№ 109
гр. Ботевград, 30.05.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БОТЕВГРАД, III-ТИ НАК. СЪСТАВ, в публично
заседание на двадесет и осми март през две хиляди двадесет и втора година в
следния състав:
Председател:Н.П.П.
при участието на секретаря М.К.П.
като разгледа докладваното от Н.П.П. Административно наказателно дело №
20211810200513 по описа за 2021 година
и за да се произнесе, взе предвид следното :
Производство по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
С НП № ***/*** г. на Председател на Държавна агенция за
метрологичен и технически надзор /ДАМТН/ на „***" ЕООД, с ЕИК: ***, със
седалище и адрес на управление: гр. С., район С., ул. „***“ № **,
представлявано от В.З.П. на основание чл. 34, ал. 2 от ЗЧАВ /Закон за
чистотата на атмосферния въздух/ е наложена имуществена санкция в размер
на 10 000 /десет хиляди/ лева за извършено нарушение по чл. 8, ал. 2 от
ЗЧАВ във вр. с чл. 6, т. 2, Приложение № 2 от НИКТГУРНТК /Наредба за
изискванията за качеството на течните горива, условията, реда и начина за
техния контрол/ изм. ДВ бр. 75/2020 г.
Недоволен от наказателното постановление е останал жалбоподателят
„***" ЕООД, който го обжалва в срок и моли съда да го отмени като
незаконосъобразно и издадено в нарушение на процесуалните правила.
В съдебно заседание, жалбоподателят, редовно призован, не се явява
лично, но се явява адвокат В.Г. от Софийска адвокатска колегия, който
заявява, че подържа изложените в жалбата основания и моли НП да се отмени
като неправилно и незаконосъобразно.
Ответникът по жалбата ДАМТН-С., редовно призована, не изпраща
представител.
1
От събраните по делото писмени доказателства и от показанията на
свидетелите Д.Д., Г.Б., И.Т., Я.А. и К.А., както и от становищата на страните,
съдът приема за установена следната фактическа обстановка:
При извършена проверка на 04.11.2019 г. на обект *** в гр. П.
стопанисвано от „***" ЕООД, е взета проба от разпространяваното течно
гориво - гориво за дизелови двигатели, с протокол за проверка и вземане на
проба № *** г.
При проверката е установено, че последната доставка на течното гориво
е в количество 4280 L по нареждане за експедиция № *** г. и с Декларация за
съответствие № *** г. издадена от "***" АД, за партида № *** в общо
количество 2000 t. Наличното количество в резервоара, свързан с
бензиноколонка № 2 в момента на проверката е 2136 L.
След изпитване на контролната проба в стационарна акредитирана
Лаборатория за изпитване на горива, смазочни материали и присадки
към ГД ККТГ- ДАМТН, гр. С., жк „***“, кв. „***“, ул. „***“ № 2,
притежаваща Сертификат за акредитация на БСА per. № *** г, валиден до
30.09.2020 г., е издаден Протокол от изпитване № *** г. На основание
изготвения протокол от изпитване в ГД ККТГ е извършена експертиза и е
изготвен Констативен протокол № *** г., за съответствие на течното гориво с
изискванията за качество, съгласно който: течното гориво гориво за дизелови
двигатели не съответства на изискванията за качество на чл. 6, т. 1
Приложение № 1 от НИКТГУРНТК, както следва:
- "пламна температура" (°С):
Полученият резултат от изпитването е 45.0 °С % при норма над 55 °С.
След прилагане на критериите за прецизност на използвания метод за
изпитване, съгласно чл. 7 от НИКТГУРНТК, при получен резултат от
изпитването под 53,1 °С продуктът не съответства на изискванията за
качество по този показател.
Следователно, изпитването на контролната проба е показало
несъответствие на разпространяваното течно гориво – гориво за дизелови
двигатели по посочения показател с изискванията към него в Приложение №
2 от НИКТГУРНТК.
Протоколът от изпитване и констативния протокол са изпратени на
основание чл. 22, ал. 8 от НИКТГУРНТК на „***" ЕООД, с писмо с изх. №
*** г. и известие за доставяне от *** г.
С писмо-покана изх. № *** г., и известие за доставяне от *** г.,
управителят на дружеството е поканен да се яви за съставяне и връчване на
2
акт за установяване на административно нарушение (АУАН). Актът е
надлежно връчен на упълномощено лице – Явор Йорданов Атанасов, на
13.12.2019 г., видно от разписка и от положения подпис в акта.
Въз основа на така съставения акт е издадено атакуваното НП № КГ-
2310/*** г. на Председател на Държавна агенция за метрологичен и
технически надзор /ДАМТН/ на „***" ЕООД, с ЕИК: ***, със седалище и
адрес на управление: гр. С., район С., ул. „***“ № **, представлявано от
В.З.П. на основание чл. 34, ал. 2 от ЗЧАВ /Закон за чистотата на атмосферния
въздух/ е наложена имуществена санкция в размер на 10 000 /десет хиляди/
лева за извършено нарушение по чл. 8, ал. 2 от ЗЧАВ във вр. с чл. 6, т. 2,
Приложение № 2 от НИКТГУРНТК /Наредба за изискванията за качеството
на течните горива, условията, реда и начина за техния контрол/ изм. ДВ бр.
75/2020 г.
От показанията на свид. Т., който работи като механик в сервизната
база на ***то, се установява, че проверяващите от Агенция по качества на
горивата са напълнили няколко метални бутилки с гориво, затворили ги,
залепили етикети и ги пломбирали с оловни пломби. Уточнява, че с горивото
се зареждали само косачките, с които се коси тревата и техниката, с която се
обслужва ***то.
По делото е назначена и изготвена съдебно химическа експертиза,
неоспорена от страните, според която на така поставените въпроси касаещи
нарушението вещото лице, изготовило експертизата е дало следното
заключение:
По въпрос 1: Влияе ли се пламната температура от състава на
горивото? Къде и при какви обстоятелства може да се получи онечистване на
горивото с по-леки фракции? Има ли данни по делото за такова действие?
Стойността по показател за качество на горивото „Пламна температура“
зависи от наличното количество на леките въглеводородни фракции (най-
често това е бензин) в горивото за дизелови двигатели. Колкото количеството
на леките въглеводородни фракции е по-голямо, толкова „Пламната
температура“ е по-ниска. Количеството на леките въглеводородни фракции в
горивото за дизелови двигатели се определя с показателя „Дестилационни
характеристики -.% (V/V) дестилирали до 250°С“.
Онечистване на горивото за дизелови двигатели с по-леки фракции
(почти винаги това е бензин), може да се получи и се получава по
снабдителната верига от производителя (рафинерията) до резервоара на
бензиностанцията, в която се разпространява горивото - крайният
разпространител.
От базите до крайните разпространители - бензиностанциите, горивата
3
се транспортират основно с автоцистерни. Съществуват много и различни
марки и модели автоцистерни. Вътрешното пространство на автоцистерните е
разделено на отделни клетки. Клетките се запълват с бензин или дизел и така
автоцистерната доставя до бензиностанцията едновременно и двата вида
гориво.
Автоцистерните, в общия случай, са оборудвани с филтър, помпа и
литромер, които общо се наричат арматура и маркуч на изход от цистерната,
който се свързва с приемното устройство на бензиностанцията и по който
последователно са разтоварват горивата от всяка клетка в различните
резервоари на бензиностанцията. Всяка клетка е свързана с арматурата с
отделна тръба, по която тече горивото при разтоварването му на
бензиностанциите. Всички автоцистерни са оборудвани с повече или по-
малко ефективни системи за разделяне на бензина от дизела при
разтоварването им. Общо правило какви да бъдат системите за разделяне на
горивата при разтоварване няма. Налице е голямо разнообразие. Всяка фирма
производител сама решава по какъв начин и какво оборудване да използва за
разделяне на горивата.
По въпрос 2: Съществува ли взаимна връзка (зависимост) между
показателите за качество на горивото за дизелови двигатели: "Пламна
темпаратура", "Цетаново число", "Плътност" и "Дестилационни
характеристики"?
Да, съществува взаимна връзка между горецитираните показатели за
качество на горивото за дизелови двигатели, защото всички те са функция на
въглеводородния състав на горивото. Всички тези показатели са свързани
като „Скачени съдове“. Промяната на един от показателите се отразява и на
останалите.
Колкото „Пламната температура“ е по-ниска, толкова показателите
„Цетаново число“ и „Плътност“ следва да са по-ниски, а показателя
„Дестилационни характеристики“ следва да показва завишение на „.% (V/V)
дестилирали до 250°С“. Наличието на леки въглеводородни фракции в дизела
води до по-ниски стойности на показателя „Плътност“, защото бензиновите
фракции имат по-ниска плътност от горивото за дизелови двигатели. В
Приложение 1 от Наредбата са дадени границите на съответствие на
бензините с изискванията за качество по показател „Плътност“ - от 720,0 до
775,0 kg/m3. Стойността на „Плътността“ на дизела зависи от количеството на
бензиновите фракции в него. Колкото тяхното количество е по-голямо,
толкова плътността е по-ниска.
Показателя „Дестилационни характеристики“ ще показва завишение на
„% (V/V) дестилирали до 250°С, защото наличието на бензинови фракции в
4
дизеловото гориво ще увеличи количеството дестилат до 250°С. Колкото
количеството на бензиновите фракции в дизеловото гориво е по-голямо,
толкова количеството дестилат до 250°С е по-голямо.
Показателите „Цетаново число“ и „Пламна температура“ също са
взаимно свързани. По-ниски стойности за пламна температура се отразяват на
„Цетановото число“ и то не покрива изискванията за качество според
Приложение 2 от Наредбата. Когато „Цетановото число“ е по-ниско от
минимално допустимата норма, работата на дизеловия двигател с вътрешно
горене се влошава. Настъпва така наречената „твърда работа“ на дизела,
което е явление подобно на детонацията при бензиновия двигател с вътрешно
горене.
По въпрос 3: Отразява ли се понижената „пламна температура“ върху
стойностите по показатели "Цетаново число", "Плътност" и "Дестилационни
характеристики"? Извършено ли е изпитване по тези показатели? Какви са
получените резултатите и как са отразени?
По-ниската измерена стойност на „Пламната температура“ ще се отрази
върху получените стойности по показателите „Цетаново число“, „Плътност“ и
„Дестилационни характеристики“, отразени в протокол от изпитване № Р -
0283-2/05.11.2019 год. Наличието на леки въглеводородни фракции би се
отразило върху всеки изпитан показател по следния начин:
Би довело до по-ниска стойност по показател „Пламна температура“;
Би довело до понижаване на показател „Плътност“;
Би довело до понижаване на показател „Цетаново число“;
Би довело до повишаване на показател „Дестилационни
характеристики“ и то конкретно върху „% (V/V) дестилирали до 250 °C“.
При условие, че е налично минимално количество леки въглеводородни
фракции (бензинови фракции) в дизеловото гориво това неминуемо ще даде
отражение не само върху „Пламната температура“, но и върху другите
свързани показатели „Плътност“, „Цетаново число“ и „Дестилационни
характеристики“. Но всички те са в норма.
По въпрос 4: Липсата на изпитване и отсъствието на стойност по
показател "Цетаново число" отразява ли се на прецизността в крайния
резултат? До каква степен е прецизен резултат за изпитване без стойност по
показател „Цетаново число“? Достоверна ли оценката за качеството на
горивото при отсъствие на изпитване по този показател?
Налице е стойност по показател „Цетаново число“, извършено само в
Подвижна лаборатория Плевен.
Що се отнася до достоверността на заключението за съответствие или
5
несъответствие на горивото с изискванията за качество, изпитването и
получаването на стойност по показател „Цетаново число“ е от особена
важност. „Цетановото число“ е най-комплексния показател за качество на
едно гориво за дизелови двигатели. От „Цетановото число“ се прави
заключение за поведението на горивото при изгаряне в горивната камера на
ДВГ - пълно или непълно изгаряне, изхвърляне на вредни газове в
атмосферата, степен на използване на калоричността на горивото,
ефективност на работата на двигателя и др.
По въпрос 5: Каква е причината за различни стойности на получени
лабораторни резултати от Подвижна лаборатория и могат ли те да се ползуват
като основание при установяване съответствието на течно гориво с
изискванията за качество?
Причината е, че за всеки показател се получава стойност по различен
метод за изпитване. Затова и стойностите са различни.
В Подвижна лаборатория Плевен е извършено изпитване по 6 (шест)
показателя, от които 5 за качество и един за наличие на биокомпонент в
горивото. По всички тези показатели са получени различни резултати. Това се
обяснява с факта, че за получаване на стойност по всеки показател се
прилагат различни стандартизирани методи за изпитване.
Единствените резултати, за които имаме данни и можем да сравняваме
доколко са различни са двата резултата за пламна температура, получени
съответно в Плевен и С..
Двата резултата са получени в две различни лаборатории, но са в
рамките на възпроизводимостта на метода по стандарт БДС EN ISO 2719,
приложен и в двете лаборатории и са приемливи един спрямо друг.
В подвижните лаборатории се използват предимно бързи и експресни
методи за анализ. Целта е бързо да се добие предварителна представа за
качеството на едно гориво.
Резултатите от изпитванията в подвижна лаборатория служат за
предварителна информация за качеството на горивото. Те дават
предварителна представа за качеството на едно гориво. На основание на
получените резултати в подвижна лаборатория, ДАМТН би могла да се
предприеме бързи мерки за прекратяване на разпространението на едно
гориво, което не съответства на изискванията за качество. В конкретния
случай не са предприемани превантивни мерки.
По въпрос 6: По какъв стандартен метод за изпитване е определена
стойност за „Цетаново число“ в Подвижна лаборатория? Допустимо и
приемливо ли показател "Цетаново число", получен в подвижна лаборатория
да бъде единствен в процеса на оценяване съответствието на горивото с
6
изискванията за качество?
Стойността по показател „Цетаново число“ в Подвижна лаборатория
Плевен не е определена по стандартен метод за изпитване по този показател, а
по МИ 4/07:2007, записан в протокола.Стандартните методи за изпитване и
установяване на стойност за „Цетаново число“ са посочени в Приложение 2
от Наредбата „Горива за дизелови двигатели“ и те са БДС EN ISO 5165, БДС
EN 15195 и БДС EN 16144.
Експертизата не откри такъв стандартизационен или нормативен
документ, в който да е записано, че „Цетаново число“ на гориво за дизелови
двигатели се определя по МИ 4/07:2007.Не е допустимо и не е приемливо,
„Цетаново число“ на горивото да се определя само в Подвижна лаборатория и
то по метод, който не е залегнал в нормативните документи, които
регламентират установяването на съответствието на горивата за дизелови
двигатели с изискванията за качество.
Като се има предвид важността на показател „Цетаново число“ на
горивото за дизелови двигатели (най-общо казано, носи информация за
всички експлоатационните качества на горивото), преди да се оцени като цяло
качеството на едно такова гориво е необходимо неговото „Цетаново число“ да
се определи на стенд за определяне на „Цетаново число“ в Стационарна
лаборатория по един от изброените в Приложение 2 от Наредбата стандарти.
Изпитване не е извършвано.
По въпрос 7: По колко показателя за качество се оценява
съответствието на гориво за дизелови двигатели с изискванията за качество?
Каква относителна стойност има заключение за качество на горивото при
наличие на само една единствена стойност по един показател в протокол от
изпитване в стационарна лаборатория?
Нормативната уредба по този въпрос предвижда оценяването на
съответствието на горивата за дизелови двигатели да се извършва по 18
(осемнадесет) показателя за качество. Това положение е регламентирано чрез
Приложение 2 от Наредбата „Горива за дизелови двигатели“. Един от тези
показатели за качество - „Дестилационни характеристики“ е съставен. Този
показател има три под показателя. Така, че на практика, съответствието на
горивата за дизелови двигатели с изискванията за качество се определят по 20
(двадесет) показателя.
В Стационарна лаборатория - С. на ДАМТН е определена стойност само
по 1 (един) показател за качество. Това е показателя „Пламна температура“,
като при неговото определяне е използван стандартния метод за изпитване по
БДС EN ISO 2719.
В тази ситуация, относителната стойност на заключението за качеството
7
на горивото е почти никаква (незначителна). Получената стойност за Пламна
температура на горивото е единствена и изолирана. Като се съди от
получените резултати в Подвижна лаборатория Плевен, по останалите
показатели за качество горивото съответствало на изискванията за качество.
Но е възможно това гориво да не съответства и по някой друг показател на
изискванията. Няма как да се разбере. Изпитването е непълно.
Подходът при установяване на съответствието на процесното гориво с
изискванията за качество е формален и не е убедителен. На основание
получените резултати по различните показатели за качество в Стационарна
лаборатория се установява съответствието/несъответствието на едно гориво с
изискванията за качество. Не е сериозно при само един изследван показател и
въз основа на един резултат да се гради теза за несъответствие на горивото с
изискванията за качество.
По въпрос 8: Как се отразява върху околната среда употребата в ДВГ
на гориво с подобна пламна температура?
Използването на едно гориво оказва отрицателно въздействие върху
околната среда, когато в резултат на неговата употреба се отделят вредни
газове в атмосферата. Вредни газове се отделят когато е налице непълно
изгаряне в горивната камера на двигателите с вътрешно горене, които
използват това гориво.
При непълно изгаряне с изгорелите газове през ауспуха на автомобила в
атмосферата се изхвърлят продукти от непълното изгаряне на полициклични
ароматни въглеводороди, въглероден оксид, дим и фини прахови частици.
Това са някои от причините (основните) за образуване на смог в атмосферата.
Смогът в атмосферата влияе отрицателно на битуването на човека, флората и
фауната. Не трябва да се допуска.
Като анализираме данните от лабораторните изпитвания в Подвижна
лаборатория Плевен (те не са окончателни, но други няма), може да се
направи заключението, че използването на процесното гориво в ДВГ не би се
отразило отрицателно на околната среда. „Цетановото число“ на горивото е в
норма. Следователно, в процеса на неговата експлоатация в ДВГ няма да
настъпят отрицателни последици за околната среда в резултат на непълно или
неправилно изгаряне. Същото се отнася и за Дестилационните
характеристики на горивото - използването на гориво с подобни
Дестилационни характеристики не нанася поражения върху околната среда.
Съдът счита, че следва се приеме СХЕ която е изготвена по писмените
доказателства, приобщени по делото. Същата сочи на множество допуснати
от длъжностните лица нарушения при взимане на пробите от
бензиноколонката, поради което не са спазени изискванията на стандарта
8
БДС EN ISO 3170. Изясни, че съгласно Приложение 2 от Наредбата - „Горива
за дизелови двигатели“, оценяването на съответствието на горивата за
дизелови двигатели да се извършва по 18 (осемнадесет) показателя за
качество. В конкретния случай, в стационарна лаборатория - С. на ДАМТН е
определена стойност само по 1 (един) показател за качество – „Пламна
температура“, което е формално и недостатъчно, а и в нарушение на
изискванията за оценяване съответствието на горивото за дизелови
двигатели.
Ето защо съдът, счита че нарушението не е доказано.
С оглед горното, съдът намира обжалваното наказателно постановление
за незаконосъобразно и като такова, следва да бъде отменено.
По разноските:
При този изход на спора и на основание чл. 63, ал. 3 от ЗАНН
жалбоподателят има право на разноски в настоящото производство за
представителство от адвокат. Такава претенция е своевременно направена от
процесуалния му представител адв. В.Г. от САК, поради което в полза на
жалбоподателя следва да се присъдят сторените от него разноски за
адвокатски хонорар в размер на 1200,00 лева.
Съобразно чл. 144 от АПК, следва приложимост на правилата на ГПК, в
чл. 78, ал. 1 в който е предвидено, че разноските по производството СЛЕДВА
да се изплатят от административно наказващият орган и направените от
жалбоподателят разноски за СХЕ в размер на 300 лв.
Водим от гореизложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ НП № ***/*** г. на Председател на Държавна агенция за
метрологичен и технически надзор /ДАМТН/ на „***" ЕООД, с ЕИК: ***, със
седалище и адрес на управление: гр. С., район С., ул. „***“ № **,
представлявано от В.З.П. на основание чл. 34, ал. 2 от ЗЧАВ /Закон за
чистотата на атмосферния въздух/ е наложена имуществена санкция в размер
на 10 000 /десет хиляди/ лева за извършено нарушение по чл. 8, ал. 2 от
ЗЧАВ във вр. с чл. 6, т. 2, Приложение № 2 от НИКТГУРНТК /Наредба за
изискванията за качеството на течните горива, условията, реда и начина за
техния контрол/ изм. ДВ бр. 75/2020 г., КАТО НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
ОСЪЖДА Държавна агенция за метрологичен и технически надзор
/ДАМТН/гр. С. на основание чл. 63, ал. 3 ЗАНН, да ЗАПЛАТИ на „***"
ЕООД, с ЕИК: ***, със седалище и адрес на управление: гр. С., район С., ул.
„***“ № **, представлявано от В.З.П. сумата от 1200 /хиляда и двеста/ лева,
9
представляваща адвокатско възнаграждение за оказана защита и съдействие.
ОСЪЖДА Държавна агенция за метрологичен и технически надзор
/ДАМТН/гр. С. на основание чл. 63, ал. 3 ЗАНН, да ЗАПЛАТИ на „***"
ЕООД, с ЕИК: ***, със седалище и адрес на управление: гр. С., район С., ул.
„***“ № **, представлявано от В.З.П. сумата от 300 /триста/ лева,
представляваща сторени от жалбоподателя разноски за Съдебно химическа
експертиза.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд С. област в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Ботевград: _______________________
10