Решение по дело №3354/2020 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 1176
Дата: 10 ноември 2020 г.
Съдия: Анатоли Йорданов Бобоков
Дело: 20202120203354
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 август 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
Номер 117610.11.2020 г.Град Бургас
В ИМЕТО НА НАРОДА
Районен съд – БургасXVII състав
На 19.10.2020 година в публично заседание в следния състав:
Председател:АНАТОЛИ Й. БОБОКОВ
Секретар:Д.М.М.
като разгледа докладваното от АНАТОЛИ Й. БОБОКОВ Административно
наказателно дело № 20202120203354 по описа за 2020 година
Производството е по реда на чл. 59-63 от ЗАНН.
Образувано е по жалба на В. Т. Р. ЕГН**********, против Наказателно
постановление (НП) № 457485-F499952 от 15.08.2019 г. на Отдел „Оперативни дейности“ в
ЦУ на НАП, с което на жалбоподателя на основание чл. 185, ал. 3 вр. с ал.1 от ЗДДС е
наложено административно наказание – „глоба” в размер на 500,00 лева за нарушение на чл.
25, ал. 1 т.1 от Наредба Н-18 от 13.12.2006г. на МФ, вр. чл. 118, ал. 1 от ЗДДС.
Жалбоподателят е депозирал жалба, в която сочи, че нарушението е извършено без
подбуди. Излага подробни съображения, като моли за отмяна на атакуваното НП.
Административнонаказващият орган – Отдел ОД при ЦУ на ТД на НАП, гр. Бургас,
редовно уведомен, изпраща представител, който оспорва жалбата.
Съдът, след като съобрази изложените в жалбата основания, доводите на страните и
като обсъди събраните доказателства, намира жалбата за допустима – същата е подадена от
легитимно да обжалва НП лице и съдържаща изискуемите в закона реквизити. Спазен е и 7-
дневният преклузивен срок за подаване на жалбата.
След отделна и съвкупна преценка на събраните по делото доказателства и
направената служебна проверка, съдът, приема за установено от фактическа и правна
страна следното:
На 08.07.2019г. в 1,49 часа била извършена проверка в безстационарен обект,
намиращ се в гр.Бургас ПЗ Север, стопанисван от жалбоподателя. Била извършена
контролна покупка на 10,850 кг. Кайсии на обща стойност 15,20 лв. Въпреки наличното и
работещо ЕКАФП, жалбоподателката като продавач не издала касов бон за така направената
покупка. С АУАН съставен от св.Х., в качеството и на „Инспектор по приходите” при ТД на
НАП, гр. Бургас, въз основа на протокол за извършена проверка на обекта, е установено, че
при контролна покупка не е издаден фикален бон.
Наказващият орган приел нарушаване на чл. 25, ал. 1 от Наредбата, вр. чл. 118, ал. 4
1
от ЗДДС и на основание чл. 185, ал. 3 ЗДДС е наложил на Русева глоба в размер на 500,00
лв.
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на
изслушаните по делото свидетелски показания, както и от приложените писмени
доказателства.
Съдът намира, че при съставяне на АУАН и при издаване на атакуваното НП не са
допуснати съществени процесуални нарушения. АУАН и НП са издадени от компетентни
органи, съдържат всички изискуеми от ЗАНН реквизити - описано е нарушението и
обстоятелствата, при които то е извършено, посочени са дата и място на извършване на
деянието, както и нарушената законова разпоредба и нормата, въз основа на която е
определена санкцията.
Съгласно чл. 118, ал. 1 от ЗДДС, всяко регистрирано и нерегистрирано по този закон
лице е длъжно да регистрира и отчита извършените от него доставки/продажби в търговски
обект чрез издаване на фискална касова бележка от фискално устройство, независимо дали е
поискан друг данъчен документ. Прилагането на тази разпоредба, редът и начинът за
издаване на фискални касови бележки, както и минималните реквизити на фискалните
касови бележки (съгласно ал. 4 на чл. 118 от ЗДДС) са определени с подзаконов нормативен
акт, а именно Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. на МФ. Съгласно текста на чл. 3, ал. 1 от
Наредбата „всяко лице е длъжно да регистрира и отчита извършваните от него продажби на
стоки или услуги във или от търговски обект чрез издаване на фискална касова бележка от
ФУ или касова бележка от ИАСУТД, освен когато плащането се извършва чрез внасяне на
пари в наличност по платежна сметка, кредитен превод, директен дебит или наличен
паричен превод, извършен чрез доставчик на платежна услуга по смисъла на Закона за
платежните услуги и платежните системи, или чрез пощенски паричен превод, извършен
чрез лицензиран пощенски оператор за извършване на пощенски парични преводи по
смисъла на Закона за пощенските услуги”. Тази разпоредба задължава всяко лице да
регистрира и отчита извършените от него продажби на стоки или услуги във или от
търговски обект чрез издаване на фискална касова бележка от фискално устройство, освен
когато плащането се извършва чрез кредитен превод, директен дебит или наличен паричен
превод, извършен чрез дружество, лицензирано да извършва такава дейност.
Съгласно чл. 25, ал. 1 от Наредбата, независимо от документирането с първичен счетоводен
документ, задължително следва да се издава фискална касова бележка за всяка продажба на
лицата по чл. 3, ал. 1 - за всяко плащане, с изключение на случаите, когато плащането се
извършва чрез кредитен превод, директен дебит или чрез наличен паричен превод или
пощенски паричен превод по чл. 3, ал. 1.
Според разпоредбата на чл. 25, ал. 3 от Наредбата фискална касова бележка се издава при
извършване на плащането, като всяко лице е длъжно едновременно с получаване на
плащането да предостави на клиента издадената фискална касова бележка. В този смисъл, за
всяко плащане, което е извършено с дебитни или кредитни карти, или в брой се издава
фискална касова бележка от регистрирано в НАП фискално устройство. Показанията на
св.Х., която е извършил проверката са последователни и логични и се подкрепят от
приложения по делото протокол за извършена проверка, поради което съдът ги кредитира с
2
доверие.
Предвид на изложеното по-горе, при установеното по несъмнен начин
административно нарушение, административно-наказващият орган правилно и
законосъобразно е санкционирал жалбоподателя на основание чл. 185, ал. 3 от ЗДДС,
съгласно която разпоредба „лице, което не издаде фискална касова бележка (фискален бон),
се наказва с глоба - за физическите лица, които не са търговци, в размер от 100,00 до 500,00
лева, или с имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер
от 500,00 до 2 000,00 лева”. Неправилно обаче АНО е определил размера на глобата в
максимален размер. Няма данни за други нарушения, както и самото нарушение не се
оспорва, което налага глобата да бъде редуцирана до минимално предвидения в закона
размер от 100 лева. Не са налице и основанията за прилагане на института на чл.28 ЗАНН..
С оглед на изложеното съдът,


РЕШИ:
ИЗМЕНЯ Наказателно постановление (НП) № 457485-F499952 от 15.08.2019 г. на Отдел
„Оперативни дейности“ в ЦУ на НАП, с което на В. Т. Р. ЕГН********** на основание чл.
185, ал. 3 вр. с ал.1 от ЗДДС е наложено административно наказание – „глоба” в размер на
500,00 лева, като намаля глобата от 500 лева на 100 лева.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд
Бургас в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

Съдия при Районен съд – Бургас: _______________________
3