ал. 2 от ЗДДС.  

В хода на съдебното производство към делото са приети допълнително следните писмени доказателства: хронологични оборотни за сметки 304;411; 401;304;извлечения от банкова сметка; ***/л. 490 – 527/; удостоверение рег. № 328200-10054 от 27.05.2021г., издадено от Главна дирекция „Гранична полиция“ при МВР за преминаване през ГКПП на Република България на превозни средства  марка с рег. №№ Е 9214 КА, Е2917МВ, Е4632ЕЕ, Е0350КН, Е0270ЕЕ,Е3404МА, Е7214МН и Е7212МН  за периода от 01.10.2019г. до 31.01.2020г. /л. 457-460/.

В съдебното заседание на 03.11.2021г. е прието заключение по назначената съдебно – счетоводна експертиза, изпълнено от вещото лице Л.К., с направено оспорване от процесуалния представител на ответника по отношение на цялото заключение.

При преглед на представените по делото доказателства и допълнителна проверка в счетоводството на жалбоподателя, вещото лице е дало следните отговори на поставените задачи:

-задача 1: „КАНЕСИС ГРУП" ЕООД, е разполагало със стоките, които са били предмет на ВОД към английското дружество "LIGHT UPP" Ltd. и тези стоки са надлежно заприходени в счетоводните регистри българското дружество.

-задача 2: За извършената вътреобщностна доставка от 17.10.2019 г. по делото са налични следните документи:

Фактура № **********/17.10.2019 r. с издател „КАНЕСИС ГРУП" ЕООД и получател на стоките "LIGHT UPP" Ltd.

Хронологична оборотна ведомост на сметка 304 - Стоки за период 01.10.2019 - 31.12.2019

Хронологична оборотна ведомост на сметка 411 4 - "LIGHT UPP" Ltd за период OL 10.2019-31.12.2019

Заявка за международен транспорт от 17.10.2019 г. от „КАНЕСИС ГРУ11" ЕООД до „ГЕРИ-В-2000" ООД

Международна товарителница / ЧМР / or 19.10.2019 г. с изпращач „КАНЕСИС ГРУП" ЕООД, получател "LIGHT UPP" Lid, превозвач „ГЕРИ-В-2000" ООД, номера на превозващ автомобил Е 9214 КА/Е 7380 EE

Фактура за международен превоз България - Великобритания № **********/18.10.2019 г. с издател „ГЕРИ-В-2000" ООД и получател „КАНЕСИС ГРУП" ЕООД

Пътен лист cеp. Т № 316688 издаден на 21.10.2019 г. и приключен на 27.10.2019 г. на автомобил Е 9214 КА/Е 7380 EE

Фактура № **********/21.10.2019 г. за автомобил Е 9214 КА с издател „ДУНАВ МОСТ ВИДИН - КАЛАФАТ" АД и получател „ГЕРП-В-2000" ООД

Справка за плащане № **********/31.10.2019 г. за пътни такси е посочена платена пътна такса - 1 бр. за автомобил Е 9214 КА на 22.10.2019 г.

Фактура № 162832/24.10.2019 г. за фериботен билет Кале - Дувър на автомобил Е 9214 КА с издател „GRECA TRANSPORT" Lid. и получател „ГЕРИ-В-2000" ООД

За извършената вътреобщностна доставка от 23.10.2019 г. по делото са налични следните документи:

Фактура № **********/23.10.2019 г. с издател „КАНЕСИС ГРУП" ЕООД и получател на стоките "LIGHT UPP" Ltd.

Хронологична оборотна ведомост на сметка 304 - Стоки ча период 01.10.2019 - 31.12.2019 Хронологична оборотна ведомост на сметка 411 4 - "LIGHT UPP" Ltd за период 01.10.2019 -31.12.2019

Заявка за международен транспорт от „КАНЕСИС ГРУ11" ЕООД до „ГЕРИ-В-2000" ООД Международна товарителница / ЧМР / от 25.10.2019 г. с изпращач „КАНЕСИС ГРУП" ЕООД, получател "LIGHT UPP" Ltd, превозвач „ГЕРИ-В-2000" ООД, номера на превозващ автомобил Е Е 2917 МВ/Е 4632 EE

Фактура за международен превоз България - Великобритания № **********/25.10.2019 г. с издател „ГЕРИ-В-2000" ООД и получател „КАНЕСИС ГРУП" ЕООД

Пътен лист сер. Т 0028966 издаден на 27.10.2019 г. и приключен на 10.11.2019 г. на автомобил Е 2917 МВ/Е 4632 EE

Справка за плащане № **********/31.10.2019 г. за платени пътни такси е посочени пътни такси - 6 бр. за автомобил Е 2917 MB на 30.10.2019 г.

Фактура № 163460/31.10.2019 г. за фериботни допълнителни такси Кале - Дувър на автомобил Е 2917 MB с издател „GRECA TRANSPORT" Ltd. и получател „ГЕРИ-В-2000" ООД

За извършената вътреобщностна доставка от 01.11.2019 г. по делото са налични следните документи:

Фактура № **********/01.11.2019 г. е издател „КАНЕСИС ГРУП" ЕООД и получател на стоките "LIGHT UPP" Ltd.

Хронологична оборотна ведомост на сметка 304 - Стоки за период 01.10.2019 - 31.12.2019 Хронологична оборотна ведомост на сметка 411 4 - "LIGHT UPP" Ltd за период 01.10.2019 -31.12.2019

Заявка за международен транспорт от 01.11.2019 г. от „КАНЕСИС ГРУП" ЕООД до „ГСРИ-В-2000" ООД

Международна товарителница / ЧМР / 0101.11.2019 г. с изпращач „КАНЕСИС ГРУП" ЕООД, получател "LIGHT UPP" Ltd, превозвач „ГЕРИ-В-2000" ООД, номера на превозващ автомобил Е 0350 КН/ Е0270 EE

Фактура за международен превоз България - Великобритания № **********/01.11.2019 г. с издател „ГЕРИ-В-2000" ООД и получател „КАНЕСИС ГРУП" ЕООД

Пътен лист сер. Т № 712146 издаден на 03.11.2019 г. и приключен на 13.11.2019 г. на автомобил Е 0350 КН/Е 0270 EE

Фактура № **********/03.11.2019 г. за автомобил Е 0350 КН с издател „ДУНАВ МОСТ ВИДИН - КАЛАФАТ" АД и получател „ГЕРИ-В-2000" ООД

Справка за плащане № **********/17.11.2019 г. за пътни такси с посочени платени пътни такси - 9 бр. за автомобил 1: 0350 КН на 05. 11.2019 г. и 06.11.2019 г.

Фактура № 164589/15,11.2019 г. за фериботен билет Кале - Дувър на автомобил Е 0350 КН с издател „GRECA TRANSPORT" Lid. и получагел „ГЕРИ-В-2000" ООД

За извършената вътреобщностна доставка oт 01.11.2019г. делото са налични следните документи:

Фактура № **********/01.11.2019 г. с издател „КАНЕСИС ГРУП" ЕООД и получател на стоките "LIGHT UPP" Ltd.

Хронологична оборотна ведомост на сметка 304 - Стоки за период 01.10.2019 - 31.12.2019 Хронологична оборотна ведомост на сметка 411 4 - "LIGHT UPP" Lid за период 0). 10.2019 -31.12.2019

Заявка за международен транспорт от 01.11.2019 г. от „КАНЕСИС ГРУП" ЕООД до „ГЕРИ-В-2000“ ООД

Международна товарителница / ЧМР / от 11.11.2019 г. с изпращач „КАНЕСИС ГРУП" ЕООД, получател "LIGHT UPP" Ltd, превозвач „ГЕРИ-В-2000" ООД, номера на превозващ автомобил Е 3404 МА

Фактура за международен превоз България - Великобритания № **********/11.11.2019 г. с издател „ГЕРИ-В-2000" ООД и получател „КАНЕСИС ГРУП" ЕООД

Пътен лист сер. Т № 0349770 издаден на 10.11.2019 г. и приключен на 20.11.2019 г. на автомобил Е 3404 МА /Е 1955 ЕК

Фактура № **********/11.11.2019 г. за автомобил Е 3404 МА с издател „ДУНАВ МОСТ ВИДИН - КАЛАФАТ" АД и получател „ГЕРИ-В-2000" ООД

Фактура № **********/17.11.2019 г. с издател „ШЕЛ БЪЛГАРИЯ" ЕАД за заредено гориво в Австрия за автомобил Е 3404 МА на 12.11.2019 г.

Справка за плащане № **********/17.11.2019 г. за пътни такси с посочени платени пътни такси - 8 бр. за автомобил Е 3404 МА на 13.11.2019 г.

Фактура № 164629/15.11.2019 г. за фериботен билет Кале - Дувър на автомобил Е 3404 МА с издател „GRECA TRANSPORT" Ltd. и получател „ГЕРИ-В-2000" ООД

 За извършената вътреобщностна доставка от 04.11.2019 г.по делото са налични следните документи:

Фактура № **********/04.11.2019 г. с издател „КАНЕСИС ГРУП" ЕООД и получател на стоките "LIGHT UPP" Ltd.

Хронологична оборотна ведомост па сметка 304 - Стоки за период 01.10.2019 - 31.12.2019 Хронологична оборотна ведомост на сметка 411 4 - "LIGHT UPP" Ltd за период 01.10.2019-31.12.2019

Заявка за международен транспорт от 06.11.2019 г. от „КАНЕСИС ГРУП" ЕООД до „ВИТА ГРАНС ГРУП"ЕООД

Международна товарителница / ЧМР / от 06.12.2019 г. с изпращач „КАНЕСИС ГРУП" ЕООД, получател "LIGHT UPP" Ltd, превозвач „ВИТА ТРАНС ГРУП" ЕООД, номер на превозващ автомобил Е 7214 МН

Фактура за международен превоз България - Великобритания № **********/06.12.2019 г. с издател „ВИТА ТРАНС ГРУП" ЕООД и получател „КАНЕСИС ГРУП" ЕООД

Дебитно известие № **********/17.01.2020 г. към фактура № **********/06.12.2019 г. с ичдагел „ВИТА ТРАНС ГРУП" ЕООД и получател „КАНЕСИС ГРУП" ЕООД Справка към фактура № **********/17.11.2019 г. с издател „ШЕЛ БЪЛГАРИЯ" ЕАД  за заредено гориво в Германия за автомобил Е 7214 МН на 11.12.2019 г.

Фактура от 11.12.2019 г. за фериботен билет Кале - Дувър   на автомобил Е 7214 МН с издател „ГЕРИ-В-2000" ООД и получател „ВИТА ТРАНС ГРУП" ЕООД Фактура № 166912/12.12.2019 г. за фериботен билет Кале - Дувър на автомобил Е 7214 MН с издател „GRECA TRANSPORT" Ltd. и получател „ГЕРИ-В-2000" ООД

За извършената вътреобщностна доставка от 02.01.2020 г.по делото са налични следните документи:

Фактура № **********/02.01.2020 г. с издател „КАНЕСИС ГРУП" ЕООД и получател на стоките "LIGHT UPP" Ltd.

Фактура № **********/02.01.2020 г. с издател „КАНЕСИС ГРУП" ЕООД и получател на стоките "LIGHT UPP" Ltd.

Фактура № **********/02.01.2020 г. с издател „КАНЕСИС ГРУП" ЕООД и получател на стоките "LIGHT UPP" Ltd.

Хронологична оборотна ведомост на сметка 304-Стоки за период 01.01.2020- 31.01.2020 Хронологична оборотна ведомост на сметка 411 4 - "LIGHT UPP" Ltd за период 01.01.2020 -31.01.2020

Заявка за международен транспорт от 02.01.2020 г. от „КАНЕСИС ГРУП" ЕООД до „ВИТА ТРАНС ГРУП"ЕООД

Заявка за международен транспорт от 03.01.2020 г. от „КАНЕСИС ГРУП" ЕООД до „ВИТА ТРАНС ГРУ11" ПООД

Международна товарителница / ЧМР / от 04.01.2020 г. с изпращач „КАНЕСИС ГРУП" ЕООД, получател "LIGHT UPP" Ltd, превозвач „ВИТА ТРАНС ГРУП" ЕООД, номер на превозващ автомобил Е 7214 МИ

Международна товарителница / ЧМР / от 11.01.2020 г. с изпращач „КАНЕСИС ГРУП" ЕООД, получател "LIGHT UPP" Ltd, превозвач „ВИТА ТРАНС ГРУП" ЕООД, номер на превозващ автомобил Е 7212 МН

Фактура за международен превоз България - Великобритания № **********/04.01.2020 г. с издател „ВИТА ТРАНС ГРУП" ЕООД и получател „КАНЕСИС ГРУП" ЕООД

Фактура за международен превоз България - Великобритания № **********/11.01.2020 г. с издател „ВИТА ТРАНС ГРУП" ЕООД и получател „КАНЕСИС ГРУП" ЕООД

Фактура № **********/17.11.2019 г. с издател „ШЕЛ БЪЛГАРИЯ" ЕАД за платени пътни такси във Франция за автомобил Е 7214 МН на 07.01.2020 г.

Фактура № **********/17.11.2019 г. с издател „ШЕЛ БЪЛГАРИЯ" ЕАД за платени пътни такси във Франция за автомобил Е7214 МН на 13.01.2020 г.

Фактура № **********/12.01.2020 г. за фериботен билет Кале - Дувър на автомобил Е 7212 МН с издател „ГЕРИ-В-2000" ООД и получател „ВИТА ТРАНС ГРУП" ЕООД

Фактура № **********/08.01.2020 г. за фериботен билет Кале - Дувър па автомобил Е 7212 МН с издател „ГЕРИ-В-2000" ООД и получател „ВИТА ТРАНС ГРУП" ЕООД.

Стоките по фактури **********/02.01.2020 г., **********/02.01.2020 г. и **********/02.01.2020 г. са превозвани заедно, разделени на два курса.

-задача 3: В счетоводството на „КАНЕСИС ГРУП" ЕООД няма данни стоките предмет на ВОД да са били реализирани в рамките на други сделки, сключени от ревизираното дружество, различни от извършения ВОД. Не е налице стоков поток на тези стоки, извън извършения ВОД.

-задача 4: Съгласно счетоводните регистри на „КАНЕСИС ГРУП" ЕООД стоките, предметна ВОД, не са налични в дружеството-жалбоподател след 31.01.2020 г., с изключение па 1 бр. чанта. Към 31.01.2020 г. те вече са били продадени на "LIGHT UPP" Ltd.

 -задача 5: Към датата на изготвяне на заключението 26,10,2021 г. издадените фактури към "LIGHT UPP" Ltd.и съответно получените плащания са както следва: Издадените фактури са на обща стойност 340 576,46 лв. Получените плащания са на обща стойност 299 374,04 лв. Неплатената част от извършения ВОД е в размер на 41 202.42 лв.

  -задача 6: Задълженията на „КАНЕСИС ГРУП" ЕООД към превозвача „ГЕРИ-В-2000" ООД и към превозвача ВИТА ТРАНС ГРУП" ЕООД  за извършените превози на стоките, предмет на ВОД, от България до Великобритания са платени изцяло.

  -задача 7: Счетоводството на „КАНЕСИС ГРУП" ЕООД е водено надлежно, съгласно Закона за счетоводството и приложимите счетоводни стандарти — НСФОМСП. Организацията на счетоводната отчетност позволява ли проследяване на покупките и продажбите на стоките /стоков поток/ на аналитично и синтетично ниво.

В разпита си в съдебното заседание по приемане на заключението вещото лице е уточнило, че има периодични плащания между българското дружество и английския контрагент на суми по доставки, но не могат да бъдат обвързани със съответна фактура.

При така установеното от фактическа страна съдът формира следните правни изводи:

Настоящият съдебен състав не откри данни за нарушения, водещи до формална или процесуална незаконосъобразност на РА. Съобразно периодите на спирането му, производството е приключило в срока, установен от чл. 114, ал. 2 от ДОПК, надлежно определен от органа, възложил ревизията. Ревизионният доклад е съставен и връчен на данъчния субект в определените от чл. 117, ал. 1 и ал. 4 от ДОПК срокове. Ревизионният акт е издаден в определения от чл. 119, ал. 2 от ДОПК срок, в предвидената в чл. 120 от ДОПК форма и съдържа изложение на фактическите и правните основания за постановяването му, с извършено позоваване на изготвения ревизионен доклад.

От преписката не се установява при извършването на ревизията, събирането и обсъждането на доказателствата, и формирането на фактическите и правните им изводи, да са нарушени принципите на данъчния процес от страна на ревизиращите органи по приходите при упражняване на техните процесуални права, или същите да са извършили действия, надвишаващи законовите им правомощия. Липсват данни в хода на ревизионното производство ревизираното дружество да е имало някакви съмнения в обективността на органите по приходите и да е поискало член на ревизиращия екип да бъде отстранен, тъй като не е обективен. Няма основание да се приеме и че някое от действията на приходната администрация, извършени за изясняване на всички правнорелевантни факти, не е в съответствие с реда и средствата предвидени в ДОПК. На задълженото лице е била предоставена достатъчна възможност да представи изисканите му документи и сведения в хода на ревизията, същото е било редовно уведомявано както за откриването на производството, така и за всички последващи действия на органите по приходите, а също и за исканите от тях доказателства от значение за установяване размера на публичните му задължения. В хода на ревизията органите по приходите са попълнили преписката с необходимите според тях доказателства, на база на които е извършена проверка на релевантните за облагането на жалбоподателя обстоятелства. Извършените въз основа на тези доказателства фактически констатации и направените правни изводи са предмет на преценка при проверката за материалната законосъобразност на РА. Отделно в процесуалния закон са предвидени достатъчно възможности ревизираното лице в пълнота да упражни правото си на защита чрез попълване на преписката с необходимите доказателства, включително чрез отправяне до решаващия орган или до съда на искания за тяхното събиране, като в конкретния случай жалбоподателят се е възползвал от тези възможности, в преценения от него за необходим обем. Предвид това съдът намира, че при извършване на ревизията, както и при постановяването на свързаните с това актове, приходната администрация е действала в съответствие с вменените й задължения, формулирани като основни принципи в данъчно-осигурителното производство. От събраните по делото доказателства не се установява да са допуснати съществени процесуални нарушения при извършването на ревизията.

По отношение съответствието на РА, в обжалваната му част с материалноправните разпоредби на ЗДДС:

Съгласно чл. 138, § 1 от Директива 2006/112/ЕО на Съвета от 28 ноември 2006 г. относно общата система на данъка върху добавената стойност, съдържащ се в глава 4, озаглавена "Освобождавания на вътреобщностни сделки", държавите-членки освобождават доставката на стоки, изпратени или превозени до местоназначение извън съответната им територия, но на територията на Общността, от или за сметка на продавача или клиента, придобиващ стоките за друго данъчнозадължено лице или за данъчно незадължено юридическо лице, действащо в това си качество в държава-членка, различна от тази, в която е започнало изпращането или превоза на стоката.

Разпоредбата възпроизвежда съдържанието на чл. 28в, част А, буква а) от Шеста директива и е част от преходния режим за облагане на търговията между държавите членки, регламентиран в раздел XVIа от тази директива, чиято цел е да се прехвърлят данъчните приходи в държавата членка, в която се осъществява крайното потребление на доставените стоки - решение от 27.09.2007 г. по дело Teleos и др., C-409/04, т. 36, решение от 27.09.2007 г. по дело Collеe, C-146/05, т. 22, решение от 27.09.2007 г. по дело T. I., C-184/05, т. 22, решение от 22.04.2010 г. по дело X, C-536/08 и C-539/08, решение от 7.12.2010 г. по дело R, С-285/09, т. 37 и решение от 22.09.2012 г. по дело VSTR, С-587/10, т. 27.

Механизмът, създаден с този преходен режим, се състои, от една страна, в освобождаване на извършената чрез вътреобщностно изпращане или вътреобщностен транспорт доставка в държавата членка, от която се изпращат или транспортират стоките, и същевременно допускане на право на приспадане или възстановяване на платения, по получени доставки ДДС в тази държава, а от друга страна, в облагане на вътреобщностното придобиване в държавата членка по пристигане. По този начин механизмът гарантира ясно разграничение на данъчния суверенитет на съответните държави членки (решение по дело R, т. 38) и позволява да се избегне двойното данъчно облагане, а следователно и да се гарантира данъчния неутралитет, присъщ на общата система на ДДС - решение по дело Teleos, т. 25, решение по дело Collеe, т. 23 и решение от 22.09.2012 г. по дело VSTR, С-587/10, т. 28.

Съгласно постоянната практика на СЕС, освобождаването на вътреобщностната доставка на дадена стока става приложимо само когато правото на разпореждане като собственик с тази стока е прехвърлено на приобретателя и продавачът докаже, че посочената стока е изпратена или транспортирана в друга държава членка и че вследствие на това изпращане или транспортиране, същата стока е напуснала физически територията на държавата членка на доставката - решение по делото Teleos, т. 42, решение по дело T. I., т. 23, решение по делото R., точка 41 и решение от 16.12.2010 г. по дело E. T. H., C-430/09, т. 29.

Съгласно разпоредбата на чл. 7, ал. 1 ЗДДС наличието на ВОД е обусловено от кумулативната установеност на следните предпоставки: осъществена доставка на стоки, транспортиране на същите от територията на Република България до територията на друга държава - членка и регистрации на доставчика и получателя в съответните държави за целите на ДДС. Съобразно чл. 53, ал. 1 и ал. 2 от ЗДДС, ВОД са облагаеми с нулева ставка на данъка, а удостоверяващите ги документите са определени с Правилника за прилагане на закона. Препращането е към нормата на  чл. 45 ППЗДДС, която в зависимост от подлежащите на установяване правно релевантни факти разграничава изискуемите се документи за доказване в две групи - доказателства за доставката и доказателства за изпращането или транспортирането на стоките от територията на страната до територията на друга държава-членка.

Първият правно релевантен факт се установява с представянето на фактури за доставката, в която се посочва издаденият при регистрацията за целите на ДДС от друга държава-членка идентификационен номер по ДДС на получателя. Следващите два правно релевантни факта са изпращането или транспортирането на стоката, които са посочени алтернативно, а необходимите доказателства за установяването им са определени в зависимост от това от кого е извършен транспортът. Така описаният национален регламент е в унисон с тълкуванията на СЕС, според които освобождаването на ВОД става приложимо само когато правото на разпореждане като собственик с тази стока е прехвърлено на приобретателя и продавачът докаже, че посочената стока е изпратена или транспортирана в друга държава членка и вследствие на това изпращане или транспортиране същата стока е напуснала физически територията на държавата членка на доставката /решение на СЕС от 27.09.2007 г. по дело № С-409/04 Teleos и т. 31 от решение на СЕС от 06.09.2012 г. по дело № С-273/11 Mecsek Gabona Kft/. Директива 2006/112/ЕО оставя в правомощията на държавите членки да определят условията, при които освобождават ВОД от ДДС, като разпределението на доказателствената тежест в процеса се регулира изцяло от националното право и е в зависимост от обичайната практика, установена за сходни операции /т. 35 - 38 от решение на СЕС от 06.09.2012 г. по дело № С-273/11 Mecsek Gabona Kft и т. 26 - 30 от решение на СЕС от 09.10.2014 г. по дело № С-492/2013 "Траум" ЕООД/. В решението по дело С-409/04 г. СЕС е посочил, че вменяването на задължение на ревизираното лице да представи убедително доказателство за физическото напускане на стоките на територията на държавата-членка не гарантира правилното и ясно прилагане на освобождаванията и поставя това лице в положение на несигурност /т. 51 в нарушение на основния принцип на правото на ЕС на правна сигурност, изискващ нормите да бъдат ясни и точни и прилагането им да е предвидимо за лицата. Спазването на този принцип се постига чрез регламентиране от националните власти на условията за освобождаване, вкл. чрез списък от документи, които следва да се представят на компетентните органи / чл. 45 ППЗДДС/. Не е в противоречие със съюзното право да се изисква от доставчика да вземе всички мерки, които могат разумно да се очакват от него, за да се увери, че осъществяваната от него операция не го довежда до участие в данъчна измама.

От своя страна, разпоредбата на чл. 45, т. 2 ППЗДДС регламентира документите, доказващи изпращането или транспортирането на стоките от територията на страната до територията на друга държава членка. В чл. 45, т. 2, б. ”а” от ППЗДДС е посочено изискването за представяне на транспортен документ или писмено потвърждение от получателя или упълномощено от него лице, удостоверяващи, че стоките са получени на територията на друга държава членка - в случаите, когато транспортът е извършен от получателя или от трето лице за сметка на получателя. В ППЗДДС са посочени изчерпателно реквизитите, които следва да съдържа писменото потвърждение: дата и място на получаване, вид и количество на стоката, вид, марка и регистрационен номер на превозното средство, с което е извършен транспортът. В разпоредбата на чл. 45, т. 2, б. ”б” от ППЗДДС е регламентирано изискването за наличието на транспортен документ, удостоверяващ, че стоките са получени на територията на друга държава членка – когато транспортът е извършен от доставчика или от трето лице за сметка на доставчика.

Съгласно съдебната практика от тълкуването на цитираната правна уредба следва, че отказ на правото на освобождаване от облагане с ДДС при ВОД е допустимо при наличието на следните предпоставки – когато доставчикът не е изпълнил предвидените от закона задължения в областта на доказването или когато е бил недобросъвестен, т.е. е знаел или е трябвало да знае, че осъществяваната от него операция е част от извършвана от приобретателя измама. В този смисъл е и решението на СЕС по дело С-273/11.

От събраните по делото писмени доказателства се установява, че транспортът по спорните ВОД е осъществен от трети лица - превозвачите „Гери – В – 2000“ ООД и „Вита Транс Груп“ ЕООД  за сметка на доставчика. При това положение относима е разпоредбата на чл. 45, т. 2, буква "б" от ППЗДДС (в приложимата по време редакция, преди изм. с ДВ, бр. 25 от 2020, в сила от 20.03.2020 г.), съгласно която изпращането или транспортирането на стоките от територията на страната до територията на другата държава членка се удостоверява с транспортен документ. В конкретния случай дружеството-доставчик на стоката, е представило транспортен документ - международни товарителници. При транспорт, осъществен от трето лице за сметка на доставчика. Неправилно ревизиращите органи са акцентирали на необходимите за доказване реалността на ВОД документи в съответствие с разпоредбата на чл. 45, т. 2, буква "а", която урежда случаите в които транспортът на стоките е за сметка на получателя в съответната държава членка.  В случая няма спор между страните относно изпълнението на изискването по чл. 45, т. 1, б. “а“ от ППЗДДС, тъй като жалбоподателят е представил заверени копия на процесните инвойси, с получател лице, регистрирано по ДДС в съответната държава - членка на ЕС.

Спорът между страните е относно това дали доставките са вътреобщностни такива по смисъла на чл. 7, ал. 1 от ЗДДС или се касае за доставки в общия случай на закона в хипотезата на чл. 6 от ЗДДС и по-конкретно ал. 3, т. 3 от разпоредбата. Единственото спорно обстоятелство между страните обстоятелство е изпращането и получаването във Великобритания на стоките, предмет на декларираните доставки.

Съгласно съдебната практика на СЕС, при липсата на конкретна разпоредба в Директива 2006/112/ЕО относно доказателствата, които трябва да предоставят данъчнозадължените лица, за да бъдат освободени от ДДС в случаите на ВОД, в правомощията на държавите членки, съгласно чл. 131 от Директива 2006/112/ЕО е да определят условията, при които се освобождават ВОД от облагане с ДДС (т. 36 от решение на Съда от 6 септември 2012 г. по дело С-273/11).

По отношение на превозните документи следва да се съобрази правната уредба на международната товарителница в Конвенцията за договора за международен автомобилен превоз на стоки /CMR/, ратифицирана с Указ № 1143 на Държавния съвет от 29.07.1977 г., ДВ, бр. 61 от 05.08.1977 г., в сила за България от 18.01.1978 година. В приложното поле на конвенцията се включват договорите за автомобилен превоз на стоки, когато мястото за приемане на стоката за превоз и предвиденото място за доставянето и се намират в две различни държави, от които поне една е договаряща се страна /чл. 1 от конвенцията/. По силата на чл. 4 от Конвенцията договорът за превоз на товари се установява с товарителница, а съгласно чл. 9 до доказване на противното товарителницата удостоверява условията на договора и получаването на товара от превозвача, а на основание чл. 4 от същата Конвенция нередовността й не засяга нито съществуването, нито действието на този договор. От горното следва, че непопълването на отделни части от ЧМР или неправилното им попълване, е ирелевантно при преценка на относимите към правния спор факти и не води до загуба на доказателствената сила на процесиите товарителници.

Съдът намира, че противно на твърденията на приходната администрация, е установен превозът на стоки от България до Великобритания като транспортът е осъществяван за сметка на доставчика – ревизираното дружество, а превозвачи са „Гери – В – 2000“ ООД и „Вита Транс Груп“ ЕООД. Търговските отношения между жалбоподателя и двете дружества, осъществили превоза се основават на заявки за международен транспорт. Наличието на договорни отношения между ревизираното лице и превозвачите се потвърждава и от представените в хода на извършената насрещна проверка обяснения от представители на превозвачите. При проверката от последните са представени регистрационни талони на товарните автомобили и ремаркета, лицензи, фактури за закупено гориво, пътни листи, платени пътни и фериботни такси, приемо-предавателни протоколи, трудови договори  на лицата, извършили превоза и т. н.

Видно от представените товарителници към всяка една от издадените 8 броя фактури към LIGHT UPP LTD не е налице нередовност при попълването им. От цитираните по-горе разпоредби на Конвенцията се установява, че за редовността на международната товарителница е достатъчно посочването на името и адреса на получателя, мястото и датата на приемането на стоката за превоз и мястото за доставянето й. Затова не е случайна стриктната процесуална доказателствена норма на чл. 45 от ППЗДДС. Представените CMR съдържат подписи и печати положени от изпращача и превозвача. Във всички международни товарителници по процесните фактури в кл. 6 е поставен печат на превозвача и е посочен номер на превозното средство, попълнени са клетки 22 - изпращач, 23 - превозвач и 24 - получател, като в тях са поставени печати и подписи на изпращача - ревизираното лице, на превозвача и получател - получателя по фактурите. Непосочването на имената на лицата, получили стоките в кл. 24 от международните товарителници не е съществен реквизит на товарителницата. Действително ревизираното лице не е представило доказателства за това, кое е лицето е подписало от името на английското дружество в кл. 24 на ЧМР, но в тази връзка следва да се съобрази приетото от СЕС в решението му от 9 октомври 2014 г. по дело С-492/13, според което чл. 138, § 1 и чл. 139, § 1, втора алинея от Директива 2006/112/ЕО на Съвета от 28 ноември 2006 г. относно общата система на данъка върху добавената стойност, изменена с Директива 2010/88/ЕС на Съвета от 7 декември 2010 г., трябва да се тълкуват в смисъл, че не допускат при обстоятелства като разглежданите данъчната администрация на държава членка да откаже възможността за упражняване на правото на освобождаване от ДДС във връзка с вътреобщностна доставка, поради това че доставчикът не е доказал истинността на подписа в документите, нито представителната власт на лицето, подписало тези документи от името на получателя, при положение, че доказателствата, представени от доставчика, са в съответствие със списъка с документи, които следва да бъдат представени на тази администрация, предвиден в националното право. Фактите по главното производство сочат, че липсват данни за това разглежданата доставка да е част от данъчна измама или че доставчикът е действал недобросъвестно в контекста на евентуално извършена от получателя измама. Такива данни липсват и в настоящото производство. Представените транспортни документи са редовни от външна страна и като такива се ползват с материална доказателствена сила по отношение на условията на транспорта (в това число дестинацията на стоките).

На следващо място във всяко едно от приложените CMR са отразени номерата на фактурите, броя на количеството натоварена стока в килограми и нейното описание, номерата на съответния търговски документ и пакинг листа, по който начин е възможно обосноваването на извода, че стоките, посочени в товартелниците са идентични със стоките, посочени във фактурите. Налице са надлежно попълнени документи за място и дата на приемането на стоката. В транспортните документи е посочен като изпращач /доставчик/ ревизираното дружество, мястото на натоварване, като е посочен и конкретен адрес, където е станало разтоварването на стоката към получателя. Всяка една от фактурите за доставка на стока е придружена с фактури за извършен превоз за сметка на жалбоподателя от България до Великобритания, от превозвачите  „Гери – В – 2000“ ООД и „Вита Транс Груп“ ЕООД. В издадените от превозвачите фактури са стоките, които са предмет на превоза, които данни напълно съответстват с данните в представените международни товарителници и същите по несъмнен начин могат да бъдат обвързани със съответните инвойс-фактури. Освен това от приетата ССЕ, която съдът кредитира изцяло като пълна, обективна и съответстваща на останалите писмени доказателства, се установява, че задълженията на жалбоподателя към двете дружества „Гери – В – 2000“ ООД и „Вита Транс Груп“ ЕООД, които са извършили превоза са платени изцяло.  Освен това се установи от заключението на вещото лице К., че  според счетоводните регистри на „КАНЕСИС ГРУП" ЕООД стоките, предметна ВОД, не са налични в дружеството-жалбоподател след 31.01.2020 г., с изключение па 1 бр. чанта. Към 31.01.2020 г. те вече са били продадени на "LIGHT UPP" Ltd. Към датата на изготвяне на заключението 26,10,2021 г. издадените фактури към "LIGHT UPP" Ltd.и съответно получените плащания са както следва: Издадените фактури са на обща стойност 340 576,46 лв. Получените плащания са на обща стойност 299 374,04 лв. Неплатената част от извършения ВОД е в размер на 41 202.42 лв. Плащането на цената по процесните фактури също е индиция за реалност на извършените ВОД.  

В конкретния случай съдът намира, че са представени всички необходими доказателства, които да установят транспортирането на стоките от територията на Република България към Великобритания, като данните отразени в транспортните документи съответстват на събраните по делото и в ревизионното производство доказателства.

При наличието на редовен транспортен документ факта на натоварване на стоките, напускането им на страната е доказан. Изискването за доказване на ВОД е изпълнено когато се докаже изпращането на стоките от доставчика. След като доставчикът разполага с редовни от външна страна ЧМР, които са подписани от доставчика и превозвача, същите удостоверяват условията на превозния договор. Липсата или наличието на конкретен адрес в рамките на населеното място е с несъществено значение, тъй като посочването му не се изисква от разпоредбата на чл. 45 от ППЗДДС. Представените доказателства, съотнесени към ЧМР доказват организирането на транспорта чрез напускането на стоките на територията на страната и преминаването им на територията на друга държава - членка и достигането до получателя на стоките. Налице са и категорични доказателства за движението на товарните автомобили, вписани в товарителницата, през границата между Република България и Великобритания на датите на издаване на товарителниците, предвид системата за контрол, което обстоятелство впрочем не се и оспорва от приходните органи.

Предвид изложеното, съдът намира издадения РА в тази част за незаконосъобразен и като такъв следва да бъде отменен.

За разноските:

При този изход на делото и предвид претенциите на страните за присъждане на разноски, съдът намира, че такива се следват на жалбоподателя и същите се констатираха в размер на 50 лв. за държавна такса, 500 лв. – депозит за вещо лице и 2800 лв. – адвокатско възнаграждение или общо 3350 лв.  

Воден от горното, Съдът

 

Р Е Ш И :

        

ОТМЕНЯ Ревизионен акт № Р-16001620000781-091-001 от 30.11.2020г., издаден от В.П.А.– началник сектор в ТД на НАП – гр. Пловдив, възложил ревизията, и К.Г. Н.– главен инспектор по приходите в ТД на НАП – гр. Пловдив, ръководител на ревизията, потвърден с решение № 131 от 22.02.2021г. на директора на ди­рекция “Обжалване и данъчно – осигурителна практика” – гр. Пловдив в обжалваната му част, с която на КАНЕСИС ГРУП“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, ул. „Месемврия“ № 26, ет.6, представлявано от управителя Г.К.Д.допълнително е  начислен ДДС в размер на 68 115,29 лв., отказан му е данъчен кредит в размер на 4133,33 лв., ведно с прилежащите лихви в общ размер на 590,78 лв.

 

ОСЪЖДА НАЦИОНАЛНА АГЕНЦИЯ ЗА ПРИХОДИТЕ – гр. София да заплати на „КАНЕСИС ГРУП“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, ул. „Месемврия“ № 26, ет.6, представлявано от управителя Г. К. Д., сумата от 3350 лева (три хиляди триста и петдесет лева), представляваща разноски по делото.

Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд на Р. България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.             

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: