Определение по дело №158/2023 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: 143
Дата: 25 април 2023 г. (в сила от 25 април 2023 г.)
Съдия: Светлана Костадинова Драгоманска
Дело: 20237220700158
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 25 април 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е №

 

Гр. Сливен, 25.04.2023 г.

 

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД СЛИВЕН в закрито заседание на двадесет и пети април две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ : СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА

 

Като разгледа докладваното от съдията административно дело № 158/2023 година по описа на съда, за да се произнесе, съобрази

 

Производството е образувано по жалба от „Е. X и К" ООД, със седалище и адрес на управление на дейността - г. С., у. „Т. А." N: ***, ЕИК *********, представлявано от у. Х. К. Х., чрез адв. П.С.Н. *** срещу разпореждане за предварително изпълнение на Заповед за налагане на принудителна административна мярка № ФК-62-0095025/19.04.2023 г., издадена от Началника на Отдел „Оперативни дейности“ Бургас, Дирекция „Оперативни дейности“, Главна дирекция „Фискален контрол“ в Централно управление на НАП, с която на основание чл. 186, ал. 3 във връзка с чл. 186, ал. 1, т. 1, буква "а" от ЗДДС, е постановена принудителна административна мярка: запечатване на търговски обект – с. „Е.“, н. се в г. С., у. „Т. А." N: ***, с. и е. от „Е. X и К" ООД с ЕИК ********* и забрана за достъп до него за срок от 14 дни на основание, чл. 186, ал. 1, т. 1, б. „а“ от ЗДДС и чл. 187, ал. 1 ЗДДС.

Жалбоподателят излага доводи за незаконосъобразност на атакуваното разпореждане, като издадено при допуснати нарушения на закона, както и при липса на кореспонденция на така оспореният административен акт-разпореждане за предварително изпълнение, с целта на закона. Счита, че : определената и наложена с оспореното разпореждане ПАМ определено е несъразмерна и съответно съобразена със смисъла и съдържанието на чл. 6, ал. 5 от АПК; посочените в обстоятелствената част мотивите на заповедта, с която е постановено оспореното разпореждане са бланкетни и неадаптирани към реалните факти и обстоятелства; не е обосновано, камо ли доказано, че допуснатото предварително изпълнение на оспореното разпореждане се налага, за да се осигури животът или здравето на гражданите, да се защитят особено важни държавни или обществени интереси, при опасност, че може да бъде осуетено или сериозно затруднено изпълнението на акта или ако от закъснението на изпълнението може да последва значителна или трудно поправима вреда; с така наложената ПАМ, оспорващото дружество е лишено от възможността да извършва търговската си дейност, единствено въз основа на която се осигуряват дължимите трудови възнаграждения на работниците и служителите, дължимите обществени и здравни осигуровки, както и всички останали дължими такси и съпътстващи разходи. Изразява несъгласие и с посоченото от органа основание, а именно как запечатването на търговският обект ще доведе до защита на особено важни държавни или обществени интереси, или как, ако не бъде запечатан обектът, ще се осуети или сериозно ще се затрудни изпълнението на заповедта, както и по какъв начин от закъснението на изпълнението може да последва значителна или трудно поправима вреда. Счита, че неизпълнението на задължението за издаване на фискална касова бележка за извършена продажба съставлява нарушение по чл. 186 ЗДДС, но не обосновава необходимостта от незабавно изпълнение на наложената принудителна административна мярка. Моли съда да отмени разпореждането, с което е  допуснатото предварително изпълнение на заповедта, алтернативно да спре предварителното изпълнение на наложената ПАМ. Претендира разноски.

При преценка на относимите процесуални и материалноправни разпоредби, настоящата съдебна инстанция намира, че жалбата е процесуално допустима, като подадена от легитимирано лице, срещу акт, който подлежи на съдебен контрол и в посочения от законодателя срок.

Разгледана по същество, същата се преценява и като основателна при следните съображения:

От Заповед за налагане на принудителна административна мярка № ФК-62-0095025/19.04.2023г., издадена от Началника на Отдел „Оперативни дейности“ Бургас, Дирекция „Оперативни дейности“, Главна дирекция „Фискален контрол“ в Централно управление на НАП се установява, че на основание чл. 188 от ЗДДС, във връзка с чл. 60 АПК е разпоредено предварителното изпълнение на принудителната административна мярка- запечатване на търговски обект – с. „Е.“, н. се в г. С., у. „Т. А." N: ***, с. и е. от „Е. X и К" ООД с ЕИК ********* и забрана за достъп до него за срок от 14 дни на основание, чл. 186, ал. 1, т. 1, б. „а“ от ЗДДС и чл. 187, ал. 1 ЗДДС, като е посочено, че предварителното изпълнение е наложително за предотвратяване и преустановяване на административни нарушения от същия вид, с цел да се защитят особено важни държавни интереси, а именно интересът на държавния бюджет за законосъобразното регистриране и отчитане на продажбите чрез фискално устройство в проверения търговски обект от задълженото лице, респективно за правилното определяне на реализираните от същия доходи и размера на неговите публични задължения, както и че съществува опасност от закъснението на изпълнението да последват значителни или трудно поправими вреди за бюджета.

Съдът намира, че разпореждането е незаконосъобразно.

Съгласно  чл. 60, ал. 1 от АПК в административния акт се включва разпореждане за предварителното му изпълнение, когато това се налага, за да се осигури животът или здравето на гражданите, да се защитят особено важни държавни или обществени интереси, при опасност, че може да бъде осуетено или сериозно затруднено изпълнението на акта или ако от закъснението на изпълнението може да последва значителна или трудно поправима вреда, или по искане на някоя от страните - в защита на особено важен неин интерес. С разпоредбата на  чл. 60, ал. 1 АПК е предвидено изключение от принципа, че на изпълнение подлежат влезлите в сила индивидуални административни актове, поради което в тежест на административния орган е да установи наличието на някоя от посочените предпоставки, които да обуславят включването в акта на разпореждане за предварителното му изпълнение. Непосочването на такива е основание за отмяна на разпореждането, тъй като засяга непосредствено както правото на защита на адресата на акта, така и възпрепятства съда да упражни контрол за законосъобразност върху акта.

В случая като основание за допускане на предварителното изпълнение на наложената ПАМ органа е посочил: за предотвратяване и преустановяване на административни нарушения от същия вид, с цел да се защитят особено важни държавни интереси, а именно интереса на държавния бюджет за законосъобразното регистриране и отчитане на продажбите чрез фискално устройство в проверения търговски обект от задълженото лице, респективно за правилното определяне на реализираните от същия доходи и размера на неговите публични задължения, както и поради съществуваща опасност от закъснението на изпълнението да последват значителни или трудно поправими вреди за бюджета.

Посоченото в заповедта основание за предотвратяване и преустановяване на административни нарушения от същия вид не е предвидено от законодателя като основание за допускане на предварително изпълнение на ПАМ. Това основание е регламентирано в нормата на чл. 22 ЗАНН, но за налагане на самите принудителни административни мерки, а не за разпореждане на предварителното им изпълнение, поради което не обосновава извод за необходимостта от такова изпълнение.

Неизпълнението на задължението за издаване на фискална касова бележка за извършена продажба съставлява нарушение по чл. 186 ЗДДС, но не обосновава необходимостта от незабавно изпълнение на наложената принудителна административна мярка. В случая от административният орган не е разграничено правомощието по чл. 186 ЗДДС - да наложи принудителна административна мярка "запечатване на обект до 30 дни" и това по  чл. 60, ал. 1 АПК – за допускане на предварително изпълнение. Настоящата съдебна инстанция намира, че в случая общественият интерес е защитен в достатъчна степен с налагане на ПАМ и продължителността на същата от 14 дни, без да е необходима по-засилена мярка, изразяваща се в предварително изпълнение. От мотивите на заповедта не се установява точно по какви конкретни съображения е допуснато предварително изпълнение, като органът се е задоволил да възпроизведе формално съдържанието на  чл. 60, ал. 1 АПК. Не са посочени конкретни факти и обстоятелства, с които се характеризира процесния случай, нито доказателства, които да ги подкрепят. Посочените мотиви в заповедта са относно законосъобразността на наложената ПАМ, а не законосъобразността на допуснатото предварително изпълнение. Превантивният характер на ПАМ не предпоставя автоматично извод за наличие на предпоставка за допускане на предварително изпълнение за акта, с който се налагат. Целите на ПАМ и на предварителното изпълнение са различни и за реализирането им е необходимо да бъдат доказани различни предпоставки. В случая интересът на държавния бюджет за законосъобразно регистриране и отчитане на продажбите в проверявания обект е защитим чрез налагане на ПАМ, а не чрез допускане на предварително изпълнение на акта, с който ПАМ е наложена. Не е доказано от страна на административния орган (чиято е тежестта на доказване) наличието на условията по чл. 60, ал. 1 АПК. Твърдяните възможности за наличие на опасност изпълнението на акта да бъде осуетено или сериозно затруднено, както и за настъпване на значителни или трудно поправими вреди за бюджета, изразяващо се в укриване на приходи от продажби, не води до защита на особено важни държавни или обществени интереси. Установяването на укрити приходи от продажби може и да попада в хипотезата на труднопоправими вреди, но само ако се констатира, макар и чрез косвени доказателства, че заплащането на данъчните задължения, произтичащи от тези укрити приходи, не може да бъде обезпечено. Дори тогава обаче с предварително изпълнение на ПАМ, като процесната не може да се предотврати настъпването на труднопоправимата вреда. Защото със запечатването на търговският обект не може да се постигне предотвратяване на укриването на приходи, нито да се обезпечат публичните вземания възникнали от тези укрити приходи, както и не може да доведе до защита на вземанията, които фиска евентуално има. Налагането на всяка утежняваща мярка следва да бъде съразмерно и пропорционално спрямо конкретния адресат по смисъла на чл. 6, ал. 2 АПК и съобразено със спецификите на всеки конкретен случай. В случая поведението на адресата, установените и констатирани в акта факти и обстоятелства – неиздаване на фискален бон от наличното в обекта фискално устройство за покупка на *** л. д. р. на о. с. *** л., като не е констатирана разлика в касовата и фактическата наличност, съотнесени към вида и срока на наложената ПАМ с акт, който не е влязъл в законна сила, предполагат, че с допуснатото предварително изпълнение биха се засегнали в по-голяма степен от необходимото правата и законните интереси на адресата. В този смисъл са Определение № 142/07.01.2019 г., постановено по адм. д. № 15361/2018 г. по описа на ВАС, VIII о., Определение № 596/15.01.2019 г., постановено по адм. д. № 26/2019 г. по описа на ВАС, VIII о., Определение № 15933/19.12.2018 г., постановено по адм. д. № 14989/2018 г. по описа на ВАС, I о., Определение № 3104/05.03.2019г., постановено по адм. дело № 1127/2019 г. по описа на ВАС, I о.

Предвид изложеното, обжалваното разпореждане се явява незаконосъобразно и следва да бъде отменено.

С оглед изхода на спора, съдът намира за основателна претенцията на оспорващия за присъждане на сторените в производството разноски. Същите възлизат на 1050,00 (хиляда и петдесет) лева, в т.ч. 50,00 (петдесет) лева внесена държавна такса и 1000,00 (хиляда) лева заплатено в брой адвокатско възнаграждение. Същите следва де се възложат в тежест на административния орган

Водим от горното, и на основание чл. 60, ал. 6 и ал. 7 от АПК, Административен съд Сливен

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОТМЕНЯ Разпореждане за предварително изпълнение на Заповед за налагане на принудителна административна мярка № ФК-62-0095025/19.04.2023 г., издадена от Началника на Отдел „Оперативни дейности“ Бургас, Дирекция „Оперативни дейности“, Главна дирекция „Фискален контрол“ в Централно управление на НАП, с която на основание чл. 186, ал. 3 във връзка с чл. 186, ал. 1, т. 1, буква "а" от ЗДДС, е постановена принудителна административна мярка: запечатване на търговски обект – с. „Е.“, н. се в г. С., у. „Т. А." N: ***, с. и е. от „Е. X и К" ООД с ЕИК ********* и забрана за достъп до него за срок от 14 дни на основание, чл. 186, ал. 1, т. 1, б. „а“ от ЗДДС и чл. 187, ал. 1 ЗДДС.

ОСЪЖДА Национална агенция за приходите да заплати на „Е. X и К" ООД, със седалище и адрес на управление на дейността - г. С., у. „Т. А." N: ***, ЕИК *********, представлявано от у. Х. К. Х., разноски по делото в размер на 1050,00 (хиляда и петдесет) лева.

Определението да се съобщи на страните НЕЗАБАВНО.

Определението не подлежи на обжалване.

 

 

                                                                                                           АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: